BMW M1 la Franschhoek Motor Museum

Date fiind discutiile din jurul unui posibil nou BMW M1,, ne-am gandit ca e cazul sa readucem in atentie vechiul model M1, supercarul original care a fost in centrul atentiei in anii 70.
Modelul BMW M1, alaturi de alte supercaruri precum Ferrari Enzo 2003, Ferrari F50, McLaren F1, Mercedes-Benz Gullwing sau Ford Model T, au ocupat locurile centrale pe scena unui eveniment ce a avut loc la muzeul Franschhoek Motor Museum din Africa de Sud, o celebrare a masinilor clasice care au schimbat industria auto intr-un fel sau altul.
Muzeul se lauda cu peste 200 masini in colectia sa; cu toate acestea, sunt prezentare doar 80 odata.
Facand sapaturi in istoria BMW, am aflat ca supercarul M1 a fost construit de catre BMW din 1978 pana in 1981.
Spre sfarsitul anilor 1970, constructorul italian Lamborghini a incheiat un acord cu BMW in scopul construirii unui bolid de curse intr-o cantitate suficienta pentru a putea fi omologat. Rezultatul a fost vandut ca BMW M1 din 1978 pana in 1981. a fost singurul BMW cu motor amplasat central, produs in serie. Masina era propulsata de un motor pe benzina M88/1 twin-cam de 3.5 litri cu sase cilindri cu injectie mecanica Kugelfischer. O versiune a acestui motor a fost utilizata mai tarziu pe versiunea sud-africana a modelului BMW 735i, precum si pe BMW M6/M635CSi E24 si BMW M5 M28. Motorul avea sase cilindri, patru supape pe cilindru si livra o putere de 277 PS (204 kW, 273 CP) in varianta de strada, atingand o viteza maxima de 260 km/h. Versiunile de curse cu turbocompresor erau capabile sa livreze in jur de 850 CP (634 kW).
Modelul M1 coupe a fost construit manual intre 1978 si 1981 in cadrul diviziei Motorsport a BMW, ca omologare speciala pentru masinile de curse. Caroseria a fost desenata de Giugiaro, inspirandu-se din masina BMW Turbo 1972. Initial, BMW a agreat cu Lamborghini ca acestia sa se ocupe de detaliile caroseriei masinii, sa asambleze prototipurile si sa construiasca masinile, dar pozitia financiara a Lamborghini a facut ca BMW sa preia controlul proiectului in aprilie 1978, dupa construirea a sapte prototipuri. Au fost construite in total doar 456 modele M1, facandu-l astfel unul din cele mai rare modele BMW. Spiritul lui M1 a trecut in prima generatie M5, caci ambele modele aveau aceleasi motoare (desi usor modificate).
Modelul M1 a inregistrat mai multe succese in cadrul competitiilor, inclusiv castigarea Campionatului de Gupa B in 1984. In 2004, Sports Car International a nominalizat masina pe lista Top Sports Cars ale anilor 1970, pe pozitia a zecea.
