Test MINI Cooper SE – Inteligență artificială și spirit jovial, întruchipate într-un stil atemporal
MINI Cooper SE a ajuns la doua generație și aduce atât o evoluție a propulsiei electrice, cât și o interpretare originală pentru tehnologiile digitale și inteligența artificială. Însă, rămâne fidel stilului său atemporal și caracterului jovial și dinamic, care este mai evident ca niciodată.
Text: Alex Buțu; Foto: Adrian Cobzașu, Andrei Barbu
Când Alec Issigonis a conceput prima generație a modelului Mini lansată în 1959, acesta a creat un automobil care oferea o soluție de mobilitate cât mai eficientă, redusă la esență, ideală pentru mediul urban. Însă această mașină s-a dovedit a avea carismă și un design care l-au transformat într-o declarație de stil definitorie pentru anii 1960. British Motor Corporation (BMC) a prezentat în 1959 Morris Mini-Minor și Austin Seven. Iar vedete și membrii ai nobilității au ales aceste automobile fascinante, contribuind la statutul său legendar. Printre posesorii de Mini s-au numărat Paul McCartney, John Lennon, David Bowie, Mick Jagger, Eric Clapton și Prințesa Margareta a Regatului Unit al Marii Britanii. Astfel, primul Mini a devenit emblematic pentru scena anilor 1960, în special pentru “Swinging London”, fenomenul cultural din Marea Britanie. Iar în acest context, însăși Regina Elisabeta s-a bucurat de o plimbare într-un Mini condus chiar de Alec Issigonis pe aleile din preajma Castelului Windsor. Acest design vizionar și captivant i-a câștigat lui Alec Issigonis titlul de Sir, iar stilul Mini-ului inițial a devenit atât de iconic, încât s-a regăsit inconfundabil în cazul fiecărei noi generații, inclusiv cea din prezent.
(Foto: Andrei Barbu)
Acum, noua generație MINI Cooper transpune în stilul său atemporal transformările radicale care marchează nu doar industria auto. Azi trăim în era celor care cheltuie milioane de euro pentru a găsi elixirul împotriva îmbătrânirii. Interacțiunea și socializarea dintre oameni s-a mutat în mare parte într-un mediu virtual. Și, totodată, modelăm inteligența artificială după chipul și asemănarea noastră. În acest cadru, am condus a doua generație a modelului electric MINI Cooper SE și am descoperit toate aceste transformări întruchipate într-un mod care aduce substanță, personalitate și bucurie în experiența condusului.
(Foto: Andrei Barbu)
Evoluția față de prima generație aduce mai multă putere, dar și mai multă autonomie
Prima generație MINI Cooper SE a intrat în producție în 2019, când se aniversau 60 de ani de la debutul primului MINI proiectat de Sir Alec Issigonis. Avea doar o singură variantă de propulsie pur electrică. Aceasta livra către roțile punții din față 184 CP (135 kW) şi un cuplu de 270 Nm, resurse care permiteau accelerarea de la 0 la 100 km/h în 7,3 secunde. Bateria sa avea o capacitate de brută de 32,6 kWh (28,9 kWh net). Cu aceste specificații, primul MINI electric înregistra autonomie de 235–270 km (sau 203-234 km, conform ciclului de testare WLTP).
Am amintit aceste detalii, fiindcă ne oferă un reper clar despre evoluția pe care o aduce noua generație a modelului MINI. Iar prima diferență este faptul că noul MINI electric este propus cu trei versiuni de putere și două capacități pentru baterie. Modelul de bază, denumit MINI Cooper E dezvoltă tot 184 CP (135 kW) și demarează de la 0 la 100 km/h în 7,3 secunde, ca și primul MINI electric. Dar cuplul a crescut la 290 Nm. La fel și autonomia, care este acum de 289–300 km, în regim cumulat WLTP. Această creștere a autonomiei se datorează bateriei cu o capacitate mai mare, de 40,7 kWh brut (36,6 kWh net).
(Foto: Andrei Barbu)
Modelul superior este MINI Cooper SE, care generează 218 CP (160 kW) și cuplu de 330 Nm. Acesta ajunge la 100 km/h cu start de pe loc în 6,7 secunde și atinge viteza maximă de 170 km/h, spre deosebire de MINI Cooper E care are viteza plafonată la 160 km/h. Însă nu doar plusul de putere reprezintă un atu pentru MINI Cooper SE, ci și bateria mai mare. Aceasta are capacitate brută de 54,2 kWh (49,2 kWh net) și este creditat cu autonomie de 385-400 km (în regim cumulat WLTP), conform configuratorului din site-ul oficial mini.ro.
Testul nostru cu MINI Cooper SE s-a desfășurat în timpul unei ierni blânde, cu temperaturi mai mari decât cele caracteristice pentru prima lună din an. Însă tot vorbim de vreme rece. În aceste condiții, am constatat că ne putem baza realist pe o autonomie de 300 km. În cazul primei generații, acest nivel putea fi atins doar în cel mai ideal scenariu.
De asemenea, noul model de top este MINI John Cooper Works Electric. Acesta este adevărat hot hatch electric. Livrează 258 CP (190 kW) și 350 Nm, tot către roțile punții din față, asemeni celor două variante mai docile. Iar cu asemenea putere sprintează de la 0 la 100 km/h în numai 5,9 secunde și poate rula cu o viteză maximă de 200 km/h. Bateria sa este cea de 54,2 kWh, astfel că înregistrează autonomii de 364–371 km (în regim cumulat WLTP).
(Foto: Adrian Cobzașu)
Sistem de încărcare mai rapid, mai mult confort în călătoriile îndelungate
Modelul MINI Cooper SE anterior sistem de încărcare cu o putere maximă de 50 kW. Altfel zis, când era conectat la stație de tip DC (curent continuu), avea nevoie de 35 de minute pentru a încărca bateria de la 0 la 80% din capacitatea sa. Dar dura 1,4 ore un ciclu de încărcare până la 100 %. De la sursele de curent alternativ (AC) MINI Cooper SE putea să se alimenteze cu o putere de până la 11 kW. Drept urmare, erau necesare 3,5 ore pentru încărcarea bateriei de la 0 la 100 km/h.
Însă noile modele MINI electrice aduc o îmbunătățire binevenită în ceea ce privește timpii de încărcare. Versiunea MINI Cooper E, cu baterie de 40,7 kWh brut (36,6 kWh net), are o putere de încărcare de 75 kW. Iar asta înseamnă că în 28 de minute își poate alimenta bateria de la 10 la 80% din capacitatea ei. Modelele Cooper SE și John Cooper Works Electric au putere de încărcare de până la 95 kW. Iar când sunt conectate la o stație care furnizează această putere necesită 30 de minute de încărcare pentru a alimenta bateria de la 10 la 80% din capacitatea sa. Un reper util este și faptul că noile modele MINI electrice acumulează în 10 minute energie suficientă pentru a circula 107 – 115 km, când sunt încărcate de la o stație rapidă.
(Foto: Adrian Cobzașu)
Acesta sunt specificații care contribuie la confortul din timpul călătoriilor îndelungate. Practic, noile modele MINI cu 3 uși și propulsie electrică își depășesc condiția de automobil adaptat foarte bine utilizării în mediul urban.
Eficiența este sporită și de funcțiile sistemul de navigație și preclimatizare, dar și de aplicația MINI. Mai exact, când este selectată în sistemul de navigație o stație de încărcare, MINI Cooper electric își optimizează în mers temperatura bateriei. Astfel, când se ajunge la stația de încărcare bateria va avea temperatura ideală pentru a permite cea mai rapidă alimentare cu energie electrică. Aceasta este o funcție care își dovedește avantajele în mod deosebit în sezonul rece, fiindcă autonomia și timpul de încărcare al mașinilor electrice sunt afectate de temperaturile scăzute.
Prin aplicația MINI se poate verifica oricând statusul de încărcare și autonomia baterie și se poate programa alimentarea. De asemenea, tot prin intermediul aplicației se poate activa și programa de la distanță funcția de preclimatizare. În acest mod, când se pornește la drum temperatura din habitaclu este deja stabilită la nivelul ales de utilizatorul modelului MINI electric. Eficiența este favorizată și pentru că funcția de preclimatizare se poate activa inclusiv în timp ce mașina este la încărcat. În această situație se va consuma mai puțin din rezervele bateriei în timpul condusului, deoarece temperatura din habitaclu este deja la nivelul optim dorit de șofer.
(Foto: Adrian Cobzașu)
Prețul modelului MINI Cooper SE în România
Prețurile noului MINI cu 3 uși electric pornesc în România de la 31.714 de euro (cu TVA inclus), pentru versiunea Cooper E cu 184 CP și echiparea de bază Essential. În cazul modelului MINI Cooper SE cu 218 CP prețurile încep de la 35.641 de euro (cu TVA). Iar modelul sportiv MINI John Cooper Works Electric cu 258 CP poate fi comandat de la 43.138 de euro (cu TVA).
(Foto: Adrian Cobzașu)
Ținuta de drum pune accent pe manevrabilitate și agilitate
Prima percepția de la volanul noului MINI Cooper SE este oferită de postul de conducere. Poziția la volan este una joasă, scaunele sunt confortabile dar profilate pentru o bună susținere laterală. Iar reglajele sunt ample atât pentru scaunul șoferului, cât și ajustarea pe înălțime și adâncime a volanului. Astfel, e ușor să îți găsește poziția de condus ideală.
Și nu doar poziția la volan este joasă, ci și centrul de greutate, mulțumită amplasării bateriei în podea. Față de generația anterioară nu doar ampatamentul, ci și ecartamentele au crescut puțin. Iar aceste aspecte contribuie la stabilitatea dinamică de care dă dovadă MINI Cooper SE.
O altă senzație dominantă în ținuta de drum este robustețea noului MINI electric cu 3 uși. Rigiditatea torsională a structurii și șasiului este un plus pentru abilitățile dinamice și siguranță. La fel, suspensiile au o fermitate care a devenit trăsătură caracteristică pentru generațiile recente ale modelului MINI Cooper. Nu lipsește confortul. Denivelările sunt estompate fără zgomot. Dar MINI Cooper SE rămâne fidel promisiunii de a livra o senzație de condus care poate fi comparată cu un Go-Kart. În acest sens și direcția are un reglaj precis, cu un răspuns prompt, care completează caracterul agil și energic al noului MINI Cooper SE.
(Foto: Adrian Cobzașu)
Sunt apreciabile lejeritatea și pofta care definesc răspunsul dinamic al lui Cooper SE, mai ales dacă luăm în seamă că acesta cântărește 1.680 kilograme. Prima generație a modelului MINI electric cântărea 1.440 de kilograme, având mai puțini cai putere (184 CP) și baterie mai mică (32,6 kWh).
Cei 218 CP au mereu chef de joacă și motorul electric livrează instantaneu cuplul substanțial de 330 Nm. Mai ales dacă activezi modul de rulare Go-Kart. Așadar, MINI Cooper SE este foarte sprinten, vioi și mereu pregătit de un condus cu poftă. Este ca un cățel care nerăbdător să îi arunci bățul sau mingea. Însă are și stabilitatea și controlul dinamic necesare pentru a se distra mereu în viraje.
(Foto: Adrian Cobzașu)
Totodată, MINI Cooper SE știe să fie ascultător, docil și eficient. În modul de rulare Green are un răspuns lin, confortabil, focusat pe chibzuirea consumului de energie. Folosind comutatorul transmisiei poți selecta modului B, care livrează cea mai intensă intervenție a sistemului de frânare regenerativă. Drept urmare, conduci cu o singură pedală. Doar ridici piciorul de pe accelerație și MINI Cooper SE încetinește repejor, până la oprire, dar într-un mod cursiv. Iar asta face mai confortabil condusul în traficul de tip bară la bară din oraș.
(Foto: Adrian Cobzașu)
Manevrabilitatea este un alt mare atu al său în traficul aglomerat din oraș. MINI Cooper SE are o răză de bracare scurtă și are funcții și dotări care facilitează manevrele de parcare în spațiile înguste. Dispune de sisteme care realizează automat manevrele de parcare. Iar rețeaua de camere video exterioare transmit pe ecranul din bord imagini de înaltă rezoluție cu fiecare latură a mașinii. Mai mult de atât, poți verifica și de la distanță ce se întâmplă în jurul mașinii, după ce ai parcat-o și ai plecat de lângă ea. Fiindcă prin intermediul aplicației MINI pentru smartphone poți vedea oricând împrejurimile mașinii.
(Foto: Adrian Cobzașu)
Design inconfundabil, cu un spectru de opțiuni pentru personalizare mai amplu ca niciodată
Experiența de la volanul lui MINI Cooper SE mai are un element distinct, de care nu te bucuri la fel cu majoritatea mașinilor. Mă refer la designul său, care primește constant admirație din partea celorlalți participanți la trafic.
MINI Cooper face parte din grupul select al celor mai inconfundabile modele din istoria automobilului. Iar asta înseamnă și că păstrează cu fidelitate elementele de design care au definit prima generație din 1959. Așadar, vedem și în cazul actualului model farurile rotunde, conturul grilei frontale, formatul general al caroseriei. Dar, desigur, noul MINI Cooper electric aduce și detalii moderne. Șoferul poate comuta între diverse stiluri de iluminare a segmentelor LED din faruri și stopuri. O noutate este conturul triunghiular al stopurilor, care au ca și în cazul generației anterioare segmente luminoase aranjate în stilul steagului Union Jack. Mie însă îmi seamănă cu detaliile costumului purtat de Spiderman.
(Foto: Adrian Cobzașu)
Totodată, noul MINI Cooper electric oferă probabil cel mai amplu spectru de opțiuni pentru personalizare exteriorului, din segmentul mașinilor de clasă mică. Pot fi alese combinații de vopsire bicoloră, cu plafonul în nuanță diferită de restul caroseriei, așa cum are și modelul cu echipare Favoured pe care l-am testat noi. O noutate adusă de această generație MINI Cooper este și opțiunea Spray-Tech, în cazul căreia plafonul este vopsit în trei nuanțe.
Iar dacă preferi un look sportiv extrovertit, poți alege indiferent de varianta propulsiei electrice și pachetul John Cooper Works pentru caroserie. Acesta cuprinde spoilere și eleroane foarte asemănătoare cu ale modelului de performanță înaltă MINI John Cooper Works Electric.
(Foto: Adrian Cobzașu)
Habitaclul se remarcă prin materiale sustenabile și detalii de design inedite
Noua generație MINI Cooper SE oferă și pentru habitaclul său opțiuni de design și personalizare inedite și beneficiază de o folosire extinsă a materialelor reciclate. Planşa de bord şi panourile uşilor sunt acoperite cu suprafeţe tricotate din poliester reciclat. Acest material rezistent la uzură se remarcă și datorită variațiilor de culori și teme grafice. Tot pe planșa de bord găsim și o curelușă din material textil, care completează aspectul stilat. Iar o altă curelușă textilă a înlocuit brațul de la ora șase al volanului. Rafinamentul interiorului, dar și prioritizarea sustenabilității sunt subliniate și de pielea sintetică folosită pentru tapițeriile scaunelor.
(Foto: Adrian Cobzașu)
Chiar dacă este evidentă calitatea de fabricație, putem remarca și porțiuni de plastic tare, de exemplu în zonele inferioare ale planșei de bord. Însă acestea sunt suprafețe pe care le atingi mai rar. Iar per ansamblu habitaclul are un look sofisticat, cu linii generale minimaliste, dar completate de o multitudine de detalii și efecte vizuale. De exemplu, din spatele ecranului tactil amplasat în centrul planșei de bord sunt proiectate lumini ambientale pe suprafața textilă.
Mai trebuie spus că ambianța de postul de conducere este influențată inclusiv de modul de rulare selectat folosind comutatorul MINI Experience. Avem astfel și un mod Personal în care pe ecran apare o poză selectată de șofer. Iar modul Timeless redă o grafică inspirată de cadranul vitezometrului din MINI-ul clasic.
(Foto: Andrei Barbu)
Inteligența artificială a permis personificarea în format digital a spiritului MINI
Încă de la prima generație proiectată de Alec Issigonis planșa de bord a modelelor MINI s-a distins prin configurația redusă la esență. În cazul primului MINI ceasul vitezometrului era amplasat în centrul unei planșe de bord cu aspect foarte minimal, iar sub acesta se afla bara de comutatoare. Această poziționare a devenit o temă de design tradițională, pe care o păstrează și noua generație a modelelor MINI.
Însă ceasul analog este înlocuit de data aceasta de un ecran tactil OLED, care se remarcă prin diametrul mare (de 24 cm) și rezoluția foarte bună a imaginilor. Dar, deși este un ecran plat, își asumă mai degrabă rolul unui glob fermecat, care îți răspunde la comenzi și interacționează cu tine pentru a te asista la condus. Asta se întâmplă pentru că modelele mărcii britanice sunt însuflețite de primul Asistent Personal Inteligent MINI. Spun însuflețite fiindcă sistemul de recunoaștere a comenzilor vocale personifică modelul MINI sub forma unui cățel numit Spike, care apare pe ecran de fiecare dată când rostești „Hey MINI!” și apoi își ascultă comenzile. Este un cățel mic, ascultător, tânăr, jucăuș. Adică la fel cum este și caracterul, stilul dar și comportamentul dinamic al noului MINI electric.
(Foto: Adrian Cobzașu)
Asistent Personal Inteligent nu este doar un avatar digital, ci o formă de inteligență artificială care redefinește interacțiunea dintre șofer și modelele MINI. Are o capacitate evoluată de a înțelege comenzi vocale variate. Astfel, șoferul și pasagerii pot controla de exemplu sistemul de navigație, apelurile telefonice, climatizarea, funcții multimedia etc.. De asemenea, Asistent Personal Inteligent MINI personificat de cățelușul Spike este capabil să și învețe preferințele utilizatorului. Și recunoaște pe baza datelor de localizare trasee sau destinații frecvente. De exemplu, reține o anumită parcare și când în zona de acces deschide automat geamul șoferului pentru ca acesta să apese butonul de ridicare a barierei.
Interfața digitală a postului de conducere cuprinde și sistemul head-up display. Este vorba despre un ecran transparent, care este retractabil și se află în spatele volanului. Pe acesta sunt proiectate informații variate, inclusiv indicațiile sistemului de navigație și ale sistemelor care asistă condusul și siguranța, dar și funcții multimedia.
(Foto: Adrian Cobzașu)
MINI este o consolă de jocuri mobilă, oferă funcții de conectivitate avansate și are inclusiv o cameră foto/video pentru selfie în habitaclu
Noul sistemul de operare MINI 9 al funcțiilor de infotainment este constant actualizat și primește funcții noi. Și oferă acces și la magazinul online de unde pot fi descărcate gratuit sau contracost aplicații și dotări opționale pentru infotainment, confort, etc. În plus, este disponibilă opțional și conexiune 5G și nu lipsește compatibilitatea cu smartphone-ul prin Apple CarPlay și Android Auto.
Totodată, spiritul jucăuș al MINI-ului electric este regăsit în faptul că ecranul OLED din planșa de bord este și o adevărată consolă de jocuri. Când mașina este parcată, toți pasagerii pot accesa jocurile din cadrul aplicației AirConsole. În funcție de joc pot să se conecteze simultan mai mulți pasageri. Iar aceste jocuri pot fi controlate fie prin intermediul ecranului tactil fie folosind telefoanele personale pe post de controlere. Există o multitudine de jocuri deja accesibile gratuit, iar altele pot fi descărcate din magazinul online. Cert este că fac și mai ușoară și plăcută trecerea timpului, de exemplu când faci o pauză de la condus pentru încărcarea bateriei la o stație dedicată mașinilor electrice.
(Foto: Adrian Cobzașu)
Și tot apropo de funcțiile digitale pentru entertainment, trebuie să amintim și de camera foto/video amplasată în plafoniera din habitaclu. Aceasta este o dovadă a faptului că noul MINI este conceput în epoca social media. Iar scopul camerei din plafon este să facă selfie-uri când dorești să captezi momente memorabile, haioase din timpul călătoriilor, cum sunt cele din vacanță, de exemplu. Selfie-urile pot fi apoi trimise rapid către smartphone, mulțumită conexiunii WiFi.
(Foto: Andrei Barbu)
(Foto: Adrian Cobzașu)