Fascinaţia pentru grila dublă BMW a început în anii 1930, carosierul Ihle oferind kit retrofit

Grila dublă BMW a debutat odată cu modelul BMW 303 în 1933. Se dovedea atât de apreciată, încât din 1934 carosierul Ihle oferea un kit de caroserie cu grila dubla pentru retrofit nu doar pentru modelele BMW mai vechi de 1933, dar şi pentru modelele altor mărci. Un astfel de model Ihle poate fi admirat în România la Ţiriac Collection.

BMW se afirma în anii 1910 ca un producător valoros de motoare de avion. Perioada de după Primul Război Mondial a găsit compania în dificultăţi şi reorganizare. La începutul anilor ’20 se concentra pe producţia de motoare pentru diverse autovehicule. Din 1923 a început construcţia de motociclete. În 1928 a cumpărat Fabrica de Automobile Eisenach (Automobilwerk Eisenach), care producea sub licenţă automobilele Austin 7, modele care au primit denumirea populară „Dixi”. După achiziţie, în 1929, ieşea pe porţile fabricii din Eisenach primul automobil BMW din istorie, o versiune Dixi uşor îmbunătăţită care purta numele BMW 3/15 PS. Ulterior, BMW dezvoltă un nou BMW 3/20 PS, cu dimensiuni uşor mai mari şi performanţe îmbunătăţite, o evoluţie a BMW 3/15 PS.

Un reper de design: Când a apărut grila dublă BMW?

În 1933, la Salonul Auto de la Berlin, debuta al treilea model al mărcii, cu o nomenclatură nouă – BMW 303. Noul model era cu adevărat primul model dezvoltat integral de BMW. Responsabili pentru dezvoltarea BMW 303 erau doi ingineri care îşi începuseră colaborarea în cadrul companiei Horch (un producător de automobile de lux) – Rudolf Schleicher şi Fritz Fiedler. Schleicher a creat un motor nou, care a primit în plus doi cilindri faţă de modelele anterioare şi astfel BMW 303 a fost primul model BMW echipat cu un motor cu şase cilindri în linie. Fiedler a fost responsabil pentru dezvoltarea întregului automobil.

Remarcabil pentru acea vreme, într-o perioadă în care „mai greu” era considerat „mai stabil”, Fiedler a ales o construcţie uşoară, cu un şasiu cu grinzi tubulare în formă de A. Şi designul noului model era semnficativ mai rafinat, o evoluţie imporantă faţă de formele pătrate ale modelelor anterioare.

Elementul pentru care BMW 303 avea să intre în istorie era însă grila dublă de radiator. Noul element a devenit imediat parte din identitatea mărcii, având să fie folosit consecvent pe aproape toate modelele mărcii construite de atunci până în prezent.

Un alt detaliu inedit în producţia modelului BMW 303 – producţia caroseriilor a fost externalizată către alt producător de automobile, Daimler-Benz, la Sindelfingen.

Ihle – soluţia pentru primele modele BMW fără grila dublă

După BMW 303, marca a adus pe piaţă modele tot mai sportive, care au culminat, în perioada interbelică, cu BMW 328 şi BMW 335, ambele păstrând linia de design deschisă de BMW 303, dar şi motoare cu şase cilindri în linie. Primul, construit în mai puţin de 500 de exemplare, avea să domine competiţiile sportive pentru modele cu o capacitate de sub doi litri. Al doilea trebuia să fie baza intrării mărcii în clasa superioară, dar începerea războiului a oprit dezvoltarea BMW. Indiferent de forma de caroserie, de dimensiuni sau de performanţe, toate modelele lansate după BMW 303 foloseau acelaşi element distinctiv, grila dublă a radiatorului.

Modele lansate înainte de1933 nu beneficiau de grila dublă. Pentru că aceste element de design se dovedea deja interesant, o companie germană a venit cu o soluţie în a doua jumătate a anilor ’30. Gebrüder Ihle a oferit clienţilor kituri de caroserie pentru a primi grila dublă pe BMW. Kiturile erau disponibile pentru modelele BMW 3/15 PS. Puteau fi instalate în atelierele Ihle din Bruchsal (landul Baden-Württemberg), sau de către client. La cerere, Ihle putea oferi şi un upgrade de putere. Au fost două versiuni pe care compania le-a oferit: întâi Ihle Typ 600 şi apoi Ihle Typ 800, cu un design care amintea de BMW 328.

Pentru că Ihle a instalat aceste grile pe modele construite înainte de 1933, a existat legenda că acest element de design a fost creat de Ihle. Informaţia este incorectă, Ihle oferind această soluţie ca retrofit începând cu anul 1934.

Designul de caroserie dezvoltat de Ihle s-a dovedit atât de popular, încât compania a oferit soluţii similare de retrofit cu grila dublă în stil BMW pentru modele altor mărci: DKW (modele Frontwagen), Ford (modelele Eifel) sau Opel.

Parcursul Ihle după Al Doilea Război Mondial

După Al Doilea Război Mondial, Ihle nu a mai reluat producţia de caroserii de automobile. Compania şi-a continuat activitatea vreme de cinci decenii producând caruseluri, trenuleţe, maşinuţe şi alte instalaţii pentru parcuri de distracţii, precum şi automobile pentru copii propulsate de motoare simple, monocilindru, în doi timpi. Paradoxal, aceste produse evocă dimensiunile diminutive Ihle Typ 600 şi Ihle Typ 800, pentru care compania construia caroserii şi a devenit renumită.

Ihle expus în România

În România, un Ihle 800 (construit pe un model Dixi) poate fi vizionat în componenta galeriei Ţiriac Collection. Aceasta este deschisă publicului de vineri până duminică, in intervalul orar 10:00-19:00.

CLICK AICI pentru a afla informații detaliate despre evoluția designului pentru grila BMW, din anii 1930 până în prezent. 

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account