Tracțiune integrală pentru BMW Seria 2 Active Tourer
De la premiera primului automobil BMW cu tracţiune integrală – BMW 325i – în 1985, BMW şi-a extins contant experienţa în acest domeniu prin noi modele şi prin dezvoltări continue ale tehnologiei de tracţiune. Fără îndoială, unul din punctele de reper este sistemul inteligent de tracţiune integrală BMW xDrive care a fost folosit prima dată în 2004, la BMW X3 şi BMW X5, iar acum este disponibil pentru aproape întreaga gamă de modele. De la acea vreme, inginerii nu se concentrau doar pe îmbunătăţirea tracţiunii şi a stabilităţii automobilului. Pe lângă un grad ridicat de funcţionalitate şi dinamică îmbunătăţită în viraje, minimizarea pierderilor intrinseci ale unui astfel de sistem, precum şi reducerea constantă a masei au fost principalele priorităţi impuse pentru a menţine consumul şi emisiile modelului cu tracţiune integrală la un nivel cât mai mic. Pentru aceasta, sistemul inteligent de tracţiune integrală BMW xDrive este adaptat mereu la conceptul de automobil (Sedan/Coupé, SAV, SAC), obiectivul fiind implementarea soluţiei optime.
Premieră: Tracțiune integrală pentru BMW Seria 2 Active Tourer
Cel mai recent exemplu de aliniere a sistemului de tracţiune integrală la un anumit model este oferit de BMW Seria 2 Active Tourer. Diferenţa fundamentală faţă de variantele anterioare este că, în premieră, BMW xDrive are la bază un concept de tracţiune faţă cu motoare dispuse transversal. Active Tourer a dovedit deja că tehnologia tracţiunii faţă îndeplineşte cerinţele mărcii în ceea ce priveşte dinamica. Aceasta se datorează în principal noii game de motoare modulare cu trei şi cu patru cilindri, care, datorită tehnologiei ultramoderne TwinPower Turbo, excelează în egală măsură prin performanţele înalte şi eficienţa remarcabilă. Cu BMW 225i xDrive Active Tourer (consum mediu mixt: 6,5-6,4 l/100 km; emisii CO2: 152-148 g/km)* şi BMW 220d xDrive Active Tourer (consum mediu mixt: 4,8-4,6 l/100km; emisii CO2: 127-122 g/km)*, sistemul inteligent de tracţiune integrală este disponibil acum pentru vârfurile gamelor de motorizare, astfel încât să se îmbunătăţească tracţiunea, stabilitatea automobilului şi dinamica în viraje, cu obiectivul de a creşte siguranţa şi plăcerea condusului. Ambele modele dispun standard de BMW xDrive în combinaţie cu transmisia Steptronic cu opt trepte.
Arhitectura tracţiunii integrale compactă şi uşoară
Arhitectura compactă şi cu masă redusă pentru noul sistem de tracţiune integrală se integrează perfect cu conceptul BMW Seria 2 Active Tourer. Astfel, masa suplimentară a întregii tehnologii de tracţiune integrală este de aproximativ 61 kg. În plus, măsurile de reducere a pierderilor intrinseci sistemului şi strategia de funcţionare eficientă din punct de vedere al energiei asigură un nivel de eficienţă remarcabil.
Transferul puterii de la motorul din faţă spre puntea spate se realizează prin intermediul unui cutie de transfer unghiular (Power Take-Off) din diferenţialul faţă şi prin cardan. Componenta cea mai importantă a sistemului de tracţiune integrală este un ambreiaj multidisc controlat electrohidraulic (Hang-On) integrat în transmisia punţii spate. Acesta facilitează distribuţia variabilă continuu a cuplului între roţile faţă şi cele spate. Comenzile corespunzătoare sunt furnizate de o unitate electronică de control care, asemenea pompei electrohidraulice, se află pe puntea spate.
Power Take-Off: angrenaj cinetic şi ax cardanic din două piese
Cutia de transfer unghiular este montată în spatele motorului, pe transmisia automată şi carter. Axul de intrare este o construcţie cu ax tubular şi este conectat direct la diferenţialul punţii faţă. În acest fel, o parte din forţa de propulsie este transferată de la diferenţial spre cardan. Cutia de transfer unghiular operează la un raport de transmisie fix (1:1,74) şi este activat permanent, ceea ce înseamnă că axul cardanic se învârte mereu atunci când automobilul se află în mişcare.
Hang-On: ambreiaj multidisc controlat electrohidraulic.
Ambreiajul multidisc (Hang-On), montat în transmisia punţii spate, transferă o parte din cuplu spre roţile spate în funcţie de fiecare situaţie de condus, asigurând astfel o distribuţie variabilă a cuplului între puntea faţă şi cea spate. Atunci când ambreiajul multidisc este complet deschis, întregul cuplul este transferat spre puntea faţă. Pe măsură ce ambreiajul este închis, cuplul începe să fie transferat spre puntea spate. În situaţii extreme (de exemplu, când roţile faţă staţionează pe gheaţă), raportul poate fi 0/100 faţă/spate (prin blocarea pentru un interval foarte scurt a punţii faţă).
Sistem variabil contribuie la reducerea consumului
xDrive utilizează o strategie de funcţionare care este eficientă energetic: când tracţiunea integrală nu este necesară, ceva obişnuit în utilizarea cotidiană, pompa electrohidraulică este dezactivată, astfel că sistemul nu se află sub presiune. BMW Seria 2 Active Tourer este condus doar cu tracţiune faţă. Pentru a creşte potenţialul de economisire, BMW a oferit ambreiajul multidisc cu o supapă care scade nivelul uleiului în ambreiaj şi reduce semnificativ pierderile de frecare. Când este necesar, sistemul are nevoie de o fracţiune de secundă pentru a produce presiunea maximă de funcţionare şi astfel livrează cuplul maxim către roţile spate. Această intervenţie se face fără a fi observată de conducător şi pasageri şi fără pierdere a tracţiunii.
Conectare inteligentă: rapidă, precisă şi proactivă
Pentru a garanta o distribuţie optimă a puterii către puntea faţă şi cea spate, sistemul de tracţiune integrală este gestionat din unitatea de control a Dynamic Stability Control (DSC / controlul dinamic al stabilităţii). Pentru analizarea fiecărei situaţii de condus, DSC analizează o mare cantitate de date, care furnizează informaţii cu privire la fiecare condiţie de funcţionare şi asigură distribuţia optimă a cuplului. Aceste informaţii includ viteza automobilului, acceleraţia laterală şi longitudinală, unghiul direcţiei, viteza roţilor, înclinarea longitudinală, poziţia acceleraţiei şi setarea Driving Experience Control. Mai mult, se ţine cont şi de statusul DSC, care include Dynamic Traction Control (DTC / controlul dinamic al tracţiunii), Electronic Differential Lock Control (EDLC / controlul electronic al diferenţialului blocant) şi Performance Control. Ajustarea sistemului de tracţiune integrală la continua schimbare a condiţiilor de condus şi de drum este realizată – în maniera specifică BMW xDrive – în fracţiuni de secundă, astfel că se garantează constant un comportament neutru şi sigur chiar şi în condiţii dificile. Cu toate acestea, distribuţia variabilă a puterii între cele două punţi nu este observată direct de conducător sau pasageri ci doar prin efectele sale – aderenţă, control şi comportament dinamic mai bun. De asemenea, în cadrul strategiei de funcţionare eficientă, distribuţia cuplului este reglată cu precizie pentru a se evita orice pierdere de putere din cauza patinării roţilor.
BMW xDrive: tracţiune maximă, dinamică îmbunătăţită în viraje
Datorită conectării DSC, situaţii precum derapajele, pot fi detectate din timp. Prin distribuţia precisă a cuplului, astfel de situaţii pot fi anticipate şi evitate. Dacă, de exemplu, automobilul tinde să derapeze spre exteriorul virajului pe roţile faţă (subvirare), o forţă de tracţiune mărită este aplicată pe puntea spate, ceea ce permite maşinii să vireze mai exact. Pe de altă parte, xDrive direcţionează mai mult cuplu pe roţile faţă, în cazul în care spatele automobilului tinde să se abată spre exteriorul virajului (subvirare). În consecinţă, performanţa maximă a tracţiunii integrale este disponibilă încă dinainte de apariţia patinării, ceea ce ridică pragul de intervenţie al sistemului de control al stabilităţii DSC. Prin urmare, xDrive disponibil la BMW Seria 2 Active nu numai că asigură cea mai bună tracţiune şi siguranţă în condiţii de drum nefavorabile, ci îmbunătăţeşte şi stabilitatea automobilului, dinamica în viraje şi confortul călătoriei. În situaţiile de condus în care cuplarea punţii spate nu este indicată – de exemplu, pentru o oprire de urgenţă -, sistemul deschide complet ambreiajul multidisc în câteva milisecunde.
Doar în cazul în care distribuţia cuplului între puntea faţă şi cea spate nu este suficientă pentru menţinerea Active Tourer pe trasa dorită, DSC intervine prin reducerea puterii motorului şi/sau decelerarea individuală a roţilor. Mai mult, DSC preia funcţia unui diferenţial blocant transversal: dacă o roată se învârte fără a transfera putere, ea este încetinită automat şi diferenţialul punţii direcţionează mai multă putere spre roata opusă.