Gerovital
Gerovital
Gerovital

Test Drive BMW 340i F30 vs BMW 323i E36  – „Cu anii sunt la bătrânețe și cu mintea-n tinerețe”

Astăzi continuăm povestea cu aventura noastră în Țara Babelor unde am condus noua generație de BMW Seria 3, dar și câteva bunicuțe bavareze care ne-au dovedit că „nici un bărbat nu-i prea vârstnic pentru o fată bătrână”.

Austria este o țară foarte frumoasă. Arată exact ca-n reclamele alea cu vaci mov și marmote dependente de ciocolată. Adică la fel ca Belgia sau ca Elveția. Nu știm cum este în Belgia sau în Elveția, dar în Austria este mult verde, mult asfalt bun, drumuri desprinse parcă din visul unui peisagist pentru Need For Speed, munți și lacuri ca-n Game of Thrones.

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

Problema cu Austria pe care am văzut-o noi cu această ocazie este că la munte nu prea miroase a munte. Pe bune, bradul, pinul, iarba, bălegarul, nu emană un miros. Și e foarte ciudat să fii înconjurat de verdeața muntelui, dar să nu-i simți nici răcoarea, nici mirosul. Plus că e plin de babe. La un moment dat ne simțeam ca într-un film de groază cu titlul „Atacul babelor pe bicicletă”. Ba chiar ne-am pus problema unei farse. Nu stim ce fac sau pe unde sunt tinerii lor, dar la muncă în România sigur nu sunt. Am cunoscut însă câțiva români care lucrau pe acolo și ne reprezentau cum trebuie. Am răsuflat ușurați.

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

Totuși, noi am fost aici pentru a testa noua generație de BMW Seria 3, nu pentru a le mirosi muntele sau pentru a le număra babele. Există însă o paralelă între noul BMW Seria 3, muntele care nu miroase și babele pe bicicletă. Dacă aveți puțină răbdare, vă explic.

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

BMW Seria 3 a împlinit anul acesta 40 de ani. Timp de șase generații BMW Seria 3 a fost liderul clasei, ținta din bătaia puștii pentru toți concurenții lui. Presiunea este foarte mare pentru noua generație, moștenirea trebuie dusă mai departe, fără a se depărta prea mult de tradiție, de rețeta care i-a adus succesul și de fanii care au gustat-o din plin.

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

În Austria am testat noul BMW 340i LCI, un facelift destul de substanțial, care vine cu un nou motor de trei litri, șase în linie, supraalimentat, ce dezvoltă 326 CP, dar și cu unele modificări aduse esteticii (faruri și stopuri cu LED) și trenului de rulare. BMW 340i înlocuiește versiunea 335i și este principalul concurent pentru Audi S4, chiar dacă nu poartă în coadă vreo siglă M. Accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 4,8 secunde, este foarte rapid, dar nu asta-l face cu adevărat un BMW.  Clienții au cerut pentru noul model mai mult confort, dar și mai multă sportivitate, iar cei de la BMW s-au angajat să facă asta aducând unele ajustări suspensiilor și modificând sistemul de direcție pentru a transmite mai mult feedback. Treabă foarte complicată pentru inginerii BMW, mai ales că Jaguar XE și Alfa Romeo Giulia dau târcole în segment și sunt atenți la fiecare greșeală.

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

Din spatele volanului noul BMW 340i pare mai rapid, ceva mai rafinat, dar și puțin superficial. Tot un BMW rămâne însă – poziția la volan este ideală pentru condusul sportiv, dar și pentru deplasările relaxate, motorul funcționează în deplină liniște atunci când vrei doar să explorezi, dar se trezește violent atunci când dai semne că te-ai plictisit de respectat legea. Pe drumurile din Austria suspensiile par ireproșabile pentru cineva care nu-i atent la detalii, dar nu poți să faci o diferență până nu încerci și alte tipuri de suprafețe. Nouă ni s-a părut că auzim prea mult zgomot de rulare prin pasajele roților, dar e posibil să fi fost vina anvelopelor sau a urechilor noastre prea sensibile. Mașina din test era echipată cu suspensiile adaptive, nu putem ști dacă cele standard sunt un compromis mai bun, cert este că noul BMW 340i pare puțin cam moale în modul Confort și prea tare în modul Sport. Direcția era și ea una variabilă, nu știm dacă cea standard este o alternativă mai bună, dar asta ni s-a părut puțin dificil de înțeles. Are o cursă foarte scurtă, dar nu opune o rezistență plăcută la punctul zero, așa cum o făcea hidraulica din trecut și se întărește puțin cam artificial. Este rapidă și precisă, dar la partea cu feedback-ul credem că mai este de lucru. Totuși, mergând cu noul X1, ne-am dat seama că o direcție electrică cu ceva mai mult feedback nu este o misiune imposibilă.

BMW 340i F30 vs BMW 323i E36 (1)

Surpriza neplăcută în cazul noului BMW Seria 3 este acest sistem de direcție, dar suntem siguri că pe viitor vor apărea soluții mai bune. O surpriză cu adevărat plăcută ne aștepta însă în parcarea hotelului, acolo unde erau aliniate toate generațiile de BMW Seria 3, de la E21 până la actualul F30. O idee genială, dacă vrei să simți pe pielea ta evoluția pe care a avut-o mașina asta în 40 de ani. Inițial am vrut să facem o pararelă între cel mai vechi și cel mai nou Seria 3, dar ne-am dat seama că un E21 316i nu ar fi fost cel mai bun candidat, oricât de fermecător era el. Am ales însă să facem un comparativ la cald cu un 323i E36, pentru că a fost momentul când BMW Seria 3 a devenit o mașină cu adevărat modernă. A fost modelul care s-a bucurat de un succes enorm și care s-a numărat pe lista celor de la Car&Driver „top zece cele mai bune mașinii” pe toată durata vieții sale.

BMW 340i F30 vs BMW 323i E36 (60)

 

Noi am găsit aici un BMW 323i, echipat cu un motor de 2,5 litri cu șase cilindri în linie, aspirat, cu 170 CP și 245 Nm, care avea doar 3.800 de kilometri la bord. Nu era împănat cu vreun body kit agresiv așa cum ne-am obișnuit să le vedem pe străzile autohtone, ci era un sedan cu patru uși, încălțat cu niște jante pe 16 inci și niște anvelope cu balon de 50. Arăta ca o băbuță îmbrăcată în haine de biserică, nimic special.

BMW 340i F30 vs BMW 323i E36 (17)

La interior avea niște scaune verzi, moi ca niște pernuțe de pisică, în care ne-am cufundat cu plăcerea unui copil alintat de brațele prea ocrotitoare ale unei mame. Mirosea a vechi, dar nu a vechiul ăla prăfuit și îmbâcsit de fundurile a zeci de propietari. Era un miros care semăna cu cel de muzeu, de istorie și tradiție.

BMW 340i F30 vs BMW 323i E36 (20)

Învârt cheia în contact și motorul ăla se trezește brusc la viață, ca o pisică care aude laptele curgând în castron. Se deplasează încet, dar constant, iar cutia manuală cu cinci rapoarte este un deliciu. Ambreiajul cuplează impecabil și fiecare treaptă opune o rezistență plăcută. Îți vine să schimbi treptele de drag, chiar dacă nu e nevoie. Retrogradez la intrarea în fiecare curbă pentru a auzi motorul ăla cum zumzăie ca un roi de albine în urechile mele. Accelerează lin până la 4.000 rpm, iar de acolo, sub o talpă serioasă, te bagă imediat într-o altă zonă de putere, de parcă a intrat în folosință un al doilea motor. Datele tehnice comunică o accelerație de la 0 la 100 km/h în 8,2 secunde și o viteză maximă de 230 km/h. O perioadă îl țin doar în trepte inferioare și fac mai mult zgomot în jurul meu decât ar trebui s-o fac cu o mașină înmatriculată în Germania pe un drum din Austria. Nu am înțeles foarte bine de ce, dar se pare că austriecii nu prea se bucură de vizitatorii nemți. Au entuziasmul și ospitalitatea  unui polițist din Bulgaria, gata să te ardă doar pentru că ești turist în țara lui.

BMW 340i F30 vs BMW 323i E36 (12)

Direcția din E36 nu este nici pe departe la fel de rapidă sau de precisă. Are o cursă mult mai lungă, dar o simți atașată de roțile din față, îți comunică tot ce faci bine sau rău din spatele volanului. Suspensiile sunt surprinzător de elastice pentru o mașină din 1998. O fi din cauza jantelor mici și a balonului mare, dar parcă-i mai confortabilă decât cea din noua generație și chiar mai silențioasă. Mașina se înclină inițial la intrarea în viraj, dar se echilibrează pe parcurs. Este o mașină pe care o înveți pas cu pas, spre deliciul oamenilor care iubesc să conducă. Îmi pune un zâmbet de retardat pe față și o sclipire în ochi de fetiță îndrăgostită de profesorul ei, chestii pe care le împărtășesc cu colegul de breaslă de la AMS de lângă mine. Mă bucur și pentru că nu sunt singurul nebun, dar și pentru că împart bucuria cu altcineva. Sunt aproape la fel de răvășit ca după o petrecere studențească cu mijloace ieftine și simple, dar cu efecte secundare maxime.

BMW 340i F30 vs BMW 323i E36 (59)

În concluzie, noul BMW 340i mi s-a părut exact ca muntele austriac – frumos, impresionant, curat, dar fără miros și fără răcoarea specifică. Parcă aș fi prefera să mai văd un gunoi pe jos și o oaie în drum decât să fie atât de steril totul. BMW-ul 323i E36 este ca o băbuță îmbrăcată de biserică, dar care scoate chitara electronică și face riff-uri în fața altarului. Nu știi dacă s-o dai afară ori dacă s-o lași să-și ducă numărul până la capăt. M-a făcut să dau un search pe mobile.de imediat ce am dat de o țeavă de internet. Pare foarte adevărată vorba aia cu – „Dacă ești bătrân la tinerețe, poți să fii tânăr la bătrânețe”.

Seara am adormit numărând babe, iar dimineața m-am trezit cu chef de alintat pisici.

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account