BMW M5 CS versus Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+

BMW M5 CS este cel mai puternic model de serie creat vreodată de bavarezi și este cea mai radicală variantă propusă de divizia BMW M pentru sedanul de clasă business. Pentru a găsi un concurent pe calapodul său, trebuie să privim către o nișă mai exclusivistă de preț, performanțe și specificații. De aceea, BMW M5 CS poate fi comparat mai degrabă cu modelul Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ cu patru portiere.
Cariera lui BMW M5 CS va lua startul în primăvara acestui an, când va fi disponibil și în România, cu prețuri care pornesc de la 178.560 de euro cu TVA. Astfel, se înscrie într-un nivel de preț unde întâlnește coupe-ul cu 4 uși Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+, care costă în România de la 174.290 de euro cu TVA.
Așa cum BMW M5 CS este cea mai radicală variantă a lui BMW M5 Competition, Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ este un model creat special pentru a oferi performanță și design exotic peste pretențiile gamei clasice de modele AMG. Aceste versiuni sunt vectori de imagine pentru cei doi constructori germani și permit explorarea unor marje de preț mai înalte. În ambele cazuri, clienții și-ar permite să cumpere direct un supercar, cu performanțe asemănătoare. Dar există ceva special în a avea un sedan sau un coupe cu 4 uși ultraperformant, extrovertit și rar. Are legătură și cu tradiția automobilistică germană, care adoră să gonească pe Autobahn cu ghiulele pe 4 roți deghizate în caroserii sobre. Iar acum trendul acesta se manifestă în cea mai fascinantă și dezinhibată formă.
În această comparație ne vom concentra pe capitolul performanțe, având în vedere că Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ se laudă că este modelul de lux cu cel mai rapid tur înregistrat pe Nürburgring Nordschleife. Iar BMW M5 CS a fost creat tot pentru performanțe pe circuit. Ba chiar, tetierele sale afişează o schiţă a legendarului circuit Nürburgring. Iar șoferul său poate selecta modul de reglaj SPORT pentru sistemul de control variabil al amortizoarelor (VDC), care este recomandat de BMW special pentru tipurile de asfalt și viraje ale circuitului Nürburgring. În plus, BMW M5 CS se deosebește de celelalte 2 variante M5 prin faptul că are 4 locuri, fiindcă a renunțat la bancheta spate în favoarea a 2 scaune individuale, tip scoică.
Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+, în varianta lui coupe cu 4 uși, dispune de un V8 biturbo, de 4 litri, care produce 470 kW (639 CP) între 5.500-6.500 rpm. Cuplul său maxim este de 900 Nm, între 2.500 și 4.500 rpm. Cu aceste resurse sprintează de la 0 la 100 km/h în 3,2 secunde și atinge viteza maximă de 315 km/h.
BMW M5 CS are V8 de 4,4 litri cu două turbine twinscroll, care livrează 10 CP în plus față de M5 Competition și același nivel de cuplu, dar pe o plajă de turații crescută cu rpm. Mai exact, BMW M5 CS dezvoltă 467 kW (635 CP) la 6.000 rpm și 750 Nm între 1.800 și 5.950 rpm. În comparație cu rivalul din Affalterbach are mai puțin cu 4 CP și 150 Nm. Dar este mai iute de picior. Accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 3 secunde, devenind cel mai rapid BMW de serie. Și atinge o viteză maximă de 305 km/h, limitată electronic.
Ambele modele beneficiază de sisteme de tracțiune integrală pentru a controla și transpune cât mai eficient pe asfalt avalanșa de putere. Totodată, amândouă oferă moduri dedicate drift-ului.
Sistemul AMG Performance 4MATIC+ folosește un ambreiaj electromecanic pentru a varia continuu împărțirea cuplului între cele două punți. Roțile punții spate sunt mereu angrenate, iar distribuirea cuplului între ele este dozată de un diferențial cu alunecare limitată controlat electronic.
Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ oferă șoferului posibilitatea activării modului Drift, dar înainte trebuie dezactivat ESP-ul, iar transmisia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G este comutată în modul de selectare manuală a celor 9 trepte. Rezultatul este că mașina merge cu tracțiune spate, iar forța brută a V8-ului cu 900 Nm rupe aderența într-o clipită.
Pentru control și manevrabilitate cât mai bune, Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ dispune și de roți spate direcționabile și poate fi echipat cu sistem de frânare cu discuri ceramice (acesta are etriere cu 6 pistonașe la roțile din față și etriere flotante cu un singur piston la roțile din spate).
BMW M5 CS este la rândul său un specialist derapaje controlate. Sistemul M xDrive de tracțiune integrală are diferențial activ M și este calibrat pentru a livra cuplul cu prioritate către puntea spate, pentru un condus cât mai dinamic. Dar oferă și opțiunea condusului exclusiv cu tracțiune spate. Șoferul poate selecta între modurile 4WD, 4WD Sport și 2WD, la acesta din urmă fiind necesară dezactivarea DSC-ului (controlul dinamic al stabilității). Desigur, transmisia M Steptronic permite selectarea manuală a celor opt trepte. Sistemul său Drivelogic oferă 3 reglaje, printre care unu special pentru timpi de schimbare foarte scurţi. Și uite așa “gogoșile” pe asfalt sunt imediat gata.
BMW M5 CS nu virează și din roțile posterioare, dar oferă mai multe moduri de reglaj pentru răspunsul direcției. Și are și avantajul kilogramelor în minus. Cântărește 1.825 kg (DIN), versus cele 2.045 kg (DIN) ale coupe-ului cu 4 uși Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+.
De altfel, BMW M5 CS este cu 70 kg mai ușor decât BMW M5 Competition. Capota lui este făcută integral din plastic ranforsat cu fibră de carbon și are fante de aer cu aplicații din fibră de carbon. Din același material sunt făcute plafonul, capacele oglinzilor, difuzorul și eleronul din spate, splinterul spoilerului și structura scaunelor, iar discurile de frână sunt compuse din carbon și ceramică. Acest sistem de frânare M este cu 23 de kilograme mai ușor decât frânele M Compound de la BMW M5 Competition. Aceste frâne de carbon și ceramică rezistă la solicitări și temperaturi mai intense și au etriere fixe cu şase pistoane pe puntea faţă şi etriere flotante cu un singur piston pe puntea spate.
