Premieră mondială – Engage Racing prezintă BMW i4 Racing, un proiect Made in Romania

BMW i4 Racing

Pe 27 august, la exact patru ani după anunţul proiectului MINI Electric Racing, „Racing MIMI”, a fost prezentat oficial noul proiect de curse electric pregătit în România – BMW i4 Racing „Elsa”.

Proiectul este organizat acum în jurul echipei de curse independente „Engage Racing”, cu susţinerea BMW Group România şi a unei serii de parteneri importanţi: Renovatio e-charge împreună cu MasterCard, Michelin, Textar, Velo, Omniasig şi UniCredit Leasing.

(Foto: Radu Chindriș)

BMW i4 îşi propune să construiască pe succesul MINI Electric Racing. Primul MINI electric de competiţie din istorie a reuşit mai multe victorii şi podiumuri în Campionatele Naţionale de Super Rally şi de Vehicule Electrice, de multe ori în faţa unei competiţii importante care a inclus şi automobile de competiţie cu motor cu ardere internă. Titlul de Campion Naţional Super Rally la Clasa 2A (Tracţiune faţă) a marcat o premieră istorică în motorsport – primul titlu obţinut de un automobil electric în confruntare directă cu maşini cu motoare convenţionale. Performanţa MINI a inspirat, de la lansarea modelului, alte cinci modele MINI Cooper SE au luat startul în competiţii naţionale în motorsport, multe obţinând performanţe în Campionatul Naţional de Vehicule Electrice, o competiţie de pionierat în motorsportul românesc.

(Foto: Radu Chindriș)

Noul automobil de curse „Elsa” este o premieră mondială absolută – primul automobil de competiţie dezvoltat pe baza modelului de serie BMW i4 M50. Echipa Engage Engineering a asigurat pregătirea proiectului de competiţie cu un pachet extins de transformări, păstrând totuşi sistemul de propulsie de serie, cu cele două motoare electrice şi bateria de înaltă tensiune.

„Este un demers fără precedent, nu există soluţii în piaţă pentru ce a trebuit să pregătim. Asta înseamnă că totul a trebuit să fie conceput in-house”, explică Horia Platona, în calitate de inginer şef al proiectului. În echipa de dezvoltare Engage Engineering au fost implicați 9 ingineri cu diverse specializări, de-a lungul unui an de proiectare, simulări, execuție şi asamblare.

(Foto: Radu Chindriș)

Conceptul maşinii a fost dezvoltat pe baza unui studiu aerodinamic dezvoltat special de echipă pentru a face faţă provocărilor Pikes Peak. Cursa de viteză în coastă din Statele Unite vine cu o serie de viraje deosebit de rapide la mare altitudine, unde, datorită presiune atmosferice scăzute, eficiența aerodinamică scade cu până la 40%. Ulterior echipa a dezvoltat componentele aerodinamice din carbon în România pe baza specificațiilor, doar o serie de elemente de la eleronul spate au fost comandate unui furnizor extern.

(Foto: Radu Chindriș)

Echipa a trecut modelul printr-o serie extinsă de măsuri de reducere de masă care au inclus uşurarea uşilor şi hayonului, geamuri din plexiglas, un bord reproiectat, eliminarea tuturor straturilor de izolație fonică, dar şi un bord cu o consolă ergonomică de curse, din fibră de carbon. În acest context echipa a integrat o serie de comenzi ale automobilului convenţional într-o formulă nouă, simplificată, optimizată. Astfel, consola centrală special proiectată şi volanul special cu butoane programabile permit pilotului să acceseze rapid funcţiile importante chiar şi în regim de cursă – de exemplu contactul, modurile de condus, activarea unor funcţii precum ventilaţia sau răcirea suplimentară. În acelaşi timp, o parte din funcţiile de telemetrie dar şi funcţii ale maşinii pot fi accesate over-the-air, pe baza telefonului mobil. În acest context echipa IT a făcut o serie de dezvoltări speciale care au inclus peste 15000 de linii de cod.

(Foto: Ciprian Mihai)

O serie de modificări importante au venit pe baza unor colaborări cu compania Drexler, din Germania, care a creat, după specificaţiile echipei, diferenţiale cu alunecare limitată pentru ambele punţi. Compania olandeză Intrax a oferit soluţia de suspensii, cu amortizare şi arcuri speciale, proiectate de echipă pentru masa mai mare a automobilului electric cu baterii. Roll cage-ul, de asemenea cu specificaţii Pikes Peak, mai riguroase decât cele FIA, a fost dezvoltat special pentru noul model în Polonia, pe baza observaţiilor echipei Pikes Peak.

Un alt proiect special este dezvoltarea unui sunet pentru maşina de competiţie. Nu are doar un rol de a completa prezenţa estetică a automobilului, dar are şi o serie de funcţii practice importante: oferă un feedback direct pilotului despre regimul de deplasare şi semnalizează acustic prezenţa pe traseu pentru spectatori, ca măsură esenţială de siguranţă.

Engage Racing este o poveste de echipă, suntem onoraţi şi fericiţi că avem alături de noi un număr mare de experţi pasionaţi şi valoroşi care ajută proiectul cu creativitatea şi competenţa lor. Pe măsură ce proiectul se dezvoltă, avem tot mai mulţi oameni faini alături de noi, este un spirit de echipă fenomenal, care ne face puternici”, explică Anya Gherghina, Marketing Manager Engage Racing.Un alt exemplu în acest sens, care nu vine din lumea curselor, este contribuţia lui Marius Dascălu, un designer român care s-a afirmat cu proiectul său, 2Fresh Design, care a creat identitatea vizuală a Engage Racing.

(Foto: Radu Chindriș)

Obiectivul principal al echipei rămâne mai departe o participare competitivă la cursa de viteză în coastă de la Pikes Peak, SUA. „Pentru noi Pikes Peak este ceea ce este pentru alţi sportivi un Campionat Mondial – cea mai importantă, faimoasă cursă de viteză în coastă din lume. Ne pregătim cu acest obiectiv în minte. Este important pentru noi să avem o participare competitivă, care să se dezvolte pe mai mulţi ani, şi aici resursele sunt cea mai mare provocare”, explică Horia Platona.

„Este important pentru noi că proiectul foloseşte sistemul de propulsie al modelului de serie. Nu este un experiment exotic, ci are o legătură directă cu ceea ce clienţii pot comanda din showroom-urile noastre şi arată că automobilele electrice pot fi foarte competitive pe anumite segmente de piaţă, aşa cum sunt şi în motorsport”, explică Alexandru Şeremet, Corporate Communication Manager.

(Foto: Radu Chindriș)

Evenimentul de lansare al proiectului a fost găzduit de Ţiriac Collection, noul BMW i4 racing ocupând pentru o seară poziţia centrală în Galerie ieri seară, pe 27 august. La eveniment a fost prezent şi Racing MIMI alături de o serie de trofee câştigate de echipă de-a lungul timpului – o evocare a performanţelor valoroase din ultimii ani. Partener al evenimentului a fost Crama Liliac care a completat experienţa de seară cu o selecţie specială de vinuri.

(Foto: Ciprian Mihai)

Echipa Engage Racing: Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Ştefan Sterpu, Andrei Necula, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Dan Alexandru, Alexandru Şeremet, Bogdan Sararu, Marius Dascalu, Andrei Şerbulea.

(Foto: Flavius Croitoriu)

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account