Test Mercedes-Benz GLA 45 AMG 4MATIC – Hrană pentru suflet
Mercedes-Benz GLA 45 AMG face parte din suita de modele prin care Mercedes a reușit în ultima perioadă să-și întinerească gama de modele și, drept consecință, a reușit să atragă noi clienți, mai tineri și mai atenți la tendințele de design. Totul a început cu noua Clasa A și a continuat prin lansarea coupe-ului cu patru uși, CLA. Prin urmare, noul GLA a venit la fix, cât să ocupe o nișă și să mai inventeze un nou segment de piață. Și spun asta pentru că GLA nu este nici un SUV compact, ci mai degrabă un crosshatch.
Practic, GLA este un Clasa A puțin înălțat și ceva mai spațios. Dar doar atât, mai ales că în versiunile fără tracțiune integrală, puntea motoare este cea din față. Nu știm exact care au fost raționamentele care au stat la baza lansării acestui model, dar cert este că cineva de la Mercedes-Benz primește acum laude. Pe de altă parte însă, în cazul de față, nu mă interesează câtuși de puțin spațiul, caracterul practic, emisiile poluante sau consumul de combustibil. Pur și simplu sunt, din punctul meu de vedere, irelevante. Și asta pentru că Mercedes-Benz GLA45 AMG este o specie cu totul aparte și trebuie tratat ca atare. Cu atât mai mult din moment ce pare să ascundă apucături de Mitsubishi Evolution.
Sub capota crosshatch‑ului se află unul dintre cele mai puternice motoare cu patru cilindri din lume, iar acest lucru ar trebui să fie suficient pentru a te face să îți dai seama de posibilitățile lui Mercedes-Benz GLA 45 AMG. Cu un motor de 2,0 litri, turbo, Mercedes-Benz GLA 45 AMG dezvoltă 350 de cai‑putere la 6.000 de rotații pe minut și un moment motor maxim de 450 Nm la 2.250 de rotații pe minut. Tracțiunea integrală 4MATIC, transmisia automată cu șapte rapoarte AMG SPEEDSHIFT și puterea brută a motorului reușesc să îi ofere lui GLA 45 AMG un sprint de la 0 la 100 km/h în 4,8 secunde, iar mașina nu se va opri din accelerat decât la 250 km/h, atunci când atinge limitarea. Iar dacă designul este întotdeauna subiectiv și poate atrage păreri diferite, în cazul performanțelor dinamice nu prea există cale de mijloc. Pur și simplu, GLA 45 AMG este o brută, iar motorul său este unul dintre cele mai reușite propulsoare din ultimii ani.
Jantele negre, etrierele vopsite în roșu, eleronul, lamelele din bara față care taie aerul ca niște cuțite, toate pălesc însă în fața sunetului de eșapament. Da, GLA 45 AMG este o mașină agresivă din punctul de vedere al designului, dar asta nu se compară cu sunetul eșapamentului. În momentul în care ai pornit motorul, eșapamentul începe să tușească răgușit sunete metalice, iar când accelerezi sau când schimbi treptele la limita superioară a plajei de turații, lucrurile devin de-a dreptul dramatice. Și nu este un sunet artificial, venit prin boxele mașinii. Este un răcnet de putere, de benzină arsă și pistoane încinse, acompaniat de o turbină care pare că trage tot aerul din jurul mașinii. Da, transmisia cu șapte rapoarte nu este cea mai rapidă din lume, dar acest lucru este compensat cu vârf și îndesat de sunetul turbat al evacuării. În plus, Mercedes-Benz GLA 45 AMG dă dovadă de inginerie de top și de faptul că are un șasiu absolut fabulos care merită exploatat la maximum. Mai ales că tracțiunea integrală îți oferă toată aderența de care ai nevoie. Cu GLA 45 AMG nu este vorba despre design, spațiu, confort sau eficiență, ci despre pasiune. Iar până acum câțiva ani, pasiunea nu era primul lucru care-ți venea în minte raportându-te la un model Mercedes.
Prețul pentru Mercedes-Benz GLA 45 AMG nu este însă de ignorat. Cu 58.280 de euro, cu TVA inclus, îmi trec prin cap mult modele alternative și toate fac parte din clasa hothatch-urilor și au nume care se termină cu RS, GTI sau M. E foarte greu pentru Mercedes să justifice prețul lui GLA 45 AMG mai ales că un BMW Seria 1 M135i xDrive are un preț cu 10.000 de euro mai mic. Un alt rival serios este Audi RS3 Sportback care are un preț de pornire cu aproximativ 7.000 de euro mai mic decât GLA-ul 45 AMG. În plus, atât M135i xDrive, cât și Audi RS3 Sportback sunt mai rapide decât Mercedes-Benz GLA 45 AMG, ambele oferă tracțiune integrală și ambele oferă transmisii automate, la fel ca și Mercedes-ul. Și atunci, de ce ai alege un Mercedes-Benz GLA 45 AMG în locul unui M135i xDrive sau în locul unui RS3 Sportback? Răspunsul logic ar putea fi dat de garda la sol mai înaltă a GLA-ului dar…serios acum, cine își ia un Mercedes-Benz GLA 45 AMG să meargă cu el în off-road?!
Nu mă înțelege greșit, Mercedes-Benz GLA 45 AMG este o mașină incredibilă. Extrem de rapidă, dinamică, cu un motor incredibil și suficient de multă putere pentru a-ți satisface toate capriciile. Interiorul este, așa cum era de așteptat, impecabil. Cu toate acestea, dacă ar trebui să aleg, aș pune mâna pe un Mercedes-Benz A 45 AMG 4MATIC. Este cu vreo 7.000 de euro mai ieftin decât un Mercedes-Benz GLA 45 AMG 4MATIC, este mai ușor și, dacă tot vrei un AMG din această clasă, de ce să nu îl alegi pe cel potrivit?