Care e cel mai frumos BMW Seria 3?

Pe lângă faptul că este cel mai bine vândut model bavarez, BMW Seria 3 are de partea sa și o comunitate impresionantă, mai ales atunci când vorbim despre E30 sau E36. Așa cum am văzut deja la E30 Fest și E36 Fest, chiar și România, fanii celor două modele sunt extrem de numeroși, iar unele dintre mașinile lor merită toată admirația noastră. Totuși, în cei 40 de ani de istorie BMW Seria 3, lucrurile au evoluat treptat, în ton cu întreaga industrie auto. Unii sunt de părere că BMW Seria 3 și-a pierdut din farmec, iar alții cred că ultimele generații sunt cele care merită să fie conduse.
Prezentat pentru prima oară în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt din anul 1975, BMW Seria 3 a devenit în cei 40 de ani de carieră bestseller-ul bavarez și a devenit automat „ambasadorul” mărcii și modelul care înglobează toate atribute pe care un BMW ar trebui să le aibă. Încă de la prima generație, interiorul orientat spre șofer, grila în formă de „rinichi”, liniile musculoase ale lateralului și partea din spate care încearcă să ducă la bun sfârșit dinamismul pe care designul fiecărei generații ar trebui să-l inspire sunt elemente care s-au schimbat pe parcursul celor patru decenii, dar filozofia a rămas fidelă ideii orginiale. Succesul pe care primul BMW M3 E30 l-a avut în competițiile motorizate i-au adus Seriei 3 renumele de care se bucură și astăzi, iar modelul BMW M4 a încununat tradiția BMW pe parcursul sezonului 2014 din DTM. Ce-i drept, multă e de părere că BMW Seria 3 s-a îndepărat de tradiție, că a devenit mai „soft”, orientat mai multe spre confort și rafinament decât spre dinamică.
În apărarea evoluției vine însăși evoluția. Cerințele clientului tipic de BMW Seria 3 s-au schimbat odată cu trecerea anilor, iar acum, în 2015, eficiența, consumul de carburant sau emisiile de CO2 sunt aproape la fel de importante precum dinamica și sportivitatea. Deja vorbim despre un BMW Seria 3 de tip plug-in hybrid în „persoana” lui 330e, iar restricițiile legate de normele de poluare ce devin din ce în ce mai stricte îi obligă pe producători să eficientizeze consumul, să folosească motoare de cilindree mai mică, să supraalimenteze motoare cu trei cilindri și să ofere transmisii automate extrem de performante. E drept, pentru cei interesați de sezațiile pure pe care un E30 sau E36 le oferă, noul BMW Seria 3 nu pare să fie deloc ceea ce caută. Și, cu toate acestea, cu fiecare generație ce a trecut, BMW Seria 3 a devenit mai rapid, mai elegant și mai eficient. E suficient doar să ne uităm la motorizările de care dispunea BMW E21 și după aceea să aruncăm un ochi pe versiunile disponibile acum pentru a înțelege diferența și prăpastia care s-a creat în nu mai mult de 40 de ani.
Încă din 1977 câd BMW Seria 3 E21 a devenit primul model din segment care a primit un motor cu șase cilindri în linie, invoațiile pe care BMW Seria 3 le-a adus în segmentul sedanurilor premium au conturat poate lumea auto de acum. De la o construcție ușoară prin folosirea aliajelor de magneziu sau aluminiu, la motoare diesel performante, sisteme de injecție revoluționare sau sisteme de management al motorului, BMW Seria 3 a fost un pionier care și-a pus amprenta pe evoluția automobilului. Acum, sub umbrela „EfficientDynamics”, BMW Seria 3 promite să ofere același nivel de performanță și aceeași plăcere de a conduce, dar raportându-ne la lumea auto de azi.
BMW Seria 3 a încercat în permanență să oferă un șasiu extrem de bine echilibrat, o distribuție a maselor perfectă, dar și sisteme de direcție, frânare și suspensie care să pune mereu sedanul bavarez pe primul loc în topul preferințelor clienților. Da, în timp direcția a devenit electrică, suspensia a trecut la amortizoare adaptive, iar tracțiunea spate s-a transformat pentru din ce în ce mai mulți clienți în tracțiune integrală. Transmisiile manuale cu patru trepte au devenit automate cu opt rapoarte, iar motoarele pe benzină cu șase clindrii s-au „transformat” în propulsoare diesel de 2,0 litri. Toată evoluția modelului BMW Seria 3 e în strânsă legătură cu cerințele de moment ale clienților și întotdeauna cu un ochi la ce face concurența.
Mai departe, de-a lungul timpul, ce a început ca un E21 simplu, în două uși, s-a transformat într-un sedan sportiv, pentru ca mai apoi să-și facă apariția și primele modele Touring și Cabrio ale BMW-ului Seria 3. Primul BMW M3 E30 a deschis noi oportunități pentru cei aflați în căutarea performanței, iar astăzi BMW Seria 3 a devenit una dintre cele mai diversificate „familii” din lumea. Avem un Sedan, un Touring, un Gran Turismo, ia Seria 4 vine și el în versiunile Coupe, Cabrio sau Gran Coupe. Lume a evoluat și BMW Seria 3 nu avea cum să stea pe loc. Oricum, pentru noi, cel mai frumos BMW Seria 3, este un E30 Coupe. Tu ce ai alege?
