[P] Primul contact silențios cu BMW i4

BMW i4

Dintre toate modelele electrice din gama actuală BMW, i4 ar fi cel care ne stârnește cel mai mult interesul. În timp ce iX3 ne-a demonstrat că este companion bun la drum lung pentru o întreagă familie, și în timp ce iX ne fascinează ca manifest electric, i4 plusează cu o chestie care ne-a plăcut dintotdeauna la BMW: dinamica. 

BMW i4, al patrulea – dacă-l luăm în calcul și pe deja veteranul i3 – model pur electric din istoria recentă BMW și totodată primul sedan electric din clasa medie, un segment în care producătorul din Bavaria a impresionat dintotdeauna prin valențele sale la condus. Iar i4 promite să rămână loial spiritului specific BMW din ultimii 40 de ani. 

Până să-l testăm, am mers la BMW Proleasing Motors din Ploiești, unde știam că i4 își așteaptă admiratorii. Sigur, nu ne-am dus acolo doar să ne uităm la mașină, ci am aflat și câteva informații care-l fac pe i4 să se remarce în segmentul mediu ca un BMW veridic. 

Până acolo, am aflat și că BMW Proleasing Motors este singurul showroom din Prahova dezvoltat după noile standarde internaționale ale mărcii. Complexul se întinde pe o suprafață de peste 2.000 de metri pătrați și integrează, pe lângă showroom-ul propriu-zis, un centru de service cu 8 posturi de lucru, o vopsitorie, un depozit cu piese de schimb (originale, cum altcumva?), un depozit de anvelope.

BMW i4Dealershipul a fost inaugurat în 2013, în urma unei investiții de două milioane de euro, și de atunci încântă anual sute de clienți. Ne-am dus acolo pentru un tratament preferențial – de altfel singurul tratament pe care îl primești la Proleasing – în timp ce ne este explicat care-i faza cu noul i4. Am mers la sigur, practic: BMW Proleasing Motors se mândrește cu titulatura „Best BMW Dealer in Customer Care”, obținută doi ani la rând. 

Dar să revenim la motivul principal al vizitei noastre: BMW i4.

Un Seria 4 Gran Coupe pe baterii

Poate că mulți dintre cei care au vizitat showroomul nici nu și-au dat seama că au trecut pe lângă cel mai nou BMW electric. Poate că l-au confundat cu Seria 4 Gran Coupe. O scăpare pardonabilă având în vedere similitudinile estetice dintre cele două, cel puțin atunci când le privești din afară.

Când citești „Seria 4 pe baterii” te gândești că i4 este o adaptare a lui Seria 4, însă nu este cazul aici: i4 exista în planurile BMW încă dinainte să înceapă dezvoltarea actualei generații Seria 4 Gran Coupe. Astfel, în proiectarea platformei s-a ținut cont de faptul că Seria 4 va avea un omolog electric, și că și acesta din urmă trebuie să fie un reprezentant BMW în segmentul mediu. Prin urmare, i4 are o distribuție egală a maselor pe punți, exact ca oricare alt frate de-al său cu motorizare termică. 

Astfel, de creșterea în dimensiuni a noi generații Seria 4 GC – care este cu 14 centimetri mai lung, cu 2,7 centimetri mai lat și cu 5,3 centimetri mai înalt – se vor bucura și pasagerii din i4, pentru că în metamorfoza electrică, acest Gran Coupe nu a perdut niciunul dintre atributele de spațiu. Dar despre interior vom vorbi mai jos un pic. Mai întâi să vedem ce are sub capotă. 

eDrive la generația a cincea

În timp ce între i3 și i4, nomenclatural vorbind, există doar o mică diferență, sistemul de propulsie electric care le animă își arată cei opt ani de evoluție. eDrive, care a debutat în 2013 pe hatchbackul subcompact, a ajuns la a cincea generație și se mândrește cu performanțe considerabil mai mari din toate punctele de vedere. Sistemul eDrive înglobează motoarele electrice, bateria de înaltă tensiune, transmisia și sistemele de încărcare și de management al ansamblului. 

De exemplu, față de cea mai recentă iterație a lui i3, care s-a bucurat de îmbunătățiri constante de-a lungul ciclului de producție, i4 are o densitate de putere cu 50% mai mare, și o densitate a bateriei mai mare cu 40%. Asta înseamnă că i4 nu a fost obligat să se îngreuneze cu baterii mari ca să se laude cu o autonomie convingătoare: bateriile din podeaua lui i4 au doar 11 centimetri înălțime. Un alt beneficiu, pe lângă folosirea optimă a spațiului, este coborârea centrului de greutate (cu 34 de milimetri în i4 M50 și cu 53 în cazul lui i4 eDrive40), iar asta se traduce ca un important plus la capitolul dinamică.

Performanță BMW, acum și electrică

i4 debutează cu două versiuni de motorizare, M50 și eDrive40, și fiecare dintre ele sunt reprezentanți convingători a imaginii BMW ca producător de mașini deloc plictisitoare.

i4 eDrive40 are 340 de cai-putere și 430 de newtoni-metru trimiși exclusiv către puntea spate și hrăniți de o baterie de 80,7 kWh, care-l poate purta până la 590 kilometri între încărcări, în funcție de cum este condusă mașina, și în funcție de cum este configurată: jantele mai mari îi vor reduce din autonomia maximă teoretică. 

i4 M50 primește două motoare – câte unul pe fiecare punte, deci are tracțiune integrală – și un total de 544 CP, alături de un cuplu de 795 Nm disponibil instantaneu. Atunci când nu folosești toți caii-putere dintr-o dată, M50 te poate purta cu un singur plin de baterie (care are tot 80,7 kWh) până la 510 kilometri.  

Rapid se întâmplă și încărcarea, i4 fiind capabil să-și încarce bateriile la surse de până la 200 kW. În acest caz, o repriză de încărcare de doar 10 minute adaugă 164 de kilometri la autonomia mașinii (140 de kilometri în cazul lui i4 M50). Conectată la un wallbox de 11 kW, bateria lui i4 se încarcă 0-100% în 8,5 ore, adică un pic mai mult decât o repriză de somn sănătos.

i4 eDrive40 sprintează de la 0 la 100 km/h în 5,7 secunde. i4 M50 atinge 100 km/h după doar 3,9 secunde. Sunt cifre impresionante, fără îndoială, însă un BMW trebuie să fie mai mult decât o mașină rapidă în linie dreaptă, așa că inginerii au reglat fin ansamblul propulsor și trenul de rulare astfel încât utilizatorii să profite din plin de beneficiile electrice. Direcția sport variabilă, amortizoarele cu răspuns variabil, suspensia pneumatică și cea M adaptivă, sistemele de control dinamic al stabilității și de control al patinării roților – toate au fost optimizate.

Abia așteptăm să vedem cum sunt puse în practică toate acestea, într-un viitor test cu BMW i4. 

  

Eficiență în gestionarea resurselor

Apropo de optimizare, cred că trebuie să vorbim un pic și de eficientizarea sistemului electric atunci când vine vorba de consumul de combustibil. Sistemul de frânare integrat al lui i4 permite o rată de maximum 195 kW la frânare și oferă un „one-pedal feeling”. 

În practică, asta înseamnă că poți opera mașina folosind doar pedala de accelerație, atunci când funcția de frânare regenerativă este setat pe nivelul maxim. Un stil de condus preventiv, ajutat de sistemul de regenerare adaptivă, face ca i4 să recupereze până la 90% din energia de frânare fără ca tu să apeși pedala de frână. Iar la drum lung, funcția de coasting permite, ca și în cazul modelelor cu motorizare termică, rularea liberă, neînfrânată a mașinii. 

Toate acestea, plus faptul că designul lui i4 îi conferă acestuia un coeficient aerodinamic scăzut, de 0,24 Cd, contribuie la eficientizarea consumului de combustibil. 

i4 eDrive40 are un consum de energie declarat de 16-20 kWh/100 km, iar i4 M50, de 19-24 kWh/100 km. Diferențele dintre consumul minim și cel maxim de consum este dată de configurația mașinii. 

BMW i4Interior familiar

Primul lucru pe care-l observi când te urci în i4 este, invariabil, planșa de bord, compusă acum din două ecrane mai mari: un instrumentar de bord de 12,3 inch și un ecran central de 14,9 inch, interfață a sistemului de infotainment iDrive, care funcționează acum pe noul sistem de operare BMW 8. Pe lângă funcțiile deja cunoscute ale infotainmentului iDrive, i4 primește și Connected Charging, prin intermediul căreia îți sunt sugerate stații de încărcare în drumul tău. Nici noua generație a sistemului Head-Up Display nu poate fi ignorată: acesta rămâne puternic personalizabil și deloc intruziv. 

A doua observație ar fi că în i4 te simți ca într-un oricare alt BMW: designul este familiar, infotainmentul este intuitiv și tot timpul actualizat (actualizările se pot face automat, prin funcția Remote Software Upgrade), comenzile sunt toate acolo unde le știi, iar poziția la volan nu este simțibil schimbată față de omologul său cu motorizare termică. 

De fapt, niciunul dintre pasageri nu face compromisuri de confort în i4, mulțumită ampatamentului de 2,8 metri și a plafonului ridicat cu 5 centimetri. Iar adoptarea unui hayon face ca accesul la portbagajul de 470 de litri să fie foarte facil.  

În spiritul sustenabilității

După cum am spus mai sus, i4 nu a fost o adaptare electrică a unei platforme deja folosite. Dezvoltarea durabilă a fost unul dintre aspectele tratate cu seriozitate. Și nu vorbim doar de produsul în sine, ci de ciclul de producție, calculat încă de la materia primă folosită în componentele din i4. Scopul este, desigur, reducerea amprentei de carbon de-a lungul ciclului de viață al produsului. 

Asta face ca i4 eDrive40 să aibă, un impact în încălzirea globală mai mic cu 47% decât cel al unui coupe cu motor diesel comparabil. Rezultatul a fost obținut de auditori independenți, care au comparat cele două modele pe o distanță totală de 200.000 de kilometri. În cazul lui i4 M50, în raport cu 420i, impactul este cu 32% mai mic; iar dacă alimentarea mașinii s-ar face cu electricitate obținută din surse regenerabile, impactul ar fi cu 64% mai mic.  

BMW i4Știi unde-l găsești

După cum deja ai observat, sunt multe cifre impresionante care pot descrie primul model electric premium din segmentul mediu, BMW i4, iar cel mai ușor mod de a le afla, și procesa, este o vizită la showroom. La showroom-ul BMW Proleasing Motors, dacă nu ți-e departe. 

Aici vei primi, pe lângă toate informațiile privind modelul, și oferte de preț corespunzătoare nevoilor și doleanțelor tale. BMW i4 te așteaptă la Proleasing. Hai să îl configurezi!

Iar mai jos găsești și un scurt clip video, chiar din showroom-ul BMW Proleasing:

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account