Din 2021, Tesla Model S oferă peste 1.100 CP. Este nevoie de un BMW M5 electric?
Tesla Model S a primit o actualizare substanțială pentru 2021, care include o nouă interfață digitală la interior, precum și două variante de propulsie cu peste 1.000 de cai putere. Performanțele sunt atât de avansate încât, deodată, nu mai pare absurd zvonul că viitoarea generație BMW M5 ar putea avea propulsie electrică în stare să livreze 1.000 de cai “verzi”.
Noile versiuni Plaid și Plaid+ pentru Tesla Model S au câte 3 motoare electrice și tracțiune integral. Ele figurează deja în configuratoarele din site-ul oficial Tesla.com. Iar specificațiile anunțate sunt de domeniul fantasticului. Modelul Plaid are 1.020 CP și este creditat cu sprintul 0-100 km/h în 2,1 secunde. Iar autonomia este de 628 km. Plaid+ promite să genereze peste 1.100 CP și să gonească de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 2,1 secunde. Autonomia sa este și mai optimistă decât a lui Plaid, fiind cotată la 837 km. Atât versiunea Plaid, cât și Plaid+ sunt în stare să atingă viteza maximă de 322 km/h, conform datelor publicate de constructorul american.
Plusul de avangardism primit de Tesla Model S este datorat și noilor dotări. Opțional dispune de un volan cu formă în stilul unei manșe de avion. Standard are un nou ecran central de 17 inch în centrul planșei de bord. Iar pasagerii se pot juca la bord chiar și Cyberpunk sau The Witcher, fiindcă puterea de procesare a crescut cât să rivalizeze consolele.
Oricât ar părea că BMW M5 și Tesla Model S nu ar fi rivali direcți, discrepanța de performanțe nu are cum să fie omisă de clienții segmentului premium. Cel mai performant M5 (și totodată cel mai performant BMW de șosea construit vreodată) este noul BMW M5 CS. Acesta are V8 de 4,4 litri, biturbo, care este capabil să genereze 635 CP. Cu aceste resurse gonește de la 0 la 100 km/h în 3 secunde, fiind ajutat de tracțiunea integrală. Iar viteza sa maximă este plafonată la 305 km/h. Sună extraordinar și îți exaltează toate simțurile tropăind din cei 635 de cai putere. Însă în toată această exaltare privește cum Tesla Model S îl depășește ca o rachetă silențioasă. Bineînțeles, BMW M5 CS este creat special pentru runde intense pe Nurburgring. Iar Tesla Model S, la fel ca majoritatea mașinilor electrice, va capitula cel mai probabil după câteva sprinturi în forță, din cauza supraîncălzirii sistemului electric.
Chiar și așa, prototipuri Tesla Model S au fost văzute în mod constant anul trecut făcând teste pe circuitul Nurburgring. Tesla a început să dezvolte rezistanța sistemelor electrice la condus sportiv. Și se ocupă de asta mai ales după ce Porsche Taycan a demonstrat că poate face demaraje succesive până aproape de plictisire, fără ca bateria sau alte componente să se supraîncălzească.
Nu avem cum să uităm tradiția diviziei BMW M GmbH sau plăcerea clasică a condusului sportiv, cu motoare turate și bubuituri de eșapament. Însă tranziția către electrificare este inevitabilă. Pe de o parte devin din ce în ce mai stringente normele în materie de emisii CO2. Și, totodată, lumea începe să devină mai fascinată de performanțele bombastice ale propulsiilor electrice.
De aceea, nu ne miră că zvonurile vorbesc despre două tipuri de propulsie posibile pentru următoarea generație BMW M5. De exemplu, conform publicației Car Magazine, M5-ul viitor ar putea avea atât o versiune Power PHEV (adică un plug-in hybrid), cât și o propulsie 100% electrică (BEV – Battery Electric Vehicle).
Modelul plug-in hybrid ar combina V8-ul cu unu sau două motoare electrice. Și se estimează că ar putea genera 750 CP. Iar varianta pur electrică a lui M5 ar putea avea 3 motoare electrice și ar dezvolta 1.000 CP. Car Magazine nu divulgă sursa informațiilor, dar precizează că sunt sugerate de documente interne.
BMW a confirmat că viitoarea generație Seria 5 va fi oferită și cu propulsie electrică. Și nu a oferit până acum vreo informație oficială despre modelul M5. Însă a prezentat un prototip de sedan electric ultraperformant. Concret a adaptat o propulsie cu 3 motoare electrice unui Seria 5 din actuala generație. Sistemul electric produce 720 de cai putere alimentați exclusiv de la priză. Iar BMW anunță că acest prototip denumit Power BEV poate sprinta de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 3 secunde.
Așadar, este evident că în culise se fac experimente și pentru scenariul în care M5-ul s-ar converti la electricitate. Însă va fi interesant de văzut dacă BMW va decide să rămână la formula clasică, tocmai pentru a miza mai mult pe nișa nostalgiei decât pe câștigarea unui concurs de sprint cu o mașină electrică.