Vacanța de iarnă cu BMW Seria 5 GT
Deja a trecut mai mult de o săptămână de când îmi petrec timpul la volanul modelului BMW Seria 5 GT, așa că a venit momentul pentru un scurt review. Înainte de toate însă, trebuie să-mi cer scuze pentru că mașina nu este curată. Însă atunci când afară sunt -15 grade, cea mai apropiată spălătorie deschisă este la 30 de kilometri și drumul până acolo este plin de zăpadă, sare și nisip, spălatul mașinii nu-și prea are sensul.
Testul nostru cu BMW Seria 5 GT a început pe 22 decembrie și de atunci până acum am parcurs cam 750 de kilometri. Primii aproape 150 de kilometri au fost în Bucureștiul sufocat de isteria sărbătorilor de iarnă, iar restul au fost parcurși în afara orașului, culminând cu traseul Rucur-Bran.
În oraș, BMW Seria 5 GT este exact așa cum te-ai aștepta. Extrem de confortabil, mare și, cel puțin în aglomerația excesivă cauzată de isteria cumpărăturilor de Crăciun, BMW Seria 5 GT pare puțin cam greoi și poate n-ar fi prima mea alegere în materie de mobilitate urbană. În primul rând, lungimea mașinii, de 5.004 mm își spune cuvântul atunci când vrei să parchezi, chiar și în locurile de parcare special amenajate din spațiile comerciale sau parcările supra-etajate ale Bucuruștiului. Mai mult, BMW Seria 5 GT are peste 2,1 metri în lățime, motiv pentru care e bine să eviți străduțele. Pe de altă parte, BMW Seria 5 GT are un ampatament de 3.070 de milimetri, iar pentru cei ce caută spațiu interior, GT-ul devine una dintre cele mai bune alegeri. În plus, rafinamentul și confortul de care BMW Seria 5 GT dă dovadă sunt parcă venite din altă lume. Mașina asta are darul de a te izola de lumea din jurul tău, de claxoane, de agitație și de zgomot. Tot ce trebuie să faci este să-ți conectezi telefonul prin Bluetooth-ul mașinii, să dai play muzicii preferate și să te relaxazi.
La volanul lui BMW Seria 5 GT uiți de grabă, iar aglomerația devine doar un inconvenient minor. BMW Seria 5 GT te ajută să devii mai răbdător, mai calm și să apreciezi luxul pe care această mașină ți-l oferă, chiar dacă vine cu neajunsurile menționate mai sus. Mai mult, consumul urban pe care l-am obținut cu BMW Seria 5 GT 530d xDrive în cei 150 de kilometri parcurși în Bucureștiul de sărbătoare a fost de 10,8 l/100 km. Chiar dacă este cu 3,6 l/100 km mai mare decât cel comunicat oficial de BMW, pentru mine valoarea de 10,8 l/100 km este mai mult decât decentă ținând cont de traficul pe care l-am înfruntat.
După câteva zile de mers prin București a venit în sfârșit momentul să aflu cum merge la drum întins BMW Seria 5 GT 530d xDrive. Motorul diesel, de 3,0 litri, cu șase cilindri în line, dezvoltă 258 de cai-putere la 4.000 de rotații pe minut, iar momentul motor maxim este de 560 Nm la 1.500 de rotații pe minut. Prin urmare, BMW Seria 5 GT 530d xDrive accelerează de la 0 la 100 km/h în 6,2 secunde și are o viteză maximă de 243 km/h. Transmisia automată cu opt rapoarte transmite puterea celor patru roți în cel mai eficient mod cu putință și, deși cântărește peste 2,1 tone, BMW Seria 5 GT accelerează cât se poate de bine în reprize. Cuplul de 560 Nm este disponibil de la turații foarte joase, astfel că ai parte de resurse de putere aproape instantaneu. E adevărat că în cea mai mare parte a timpului am mers în modul Comfort, dar atunci când am trecut în modurile Sport sau Sport+, atât răspunsul motorului, cât și comportamentul transmisiei automate s-au schimbat aproape radical. Totuși, trebuie să ții cont de faptul că BMW Seria 5 GT, indiferent de motorizare, nu este câtuși de puțin o mașină sport. Este o mașină perfectă pentru drumurile lungi, confortabilă și rafinată, însă dacă ești în căutarea unui comportament sportiv, mai bine alegi un Seria 5 normal sau, cu riscul de a suna ciudat, chiar un Seria 7. Pur și simplu, BMW Seria 5 GT are o inerție prea mare pentru a te încuraja să o conduci sportiv pe un drum virajat. Direcția, în modurile Sport și Sport+, răspunde bine la comenzi, deși puțin artificial, iar motorul și tracțiuna integrală lucrează impecabil cu transmisia automată, însă șasiul și suspensia preferă un mod relaxat de condus. Și, până la urmă, mașina asta nu a fost construită pentru viraje, ci pentru confort și relaxare maximă la drum întins.
Să nu crezi acum că BMW Seria 5 GT nu știe să ia viraje, pentru că asta ar fi o greșeală destul de mare. În condiții normale, pe un drum virajat, Seria 5 GT se descurcă admirabil, însă atunci când vrei ceva mai mult de atât, când vrei să mergi ceva mai tare decât în mod normal, reacțiile mașinii te descurajează. De menționat este și valoarea consumul extra-urban, de 7,4 l/100 km în cei aproape 600 de kilometri parcurși în afara orașului. Și acum valoarea este mai mare decât cea comunicată oficial de BMW – 5,6 l/100 km – însă, din nou, mie mi se pare absolut decent, mai ales că am combinat porțiuni de autostradă, urcări, coborâri, precum și un drum nu tocmai prietenos.
Prețul pentru un BMW Seria 5 GT 530d xDrive începe de la 67.208 de euro, cu TVA inclus. Această valoare plasează mașina noastră de test undeva la mijocul distanței (măsurată în euro) dintre BMW Seria 5 530d xDrive și BMW Seria 7 730d xDrive. Prețul de listă pentru un BMW Seria 5 este de 58.652 euro, iar pentru BMW Seria 7 este de 87.978 euro., ambele modele beneficiind de aceeași motorizare, transmisie și de tracțiunea integrală xDrive. Acum, dacă BMW Seria 7 730d xDrive merită cei aproape 20.000 de euro în plus, e o întrebare destul de dificilă, iar răspunsul meu ar fi: “nu”. De ce? Pentru că în a doua jumătate a anului 2015 își va face apariția noul BMW Seria 7 și sunt convins că așteptarea va merita din plin. Pe de altă parte, dacă BMW Seria 5 GT 530d xDrive merită cei aproape 10.000 de euro în plus față de un BMW Seria 5 530d xDrive este o altă întrebare complicată. Iar răspunsul ar fi: “da”. Atâta timp cât ai nevoie de spațiul în plus și atâta timp cât nu te deranjează dimensiunile mașinii. Iar dacă ții neapărat să ai parte de un nivel maxim de confort și de rafinament, atunci BMW Seria 5 GT este alegerea potrivită.
Promit că în prima săptămâna a anului viitor voi reveni și cu partea a II-a a testului nostru cu BMW Seria 5 GT. Și atunci voi avea și pozele cu mașina spălată, aranjată și pregătită de poze.