Interviu BMWBLOG cu Adrian Van Hooydonk, Directorul departamentului de design al BMW Group

Colegul nostru Horatiu a stat de vorba la Salonul auto de la Frankfurt 2013 cu Adrian Van Hooydonk, cel care este responsabil de design la nivelul intregului BMW Group. Van Hooydonk coordoneaza toate departamentele de design de la BMW, MINI si Rolls Royce.

Cu ocazia acestui interviu, Van Hooydonk ne-a oferit detalii legate de limbajul actual de design al BMW, precum si referitoare la ce va aduce viitorul pentru aceasta marca. Intrebat chiar si despre un supercar BMW, un model BMW reprezentativ, Adrian a oferit un raspuns care lasa loc pentru o serie de interpretari.

BMW-i-Design-Adrian-van-Hooydonk1

BMWBLOG: Ce este nou la designul BMW?

Adrian van Hooydonk: Pana acum am discutat mult despre asta, si de patru ani am prefigurat designul prin intermediul conceptelor. Dar la Salonul auto de la Frankfurt am prezentat atat i3 cat si i8 in versiunea de serie. Asta inseamna ca am livrat ceea ce am promis. In urma cu patru ani toate acestea reprezentau doar o viziune, sub numele de Vision EfficientDynamics – iar acum a devenit realitate. Nu inseamna doar dezvoltarea celor doua modele, ci a insemnat si dezvoltarea noului nostru limbaj al formei, care sa transporte aceasta idee de e-mobilitate – faptul ca mobilitatea electrica poate fi premium si poate fi distractiva – aceasta este misiunea pe care ne-am trasat-o cu totii la inceputul acestui proiect.

1-BMW_Seria-4

La Salon a trecut aproape neobservat faptul ca aproape am definitivat o noua generatie de modele BMW. Odata cu lansarea noului Seria 4 si a noului X5 – versiunile de serie – am innoit aproape complet intreaga gama, de la Seria 1 la Seria 7, precum si toate modelele X – acum avem o gama de masini complet modernizata, si acum se vede toata munca pe care am depus-o in ultimii 5 ani.

Ziua de astazi, cea de lansare, este foarte speciala pentru mine, pentru ca se poate vedea – mai ales in ce priveste BMW si BMW i – cata munca a fost depusa in aceste proiecte. Sunt fericit si pentru faptul ca BMW i face acum parte din BMW, dar este totodata o parte distincta si separata, un sub-brand. Nu stirbeste cu nimic imaginea BMW, ci adauga elemente la aceasta. In cadrul sub-brandului BMW i vom dezvolta cele mai eficiente masini.

2-BMW-m6-gran-coupe-test-drive-131

Legat de marca M – suntem foarte mandri de rezultatele pe care le avem, de campionatul pe care l-am castigat anul trecut. Marca M are cele mai buna rezultate inregistrate vreodata. Vindem din ce in ce mai multe masini M. M reprezinta dinamica, si asta inseamna ca majoritatea modelelor pe cre le vindem reprezinta combinatia perfecta intre dinamica si eficienta.

Iar clientii au acum o gama completa de modele din care pot sa aleaga, iar clientii premium chiar vor avea de unde alege.

BMWBLOG: Vorbind de design, se va axa BMW si mai mult pe materiale usoare?

Adrian van Hooydonk: Da. Odata cu lansarea marcii BMW i, am aratat cat de avansati suntem in ce priveste designul, aerodinamica, sau tehnica de constructie cu materiale usoare. Acestea sunt lucruri care vor ramane si pe viitor. Iar lucrurile pe care le-am descoperit si acumulat in procesul de dezvoltare a acestor modele BMW i vor fi transpuse in intreaga gama de modele. Fiecare din modelele noastre sau produsele noastre sunt dezvoltate si testate intens in tunelul de vant, pentru ca astfel masina poate fi mai eficienta din punct de vedere aerodinamic, se poate economisi mai mult carburant sau se poate spori atuonomia. Atunci cand construim masini mai usoare, din nou inseamna ca se poate economisi combustibil, dar cel mai important aspect pentru clientii nostri este probabil faptul ca poti imbunatati manevrabilitatea si spori placerea de a conduce. Asa ca acestea sunt lucrurile pe care vom pune accentul in continuare.

3-bmw-i8-photo11

BMWBLOG: In ce fel este designul afectat de materialele folosite – mai ales cand ne referim la materialele utilizate pe modelele din cadrul BMW i, cum ar fi CFRP (plastic ranforsat cu fibra de carbon) si unele materiale naturale, pe care le regasim la interior?

Adrian van Hooydonk: In ce priveste sasiul si designul exterior, in ultimii 10 ani si mai ales la acest moment se pot vedea o serie de progrese: materiale plastice turnate, aluminiu, si acum fibra de carbon. Asa ca toate astea reprezinta o provocare pentru noi in ce priveste designul, pentru ca noi vrem sa cream toate aceste forme interesante. Intr-un fel aceste materiale, si plasticul si fibra de carbon ne-au ajutat, pentru ca datorita lor putem crea formele complexe; pe de alta parte asta ingreuneaza procesul, pentru ca e vorba de materiale diferite, care trebuie integrate toate intr-o singura masina, si devine din ce in ce mai greu sa pastrezi aceleasi linii fluide, de-a lungul a patru tipuri de panouri din materiale complet diferite.

Dar acum putem face asta, asa ca asta ar fi unul din modurile in care designul este impactat de materiale. Alt exemplu ar fi cel cu produsele „i”, mai ales i3, la al carui interior veti gasi o serie de materiale interesante, combinate. Avem materiale din piele dar si materiale noi, care au fost reciclate sau au fost realizate din materiale reciclabile – avem chiar o tesatura la interiorul lui i3 care este realizata din ambalaje PET reciclate. Pielea de la interior poate fi comandata in diverse nuante, dar aceste nuante sunt obtinute fara a folosi produse chimice, ci in procese naturale, cu coloranti naturali.

4-bmw-i3-concept-interior-photo-421186-s-1280x782

Asa ca in cadrul marcii i am realizat o serie de progrese in ce priveste sustenabilitatea materialelor, si la fel, acest lucru se va pastra, va putea fi implementat si in cazul altor produse.

BMWBLOG: Vorbeati mai devreme despre gama actuala de modele. Care ar fi cateva din elementele de design pe care le putem vedea acum prezente la toate modelele din gama BMW?

Adrian van Hooydonk: Daca vorbim de gama de modele i, dorim sa pastram elementele de design specifice acestui sub-brand. Acelasi lucru este valabil si pentru BMW M. Incercam intotdeauna sa exprimam designul astfel incat clientul sa inteleaga care este rostul fiecarui produs.

Dupa cum spuneam, produsele i se doresc a fi cele mai eficiente masini pe care le producem, fie ca sunt electrice sau hibrizi plug-in, sau poate chiar masini pe hidrogen, pe viitor, nu conteaza. Ideea este ca in cadrul gamei i putem experimenta si putem fi cei mai inovativi in ce priveste eficienta.
In cadrul gamei M cream produse care sunt practic destinate pistelor de circuit, dar care pot fi folosite si pentru sosele. Iar in ce priveste gama normala de produse BMW, aceasta e formata din modele care combina aceste trasaturi, dar in ce priveste designul sunt de parere ca un client isi poate da seama intotdeauna daca e vorba de un produs M, unul normal BMW sau unul i. Si cred ca asta va ajuta efectiv clientul sa faca alegerea proprie.

5-bmw-active-tourer-outdoor-01

BMWBLOG: Daca vorbim de propulsia spate vs. tractiunea fata – care sunt principalele diferente din punct de vedere al designului, precum si principalele dificultati?

Adrian van Hooydonk: Noi vrem sa cream intotdeauna un design care e autentic, care explica oarecum tipul de experienta la care un client poate sa se astepte, la volanul masinii. Tractiunea fata are cateva avantaje: nu mai exista tunel transversal, ai o podea plata, si in general poti obtine mai mult spatiu la interior, pentru o anumita dimensiune a masinii. De exemplu in cazul lui Active Tourer acesta a fost un avantaj, si interiorul a fost mai spatios si a putut fi compartimentat mai usor.

In ce priveste proportiile la exterior, fiecare tip de vehicul are atat avantaje cat si dificultati. In cazul lui Active Tourer a fost prima oara in istoria marcii BMW cand ne-am confruntat cu un monovolum, cu o arhitectura de tip ‘one-box’. Asta e un lucru nou, dar cred ca pe varianta concept pe care o afisam aici si pe care am aratat-o prima oara la Paris, am demonstrat ca putem face proportiile sa arate dinamic si in acest caz. Masina va fi rapida, se va comporta la rulare ca un BMW, indiferent ca e FWD sau RWD. Inginerii nostri stiu si cum sa proiecteze o masina cu tractiune fata, caci au facut asta de multi ani cu modelele MINI.

6-BMW-X5-Individual-Pyritbraun-031

BMWBLOG: Trecand acum la BMW X5, care a fost ideea de design? Designul reprezinta mai degraba o revolutie sau o usoara evolutie?

Adrian van Hooydonk: Prin noul design am vrut sa ne asiguram ca cei care au fost interesati inca de la inceput de modelul BMW X5 vor fi interesati in continuare. X5 a fost un model care s-a bucurat de un mare succes, si a intrecut modelele concurentei aproape 2:1. Am stiut ca trebuie sa ramanem fideli acestei idei originale, a unei masini care iti permite sa te deplasezi oriunde, cu stil. Este o masina foarte luxoasa si daca ne referim la cum am modificat noul design, sunt de parere ca am sporit nivelul de lux si am facut masina putin mai usoara, am crescut dinamica vehiculului. Cred ca asta au apreciat dintotdeauna clientii la aceasta masina si desigur ca fiecare generatie trebuie sa ridice putin stacheta la acest capitol. In plus mai este si concurenta care vine din urma, asa ca asta inseamna ca odata cu noua generatie am crescut nivelul de dinamica si de lux din masina.

BMWBLOG: Are nevoie designul BMW de un model simbol, ‘glorios’?

Adrian van Hooydonk: BMW i8 este un model simbol, si am lucrat la el impreuna cu echipa mea in ultimii 4 ani. Stiu cat e complexa si de inovativa este masina din punct de vedere tehnic, cat de distractiva va fi sa o conduci, cat de spectaculoasa va fi sosirea ta undeva, cand apari cu o astfel de masina. Daca acesta nu e un model simbol, atunci nu stiu care ar putea fi.

Pentru mine, si posibil si pentru voi si cititorii vostri, o masina simbol nu trebuie sa fie situata in varful gamei. Cred ca putem considera modelul Seria 1 M unul simbol, si aceasta este o masina cu o comunitate puternica de fani. Un alt model pe care il consider simbolic este M135i. Mai este un model pe care mai trebuie sa-l reinnoim din gama noastra, si vom face asta; apoi, cine stie?

7-bmw-concept-m4-coupe-pebble-beach-023

BMWBLOG: Dar modelul BMW M4 are potential sa devina o masina simbol? A existat si o dezbatere legata de schimbarea conventiei de nume – M3/M4. Credeti ca designul va ajuta masina sa atinga un statut de simbol?

Adrian van Hooydonk: Da, asa cred, pentru ca am aratat versiunea concept a modelului si oamenii au vazut masina si numele si au spus: „Oh wow, acesta nu este un M3, e un M4.”

Aceasta problema legata de nume a mai fost discutata, dar cred ca in ultima instanta e vorba de performanta unui astfel de vehicul si de felul in care arata. Trebuie sa-si arate muschii si cred ca reuseste s-o faca. Deja am primit multe aprecieri pentru Seria 4, si suntem optimisti si in legatura cu M4. Numele va deveni un detaliu secundar. Ne respectam istoria si patrimoniul, dar in acelasi timp cream si viitorul pe masura ce inaintam. In plus, M3 va exista in continuare, nu va disparea, asa ca sunt de parere ca totul va fi in regula.

BMWBLOG: Personal ati alege modelul M3 sau M4?

Adrian van Hooydonk: Personal sunt fan modele cu doua usi, asta conduc si acum, asa ca da, as alege M4.

BMWBLOG: Adrian, iti multumim pentru timpul acordat!

Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro

BMW Motorrad

Comentarii

©2025 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account