Teste Drive: MINI John Cooper Works Countryman – Cool Britannia!
Nu pleci pur și simplu într-un test cu MINI John Cooper Works Countryman și o apuci spre unde vezi cu ochii. Deși mașina asta e bucuroasă să o duci pe orice drum. Sau chiar și în afara șoselei, atâta timp cât nu dăm de off-road absurd. Vedeți voi, MINI John Cooper Works Countryman nu e doar un mijloc de transport versatil. E un ritual, e un “Vibe”. Sau românește spus, e o emoție.
Eu văd mașina asta ca pe un playlist, despre care știi mereu că îți tonifiază spiritul. Dacă ar fi să îl descriu ca pe o coloană sonoră, atunci playlist-ul lui MINI John Cooper Works Countryman s-ar numi “Cool Britannia” și ar suna așa: Oasis, Blur, The Clash, Arctic Monkeys, Jamiroquai, Gorillaz, Faithless, Chemical Brothers și chiar și niște Prodigy, pentru când nu ai familia cu tine și vrei să înghesui niște viraje făcând Pogo la volan. (Dacă sunteți prea tineri și nu știți ce e Pogo, fiindcă festivalurile moderne de muzică au devenit civilizate,… atunci “Google it!”). Așadar, eu simt spiritul lui MINI John Cooper Works Countryman ca pe o combinație de pop-rock, ska punk, funk, rave și muzică electronică. Oooh, DA! Mașina asta e o petrecere!
De altfel, MINI John Cooper Works Countryman se pretează la fix pentru călătoriile cu gașca de prieteni în weekend-uri extinse la festivalurile cu stiluri de muzică eclectice. Nu întâmplător Countryman generează aproape 30% din vânzările mărcii MINI la nivel mondial. Merită nivelul ăsta de succes. Pentru că are stilul inconfundabil MINI, se conduce plin de viață ca un MINI, dar adaugă în mix și un nivel înalt de versatilitate și utilitate.
Nici un SUV sau crossover compact nu arată ca un MINI Countryman. Și te invită să descoperi un univers de elemente de personalizare, odată ce deschizi lista de opționale. Ai spațiu generos în habitaclu, care oferă loc pentru 5 persoane. Portbagajul are 450 de litri, iar bancheta este fracționabilă și rabatabilă, astfel că vei avea loc pentru bagaje multiple în călătoriile lungi. Opțional, poți alege și așa-zisa Picnic Bench (băncuță de picnic), adică o suprafaţă flexibilă care se extinde din portbagaj şi oferă loc pentru două persoane. Numai bună să privești un răsărit sau un apus, când pleci de exemplu pe un traseu montan și înnoptezi în cortul MINI, oferit și el opțional.
La acest pachet, constructorul britanic adaugă și condimentul tradițional John Cooper Works, care îți dă posibilitatea să transformi fiecare porțiune de traseu într-un carusel. Asta se întâmplă fiindcă MINI ia foarte în serios termenul Sport din Sport Utility Vehicle (SUV). Practic MINI îți etalează toată experiența și tradiția pe care a câștigat-o în competițiile de raliu.
Versiunea John Cooper Works a modelului Countryman îți câștigă inima crescându-ți pulsul cu cel mai puternic motor din istoria de 60 de ani a mărcii MINI. Este vorba despre propulsorul MINI TwinPower Turbo, de 2 litri. Cei patru cilindri ai săi tropăie cu poftă pentru a descătușa 306 CP între 5.000 şi 6.250 rpm. Iar cuplul de 450 Nm năvălește de la 1.750 rpm și nu își pierde nivelul maxim până la 4.500 rpm. Răspunsul motorului este foarte prompt, pentru că MINI a aplicat soluții deprinse din motorsport. Propulsorul modelelor John Cooper Works are elemente specifice, precum arbore cotit ranforsat, canal de admisie lărgit, pistoane modificate, injectoare cu o presiune de injecţie de până la 350 bar. De asemenea, MINI explică faptul că turbocompresorul integrat în galeria de evacuare este echipat cu o supapă de evacuare care contribuie la caracteristicile de răspuns optimizate. Iar asta se simte la fiecare apăsare de pedală, pe o plajă amplă de turații. Desigur, nu lipsesc tehnologiile preluate de la BMW Group. Adică sistemul VALVETRONIC de control complet variabil al supapelor, precum şi sistemul Double VANOS pentru controlul variabil al arborelui cu came.
Cu asemenea inimă de atlet, MINI John Cooper Works Countryman execută sprintul de la 0 la 100 km/h în doar 5,1 secunde. Și continuă ritmul susținut până când viteza se plafonează electronic la 250 km/h.
Exploatarea resurselor motorului se face eficient și datorită transmisiei sport Steptronic cu opt trepte. Aceasta include funcția Launch Control, care te ajută să pleci din loc ca tras din praștie. În plus, te poți bucura de plăcerea condusului și datorită clapetelor din spatele volanului, care îți permit să schimbi rapid treptele de viteză și în regim manual.
Comportamentul dinamic, precum și versatilitatea ținutei de drum, sunt asigurate de tracțiunea integrală ALL4, precum și de diferențialul blocant mecanic, care dozează cuplul între roțile punții frontale. Atât sistemul de tracțiune integrală, cât și diferențialul, lucrează împreună cu sistemul de control dinamic al stabilităţii (DSC – Dynamic Stability Control). Astfel, MINI John Cooper Works Countryman îți oferă încredere și control când abordezi virajele cu aplomb, sau când circuli pe carosabil cu aderență redusă.
Cert este că la volanul lui MINI John Cooper Works Countryman te cam mănâncă în talpă, fiindcă are mereu chef de o depășire, de un viraj mai strâns. Are temperamentul unui cățel hiperactiv și fericit, care dă mereu din coadă și îți tot aduce bățul să i-l arunci. Dar, la fel de bine știe să te asculte deîndată ce îi ceri să se calmeze. În sensul acesta, MINI John Cooper Works Countryman este dotat cu un sistem de frânare performant. Acesta încorporează discuri de 360 × 30 milimetri pentru roţile din faţă şi 330 x 20 milimetri pentru cele din spate, precum și conducte de răcire optimizate.
În ciuda staturii și formatului de SUV, MINI John Cooper Works Countryman se comportă mai degrabă ca un hothatch înălțat. Pregătirea lui sportivă nu e făcută pe jumătate. Nu e precum cei care se duc să facă “fitness” doar pentru a avea ceva de pus pe Instagram. Știți, cei care își fac selfie-uri lângă aparate și pleacă acasă cu prosopul uscat. Ca orice MINI, Countryman are rigiditate torsională crescută, o suspensie suplă și un sistem de direcție precis și rapid în reacții. Însă versiunea John Cooper Works amplifică toate aceste atribute.
Șasiul său a primit multiple ranforsări, centrul de greutate a fost coborât, iar suspensiile… Să spunem că îți bat „obrajii” dacă nu ai decența să încetinești când treci peste denivelări mai proeminente. MINI John Cooper Works Countryman nu este ca restul SUV-urilor, care au suspensii mai pufoase decât pandișpanul făcut de mama. Cine nu înțelege reglajul ferm al acestei versiuni Countryman, înseamnă că nu înțelege spiritul MINI John Cooper Works și și-a cumpărat mașina doar pentru că este într-adevăr foarte funky. Sincer înțeleg chiar și asta, pentru că puține mașini arată atât de bine în combinații de culori foarte îndrăznețe, așa cum este modelul condus de noi. Cumva, în cazul SUV-ului britanic se potrivește de minune caroseria verde personalizată cu accente și dungi de un roșu aprins.
La fel ca și latura estetică, ținuta de drum poate fi adaptată unei varietăți de preferințe. Opțional este disponibil şasiul adaptiv cu amortizoare controlate electronic. Astfel, poți alege între mai multe moduri de rulare, cu reglaje mai confortabile sau mai sportive, în funcție de ce consideri potrivit pe moment.
Așadar, SUV-ul MINI John Cooper Works Countryman își asumă fără rezerve caracterul ferm și agil, care este în ton cu personalitatea sa extrovertită. Iar tocmai din aceste motive MINI John Cooper Works Countryman este o mașină pe care o alegi cu inima. Așa cum liniștea pare seacă după un playlist de muzică pozitivă, îți dai seama cât îți lipsește “Vibe”-ul pozitiv al lui MINI John Cooper Works Countryman, după ce testul se încheie și trebuie să predai mașina.
În România, cei care rezonează cu “Vibe”-ul lui MINI John Cooper Works Countryman îl pot configura cu prețuri ce pornesc de la 44.566 de euro cu TVA inclus.