Comparativ: BMW X4 înfruntă concurență nouă, din partea lui Audi Q5 Sportback
BMW X4 este la a doua generație, reprezentând etalonul în segmentul premium al SUV-urilor în stil coupe, de categorie medie. Iar succesul său comercial a convins concurența să reacționeze pe măsură. Mai întâi a urcat în ring Mercedes-Benz GLC Coupe. Iar acum a venit rândul lui Audi Q5 Sportback să își măsoare forțele cu BMW X4.
Audi nu s-a grpbit să abordeze segmentul lui BMW X4. Însă acest răstimp i-a servit pentru a se pregăti cu tehnologii foarte competitive. Iar lansarea versiunii Sportback vine la doar câteva luni după Q5 a primit o serie substanțială de actualizări la nivel estetic și tehnic.
Este evident că Audi a studiat în detaliu rețeta lui BMW X4, pentru a pregăti o interpretare proprie. Asta se vede în primul rând la capitolul design. Și mai ales când cele două SUV-uri sunt privite din profil. Arcuirea plafonului în stilul Coupé are o boltă similară cu a lui X4. Despre modelul bavarez se poate spune că are partea posterioară mai evidențiată, prin profilarea portbagajului și hayonului. În rest, identitățile celor două modele sunt distincte BMW și Audi.
La interior, duelul se poartă în deosebi la nivelul digitalizării. Audi Q5 Sportback are în planșa de bord un ecran central tactil de 10,1 inch. La acesta se pot adăuga opțional instrumentar de bord digital Virtual Cockpit de 12,3 inch, head-up display, încărcare wireless a telefonului. Interacțiunea cu sistemul infotainment se poate face și prin intermediul sistemului de recunoaștere a comenzilor vocale, care se activează rostind ”Hey Audi”.
BMW X4 are ecran central tactil de până la 10,25 inch și poate dispune la rândul său de head-up display, instrumentar de bord complet digital, cu diagonală de 12,3 inch. La acestea se adaugă control prin gesturi, sistem de recunoaștere a comenzilor vocale, încărcare wireless pentru smartphone.
Capitolul la care Audi Q5 Sportback dă dovadă de mai multă sofisticare este cel al suspensiilor. Dispune standard de suspensii multilink la ambele punți, care au o calibrare mai fermă în echiparea S line. Opționale sunt suspensiile cu sistem de control adaptiv al amortizoarelor, precum și suspensiile cu perne de aer, care oferă 5 trepte de reglaj pentru garda la sol, pe un interval de 60 mm. Pentru modelele SQ5 Sportback aceste suspensii au reglaje speciale, care subliniază caracterul sport. De asemenea, este oferit opțional sistemul de direcție dinamic, care este propus opțional și are raport de demultiplicare variabil în funcție de viteza de rulare și unghiul de bracaj.
Audi Q5 Sportback este dotat cu sistem de tracțiune integrală quattro. În funcție de motorizarea aleasă, aceasta permite și rularea doar cu tracțiune față, pentru eficientizarea consumului de combustibil.
BMW X4 nu oferă suspensii pneumatice, dar este echipat standard cu suspensii M Sport și sistem de direcție sport variabilă. Opțional este propusă suspensia adaptivă, care are amortizoare controlate electronic, capabile să se adapteze la condițiile carosabilului și stilul de condus. Desigur, șoferul poate selecta mai multe moduri de reglaj. Nu lipsește din lista de opțiuni sistemul de frânare M Sport.
În cazul modelelor M Performance BMW X4 M40i și BMW X4 M40d, sistemul de tracțiune integrală xDrive este prevăzut și cu diferențialul M Sport.
Audi a anunțat că lansarea pe piață a modelului Q5 Sportback va avea loc în prima jumătate a anului 2021, astfel că pentru moment ne oferă doar informații sumare despre gama de motorizări. Audi Q5 Sportback va debuta cu popularul diesel de doi litri, care integrează un sistem mild hybrid, dezvoltă 204 CP și 400 Nm și este cuplat cu transmisia S-tronic cu dublu ambreiaj și șapte trepte. Gama este completată de un propulsor pe benzină de 2 litri, cu 4 cilindri și 204 CP. Și nu vor lista două propulsii plug-in hybrid și modelul de performanță SQ5 Sportback cu motor diesel de 347 CP.
BMW X4 propune trei diesel-uri cu sistem mild hybrid, care integrează baterie litiu-ion și un starter generator capabil să ofere un boost de 11 CP. X4 xDrive20d are 2 litri, 4 cilindri și 190 CP. Iar X4 xDrive30d folosește un propulsor diesel de 3 litri, cu 6 cilindri și 286 CP. Cel mai puternic diesel este X4 M40d, cu motor de 3 litri, cu 6 cilindri și 340 CP.
Alternativa plug-in hybrid îi lipsește lui BMW X4. Dar oferă o varietate de motoare pe benzină. Vârful de gamă este desigur sportivul X4 M, care are motor de 3 litri, cu 6 cilindri în linie și versiuni de 480 CP și 510 CP. Tot 3 litri și 6 cilindri are și propulsorul de 360 CP ai lui X4 M40i. Modelele xDrive20i și xDrive30i au propulsor de 2 litri, cu 4 cilindri și 184 CP, respectiv 252 CP.
Este de așteptat ca în 2021 să fie lansată versiunea facelift a modelelor X3 și X4, deoarece prototipuri camuflate ale acestora au fost deja surprinse în timpul testelor pe șosele publice. Astfel, gama de motorizări pe benzină ar putea primi la rândul ei măsuri de actualizare și electrificare, asemeni motoarelor diesel.