Curs de pilotaj BMW M

Acest articol a fost scris de Kamil Kaluski pe site-ul CarGuyDad.com, un site care dezbate intr-o maniera unica industria autovehiculelor.

Cand cheltuiesti o suma cu 6 zerouri pe o masina in zilele acestea, producatorul tinde sa faca ceva frumos pentru tine, de exemplu: flori, tricouri, ceasuri, ciocolata, iPods, umbrele, brelocuri, etc. Variaza in functie de pretul masinii, si cu cat ai dat mai exact in plus pe masina. In orice caz, cand cumperi sau iei in leasing un BMW M5 sau M6 nou, primesti ceva foarte diferit… .

dsc_0152

Cand cumperi un M5 sau un M6 nou, BMW te trimite pe tine si un prieten la scoala de pilotaj sportiv langa fabrica lor din Carolina de sud. Acolo ai parte de a face la ceea ce spun ei Curs de pilotaj BMW M. De fapt ei, vor sa se asigure ca atunci cand cumperi un V10 de 500 CP nu te omori singur, iar in al doilea rand, vor sa-ti arate limitele masinilor M.


Ziua incepe intr-o sala de curs cu o introducere, un rezumat al activitatilor din ziua respectiva si cu unele reguli de baza ale sofatului performant: supravirare, subvirare, transferul greutatii, disitante de franare, etc.
Dupa aceasta intram pe pista de antrenamente pentru prima data, teste de franare cu un M6: franare de la 50 km/h, 65 km/h, 80 km/h si 100 km/h pe o suprafata umeda in timp ce ne aflam intr-o curba. Ideea este ca trebuie sa te uiti in ce directie vrei sa mergi si sa intelegi distantele de franare la diferite viteze. Suna usor, dar cel mai dificil lucru este sa aproximezi viteza cu care rulezi… M6 este un monstru si nefiind familiar cu el, de fiecare data ajungeam sa merg putin mai rapid decat ar fi trebuit.

dsc_014912

O pista scurta intr-un M3. Viteza maxima pe care am atinso, a fost probabil in jur de 100 km/h, pista incluzand un traseu de slalom, care aduce mai mult cu un cross auto decat o pista de masini, numai ca era mult mai lina. Erau jaloane in fiecare curba. Fiecare tura se parcurgea cam in 25 s. M 3-ul este bestial pe acest traseu, il simti ca fiind mult mai compact si mai prompt decat M 6.

Stabilitatea intr-un cerc de 70m acoperit cu apa cu un M 5. Ideea este sa mergi cat de repede poti fara sa pierzi controlul. Prima data am incercat fara controlul stabilitatii activat; toti dadeau gres la un moment dat. Trebuia sa te tot uiti incotro trebuie sa te indrepti si sa modulezi acceleratia ca sa tii masina sub control si cu curaj sa derapezi in jurul cercului. Am facut deasemenea cateva tururi cu controlul stabilitatii activat, ca sa vedem maiestuozitatea acestui sistem.

dsc_0133

Circuit lung intr-un M 5. 40 s aproximativ pe tura, dar la o viteza mult mai mare, aproape 150 km/h pe portiunea dreapta. Jaloane si indicatoare cu zone de franare sunt prezente peste tot. M 5-ul este un monstru zburator, sa pui jos puterea acestei masini – te apropii de 150 km/h la capatul vitezei a 3… si inca mai 4 viteze disponibile in cutia SMG.

Ture cronometrate intr-un M 6 pe o pista scurta. 6 ture de persoana, cea mai rapida castiga… ceva. Pentru fiecare atingere de jaloane sau ca nu te opreai in zona de oprire la sfarsit erai penalizat.

Tururi cu instructorul. 2-3 persoane intr-un M 5, erau duse de catre instructor pe un traseu foarte mare, ca sa ne arate exact de ce este capabila este masina; derapari la fiecare bucla, trase ideale, trebuie incercat pentru ca nu poti descrie in cuvinte senzatia.

Masinile. Toate masinile erau echipate ori cu transmisie SMG ori DKG. Exceptand stabilitatea in cerc, conduceam in ce se spune ca este modul M de sofat, unde controlul stabilitatii este activ, dar te lasa sa aluneci usor. DKG-ul pe M 3-ul E90 este atat de placut, foarte lin, foarte rapid. Defapt, m-am indragostit complet de M 3, este atat de perfect. Chiar avand idrive, navigatie mare, lucruri care mie mi se par a fi trucuri, impreuna merg perfect. „I want one.”

dsc_0132

M 5 si M 6 au o putere prosteasca. Acceleratia la 70-80 km/h este aprope instanta. Pe circuit nu ti-ai da seama ca aceste peste 1800 kg, 4/5 pasageri si cu un portbagaj adevarat este posibil de asemenea performante.

Locul. Scoala de pilotaj a fost deasemenea locul de antrenament pentru tehnicienii de la BMW si pentru scoala de caroserii auto, drept urmare erau acolo o „tona” de masini de vechimi si grade de asamblare diferite. In acel loc mai era si un circuit off-road pentru X 5 si scoala de motociclete. Chestii faine pe oriunde ai merge.

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account