Noul BMW M440i xDrive Coupé versus Mercedes-AMG C 43 4MATIC Coupé
Până la lansarea lui BMW M4, anunțată pentru luna septembrie, îi revine noului BMW M440i xDrive Coupé sarcina de a dovedi standardul de sportivitate la care constructorul bavarez a ajuns în segmentul modelelor Coupé premium de clasă medie. Iar aici confruntarea nu e deloc ușoară. Unul dintre cei mai redutabili rivali ai lui BMW M440i xDrive Coupé este Mercedes-AMG C 43 4MATIC Coupé.
Deși a debutat în 2015, Mercedes-Benz Clasa C Coupé este rândul celor mai tentante opțiuni din acest segment de piață. Iar în 2018 a primit același tratament de actualizare ca și restul familiei de modele Clasa C, astfel că este în pas cu tehnologiile momentului. Modelul Mercedes-AMG C 43 4MATIC Coupé este surclasat în gamă de versiunile C 63 și C 63 S, în pieptul cărora bat 8 cilindri dispuși în V. Dar și motorul V6 biturbo al lui C 43 știe să-ți pompeze adrenalina. Propulsorul de 2.996 cmc dezvoltă 287 kW/390 CP la 6.100 rpm și 520 Nm între 2.500 și 5.000 rpm, pentru un sprint 0-100 km/h în 4,7 secunde și o viteză de top de 250 km/h (limitată electronic). Un rol esențial pentru fructificarea resurselor de putere îl au transmisie AMG SPEEDSHIFT TCT 9G cu 9 trepte și sistemul de tracțiune integrală AMG Performance 4MATIC. Pentru nu comportament cât mai sportiv, sistemul de tracțiune integrală este reglat astfel încât să favorizeze direcționarea cuplului către roțile punții din spate (raport de 31/69 între punțile față/spate).
Sistemul DYNAMIC SELECT permite șoferului să aleagă între mai multe moduri de rulare, care adaptează reglajele pentru răspunsul motorului, transmisie, suspensiilor și direcției. Pe lângă modurile Comfort, Sport, Sport+ și Individual, există și posibilitatea selectării modului Sliperry (alunecos), care dozează livrarea puterii, pentru o rulare sigură pe zăpadă.
Totodată, transmisia oferă posibilitatea schimbării treptelor manual, de la clapetele din spatele volanului, și are funcții de retrogradare multiplă și de dublă debreiere (în modurile Sport și Sport +).
Iar agilitatea lui Mercedes-AMG C 43 4MATIC Coupé este datorată și suspensiei cu sistem AMG RIDE CONTROL. Mai exact, acest sistem de control electronic automat reglează amortizarea la fiecare roată în parte, în funcție de stilul de condus, starea carosabilului și reglajele din modul de rulare ales din sistemul DYNAMIC SELECT.
Sistemul de direcție electromecanic se adaptează la rândul său, având asistare în funcție de viteza de rulare și demultiplicare variabilă. De asemenea, asistarea direcției depinde și de reglajul ales pentru suspensii.
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Coupé cântărește 1.750 kg, măsoară 4.686/1.810/1.405 mm (L/l/î) și are ampatament de 2.840 mm. Aceste cifre ne arată că are un avantaj de greutate, dar este surclasat doar un pic în ceea ce privește spațiul interior, în comparație cu noul Coupé bavarez. BMW M440i xDrive Coupé cântărește 1.815 kg, măsoară 4.770/1.852/1.393 mm (L/l/î) și are ampatament de 2.851 mm. Iar spațiul la nivelul capului pasagerilor din spate este de 909 mm în BMW și 905 mm în Mercedes-AMG.
În ciuda dimensiunilor și greutății mai mari, BMW M440i xDrive Coupé este ceva mai performant decât Mercedes-AMG C 43 4MATIC Coupé. Are nevoie de doar 4,5 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h. Și atinge tot o viteză maximă de 250 km/h.
Motorul său de 2.998 cmc, cu 6 cilindri în linie, are tehnologie BMW TwinPower Turbo cu turbină twin-scroll, control variabil al supapelor VALVETRONIC și gestiune variabilă a arborelui cu came Double VANOS. Iar sistemul de injecție directă are presiunea crescută la 350 bar. Propulsorul este cotat cu 275 kW/374 CP între 5.500 și 6.500 rpm și un cuplu de 500 Nm între 1.900 și 5.000 rpm. Însă, BMW M440i xDrive Coupé integrează și un sistem mild hybrid de 48 de volți, cu un starter generator care produce 8 kW/11 CP pentru a susține motorul pe benzină. Acest starter generator contribuie la răspunsul prompt oferit de motor în timpul accelerărilor. Totodată, sistemul mild hybrid inlude și o baterie litiu-ion care se încarcă în mers sau folosind sistemul de regenerare a forței de frânare. Astfel, acest sistem de hibridizare are grijă ca motorul să consume cât mai chibzuit combustibilul.
BMW M440i xDrive Coupé este echipat cu o transmisie Steptronic Sport cu 8 trepte și cu un sistem de tracțiune integrală xDrive, care include un diferențial M, al cărui rol este să împartă cuplul între roțile posterioare.
Distribuirea cuplului între punțile față și spate este complet variabilă, iar setările sistemului xDrive dau prioritate livrării cuplului către roțile punții din spate. Când condițiile de rulare nu impun, cuplul este dirijat doar către puntea posterioare, pentru un comportament cât mai dinamic, în buna tradiție BMW. Constructorul german mai explică faptul că atunci când se abordează curbe în viteză, M440i xDrive trimite un surplus de forță către roțile din spate, pentru a vira cu mai multă acuratețe.
Transmisia are funcție Launch Control, pentru a garanta cele mai bune demaraje de pe loc. În spatele volanului se află clapetele pentru selectarea manuală a treptelor de viteză. Iar, noul BMW M440i xDrive Coupé introduce și funcția Sprint a transmisiei Steptronic Sport. Activarea funcției Sprint se face ținând apăsată clapeta din stânga volanului cel puțin 1 secundă. Astfel, M440i comută în modul de rulare Sport, care ajustează răspunsul accelerației, timbrul motorului și caracteristicile transmisiei pentru a asigura maximum de dinamism în timpul accelerărilor la turații medii și în timpul depășirilor.
Suspensiile sunt un alt capitol elaborat pentru cât mai multă abilitate sportivă. BMW ne explică faptul că Seria 4 Coupé beneficiază de amortizoarele cu răspuns variabil în funcţie de cursă, care şi-au făcut debutul odată cu noul BMW Seria 3 Sedan. Acestea au fost adaptate pentru o ținută de drum și mai dinamică. La puntea față, braţele speciale – tip tower-to-front end – şi panoul de forfecare suplimentar de pe peretele despărţitor optimizează la rândul lor precizia şi răspunsul direcţiei. Multiple măsuri de ramforsare și rigidizarea structurii completează caracterul sportiv al modelului Coupé. Iar versiunea BMW M440i xDrive Coupé se distinge prin reglaje și mai ferme ale unor elemente precum barele anti ruliu, dispunând standard de suspensie M Sport.
Dar BMW nu s-a oprit aici și oferă opțional suspensia adaptivă M. Aceasta supape ajustabile continuu pentru a regla forța de amortizare la fiecare roată în parte.
Șoferul poate selecta unul dintre multiplele moduri de rulare oferite de sistemul Driving Experience Control, care reglează răspunsul motorului, transmisiei, direcției și suspensiilor. Astfel setările mașinii variază de la confortabil la foarte sportiv. În cazul suspensiei adaptive M, sistemul Driving Experience Control include și modul Adaptive. Acesta adaptează direcția, accelerația, transmisia și suspensiile în funcție de stilul de condus. De asemenea, modul Adaptive ia în calcul și informațiile primite de la sistemul de navigație, pregătind automobilul înainte de un viraj sau o intersecție.
Sistemul de direcție standard al Seriei 4 Coupé are asistare Servotronic în funcție de viteză. Dar primește și demultiplicare variabilă în configurație cu suspensia M Sport și suspensia adaptivă M.
Așadar este un duel al reglajelor fine și tehnologiilor adaptive, pe care noul BMW M440i xDrive Coupé și Mercedes-AMG C 43 4MATIC Coupé ni-l servesc împachetat în caroserii definite de mult stil. Cine câștigă runda de fashion este poate prea subiectiv pentru a decide noi. Însă este evident că BMW M440i xDrive Coupé este cel care mizează cel mai mult pe un stil extrovertit. Grila sa frontală imensă, dispusă pe verticală va polariza opiniile, dar va contoriza notorietate în favoarea sa.