DTM Spielberg: Cine se simte bine la munte?

La mijloc de drum în cadrul stagiunii DTM sunt programate escapadele de vacanță. Trecem de la nisipul Mării Nordului la aerul curat al pădurilor din Styria pentru o nouă deplasare în afara Germaniei la mijlocul verii.

Deși mulți așteptau ca noul format cu două curse în fiecare weekend să amestece mai bine cărțile, după patru meetinguri avem de-a face cu o polarizare certă a forțelor, cu câte o uzină clar favorită pe fiecare traseu. Dacă este să comparăm cu situația de anul trecut, atunci am avut în 10 curse câte o dublă pentru fiecare constructor (BMW la Moscova, Mercedes pe Lausitrzing și Audi în finala de la Hockenheim), plus o realizare excepțională a celor de la BMW tocmai la Spielberg, acolo unde au ocupat primele patru poziții la final de cursă. Însă celelalte șase etape s-au încheiat cu diversitate la vârf.

2015 a propus complet altceva, excepția de acum 12 luni devenind normă. O singură dată în opt starturi am avut învingătorul urmat de un pilot al altui constructor, chiar în manșa inaugurală. De atunci am asistat la două duble, dar și la clasări în bloc ale modelelor Audi (4, apoi 5 la Lausitzring), Mercedes (4 în prima cursă de la Norisring) și BMW (7, apoi 5 la Zandvoort).

Piloții sunt primii care admit faptul că actualele modele sunt foarte sensibile, atât la particularitățile pneurilor Hankook, cât și la dependența aerodinamică. Spectatorii sunt parțial văduviți de spectacol, de vreme ce nimeni nu-și asumă riscuri imense în depășirea unui coechipier, așa cum a declarat și Antonio Felix da Costa la finele primei manșe din Olanda. Mai mult, dacă piloții sosesc grupați în puncte sau în afara lor, vor fi afectați de recalcularea balastului pentru runda următoare în mod similar și implicit se vor clasa din nou în aceeași zonă.

Circuitul

Red Bull a revitalizat fostul A1-Ring, iar pista austriacă se numără printre favoritele tuturor. Prima parte a turului oferă trei posibilități reale de depășire în cele trei viraje de dreapta unde se frânează puternic. Avantajul sistemului DRS va spori numărul tentativelor, virajul al doilea (Remus) fiind locul ideal. Acesta vine după o perioadă de accelerare mai lungă decât linia de start, iar eventualele ezitări din primul viraj pot fi taxate ulterior. Anul trecut, pe exteriorul primului viraj se afla o denivelare artificială care trebuia evitată cu orice preț, inclusiv al unei frânări de urgență.

Partea a doua a turului alternează virajele de mare viteză: două de stânga, urmate de două de dreapta. În condițiile în care se așteaptă temperaturi moderate, de aproximativ 25 de grade, a doua parte a turului ar putea reprezenta salvarea pentru modelele BMW, care au nevoie de viraje lungi și rapide pentru a-și aduce pneurile în fereastra termică optimă de funcționare. Practic, asemănarea cu Zandvoort ar putea juca în favoarea lor, mai ales în calificări, devenite cruciale în 2015.

Istorie

Vechiul Osterreichring nu a fost gazda vreunei etape DTM, însă o dublă manșă austriacă a avut loc în 1987 pe temutul Salzburgring, unde M3 E30 s-a impus prin Armin Hahne și Eric van de Poele a devenit campion al seriei. Anul următor, cursa a fost anulată. Între 2001 și 2003 Mercedes nu a avut rival pe A1-Ring, apoi traseul a fost dat uitării. Abia în 2011 noul DTM a revenit pe tărâm austriac. Primele trei ediții s-au câștigat cu plecare din pole-position. Audi a triumfat prin Tomcyzk, care avea să devină campion la finele anului. A urmat o victorie pentru Edo Mortara în fața aceluiași Tomcyzk în 2012.

Martin se afla deja la BMW, constructor care a preluat ștafeta ulterior pe Red Bull Ring, monopolizând podiumurile din 2013 (Spengler – Wittmann – Glock) și 2014 (Wittmann – Farfus – Glock). Precum spuneam și la început, anul trecut am avut acea dominație bavareză atipică, potrivirea dintre M4 și circuitul austriac făcând ca Farfus sau Glock să obțină singurele lor clasări pe podium din sezon. Tomczyk a completat cvartetul fruntaș în 2014, fiind unul dintre cei ce au performat mereu aici.

Favoriți

Așadar, argumentele istorice fac BMW-urile să arate bine în Styria, iar singurul pilot din tabăra lor care a avut ghinion la Zandvoort ar putea să-și ia revanșa, mai ales că va avea cea mai ușoară mașină (1110kg). Marco Wittmann este și el în largul său pe traseul unde dădea prima mare lovitură de imagine din cariera sa de pilot DTM, printr-un loc secund în a sa treia cursă. Timo Glock a terminat ambele curse disputate la Spielberg în DTM pe poziția a treia, iar Spengler și da Costa trebuie luați în seamă, dat fiind valul de încredere de care se bucură.

Mercedes nu a câștigat nicio cursă în cele patru vizite anterioare, însă anul trecut s-a lăsat cu scandal după ce ITR a dictat penalizări considerate prea drastice împotriva polemanului Wickens. Canadianul făcea o cursă eroică pe o mașină mult sub nivelul rivalilor pe uscat, iar atunci când toată lumea s-a năpustit la boxe, oficialii au văzut un unsafe release care nu prea a fost. Pascal Wehrlein s-a prezentat și el onorabil anul trecut, iar Lucas Auer venea pe podium în două manșe din Formula 3 europeană pe traseul de casă.

Audi continuă la vârful tuturor clasamentelor. Primii doi piloți la general sunt Jamie Green și Mattias Ekstrom, iar Spielberg ar putea fi un moment hotărâtor, de vreme ce mulți înclină să-i dea mai mare credit suedezului pentru al treilea său titlu în DTM. Șefii de modă veche de la Mercedes i-au criticat pe Spengler sau Green pentru inconstanță, iar ambii au părăsit gruparea din Stuttgart. Spengler a avut succes instant, devenind campion cu BMW, în timp ce 2015 părea să fie anul lui Green. După trei curse fără puncte, e momentul ca Jamie să-și arate tăria de caracter și să contrazică acele preconcepții.

Ekstrom a arătat la Zandvoort că un titlu se câștigă în zilele proaste ale constructorului, reușind să adune câteva puncte care l-au apropiat de Green. Însă acest loc 7 i-a adus și o mașină mai grea pentru Spielberg în raport cu cea a englezului. Mortara și Molina n-au mai deranjat scorurile de patru curse, în timp ce Nico Muller și Adrian Tambay au reușit clasări în top 10 în Olanda. Anul trecut, Green a greșit flagrant în Austria, iar cel mai bine clasat Audi a fost cel al lui Timo Scheider, alt pilot din ce în ce mai absent în ultima perioadă.

Echipa Pitstops va fi prezentă la fața locului, oferindu-vă cele mai proaspete vești și imagini din mijlocul acțiunii. Sperăm să vedem podiumuri cu câte o mașină a fiecărui constructor, ceea ce nu ne-a fost dat până acum în 2015.

BMW Motorrad

Comentarii

©2021 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account