DTM Zandvoort – Preview

Traseul de lângă Amsterdam este un soi de ”clasic modern”, pe care vechiul DTM nu a rulat, însă din 2001 este o prezență constantă în calendarul noului format. Chiar și atunci când interesele comerciale au dictat eliminarea rundei olandeze, organizatorii au rămas în stand-by și cursa tot a ajuns să aibă loc.
Trecem de la arena defilărilor naziste ce s-a transformat în paddock și tribune pentru traseul stradal de la Norisring la un alt circuit cu layout determinat de armatele lui Hitler. Foarte aproape de plaja Mării Nordului, printre dunele de nisip, trupele germane de ocupație au trasat niște drumuri de acces. După război, celebrul designer John Hugenholz a avut inspirația de a-l lua drept consilier pe fostul învingător de la Le Mans din 1927 Sammy Davis, care a creionat un circuit deosebit de atractiv, ce și-a găsit locul în calendarul Formulei 1 în scurt timp.
Problema zgomotului în apropierea comunității urbane a dus la pierderea buclei de sud în anii ’80, iar actualul traseu a fost construit între 1995 și 2001, anul inaugurării fiind și prima vizită a seriei germane de turisme la Zandvoort. Întrecerea a fost memorabilă, cu un duel fierbinte între Uwe Alzen și Christian Abt, purtat până dincolo de linia de sosire și chiar dincolo de limitele regulamentului.
Atât legendarul prim viraj Tarzan, cât și alte zone extrem de rapide, fac ca traseul olandez să se numere printre preferatele piloților. Însă accidentele grave nu au lipsit, cel mai cunoscut fiind cel suferit de Peter Drumbreck, pe vremea când Opel încă se lua la trântă cu Audi și Mercedes în seria germană de turisme. Totuși, nu din cauza glisierelor foarte apropiate și a zonelor limitate de eșapare era să pierdem etapa de la malul mării anul trecut, ci din cauza intereselor comerciale ce au introdus în calendar o vizită în China. Însă organizatorii respectivi nu s-au ținut de promisiuni și ITR a relocat etapa în mijlocul sezonului înapoi la Zandvoort, spre bucuria tuturor.
În cele 14 curse disputate, Audi a învins de opt ori, cel mai titrat pilot aici fiind suedezul Mattias Ekstrom cu patru victorii. Ultima dintre acestea a venit în urma unei ofensive totale pe pneuri softanul trecut, într-o campanie de tristă amintire pentru constructorul din Ingostadt, salvată pe final prin două victorii ale lui Ekstrom în ultimele două curse. Din tabăra Mercedes, Gary Paffett s-a impus de trei ori la Zandvoort, iar BMW are o singură victorie adusă de Augusto Farfus acum doi ani. Alți piloți de pe grila actuală care au urcat pe cea mai înaltă treaptă în Olanda sunt Rockenfeller, Tomczyk și Mortara. În 2006, am asistat la victoria lui Tom Kristensen în cel mai bun sezon al danezului în seria DTM.
Anul acesta ne putem aștepta la o nouă demonstrație de forță a celor de la Audi, de vreme ce au scăpat de kilogramele suplimentare în urma prestației modeste de la Norisring. Rămâne de văzut cum se comportă modelele Mercedes cu balast considerabil, pe un circuit unde pneurile de pe partea stângă vor fi supuse unei presiuni majore pe virajele de dreapta de mare viteză.
Situația la zi a greutății fiecărei mașini
Privind clasamentul de la subsol, avem patru piloți care nu au adunat vreun punct în primele trei duble manșe ale sezonului. Adrien Tambay este veriga slabă a celor de la Audi, iar debutanții Gotz și Blomqvist n-au reușit încă să lege o cursă bună cap-coadă, deși s-au dovedit adesea rapizi în antrenamente și calificări. În fine, portughezul Antonio Felix da Costa a avut și ghinion la Norisring cu o oprire la boxe de 10 secunde, iar traseul de la Zandvoort îi aduce amintiri plăcute din perioada succeselor sale la nivelul Formulei 3.
La polul opus, liderul Jamie Green nu a urcat niciodată pe podium în Olanda în cele 10 vizite, singurele sale realizări fiind un pole și un tur rapid în primii ani la echipa de uzină Mercedes HWA (2006-07). Și pentru britanic, vremurile bune la malul Mării Nordului datează din perioada Formulei 3, când se impunea aici în drumul său spre titlul din 2004.
Singurii câștigători ai prestigiosului Masters de Formula 3 care se vor afla pe grila DTM sunt piloții Mercedes Paul di Resta și Daniel Juncadella, în timp ce Marco Wittmann are și el două podiumuri la activ în renumita întrecere de F3. Oriunde ai privi, palmaresul bogat al combatanților certifică această formidabilă concentrare de valori în DTM, iar un circuit atât de necruțător și de incitant precum Zandvoort va scoate tot ce-i mai bun din pluton.
Material realizat de echipa PitStops.ro
