Test BMW 330e xDrive Sedan: Erou în Multivers

BMW 330e xDrive

BMW 330e xDrive este ca un erou care călătorește în Multivers, iar superputerea lui este că poate să fie cel care împacă pe toată lumea.

Înainte de toate trebuie să vă spun că scriu acest text fiind influențat tema Multiversului care pare să fie un lait motif atât pentru cele mai noi filme cu supereroi de la Hollywood, cât și pentru industria auto. Exemple sunt cele noi filme cu Spiderman și Avengers. Dar și Flash, în care Batman-ul jucat de Michael Keaton în 1989 și 1992 revine alături de cel jucat de Ben Affleck și George Clooney. Mai mult de atât, ne este arătat un univers în care și Nicolas Cage ajunge să fie Superman. Iar asta te face să crezi că orice este posibil. Și se întâmplă așa fiindcă suntem într-o perioară în care s-au încercat toate scenariile, atât pentru filme, cât și pentru tipurile de propulsie. Iar ca să păstrezi povestea incitantă și să atragi fanii fiecărui personaj principal, trebuie să creezi un Multivers. Adică să intersectezi mai multe realități și să te plimbi în universuri paralele.

De altfel, trăim un capitol cu adevărat extraordinar din istoria automobilismului. Suntem într-o perioadă dintre două ere. Pe de o parte, industria automobilistică face tranziția de la motoare care folosesc combustibili fosili, la cele alimentate cu energie electrică. Însă, în paralel se dezvoltă propulsiile cu hidrogen, dar și combustibilii eco, a căror misiune este să prelungească existența motoarelor termice pentru autoturisme.

Conversia de la combustibili fosili la electric se desfășoară accelerat, însă nu se poate întâmpla brusc și nici complet. Pentru că motoarele termice încă mai sunt optimizate, mulțumită evoluției constante în domeniile electronicii și materialelor. Iar propulsiile electrice, deși au ajuns deja la performanțe și eficiență apreciabilă, sunt abia la începutul carierei lor. Rețeaua stațiilor de încărcare este în curs de dezvoltare. Autonomiile au crescut lăudabil, dar mai au puțin până când le egalează pe cele aparent inepuizabile din era de aur a motoarelor diesel. Iar timpii de încărcare ai mașinilor electrice pot fi considerați de unii inconfortabili. Desigur, totul depinde de accesul pe care îl ai la surse de încărcare și de cum folosește mașina. Circuli majoritar în oraș? Sau faci des călătorii lungi în afara orașului?

Experiența proprie din timpul testelor pe care le realizăm cu noua generație de mașini electrice este că dacă acestea promit autonomie de 400-500 km, deja pot fi folosite fără probleme în călătoriile îndelungate. Tot ce trebuie să faci este să verifici faptul că pe traseu ai mai multe alternative și locații unde poți încărca. Spun asta pentru că uneori stațiile pot avea probleme tehnice sau sunt ocupate și, deci, e bine să te asiguri că existență și alte stații în zonă.

Chiar și așa, mulți dintre cei care ar fi dispuși să aleagă o mașină cu propulsie pur electrică mai au rețineri, având în vedere nevoile lor de utilizare. Tocmai aici intervine rolul delicat al modelului BMW 330e xDrive testat de noi. Fiindcă sistemul său plug-in hybrid trebuie să ofere simultan beneficiile a două tipuri de propulsie care par să fie din universuri diferite. Are un motor alimentat cu benzină, care reflectă experiența și reputația câștigate de BMW în peste un secol de când produce și perfecționează asemenea propulsii. Dar, totodată, în liniște deplină, te propulsează către noua eră electrică, oferind eficiență, respect față de mediul înconjurător dar și senzațiile unui cuplu livrat instantaneu.

Benzina și electricitatea se completează armonios

Poate că numele lui BMW 330e xDrive poate fi confundat cu o frântură dintr-o ecuație dată la BAC. Dar sedanul plug-in hybrid ne arată că a găsit rezolvarea, oferind o formulă foarte armonioasă de împăcare a benzinei incandescente și curentului cu temperament de fulger.

Sistemul folosește un motor de 2 litri alimentat cu benzină, care are 4 cilindri și BMW TwinPower Turbo. Acesta produce 184 CP (135 kW) și 300 Nm. Este o dovadă că motoarele termice predau treptat ștafeta către cele electrice, când sunt în cea mai bună formă a lor. BMW chiar este unul dintre constructorii auto care spune că va continua să dezvolte motoarele termice, fiindcă mai au loc de îmbunătățiri în ceea ce privește limitarea emisiilor nocive, dar și a performanțelor. Deci, din nou cred că nu vom vedea o înlocuire foarte rapidă a motoarelor termice. Este foarte rafinat acest propulsor prin felul în care livrează resursele. Și reflectă faptul că BMW se plasează în rândul celor mai apreciați proiectanți și producători de motoare.

În același timp, modelul 330e xDrive oferă și atuurile propulsiei electrice. Acesta are un motor electric integrat în transmisia automată Steptronic cu 8 trepte. Motorul electric generează 109 CP (80 kW) și 265 Nm. Așadar, sistemul plug-in hybrid dezvoltă 252 CP în modul de rulare standard. Însă pune la dispoziția șoferului și funcția XtraBoost. Aceasta este activată fie la kick-down, fie când selectezi modul de rulare Sport. Rezultatul este că pentru 10 secunde primești un surplus de 40 CP. Deci, resursele propulsiei plug-in hybrid cresc temporar până la 292 CP (215 kW) și își oferă un impuls binevenit când faci depășiri. Iar un aspect bun este că funcția XtraBoost se activează chiar și dacă bateria litiu-ion este consumată. Cu toate pânzele sus, BMW 330e xDrive ajunge de la 0 la 100 km/h în 5,8 secunde.

Cum se percepe în timpul condusului tot acest sistem? În primul rând BMW 330e xDrive nu este o mașină temperamentală. Dar îți confirmă mereu că are resurse consistente, indiferent de viteza de rulare, sau de nivelul de încărcare al bateriei. Pur și simplu livrarea de putere se face în mod cursiv, atât împreună, cât și separat de către cele două motoare. Asta se traduce printr-un condus confortabil în traficul congestionat. Însă dacă ești prompt cu pedala de accelerație, 330e răspunde pe măsură. Motorul electric livrează imediat tot cuplul său, ceea ce completează resursele motorului termic și este în ton cu schimbările de trepte făcute rapid de transmisia Steptronic. Modelul testat de noi era echipat cu versiunea transmisiei, care are padele montate în spatele volanului pentru schimbarea manuală a celor 8 trepte de viteză. Iar asta înseamnă că te implici mai mult în plăcerea condusului. Deci merită pe deplin cei doar 102 euro percepuți pentru această opțiune.

Autonomia electrică de 60 km temperează consumul de benzină

Sistemul plug-in hybrid al modelului BMW 330e xDrive are o baterie litiu-ion cu o capacitate netă de 10,5 kWh (12 kWh brut). Aceasta oferă o autonomie electrică de 52-60 km (WLTP). Așadar, cea mai mare parte din drumurile zilnice prin oraș pot fi parcurse folosindu-se motorul electric. Astfel, emisiile de CO2 sunt reduse substanțial, la fel ca și consumul de benzină. BMW 330e xDrive este creditat cu un consum ce poate coborî până la 1,5-2 l/100 km, când se conduce preponderent în regim electric.

Aici trebuie menționat că eficiența sistemelor plug-in hybrid depinde foarte mult de respectarea rutinei pe care o aloci încărcării bateriei. Pentru că nu este un model pur electric, BMW 330e xDrive are un sistem de încărcare cu o putere de 3,7 kW (AC – curent alternativ). Drept urmare, un ciclu complet de încărcare durează 3,75 ore. Iar încărcarea până la 80% din capacitatea bateriei are loc în 2,6 ore, când mașina este conectată la o sursă de 3,7 kW.

Cu alte cuvinte, îți vei crea obișnuința de a încărca mașina de exemplu la o stație din parcarea unui hypermarket, în timp ce faci cumpărăturile. De asemenea, foarte util este dacă ai stație de încărcare și în parcarea sediului unde mergi la serviciu. Și, bineînțeles, poți alimenta mașina cu electricitate de la o priză domestică, ceea ce este lejer dacă locuiești într-o casă, nu la bloc. Iar dacă îți instalezi un wallbox de tip AC, atunci ai viteză de încărcare mai bună și funcții mai multe pentru gestionarea încărcării. Un wallbox BMW de 22 kW costă 610 euro.

Atât pentru încărcarea la o priză domestică, dar și pentru alimentare de la o stație publică, BMW 330e xDrive are cabluri speciale incluse în prețul său standard.

Eficiența este sporită de încărcarea bateriei în timpul mersului și de modurile de rulare pe care le poate selecta șoferul

Dar pe lângă reducerea consumului de benzină, condusul electric aduce și un plus de confort în traficul aglomerat, tipic mediului urban. Opririle și pornirile dese din aglomerația urbană se fac foarte lin, mulțumită rulării electrice.
De asemenea, sistemul de frânare regenerativă încarcă bateria în mers, cu ocazia decelerărilor. Asta permite și condusul cu o singură pedală în destule situații. Pentru că te obișnuiești să lași frânarea regenerativă să intevină în loc să apeși pedala de frână. Cu alte cuvinte deprinzi maniere mai eficiente de condus. Deoarece decelerezi și estimezi fluiditatea traficului mai din timp.

Un alt avantaj este că BMW 330e xDrive îți dă posibilitatea să alegi între trei moduri de funcționare a sistemului de propulsie: Electric, Hybrid sau Sport. Viteza maximă pentru rularea în mod pur electric este de 140 km/h. Iar în modul hibrid am apreciat că tranziția între tipurile de propulsie, sau funcționarea lor simultană, se fac armonios.
Altă funcție pe care o consider utilă este faptul că poți selecta conservarea unui nivel de încărcare a bateriei. Deci poți să păstrezi autonomia electrică de exemplu pentru mersul în oraș. Desigur, asta va însemna consumarea de benzină. Din acest motiv și merită încărcată bateria de la stații sau prize.

Oricum, cert este că tu gestionezi cum vrei să acumulezi sau să consumi resursele bateriei litiu-ion. Și consider că această versatilitate este un atu important. Compensezi fie timpii de încărcare la priză, fie consumul de benzină.

Conectivitatea ajută la o gestionare mai bună a încărcării și consumului de energie

Sistemul de navigație este la rândul său optimizat pentru propulsia plug-in hybrid. Acesta indică variante de rute pe care le calculează pentru a include pe traseu cât mai multe stații pentru încărcarea mașinilor electrice. Este, deci, o funcție întâlnită la mașinile pur electrice, dar care se dovedește utilă și pentru modelele plug-in hybrid.

De asemenea, folosind aplicația My BMW pentru smartphone poți controla de la distanță încărcarea bateriei. Sau o poți programa pentru intervalele când tarifele pentru electricitate sunt mai mici. Un exemplu în acest sens este când încarci mașina peste noapte, la un wallbox montat acasă. Totodată, poți selecta nivelul până la care să se încarca bateria și, desigur, poți porni sau opri oricând procesul de alimentare cu electricitate, utilizând rapid aplicația.
Prin intermediul aplicației My BMW vezi mereu și nivelul de încărcare al bateriei și poți trimite destinații către sistemul de navigație. În plus, ai posibilitatea să pornești sistemul de climatizare, ca să reglezi temperatura la nivelul preferat. Dacă activezi sistemul de climatizare auxiliar în timp ce mașina este la încărcat vei și eficientiza consumul de energie. Pentru că vei consuma mai puțin din resursele bateriei pentru a ajusta temperatura din mașină când pornești la drum.

Iar dacă vrei să verifici dacă mașina este în siguranță când se încarcă, dar și în general, poți folosi tot aplicația My BMW pentru smartphone. Funcția Remote View îți permite să vezi oricând pe smartphone împrejurimile mașinii. Practic vezi în timp real imaginile captate de camerele video din oglinzile retrovizoare, camera frontală și camera pentru marșarier.

Un accent pe confort, care nu sacrifică rafinamentul dinamic

Ne-am obișnuit să remarcăm faptul că modelele BMW cu propulsii plug-in hybrid au suspensii calibrate pentru un plus de confort, în comparație cu variantele care au motorizări cu benzină sau diesel (fie ele și mild-hybrid). Iar acest reglaj îl regăsesc și în cazul lui BMW 330e xDrive. Dar este bine integrat în spectrul de abilități dinamice ale sedanului bavarez. Această calibrare mai elastică a suspensiilor are și rolul de a compensa greutatea suplimentară adusă de montarea bateriei litiu-ion, care servește sistemului plug-in hybrid. De altfel, prezența bateriei se observă și prin faptul că volumul portbagajului este de 375 litri, spre deosebire de cei 480 de litri cât oferă sedanurile Seria 3 care au doar motoare termice, nu și motor electric.

BMW 330e xDrive are o greutate de 1.825/1.900 kg (DIN/EU). Drept reper trebuie spus că 330e Sedan cu tracțiune doar la puntea din spate cântărește 1.770/1.845 kg (DIN/EU). Iar în cazul modelului 330i xDrive cântarul indică 1.595/1.670 kg (DIN/EU). Acesta are tot motor de 2 litri cu 4 cilindri și dezvoltă 245 CP, dar nu integrează și motor electric.

Dar mi-a plăcut că, în ciuda kilogramelor în plus, BMW 330e xDrive are o ținută de drum echilibrată, stabilă. Reflexele lui 330e xDrive, dar și versatilitatea sa, sunt cu atât mai evidente dacă alegi suspensiile adaptive M. Acestea sunt o opțiune care costă 1.230 de euro și au amortizoare controlate electric. Își adaptează calibrarea în fracțiuni de secundă, în funcție de condițiile de drum. În plus, suspensiile adaptive M îți dau posibilitatea să comuți între setări predefinite, care favorizează confortul sau caracterul sportiv.

O notă bună acord și sistemului de direcție, care dispune de asistare variabilă și face parte din echiparea standard. Răspunsul este precis, manevrabilitatea este ușoară, fără ca rezistența pe care o opune volanul să fie prea lipsită de vlagă.

Nu în cele din urmă, eu recomand și alegerea sistemului de tracțiune integrală xDrive. Într-o țară ca România, unde toate anotimpurile își intră în drepturi, este binevenită tracțiunea la ambele punți. Mai ales fiindcă este reglată astfel încât să păstreze din comportamentul dinamic tipic mașinilor cu tracțiune spate, care este parte din tradiția BMW. Calitatea sistemului xDrive este că asigură o distribuire complet variabilă a cuplului între cele două punți, având un ambreiaj multidisc controlat electronic.

Avantaje pentru prețul de achiziționare, prin Programul Rabla Plus

BMW 330e xDrive Sedan are specificațiile, prestigiul și avantajele financiare care o recomandă drept o alegere potrivită pentru flotele companiilor care doresc să achiziționeze o mașină premium, dar eficientă.

Concret, clienții lui BMW 330e xDrive pot beneficia de subvențiile oferite în România prin Programul Rabla Plus. Cuantumul ecotichetului pentru casarea unui singur autovehicul uzat este de 26.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu propulsie plug-in hybrid, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP. Dacă se casează două automobile uzate, cuantumul ecotichetului este de 29.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hybrid, care emite cel mult 80 g CO2/km în sistem WLTP. BMW 330e xDrive se încadrează în condițiile Programului Rabla Plus, fiind cotat cu emisii CO2 de 33 − 45 g/km (WLTP).

Totodată, având un motor termic de 1.998 cmc, modelul 330e se înscrie și într-un barem de taxe mai mici decât motoarele cu cilindree mai mare, care produc puteri similare.

Prețul lui BMW 330e Sedan cu sistem de tracțiune integrală xDrive începe de la 56.525 de euro, cu TVA inclus. Și este disponibil și doar cu tracțiune la puntea spate, având un preț de bază de 54.026 de euro (cu TVA).
Mai trebuie menționat că BMW oferă de la 48.654 de euro (cu TVA) și modelul plug-in hybrid 320e, care livrează 204 CP către roțile din spate și are autonomie electrică de 54-62 km (WLTP).

De asemenea, Seria 3 cu propulsie plug-in hybrid este propus și în formatul de caroserie break. Acesta aduce un plus de spațiu, dar se remarcă și prin designul care inspiră dinamism. Opțiunile sunt 320e Touring, de la 50.278 sau 52.777 de euro (cu TVA), în funcție de tipul de tracțiune preferat de clienți. Iar modelele cu 330e Touring sunt disponibile de la 55.752, respectiv 58.251 de euro (cu TVA).

În clipul video de mai jos puteți vedea și testul nostru cu versiunea actualizată a modelului BMW M340i xDrive.

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account