Gerovital
Gerovital
Gerovital

Test Drive BMWBLOG: MINI Cooper S Paceman – Contrast molipsitor

Trăim în era lucrurilor bune la toate. Desigur, cel mai elocvent exemplu al momentului sunt telefoanele mobile, care au evoluat într-un gadget extrem de complex, capabil să substituie cu succes numeroase alte device-uri. Fie că vorbim despre laptop, cameră foto-video performantă, e-reader, telecomandă multifuncțională, music player, organiser sau consolă de jocuri, toate acestea au fost asimilate treptat în funcțiile unui smartphone de ultimă generație, făcându-le astfel să pară depășite.

Ei bine, povestea asta s-a întâmplat oarecum și în industria auto. Marii constructori au dezvoltat de-a lungul timpului numeroase segmente și nișe, încercând să înglobeze o cât mai multe elemente definitorii ale unor concepte diferite într-o singură mașină. Așa au apărut SUV-urile, MPV-urile și, mai apoi, coupe-urile cu patru uși . Însă unii au simțit că pot face mai mult și au început să experimenteze tot felul de încrucișări ale ciudățeniilor deja existente, reinventând legendarul shooting-brake sau accentuând latura sportivă a unor soft-roader, dând astfel naștere unei specii denumită „SUV-Coupe”. Și cum principala menire a SUV-ului a fost să fie pe placul tuturor, o siluetă de coupe așternută peste abilitățile acestui model ar trebui să câștige noi adepți ai genului. Teoretic.

Practic,  silueta de coupe distruge fix practicitatea și modularitatea pentru care o familie cu 2-3 copii își cumpără un SUV. În consecință, familiile numeroase nu sunt ţinta unui așa-numit SUV-Coupe, rămânând ca acesta să-și racoleze „victimele” din rândul amatorilor de coupe-uri. Asta dacă această creație controversată nu este asezonată cu un strop de fashion, care transformă mașina într-un accesoriu de lifestyle, menit să desăvârșească imaginea celui care o conduce. Și ce altă marcă s-ar potrivi mai bine acestui profil decât un MINI?

Încă de la renașterea acestei mărci în 2000, micile modele de origine britanică au mizat pe o pronunțată latură fashion, care s-a amplificat tot mai mult odată cu extinderea gamei MINI. Iar cum practicitatea nu a fost niciodată o prioritate pentru constructorul din Cowley, momentul prezentării lui Countryman – primul model cu cinci portiere din istoria MINI – a ridicat multe semne de întrebare privind direcția acestui brand. Însă spiritele s-au liniștit rapid după lansare, micul SUV produs în Austria (un alt subiect care a stârnit polemici privind caracterul britanic al acestuia) demonstrând că este un MINI autentic, în ciuda dimensiunilor majorate și a tracțiunii integrale disponibile opțional. Iar odată cu lansarea lui Paceman, care revine la silueta în două portiere, lucrurile par să fi revenit la normal.

Prefigurat de conceptul cu același nume, prezentat în cadrul Salonului Auto de la New York din 2011, Paceman se încadrează perfect descrierii de mai sus, fiind o încrucișare îndrăzneață între un mini SUV – Contryman, ca să-i dăm nume, de la care împrumută partea frontală – și un… coupe, forțând puțin sensul cuvântului. Rezultatul este de-a dreptul năucitor, linia descendentă a plafonului integrându-se perfect în liniile musculoase ale micului soft-roader, transformând controversatul Contryman într-un model care se luptă cu MINI Coupe (al căruit test îl poți citi aici) pentru titlul de cel mai frumos MINI din toate timpurile.

Exterior

Desigur, nu toate versiunile lui Paceman arată la fel de bine, dar în cazul echipării Cooper S, cu calandrul și cu spoilerele caracteristice, primul contact vizual va fi marcat printr-o tresărire. Mașina asta este o spectaculoasă demonstrație de stil britanic, o îmbinare reușită de retro și neo-design, cu un impact emoțional puternic. Iar o cromatică exterioară inspirată, cum e nuanța Albastru Starlight cu reflexii metalice, scoate și mai mult în evidență jocul de lumini și umbre generat de suprafețele curbate ale caroseriei – în special în zona frontală, unde umflăturile din jurul calandrului, însumate cu cea de pe capotă, conturează o figură îndrăzneață.

În plus, consolele scurte și jantele enorme – care la cei 19 inci, cât măsoară în diametru, îl fac pe micul SUV britanic să pară o mașinuță de jucărie ajunsă în mâinile unui copil cu o imaginație atât de bogată, încât i-a înlocuit roțile cu altele mult mai mari, desprinse de la un model la o cu totul altă scară – amplifică și mai mult proporțiile, făcând din Paceman un atlet ce pare mereu încordat. Un alt detaliu stilistic care desăvârșește silueta acestui MINI este plafonul de culoare albă care stă rezemat pe montanții vopsiți într-o nuanță piano black – perfectă pentru a se confunda cu sticla pe care o mărginește – părând un capac care plutește peste mașină, susținut doar de geamuri.

Interior

Habitaclul lui Paceman a fost conceptul ca să impresioneze, înainte de orice alte obiective legate de ergonomie, spațiu sau practicitate. Ei bine, englezilor le-a ieșit foarte bine acest dezirat, pentru atmosfera din MINI hatch a rămas intactă, chiar dacă dimensiunile sunt altele. Iar dacă în hatch se simte deja timpul trecut peste organizarea și designul planșei de bord – înlocuirea acestuia fiind programată la finele acestui an – în Paceman lucrurile nu stau deloc așa. E drept că organizarea este în mare aceeași, însă aeratoarele redesenate și poziționate deasupra cadranului central al vitezometrului schimbă mult aspectul final al bordului. În plus, varianta testată dispunea de un display multifuncțional generos, integrat în centrul cadranului central, capabil să afișeze toate informațiile asociate sistemului de infotainment. Pe lângă sistemul de navigație, acesta integrează și sistemul MINI Connected, care presupune conectarea la un telefon Apple iPhone cu conexiune la internet activă și aplicația cu același nume activă. Odată realizată conexiunea, aplicația oferă nenumărate funcții, de la Web Radio – cu o listă impresionantă de posturi de radio, sortate după genuri sau regiuni – sau Mission Control – o adevărată echipă de asistenți virtuali meniți să-ți redea și întrețină buna dispoziție,  oferindu-ți numeroase sfaturi și informații privind modul de conducere – până la o analiză extinsă a computerului de bord, pe care o poți consulta oricând, de pe telefon. Experiența Mission Control este mult mai complexă decât îți poți imagina și nu o vei înțelege decât testând-o pe pielea ta, într-un showroom MINI.

Organizarea interiorului este similară cu cea din Countryman – mai exact până la revizuirea prin care a trecut acesta anul trecut, pentru că în prezent, echiparea de serie prevede o banchetă clasică pentru locurile din spate, ce poate acomoda până la trei pasageri – și oferă spațiu suficient pentru patru pasageri. Deși locurile din spate oferă loc suficient la nivelul umerilor, orice alte libertăți sunt obstrucționate serios de linia coborâtă a plafonului și de spațiul destul de strâmt rezervat genunchilor celor doi pasageri. Desigur, depinde foarte mult și de înălțimea celor aflați pe locurile din față, dar impresia generală este destul de înghesuită, iar linia înaltă a geamurilor laterale amplifică senzația de claustrofobie.

Calitatea materialelor este, în stilul cu care ne-a obișnuit MINI de mai bine de zece ani încoace, contrastantă. Există mai multe suprafețe finisate într-un stil piano black, care induc o mașinii o notă premium – impresie confirmată și de numeroasele inserții cromate sau de șina din aluminiu care străbate habitaclul pe întreaga lungime, separând cele patru scaune – însă aceasta este spulberată destul de rapid de numeroasele plastice dure, aspre și care par mult prea ușor de zgâriat. Însă, dincolo de această opoziție vis-a-vis de materiale, interiorul unui MINI are acel farmec specific, pe care nu-l poți descrie în cuvinte, însă îl simți de fiecare dată când urci într-unul. Pe lângă forma și poziția butoanelor și comenzilor, există multe alte elemente cate desăvârșesc atmosfera MINI – încă un exemplu ar fi iluminarea ambientală a cărui culoare poate fi configurată după gustul fiecăruia.

Cei 330 de litri oferiți de portbagajul lui Paceman sunt destul de apropiați de ceea ce oferă un hatch de clasă compactă, iar luând în considerare dimensiunile micului crossover britanic, această valoare este mai mult decât mulțumitoare. Iar dacă apare o situație destul de greu de imaginat, în care trebuie să transporți o mașină de spălat cu acest MINI, rabatarea banchetei extinde volumul util până la 1080 litri – însă nu-ți garantează nimeni că vei reuși să înghesui acolo o mașină de spălat.

Confort

Fiind un MINI mai mare, te-ai aștepta ca în Paceman să ai parte de ceva mai mult confort decât în hatch-ul sinonim cu numele mărcii britanice. Ei bine, da, în Paceman ai ceva mai mult loc, iar accesul e mai bun, linia plafonului fiind mai înaltă iar ușile masive oferă suficient loc pentru a te strecura chiar și pe locurile posterioare. În plus, aceeași linie înaltă a plafonului nu-ți mai lasă senzația că te uiți înainte printr-un hublou atunci când conduci (despre care am amintit la testul cu MINI Cooper S Coupe). Cu toate astea, pasagerii din spate se vor plânge destul de repede atât de spațiul limitat la nivelul capului și al genunchilor, cât și pentru spătarul desul de drept al celor două scaune, făcând călătoriile lungi destul de obositoare, mai ales dacă între cei patru ocupanți se găsesc și indivizi cu o înălțime peste medie.

Antifonarea nu a fost niciodată un punct forte al modelor de MINI, iar Paceman nu pare să fac excepție, zgomotul de vânt și cel de rulare fiind prezente atunci când acul vitezometrului trece de jumătatea cadranului (da, e adevărat că acolo indică viteze ilegale pe orice drum din țara noastră). Însă cele mai multe critici pe care le primesc în mod frecvent modelele MINI – în special de la cei care nu înțeleg care sunt valorile acestei mărci – țin de modul în care se comportă suspensia pe denivelări (a se citi gropi, șanțuri sau rosturi de dilatație ale podurilor). Traversarea denivelărilor cu o viteză nepotrivită (adică tot ce trece de 20 km/h) nu este însoțită doar de o zdruncinătură deranjantă, dar și de un sunet caracteristic, de parcă elementele suspensiei sunt în pragul colapsului. Desigur, jantele de 19 inci au partea lor de vină, dar și modul în care este proiectată și reglată suspensia modelelor MINI este în totală contradicție cu drumurile proaste, mașinile astea fiind proiectate pentru asfalt neted, unde să-și poată pune în evidență sportivitatea specifică mărcii.

Motor și transmisie

Fiind un MINI Cooper S Paceman, acesta are sub capotă același propulsor de 1,6 litri pe care l-am întâlnit iarna trecută pe zbuciumatul Coupe. Desigur, cei 184 CP și 250 Nm erau păreau puțin mai mulți când aveau de tras puțin peste 1,2 tone, pentru că sub capota lui Paceman nu mai transmit aceleași senzații. În plus, transmisia automată nu este o opțiune prea inspirată într-un MINI – deși, dacă ar trebui să fie asimilată neapărat pe un model, se potrivește mult mai bine pe un crossover decât pe un coupe – limitând destul de mult agilitatea mașinii prin modul ezitant în care răspunde la accelerațiile inopinante. Nici modul manual nu este cu mult mai bun, iar padelele din spatele volanului necesită un timp de acomodare, pentru că au un mod de acționare diferit de sistemul acceptat ca fiind standard.

Oricum, timpul de accelerare de 7,8 secunde pe care Paceman îl reușește pe intervalul 0-100 km/h este decent, iar sunetul plăcut al motorului și a evacuării amplifică și mai mult senzația, lăsându-te să crezi că mergi mai tare decât în realitate. Viteza maximă declarată la 212 km/h este atinsă destul de ușor, însă dacă ai să urmărești indicatorul consumului de combustibil în timpul accelerației, ai să slăbești instantaneu pedala de accelerație.

La un stil de condus normal, MINI Paceman cere cam 8 l/100km în regim combinat. Dacă se rulează într-un mod cât de cât economic – iar asistentul virtual al modului MINIMALISM din meniul Mission Control a aplicației MINI Connected chiar te motivează să fii cât mai eficient – frugalul propulsor de 1,6 litri, realizat de BMW în colaborare cu grupul francez PSA, poate reuși valori surprinzătoare, de sub 7 l/100 km – pe un parcurs extraurban, desigur. Însă același motor poate deveni extrem de setos atunci când abuzezi de el, afișând cifre caracteristice unor propulsoare de cel puțin două ori mai mari.

Ținută de drum și performanțe

Ca orice MINI cu motor puternic și suspensie fermă, Paceman are un comportament dinamic orientat vizibil către sportivitate. Însă produsele mărcii britanice, indiferent de motorizare și variantă de caroserie, sunt apreciate mai ales pentru direcția literalmente chirurgicală, care a devenit un fel de trade-mark al acestora. Iar din aceste considerente, micul SUV-coupe pare să-și mai fi pierdut din caracter, pentru că direcția, deși la fel de directă și precisă, pare să-și mai fi pierdut din feedback-ul natural al modelelor bazate hatchback. Însă agilitatea generală a mașinii rămâne foarte bună, corelată cu dimensiunile care nu mai sunt deloc specifice clasei mini, iar masa proprie de 1,4 tone nu avea cum să fie ascunsă integral, mai ales că centrul de greutate stă ceva mai sus decât într-un MINI hatch.

Pe drumurile asfaltate decent, nivelul de aderență și stabilitatea lui Paceman este mult peste așteptări, anvelopele Pirelli P Zero care încalță jantele de 19 inchi ținând lucrurile sub control chiar și pe virajele abordate cu prea mult aplomb. Ruliul este aproape absent, liniaritatea indusă pe drumurile sinuoase oferind constant încredere, iar modul sport al transmisiei automate face ca cele șase rapoarte să nu se mai împiedice unele de altele, răspunsul la accelerație fiind suficient de bun pentru a putea ieși lansat din viraje.

Concluzii

Din multe puncte de vedere, caracteristicile acestui MINI Cooper S Paceman sunt întru totul contradictorii. Șasiul oferă satisfacții nebănuite atunci când se abordează un stil de condus sportiv, însă reglajul suspensiilor te va face să uzi scaunul de fiecare dată dai peste un șanț cu viteza nepotrivită. Motorizarea 1,6 Twin-Scroll Turbo este o plăcere de fiecare dată când își dezlănțuie toți cei 184 CP pe asfalt, însă în această versiune, alături de această transmisie automată, cantitatea de combustibil pe care o poate cere în schimb este atroce uneori, iar rezervorul de doar 45 de litri nu te va ține prea mult timp departe de pompă. Garda la sol nu este cu mult mai mare decât a unui hatchback, iar jantele din aliaj de 19 inchi nu numai că te vor ține permanent în vecinătatea drumurilor asfaltate, dar te vor face să conduci în continuu prudent și cu mare atenție la gropi, pentru că orice gaură în asfalt atacată neinspirat se poate transforma în pană de cauciuc.

Apoi mai e și interiorul finisat cu materiale contrastante, iar spațiul pentru pasagerii din spate poate trezi câteva reclamații serioase, mai ales la drumurile mai lungi. Iar lista poate continua astfel preț de pagini întregi, pentru că la fiecare capitol al mașinii există un contrast puternic, însă judecând un MINI după astfel de considerente, e ca și când am aprecia o operă de artă precum Mona Lisa după frumusețea subiectului din tablou. Sau după calitatea pânzei pe care a fost desenată. Sau după rama în care a fost expusă.

MINI Paceman a fost proiectat special pentru a atrage atenția. Totuși, este o încrengătură între un SUV și un coupe, în condițiile în care lungimea totală nu depășește cu mult patru metri, deci practicitatea nu a fost un cap de listă în caietul de sarcini. Faptul că în final a rezultat o mașină care oferă și un portbagaj de 380 de litri, poate fi privit mai mult ca un bonus, ca un rest rămas după ce designerii MINI au finalizat aceste proporții incitante.

Dar cum rămâne cu tradiția? Respectă acest MINI de 4,1 metri valorile mărcii britanice? Ei bine, modul în care se conduce este foarte apropiat de stilul care a consacrat acest brand în ultimii 13 ani, iar senzația pe care ți-o transmite interiorul este autentică, veridică, în cel mai pur stil MINI posibil. Și dacă toate astea nu conturează un MINI în adevăratul sens al cuvântului, atunci prețul de 42.178 €, cât valorează modelul testat, va spulbera definitiv orice dubii.

Puncte forte:

• Motorul potent
•„That MINI feeling”
• Designul care atrage toate privirile
• Comportamentul dinamic

Nu ne plac:

• Rafinamentul suspensiilor
• Stabilitatea pe drumurile proaste
• Spațiul interior, în special cel rezervat pasagerilor din spate
• Consumul de combustibil în condiții de condus sportiv

Echipare: MINI Cooper S Paceman – Preț de bază:  29.946 €

Culori

  • Albastru Starlight 500 €
  • Combinatie stofa/piele HotCross Negru Carbon/Negru Carbon 677 €

Echipamente standard

  • Control dinamic al stabilitatii
  • Prezoane antifurt
  • Spoiler spate, acoperis
  • Triunghi reflectorizant si trusa de prim ajutor
  • Dezactivare airbag pasager fata
  • Control dinamic al tractiunii(DTC)
  • A doua telecomanda

Echipamente opționale

  • Recuperarea energiei de franare 0 €
  • Transmisie automata Steptronic 1.605 €
  • Anvelope Runflat 94 €
  • Jante din aliaj usor de 19″,Y-Spoke Light antracit 2.084 €
  • Sistem de alarma 333 €
  • Pachet oglinzi exterioare 250 €
  • Instalatie de spalare incalzita a parbrizului si oglinzi exterioare incalzite 0 €
  • Linie crom interior Anthracite 104 €
  • Acoperis si oglinzi in culoarea alba 0 €
  • Carcase faruri negre 104 €
  • pachet compartiment depozitare 240 €
  • Geamuri fumurii spate 208 €
  • Covorase din velur 83 €
  • Oglinzi retrovizoare antiorbire 260 €
  • Oglinda retrovizoare interioara cu functie automata anti-orbire 0 €
  • Pachet compartiment de depozitare 115 €
  • Scaune incalzite pentru conducatorul auto si pasagerul fata 302 €
  • Capitonaj plafon antracit 167 €
  • Interior Negru Piano 104 €
  • Linie de culoare Gri Satellite 0 €
  • Interior Negru Carbon 0 €
  • Interior Negru Piano 125 €
  • Buton Sport 135 €
  • Sistem sonor de avertizare la parcare (PDC) – spate 365 €
  • Senzor de ploaie si control automat al farurilor 125 €
  • Faruri xenon pentru faza scurta si faza lunga 719 €
  • Aer conditionat automat 417 €
  • Boxe Hi-Fi cu sistem harman/kardon 886 €
  • Semnalizatoare albe Individuale 63 €
  • Wired 1.407 €
  • Volan multifunctional 0 €
  • Volan sport îmbrăcat în piele cu padele pentru schimbarea vitezelor 83 €
  • Cotiera centrala fata 0 €
  • Computer de bord € 0 0
  • Pachet lumini € 168 208
  • Comanda vocala 0 €
  • Radio Mini Visual Boost 0 €
  • Pregatire bluetooth cu interfata USB audio 0 €
  • Conexiune extinsa a player-ului audio in telefonul mobil 0 €
  • Mini Connected 0 €
  • Sistem navigatie MINI 469 €
  • Mini basic service inclusive 5 ani/50.000 km 0 €
  • Renuntare operatiune crossover 0 €
  • Manual de utilizare / Carte de service in limba engleza 0 €
  • Lights package 0 €
  • Radio MINI Boost CD 0 €
  • Romanian Owner`s Handbook/Service booklet 0 €

Subtotal culoare, tapițerie și opțiuni: 12.232 €

Preț total model testat, cu TVA inclus: 42.178 €

Notă: dotările opționale cu preț 0 € sunt incluse în pachete

Specificații tehnice:

MINI Cooper S Paceman

  • Beznină, 4L, 1.598 cmc, turbo twin-scroll, FWD
  • 184 CP/5.500 rot/min,  240 Nm/ 1.700 – 5.000 rot/min
  • 0 – 100 km/h în 7,8 secunde, 212 km/h
  • 7,1 l/100 km, 166g CO2/km

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account