Gerovital
Gerovital
Gerovital

Interviu BMWBLOG in exclusivitate: Karim Habib, Director BMW Design

La salonul auto de la Paris 2012 echipa BMWBLOG a realizat un interviu in exclusivitate cu Karim Habib, care a fost numit recent Director de design in cadrul BMW. Karim are 42 ani, este cetatean canadian nascut in Liban si pana la numirea sa pe pozitia de Director de design BMW a fost responsabil de designul exterior in cadrul BMW, din martie 2011. El s-a alaturat echipei de designeri BMW Group in 1998 si a realizat, printre altele, designul modelului actual BMW Seria 7.

Conversatia s-a axat pe limbajul actual de design al primului model BMW cu tractiune fata, Concept Active Tourer, precum si pe situatia actuala si viitoare a designului BMW.

BMWBLOG: Spune-ne te rog povestea din spatele modelului Concept Active Tourer.

Karim Habib: Modelul Active Tourer este clar prima noastra masina cu arhitectura cu tractiune fata. Poate nu ar trebui sa punem atat de mult accent pe acest model, pentru ca in acest caz este vorba de un hibrid. Vom avea mai multe versiuni cand va fi lansat in productia de serie. Din punct de vedere al designului este insa interesant faptul ca am incercat sa ducem „valorile pure BMW” legate de sportivitate, eleganta si proportii – console scurte, jante mari si prezenta sportiva – intr-un segment de piata pe care nu a mai fost pana acum. Intr-un fel seamana cu modul in care primul X5 a adus valorile BMW, estetica si performanta la rulare, intr-un segment pe care nu era prezent. Asta incercam sa facem si cu acest model.

BMWBLOG: Au existat provocari in ce priveste designul, tinand cont de trecerea de la propulsie la tractiunea fata?

Karim Habib: Da, chiar au fost mai multe. In ce privesc proportiile – este prima masina la care nu avem o capota lunga la portbagaj, iar spatiul interior a trebuit sa fie refacut. Asa ca e mai mult decat un concept „one box”, este mai inalta si are o capota foarte inclinata si destul de joasa in partea din fata. Pentru noi acestea sunt proportii foarte diferite. In plus, ideea a fost sa obtinem o silueta dinamica si in acelasi timp o masina functionala. Daca te uiti la Active Tourer din spate, masina e destul de dreapta, nu are „umeri”. Pentru noi a fost foarte important sa avem o caroserie la care sa adaugam o cabina vitrata care sa fie situata peste aceasta.

Trebuie sa marturisesc ca partea spate e preferata mea, acolo este exprimata sportivitatea, personalitatea BMW.

BMWBLOG: Crezi ca vor exista schimbari majore de design la versiunea de serie comparativ cu versiunea de concept?

Karim Habib: Intotdeauna au loc schimbari, dar 90% din varianta de serie se regaseste deja in acest concept.

BMWBLOG: Ce altceva ati mai facut pentru a imbunatati aerodinamica, tinand cont ca e o masina cu tractiune fata?

Karim Habib: Sunt mai multe elemente, in cadrul acestui tip de proportii „one-box”. Mai intai avem un plafon foarte inclinat, apoi spoilerul, care la prima vedere pare un lucru minor, dar contribuie cu mult la aerodinamica. Acesta mareste lungimea plafonului si aerul loveste astfel putin mai tarziu, ceea ce e foarte important.

Apoi avem marginile aerodinamice care pornesc de la grila rinichi si merg in lateral. Este prima oara cand punem asa ceva in practica si a iesit destul de discret si are o infatisare mai buna. Apoi mai avem cateva ornamente cu scop functional: la partea din fata avem o piesa cromata care se numeste „air curtain” si pe lateral avem un alt element, „breather”, situat pe usi, o combinatie de aluminiu si crom.

In plus si oglinda care porneste din banda cromata de pe usa, e mult mai subtire si are lama situata peste banda. Toate acestea contribuie la sporirea aerodinamicii masinii.

BMWBLOG: Legat de limitarile referitoare la design, standardele de siguranta la impact, utilizarea metalelor si materialelor cu care lucrati – care ar fi principala provocare la proiectarea modelului Active Tourer?

Karim Habib: Una din principalele provocari cu care ne-am confruntat a fost siguranta pietonilor. Acesta e unul din motivele pentru care capota este atat de joasa, pentru ca aceasta e zona care va fi testata la testele de impact. De aceea capota este aproape rasturnata; si modelul F30 are asa ceva, la partea de jos din fata a capotei. Acest design permite ca in caz de impact, pietonul sa „alunece” usor pe capota si sa se opreasca acolo in siguranta. Acest lucru a fost foarte greu de realizat. Initial partea frontala avea grila rinichi foarte mica, dar am gasit o modalitate de a duce rinichii din partea fata mai sus pe capota. Privind masina, suntem de parere ca am gasit o cale sa integram toate aceste elemente intr-un mod placut.

BMWBLOG: In ce priveste spatiul la interior in combinatie cu arhitectura noua cu tractiune fata, in calitatea ta de designer, atunci cand incepi sa proiectezi masina, te uiti la anumite aspecte in mod special? De exemplu stii ce aspect sa-i dai in functie de constrangerile de spatiu la interior?

Karim Habib: Da, sigur ca exteriorul influenteaza si designul interior.

De exemplu, in cazul acestui model, avem o pozitie de tip „semi-command”, adica usor inaltata la volan. A fost important pentru noi sa folosim asta in scopul de a crea o senzatie de interior spatios. Daca te uiti la plansa de bord, aceasta este un pic inclinata. Este impinsa spre inainte, astfel ca suprafetele vin impreuna catre partea frontala. Totul arata foarte curat si elegant, foarte orizontal, dar cand te uiti la plansa de sus te simti intr-o pozitie de comanda care iti ofera senzatia de spatiu interior. Acelasi lucru este valabil si in cazul consolei – trebuie sa fie orientata catre sofer, caci avem de-a face cu un model BMW, dar este libera de elemente.

Schimbatorul porneste de acolo, la fel si sina, asa ca e o modalitate pentru noi sa implementam o abordare orientata spre sofer, dar in acelasi timp sa cream spatiu.

Mai mult, daca te uiti la plansa de bord, miscarea aceasta din partea frontala catre panoul de instrumente se numeste „cone of vision,” care este o alta modalitate de a interpreta stilul orientat catre sofer. Poate ca e un stil mult mai orientat catre sofer decat o serie de masini pe care le-am realizat pana acum, dar e un stil diferit. Avem instrumentele in partea centrala, orientate spre sofer, dar in acelasi timp am vrut sa includem si pasagerul din dreapta, pentru ca e vorba pana la urma si de ceilalti, nu doar de sofer. Modul in care sunt orientate volumele catre partea frontala au legatura cu condusul, si chiar simti ca au legatura cu tine.

BMWBLOG: Ce elemente de design vor face ca aceasta sa fie cumparata de clienti? De ce ar cumpara-o acestia?

Karim Habib: Cand te uiti la masina, ce observi in primul rand este faptul ca e un BMW. Intr-adevar este foarte diferit ca proportii, dar se vad in mod evident dinamica, forma, suprafetele reliefate. Sunt de parere ca masina este pentru un client BMW care si-a dorit intotdeauna un BMW, dar a dorit si mai mult spatiu intr-un vehicul cu amprenta mai mica la sol..

BMWBLOG: Dar valorile de baza ale BMW se regasesc in acest model?

Karim Habib: Cred ca pentru BMW este important sa ramanem fideli valorilor noastre. Iar valorile noastre au mare legatura cu dinamica, luxul, factorul premium, eleganta, dar in primul rand e vorba de experienta activa de rulare, vorbim de „Ultimate Driving Machine”. Dar vremurile sunt in schimbare si lumea se schimba, societatea de asemenea se schimba. Noi vrem in continuare sa ne bucuram de toate acestea, dar nu vrem sa avem constiinta incarcata. Cand traiesti in mediul urban, nu vrei neaparat o masina mare si inalta care sa-ti permita sa vezi o vedere de ansamblu in trafic, si atunci poate o sa cauti ceva diferit

Pentru noi ca brand este important sa evoluam pe masura ce vremurile evolueaza. Nu putem ramane blocati in viziunea noastra asupra lucrurilor. Pana la urma este vorba de gasirea acelui segment de piata care are nevoie de mai multi clienti care isi doresc valorile pe care modelele noastre BMW le pot oferi.

Si in cazul lui X5 s-a intamplat ceva asemanator. La acel moment X5 era de cinci ori mai rigid decat orice alt SUV de pe sosea, iar oamenii la inceput erau sceptici “un SUV BMW?!” “Nu are nici un sens”, si uitati-va acum, cum s-au schimbat lucrurile. Chiar cred cu tarie ca BMW construieste masini si ar trebui in continuare sa construiasca masini, si in acest caz obiectivul este sa aducem ceva nou in acest segment de piata, sa aducem valorile BMW acolo unde pana acum nu erau disponibile.

BMWBLOG: Ce urmeaza mai departe, cum va evolua designul BMW?

Karim Habib: Cred ca vom ramane intotdeauna la ideea de “o familie de modele, dar cu personalitati diferite” – cred ca acest lucru este foarte important. Fiecare BMW trebuie sa arate in continuare ca un BMW, chiar daca extindem gama. Dar cred ca pe viitor va continua aceasta abordare a personalitatilor diferite, si valorile BMW vor fi in continuare importante, precizie, emotie si putin suflet transpus in masina.

BMWBLOG: Ar trebui sa ne asteptam de la BMW la idei futuriste de design pentru urmatorii 10 ani?

Karim Habib: Cred ca este important ca sub-brandul nostru BMW i sa ramana independent, pentru ca are valori diferite decat cele de baza ale BMW. Cu toate acestea sunt de parere ca BMW a gasit intotdeauna o cale, chiar si la momentele de apogeu al marcii, de a se pune la indoiala, de a face un pas inapoi si de a se intreba “Facem oare ceea ce trebuie?” Timp de o suta de ani se pare ca acest lucru a facut parte din personalitatea BMW – faptul ca incearca intotdeauna sa se redefineasca, sa se asigure ca ramane in varf – si pot sa va asigur foarte clar ca nu o sa ne culcam pe lauri. Lucram asiduu la urmatorii pasi.

BMWBLOG: In pozitia ta de designer aflat in fruntea unei echipe mari – ce anume crezi ca ii motiveaza pe acestia sa vina la lucru in fiecare zi?

Karim Habib: Ii sun pe fiecare din ei in fiecare dimineata [razand]. De fapt, serios vorbind, designerii sunt niste oameni foarte pasionati, si acest lucru imi face slujba mult mai usoara. Designerii nu isi aleg profesia datorita banilor, salariului, ci e vorba de ceva care le da o foarte mare satisfactie – faptul ca au ocazia sa impartaseasca lumii lucrurile in care cred cu adevarat, in fiecare zi, timp de luni bune sau ani – si apoi sa prezinte produsul final in fata acestora. Iti da o foarte mare satisfactie sa iti vezi proiectul transpus in realitate.

BMWBLOG: Care este modelul BMW pe care toti designerii vor sa-l deseneze?

Karim Habib: Sunt uimit de entuziasmul si lucrurile uimitoare pe care le fac designerii din echipa cand vine vorba de desenarea oricarui model – chiar si cand este vorba doar de un facelift. Pentru ei este o mare provocare de fiecare data.

BMWBLOG: Majoritatea facelift-urilor aduc destul de putine modificari la un model, asa ca schimbarile exterioare nu sunt semnificative, mai ales daca ne uitam la noul Seria 7, de exemplu. Asa ca presupun ca pentru un designer o modificare in designul unui far nu e cine stie ce provocare.

Karim Habib Depinde. Unele facelifturi implica mai multe provocari decat altele.

BMWBLOG: Cum de va ofera o satisfactie atat de mare chiar si realizarea unui facelift?

Karim Habib: Pentru ca este o munca de perfectionare a ceva existent, si cred ca majoritatea designerilor sunt perfectionisti. In cazul majoritatii lor, trebuie sa-i scoti cu forta din model, ei nu vor niciodata sa renunte, si asta este ideea jobului.
Si cateodata chiar si cand e vorba de lucruri mici – de exemplu cand trebuie sa desenam o linie mica – si acest lucru isi are propria recompensa. Nu este o recompensa pentru care ajungi in centrul atentiei, dar ai sentimentul unui lucru bine facut, si acest lucru reprezinta o mare parte din ideea jobului.

BMWBLOG: Karim, iti multumim pentru timpul acordat!

Multumim lui Alex Seremet, BMW Romania, pentru oportunitatea realizarii acestui interviu

Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account