BMW Motorrad prezintă noile R 1300 RS și RT

BMW Motorrad a prezentat două noi modele care beneficiază de boxerul de 1300 cmc, instalat pentru prima dată pe R 1300 GS, la sfârșitul lui 2023. Este vorba despre tourerele 1300 RS și RT, care se bucură și de importante updateuri în ceea ce privește aerodinamica și șasiul. Cele două motociclete sunt lansate la scurt timp după intrarea în scenă a roadsterului R 1300 R.
Text: Marc Sandu, Foto: BMW Motorrad
„Cu noul BMW R 1300 RS, am vrut să ducem conceptul de tourer sportiv cu motor boxer la un nivel cu totul nou. Noul propulsor, șasiul și conceptul aerodinamic oferă o experiență de condus și mai sportivă decât predecesorul model. Dar, se păstrează și confortul pe distanțe lungi„, a declarat Hauke Glässing, manager de proiect BMW R 1300 RS.
Motocicleta este oferită în patru versiuni, cea de bază, cu vopsea metalizată Racing Blue, o versiune mai sportivă în culoarea Lightweight uni, varianta Triple Black și Option 719 Cuyamaca, opțiunea cea mai exclusivistă.
Șasiul noului BMW R 1300 RS a fost complet reproiectat. Piesa centrală este noul cadru principal din oțel, care, pe lângă o optimizare semnificativă a spațiului de instalare pentru propulsor este și mai rigid. Cadrul posterior este acum din aluminiu, turnat sub presiune. Triunghiul ergonomic format din ghidon, șa și scărițe poziționează pilotul vizibil mai înainte, peste roata față.
De la lansarea BMW R 100 RS în 1976, boxerele RS și-au câștigat o reputație de motociclete care combină sportivitatea și confortul. Din acest motiv, BMW R 1300 RS nu numai că dispune de un nou sistem de bagaje, ci oferă și o gamă largă de variante de șei și ghidoane pentru a satisface nevoile ergonomice individuale. Pe lângă șaua standard, încă cinci sunt disponibile ca elemente individuale de echipare opțională din fabrică.
Ca și în cazul R 1300 GS și R 1300 R, puterea oferită de boxerul de 1.300 de cmc este de 145 cai, iar cuplul de 149 Nm. Există trei moduri de pilotaj standard, controlul cuplului de rezistență al motorului (MSR), iar opțional, este disponibil și sistemul Automated Shift Assistant. Motocicleta poate fi echipată și cu „Riding Modes Pro”, mai exact „Dynamic” și „Dynamic Pro”.
Roața față este ghidată de o nouă furcă telescopică USD, cu un diametru al tubului interior de 47 mm. Sistemul Evo Paralever oferă o conexiune semnificativ mai rigidă cu suspensia din cadru și un ax cu eliberare rapidă pentru brațul oscilant. Noile roți de 17 inchi, din aluminiu turnat, au un design cu spițe aerisite și cântăresc cu peste 1,4 kg mai puțin. R 1300 RS poate fi echipat și cu sistemul electronic Dynamic Suspension Adjustment. În premieră, la fel ca și pe BMW R 1300 R acesta oferă posibilitatea de reglare electronică a rigidității (vitezei de reacție) a arcurilor.
La capitolul frânare, R 1300 RS este echipat cu două discuri pe față cu etriere cu patru pistoane montate radial și o frână cu un singur disc cu etrier flotant cu două pistoane pe spate, împreună cu BMW Motorrad Integral ABS Pro. Un sistem de frânare mai sportiv se poate comanda ca echipament optional.
R 1300 RS vine echipat standard cu un far LED cu două camere nou proiectat, cu un design sportiv, cu o pictogramă luminoasă distinctă. Unitatea de iluminat cuprinde două elemente LED pentru faza scurtă și două elemente LED suplimentare, poziționate separat pentru faza lungă. Încă două unități LED sunt prevăzute pentru lumina de zi și lumina laterală. Unități de iluminare cu LED de ultimă generație, cu lumină din spate LED nou proiectată, completează conceptul de iluminare al noului. Există și opțiunea pentru lumini adaptive pe viraje.
În ceea ce privește sistemele electronice, motocicleta este echipată standard cu control dinamic al vitezei de croazieră (DCC) cu funcție de frânare, în timp ce Riding Assistant – ca echipament opțional din fabrică oferă o gamă semnificativ mai largă de funcții, inclusiv Cruise Control activ (ACC), Avertizare de coliziune frontală (FCW), Avertizare de schimbare a benzii (SWW) și noul Avertizare de coliziune pe spate (RECW).
În ceea ce privește R 1300 RT, legendarul tourer bavarez a devenit mai suplu și mai accesibil, iar dinamica sa a fost îmbunătiță. Astfel, motocicleta este în largul ei nu doar pe autostradă, la drum întins, ci și pe drumuri de țară, întortocheate, putând fi pilotată într-un registru distractiv.
Motocicleta se bucură de aceleași elemente noi ca și R 1300 RS, propulsor, șasiu, aerodinamică, riding modes și sisteme electronice. Desigur, există și o serie de particularități. Un accent deosebit a fost pus de echipa de dezvoltare pe atingerea unei înălțimi a șeii de doar 780 de mm, iar unghiul la care se depărtează picioarele în plasamentul pe șa este mai mic decât cel impus de modelul anterior.
Carenajul dispune de elemente reglabile, astfel încât, chiar și în condiții de trafic urban, un flux de aer proaspăt să răcorească riderul. La fel, pe autostradă, pe vreme rece, se pot face reglaje, pentru ca cel sau cea din șa să fie cât mai protejat(ă) de elemente.
Noul BMW R 1300 RT este echipat standard cu valize de 27 de litri fiecare. Valizele Vario sunt disponibile din fabrică pentru prima dată ca echipament opțional pentru un BMW RT și permit reglare volumului de la 27 la 33 de litri, pentru a se potrivi cu lățimea motocicletei. Ambele valize sunt electrificate (la fel ca și pe RS) și pot fi deblocate folosind sistemul de închidere centralizată, au iluminare interioară, iar carcasa din stânga include un port de încărcare USB-C. Două top-case-uri, cu o capacitate de 39 și respectiv 54 de litri oferă spațiu suplimentar de depozitare. Topcase-ul de 54 de litri este, de asemenea, electric. O caracteristică specială este spătarul încălzit pentru pasager.
R 1300 RT păstrează suspensia față Telelever, lansată de BMW Motorrad în urmă cu 30 de ani – dar într-o formă inovatoare, nou proiectată. Cu Evo Telelever, BMW Motorrad combină acum punctele forte ale celor două variante Telelever utilizate anterior în noul BMW R 1300 RT. Prinsă strâns de tuburile furcii – ca și în cazul designul anterior – partea superioară a furcii, încorporează un sistem de decuplare a ghidonului care previne orice mișcare de înclinare și transmite doar forțele de direcție. Acest sistem este folosit și în cazul R 1300 GS.
Șasiul electronic Dynamic ESA, prezent ca echipare standard, oferă un nivel ridicat de siguranță și plăcere de condus pe o mare varietate de suprafețe de drum datorită ajustării dinamice a amortizarii și ajustării în funcție de sarcină, a preîncărcării arcului din spate. Dar, sistemul Dynamic Chassis Adaptation face acum un pas mai departe și, pe lângă opțiunile familiare de reglare dinamică a suspensiei (DSA) – cum ar fi reglarea dinamică a amortizarii, rata arcului și egalizarea sarcinii – oferă două poziții de condus selectabile prin intermediul modurilor de rulare pentru o diferență maximă între confortul de rulare și manevrabilitate dinamică.
Există o poziție de condus cu un unghi plat al capului de direcție și, prin urmare, o geometrie a șasiului concepută pentru a maximiza stabilitatea și finețea rulării. A doua poziție de condus presupune un reglaj de amortizare mai ferm, o rata mai mare a arcului și o înălțime de rulare mai mare. Ridicarea posteriorului motocicletei are ca rezultat un unghi mai abrupt al capului de direcție și un unghi de fugă redus, ceea ce face motocicleta mai ușor de condus și de manevrat. DCA combină aceste două geometrii diferite ale șasiului și cu modurile de rulare.
R 1300 RT este echipat standard cu un ecran color TFT de 10,25 inchi cu navigare integrată și hub de conectivitate nou dezvoltat. Motocicleta este echipată standard și cu un compartiment de încărcare a smartphone-ului, ventilat activ, situat la îndemână și mai ușor de deschis decât predecesorul său. Poate găzdui smartphone-uri mult mai mari, iar capacul are și o clemă care poate fi folosită pentru un card de debit sau bancnote. Ca dotări opționale există un sistem audio dar și un Audio Pro, pentru o calitate remarcabilă a redării pieselor pe care dorești să le asculți atunci când călătorești peste mări și peste țări.
În ceea ce privește variantele, acestea sunt tot în număr de patru. Modelul de bază primește culoarea White Uni 3, cea dotată cu elemente sportive are culoarea metalizată Racing Blue, există desigur și o versiunea Triple Black, iar pentru 719 Camargue este rezervată schema de culoare metalizată Blue Ridge Mountain.
