De 7 ori 7 – o şedinţă foto unică despre evoluţia limuzinei de lux BMW
Cu ocazia lansării noului BMW i7, showroomul Automobile Bavaria Băneasa a găzduit o expoziţie în care a alăturat toate generaţiile BMW Seria 7. Expoziţia a construit o perspectivă unică asupra evoluţiei limuzinei de lux a mărcii.
Primul sedan electric de lux al mărcii a fost prezentat weekendul trecut alături de primele şase generaţii BMW Seria 7 în showroomul Automobile Bavaria Băneasa – povestea unei evoluţii de 45 de ani.
La evenimentul de lansare au fost prezenți peste 200 invitați, printre care Gheorghe Hagi și primul client BMW Seria 7 din România, George Copos , cel care a achiziționat un BMW Seria 7 în Septembrie 1994. Expoziţia a inclus o serie de modele deosebit de speciale, incluzând două automobile BMW ALPINA (BMW E32 şi E38) sau versiunea BMW 730d xDrive (F01) pe care a debutat cutia de viteze cu 8 trepte, imediat după prezentarea pe versiunea 760i V12. Una dintre cele mai exclusive prezenţe în expoziţie a fost penultima generaţie, G12, în versiunea BMW Seria 7 Individual THE NEXT 100 YEARS, o ediţie de numai 100 de unităţi la nivel global care a marcat aniversarea de 100 de ani a companiei. Acesta a fost şi cel mai puternic V12 care a echipat vreodată un model BMW de serie, cu 610 CP şi 800 Nm.
O istorie de şapte generaţii a modelului BMW Seria 7
BMW Seria 7 a marcat mereu salturi tehnologice importante pentru marcă. Prima generaţie, BMW E23, debuta în 1977 şi încheia transformarea mărcii cu o linie modernă de modele, alături de BMW Seria 5, Seria 3, Seria 6. Noul model se remarca prin introducerea sistemului ABS, folosirea de propulsoare turbo sau un computer de diagnoză a principalelor sisteme ale maşinii. Un display central afişa informaţii precum consumul, autonomia sau viteza medie şi putea fi controlat şi dintr-o manetă de lângă volan. Modelul a fost dezvoltat cu Paul Bracq ca şef de design al mărcii.
A doua generaţie, BMW E32, a oferit pentru prima dată un motor V12 pe un automobil german după o pauză de aproape 40 de ani şi a marcat debutul pentru BMW al unui sistem de control al tracţiunii (ASR), dar şi a suspensiei spate pneumatice cu autoreglarea nivelului la sol în funcţie de încărcare. Extinzând semnătura luminoasă cu faruri duble, BMW E32 a fost primul model care a folosit faruri xenon.
A treia generaţie, BMW E38, a marcat o evoluţie importantă la interior – a fost primul automobil european cu sistem de navigaţie în echiparea de fabrică. Ecranul putea fi folosit şi ca televizor, cu recepţie de semnal analogic. Versiunea V12 a fost baza unei serii limitate BMW Hydrogen 7, o bază de teste pentru un motor cu ardere internă alimentat cu hidrogen – un efort pentru automobile eficiente cu emisii zero încă din anul 2000. BMW E32 şi BMW E38 poartă semnătura lui Claus Luthe ca şef de design al mărcii.
A patra generaţie a reprezentat o revoluţie tehnologică importantă, marcată prin design de stilul extrovertit al lui Chris Bangle ca şef de design. Noul model a venit cu o gamă largă de inovaţii, dintre care se remarcă sistemul de control iDrive, care a deschis drumul interfețelor de control pe bază de ecran în automobil. Acesta a marcat şi debutul primelor funcţii online în automobil. Noul model populariza sau aducea în premieră o gamă largă de inovaţii suplimentare, precum sistemele Head-up Display sau Night Vision. Farurile direcţionale, cu reglare pe orizontală în funcţie de mişcările volanlui şi reglare pe verticală în funcţie de încărcarea pe punţi, frâna de mână electrohidraulică sau închiderea „soft close” pentru uşi şi capota portbagajului au fost alte inovaţii introduse de noul model.
Semnătura luminoasă a fost extinsă cu folosirea, în premieră pentru BMW, a soluţiei bi-xenon. Două intefeţe de date rapide (pentru funcţiile multimedia şi pentru sistemele de control) asigurau funcţionarea sistemelor electronice sofisticate.
A cincea generaţie a fost ultima care a debutat sub conducerea lui Chris Bangle ca şef de design BMW Group. Lumina LED integrală pentru faruri (cu un design unic, prezentat o dată cu faceliftul modelului) a marcat încă o dată unul dintre cele mai emblematice elemente de design ale mărcii. De această dată, revoluţia a fost la interior.
Conectivitatea a fost dusă la un nou nivel, noua interfaţă de date FlexRay asigurând o coordonare perfectă între toate sistemele de senzori şi sistemele de control inteligente – de la controlul tracţiunii la sistemul inteligent xDrive sau direcţia integrală pe patru roţi. Acesta din urmă a fost o altă inovaţie importantă care a debutat cu Seria 7 – sistemul de bracare inteligentă a roţilor spate asigură manevrabilitate la viteze mici, dar şi stabilitate direcțională suplimentară la viteze mari. BMW Seria 7 a fost primul automobil cu browser web integrat – o funcţie care anticipa disponibilitatea de aplicaţii în automobil. A cincea generaţie a marcat lansarea pentru BMW a primului automobil full hybrid al mărcii, dar şi prima aplicaţie pentru cutia de viteze ultraeficientă cu opt trepte.
A şasea generaţie a fost lansată sub coordonarea lui Adrian van Hooydonk ca şef de design BMW Group. Modelul a oferit în premieră posibilitatea de a combina cele mai sofisticate sisteme ale şasiului: DSC (sistemul de control al stabilităţii), tracţiunea integrală inteligentă, amortizoarele cu răspuns variabil, suspensia integrală pe ambele punţi şi barle stabilizatoare active. Răspunsul sistemelor este coordonat folosind date de la un pachet extins de senzori, care includeau, în premieră, detectarea denivelărilor şi a problemelor din carosabil folosind două camere video.
Pentru prima dată, un automobil a putut fi controlat din exterior folosind o cheie cu display, asigurând parcarea facilă în locurile înguste. Controlul prin gesturi, o altă premieră, a completat funcţiile BMW iDrive. După premiera mondială absolută pe BMW i8, BMW Seria 7 a fost prima limuzină de lux echipată cu faruri Laser, tehnologie evidenţiată cu elemente de decor albastru în interiorul farului. A fost şi pentru prima oară când BMW Seria 7 a folosit, în structura şasiului, elemente din plastic armat cu fibră de carbon (CFRP), material modern promovat întâi cu gama BMW i.
Noul BMW i7
Cea mai nouă generaţie BMW Seria 7 (G70), a şaptea, duce mai departe toată tradiţia de inovaţie BMW. Modelul a debutat cu versiunea electrică i7 xDrive60, prima limuzină de lux, definită clar în trei volume, disponibilă pe piaţă cu acest sistem de propulsie.
Noul model duce la un nou nivel filosofia mărcii de dezvoltare în direcţia electrificării, economiei circulare şi digitalizării, inclusiv la nivel de producţie. Noul model este produs la cea mai mare fabrică europeană, cea de la Dingolfing. În prezent, fabrica are o cotă de reciclare de peste 90% şi o cotă şi mai mare de reutilizare, de peste 99%. În 2021, acest lucru a dus la scăderea totală a deşeurilor reziduale la doar 580 de grame per maşină produsă. Şi când vine vorba de apă, Dingolfing îşi acoperă în prezent 40% din nevoile sale utilizând propria sursă, contribuind astfel la conservarea rezervelor de apă potabilă din regiune. Odată cu BMW Seria 7 a fost introdus în fabrică un sistem amplu de senzori pentru controlul inteligent, automat şi fără şofer, al automobilelor de pe linia de fabricaţie.
Sistemelor sofisticate de control al şasiului şi dinamicii (precum suspensia pneumatică, amortizoarele cu răspuns controlat electronic, camera pentru detectarea denivelărilor, direcţia şi tracţiunea integrală controlate electronic) li se alătură o inovaţie BMW i3s – ARB. Acesta este un control antipatinaj cu o legătură directă între senzorii de patinare a roţii şi motoarele electrice. Funcţia de stabilizare activă a ruliului, inclusă ca parte a opţiunii Executive Drive Pro, utilizează acum un motor electric de 48V. Pe lângă reducerea mişcărilor de ruliu cauzate de denivelările drumului pe o parte a maşinii, noua funcţie Active Roll Comfort ajustează activ şi garda la sol a caroseriei pe partea corespunzătoare a automobilului.
Noul BMW Seria 7 va fi disponibil, în premieră pentru BMW, cu sistem de condus autonom Level 3. Acesta este completat de funcţii inteligente de parcare, inclusiv controlul prin telefon sau parcarea automată folosind marcajele de pe şosea pentru ghidare.
Sistemul iDrive a ajuns la generaţia a opta şi vine cu o îmbinare sofisticată de display-uri de mari dimensiuni cu funcţie touch, Head-Up Display, funcţii extinse de realitate augmentată, control prin gesturi şi comandă vocală cu asistent inteligent.
Interiorul este marcat de cel mai mare sistem rear seat entertainment, cu un ecranul tactil de 31,3 inchi (79,5 cm) retractabil, cu rezoluţie 8K, pentru locurile din spate. O experienţă unică la interior este creată şi prin folosirea unor materiale exclusive, aşa cum este tapiţeria din caşmir sau piele vegană de cea mai bună calitate sau butoanele din cristal.
Noul BMW i7 marchează şi un nou tratament pentru două elemente emblematice de design BMW. Pentru prima dată grila dublă este încadrată de o bandă luminoasă, un nou reper pentru identitatea mărcii. Totodată, BMW i7 vine în premieră cu faruri separate în două blocuri diferite, cu luminile de zi formând o unitate distinctă, foarte subţire, ca element de diferenţiere a gamei de lux.
Un ultim detaliu – noul BMW i7 poate fi deschis, la fel ca generaţia anterioară, cu card, cu telefonul sau Apple Watch, folosind funcţia NFC (prin poziţionarea oricăruia din cele trei lângă mânerul de la uşa şoferului). Suplimentar, folosind standardul de comunicare UWB, automobilul poate detecta apropierea utilizatorului de automobil şi descuia uşile automat, iar din aplicaţia My BMW utilizatorul poate controla maneverele de parcare din exterior.
În clipul video de mai jos puteți vedea impresiile noastre de la prima întâlnire cu noul BMW Seria 7.