#NightDriveRO: Călătorie cu BMW X2 și MINI Countryman în istoria automobilismului interbelic din București

#NightDriveRO

#NightDriveRO ne-a oferit ocazia să descoperim locații din București unde s-au scris unele dintre cele mai importante povești din evoluția automobilismului interbelic din țara noastră.

#NightDriveRO este o expediție urbană organizată de BMW România. Nu este la prima ediție și s-a dorit reluarea sa mai devreme de 2024, dar a fost amânată din cauza pandemiei. Însă istoria așteaptă mereu să fie descoperită. Și putem spune că noaptea albă a acestei ediții #NightDriveRO ne-a condus într-o adevărată călătorie în timp. Am descoperit că încă există în București clădiri și repere dintr-o vreme când se puneau bazele automobilismului în România.

Totodată, în cadrul #NightDriveRO am admirat și arta stradală modernă care completează personalitatea capitalei. Fiindcă farmecul Bucureștiului este tocmai faptul că istoria bogată și viziunea noii generații creează o boltă peste timp. Practic, realizezi că acele clădiri care acum pot părea relicve ale trecutului, de fapt găzduiau la vremea lor proiecte care reprezentau curajul de a crea viitorul. Iar, după cum veți afla din poveștile incluse în acest articol, în perioada interbelică Bucureștiul era scena unei dezvoltări rapide a industriei automobilistice și motorsportului.

Noua ediție #NightDriveRO a fost concepută cu implicarea echipei de interni din cadrul departamentelor de Marketing și Comunicare BMW România. Bogdan Săraru, Ingrid Paraschiv și Matei Teodor ne-au fost ghizi în această călătorie și ne-au dezvăluit unele dintre cele mai fascinante proiecte de artă stradală care însuflețesc capitala.

În egală măsură le mulțumesc lui Bogdan, Ingrid și Matei, dar și lui Alex Șeremet, Corporate Communication Manager BMW Group România. Alex ne întâmpină mereu cu proiecte și povești despre istoria automobilismului, artă, tehnologie și activități despre responsabilitate socială. Și acum ne-a îndrumat în călătoria #NightDriveRO, oferindu-ne detalii captivante despre Bucureștiul de odinioară.

Această călătorie în miez de noapte am făcut-o la volanul noilor modele BMW X2/iX2 și MINI Countryman. Și am învățat totodată că în oraș există o nouă specie de mobilitate urbană electrică, denumită eParkourer. Dar, despre BMW CE 02 și noile SUV-uri compacte ale mărcilor BMW și MINI voi detalia spre finalul acestui articol.

Mai întâi vă invit să faceți o călătorie în timp prin intermediul poveștilor #NightDriveRO și al pozelor realizate cu această ocazie de 8 dintre cei mai apreciați fotografi de presă auto din România: Adrian Cobzașu, Andrei Toboșaru, Bogdan Paraschiv, Ciprian Mihai, Dragoș Savu, Mihai Dăscălescu, Radu Chindriș, Ramona Copil. Fotografiile lor au fost expuse în cadrul Conferinței Naționale de Fotografie, în perioada 20-21 aprilie la Muzeul Național de Artă. De asemenea, au fost expuse și în cadrul concertului nocturn găzduit în atelierul de service Automobile Bavaria Otopeni (23 aprilie). Acel concert a fost dedicat lansării modelelor BMW X2/iX2 și MINI Countryman și a inclus o interpretare actualizată a Marșului BMW compus în 1930.

Mai trebuie precizat că vom dedica un articol separat și poveștilor despre artă urbană din cadrul #NightDriveRO. Iar în curând va fi publicat și filmul realizat echipa Neat.Graphics, în care povestea despre condusul nocturn este narată de actorul Adrian Nicolae.

Showroom-uri BMW și Dodge în Piața Universității

Spre finalul anilor 1930 în Piața Universității din București se afla un showroom BMW, amenajat în clădirea cunoscută acum drept Palatul BCR (Banca Comercială Română). Acest showroom BMW se învecina imediat după colț cu un showroom Dodge. Ambele aparțineau Sociețății “Nicolae A. Tanașoca & Frații”, fondată în 1934. Intrarea în reprezentanța BMW avea detalii stilistice care reflectau designul mărcii bavareze. Sigla BMW era deasupra ușilor cu geamuri înalte, care seamănă cu grila frontală a modelelor BMW de la acea vreme. Iar în părțile laterale vedem și azi geamurile mari, cu boltă, care au creat o altă coincidență vizuală, semănând cu aripile arcuite care acopereau roțile, așa cum se întâmpla în cazul superbului BMW 328.

După Al Doilea Război Mondial colaborarea dintre compania fraților Tanașoca și mărcile BMW și Dodge nu a mai fost posibilă din cauza condițiilor impuse de instaurarea regimului comunist (aflat sub influență sovietică).
Nicolae-Şerban Tanaşoca fiul unuia dintre frații Tanașoca oferă câteva informații edificatoare despre acei ani, în cartea sa numită Confesiuni. Chiar dacă la acea vreme Nicolae-Şerban Tanaşoca era copil, și-a adus bine aminte de distrugerile produse în timpul bombardamentelor din Al Doilea Război Mondial. Povestește cum o bombă a tăiat ca pe un tort clădirea din Piața Universității, în care se aflau showroom-urile BMW și Dodge. Fațada a căzut, iar tatăl său a scăpat ca prin minune fiindcă se adăpostise în subsolul clădirii, însă un șofer al firmei a căzut victimă acelui bombardament.

Nicolae-Şerban Tanaşoca a fost profesor la Universitatea Națională de Arte din București și director al Institutului de Studii Sud-Est Europene al Academiei Române. La 11 decembrie 2008, Majestatea Sa Regele Mihai I i-a conferit Crucea Casei Regale a României.

„Statuia Aviatorilor”, un punct important pe traseul Marelui Premiu al Bucureștiului

Monumentul Eroilor Aerului (Statuia Aviatorilor) este unul dintre cele mai distincte edificii din București. A fost dedicat memoriei aviatorilor români militari sau civili care au contribuit și s-au sacrificat pentru progresul aviației. Dar statura sa impozantă s-a remarcat și în momente legendare din istoria motorsportului românesc, în care BMW a avut o prezență marcantă.

În poza de mai jos este surprinsă o clipă din ediția Marelui Premiu al oraşului Bucureşti desfășurată în 1937. Marele Premiu al orașului București fusese prima oară desfășurat în 1936, iar ultima ediție a fost în 1939 (din cauza izbucnirii celui de Al Doilea Război Mondial). Traseul înconjura monumentul Eroilor Aerului, parcurgea șoseaua Jianu (actualul bulevard Aviatorilor), trecea prin rondul numit acum Charles de Gaulle, continua paralel cu parcul Herăstrău. Apoi se vira spre dreapta înainte de zona unde este acum Parcul Bordei, iar mașinile se aventurau și pe străduțele din cartier, pentru a reveni pe șoseaua principală.

Grand Prix-ul se bucura de susținerea Automobil Clubului Regal Român, iar organizarea sa a fost realizată de Grupul Sportiv Motor, coordonat de prof. ing. Aurel Persu, primul român care a construit un automobil aerodinamic. Persu avea să devină în 1938 directorul Fabricii de Avioane I.A.R. din Brașov. Iar automobilul aerodinamic pentru care a primit numeroase patente în 1922 și 1923 îl puteți vedea și azi în Muzeul Național Tehnic prof. ing. Dimitrie Leonida din București.

Vă invităm să descoperiți informații detaliate despre automobilul lui Aurel Persu în cea mai recentă ediție a catalogului Racing Wheels, dar și în Jurnalul de Eleganță publicat de BMW România pentru ediția din 2023 a Concursului de Eleganță de la Sinaia.

Pilotul Ernst Jakob Henne, pe care îl puteți vedea în poză la volanul unui model BMW 328, a câștigat Marele Premiu al orașului București din 1937, la categoria Sport. Aceasta era prima ediție internațională a competiției din capitală, iar victoria era astfel obținută de un pilot oficial al companiei BMW. De altfel, Marele Premiu al Bucureștiului avea să fie câștigat de modele BMW 328 și în 1938 și 1939, la clasa Sport. Învingătorul din 1938 la clasa superioară a mașinilor de Curse a fost Petre Cristea. Legendarul pilot român a obținut anul următor victoria la International Eifelrennen, pe circuitul Nürburing, învingând echipa de fabrică a mărcii BMW, care concura tot cu modele BMW 328.

Cu victoria din România Ernst Jakob Henne își completa un palmares lăudabil. Printre cursele de anvergură pe care le câștigase se număra nu doar Grand Prix-ul Belgiei, ci și prima victorie obținută în istorie de un pilot la volanul modelului BMW 328. Este vorba despre International Eifelrennen (Cursa Eifel), cursa găzduită pe Nürburgring. Acolo a fost dezvăluit BMW 328 în 1936. Noul model avea să câștige la categoria mașinilor cu motoare mai mici de 2 litri, fiind la primul său start într-o competiție. Cât despre Ernst Jakob Henne, acesta și-a asigurat locul în istorie și prin celebrele recorduri de viteză stabilite inclusiv pe motociclete BMW. În 1937 a înregistrat o viteză medie de 279,5 km/h cu o motocicletă care avea carena închisă. Astfel, devenea cel mai rapid motociclist din lume.

Constructorul bavarez ne amintește că motocicleta cu o carenă închisă, produsă de Henne, este expusă la loc de cinste în Muzeul BMW. În acest muzeu, în camera dedicată victoriilor BMW 328, poate fi admirat şi trofeul obţinut de Ernst Jakob Henne la Bucureşti.

Deși nu a avut decât 3 ediții internaționale, până la începere războiului, Marele Premiu al Orașului București a reușit să pună România pe harta competițiilor de interes la nivel european. La competiția din București au participat piloți și mașini de elită, precum Hans Stuck cu un model Auto Union de Grand Prix, Dr. Friz Werneck cu un BMW 328 Special sau Jean Calcianu cu un model Dusenberg de curse, pe care îl puteți vedea expus la Muzeul Național Tehnic prof. ing. Dimitrie Leonida, din capitală.

Fabrica de Trăsuri de pe strada Romulus

Înainte de apariția automobilelor ambianța sonoră a mediului urban nu era dominată de motoare turate și claxoane. Mai întâi au fost trăsurile trase de cai, cu a lor cadență produsă de ropotul potcoavelor care băteau cu o metrică armonioasă pe pavajul cu piatră cubică.

În acea vreme Hermann I. Reiber a fost unul dintre cei mai importanți producători de trăsuri din România. Acesta provenea dintr-o familie germană cu tradiție în manufacturarea de trăsuri și fierărie. În 1898-1899 a finalizat construirea unei fabrici grandioase de trăsuri, pe strada Romulus nr. 15.

Fabrica poate fi admirată și azi, având alături, la nr. 17, casa lui Hermann I. Reiber, construită în 1903. Cele două clădiri se remarcă datorită stilului neogotic. Distinct este și faptul că fabrica de trăsuri și casa sunt conectate de o pasarelă. Iar casa are pe dinăuntru detalii art nouveau.

Fabrica de Trăsuri are o importanță arhitecturală și fiindcă a fost proiectată de Siegfrid Kofczinsky, arhitectul care a creat planurile pentru Carul cu Bere din București și a fost implicat în proiectarea Castelului Peleș.
În ciuda degradării de care suferă în prezent, este evident câtă atenție s-a acordat proiectării detaliilor care dau farmec acestei fabrici. De altfel, este o arhitectură care reflectă statutul de manufacturier al caleștilor de lux. Calitatea manufacturii a fost confirmată și de faptul că Hermann I. Reiber a fost furnizorul de calești pentru Curtea Regală, pe vremea Regelui Carol I.

Conform facturilor și documentelor din acea vreme, Hermann I. Reiber a primit în 1906 diplome de onoare pentru vehiculele carosate. De asemenea, a fost reprezentant al mărcilor Mercedes și Durkopp în România, încă dinainte de Primul Război Mondial, având și un showroom aproape de Piața Universității. Totodată, Reiber importa și camioane Volvo și activitatea din „marele autogarage” (așa cum era denumit la acea vreme) includea servicii de reparații și vânzarea de accesorii, anvelope, benzină, lubrifianți.

Din cauza neachitării taxelor societatea lui Reiber și-a încetat activitatea în 1948, iar fabrica de pe strada Romulus a fost preluată de statul român și a funcționat pentru o vreme drept întreprinderea Motorul. Dar asta a fost soarta majorității antreprenorilor după instaurarea regimului comunist.

Eduard Ecker și BMW 327 Cabriolet, protagoniștii unei evadări demnă de scenariile scrise la Hollywood

În vecinătatea zonei unde se desfășura cândva Marele Premiu al orașului București se află Cartierul Primăverii. Este un cartier distins și datorită caselor cu arhitectură selectă. Una dintre aceste reședințe a fost proiectată de arhitectul Eduard Ecker, care a trăit o poveste demnă de filmele cu evadări imaginate la Hollywood. Iar totul avea să se întâmple la volanul unui superb BMW 327 Cabriolet.

Eduard Ecker s-a născut în România în 1912 și a fost absolvent al şcolilor de inginerie şi arhitectură, domeniu în care s-a bucurat de succes rapid. În 1938, când avea nici 26 de ani, Ecker a achiziționat din București modelul BMW 327 Cabriolet pe care îl vedeți în pozele din acest articol. A cumpărat mașina de la compania Tracta, reprezentantul oficial al mărcii BMW de la acea vreme. Era un cabriolet elegant, luxos, cu motor cu 6 cilindri în linie. Așadar, era o mașină care etala cariera în ascensiune, statutul social, dar și pasiunea pentru automobilism.

Vă puteți imagina că în 1938 Marele Premiu al orașului București era în vogă, iar sunetul modelelor de curse precum BMW 328 era deja o coloană sonoră binecunoscută în Cartierul Primăverii. Bucureștiul era considerat „Micul Paris”, iar tânărul arhitect la volanul modelului BMW 327 Cabriolet se înscria perfect în această reputație a capitalei.
Dar Al Doilea Război Mondial avea să schimbe drastic realitatea după 1939. Iar după încheierea războiului puterea a fost preluată de regimul comunist, care a persecutat minoritatea germană, din care făcea parte și Eduard Ecker. Din acest motiv Ecker găsea cu greu de lucru. Iar pentru a salva cabrioletul bavarez de la confiscare Ecker l-a dezmembrat, ceea ce i-a permis să îl ascundă mai ușor.

În anii 1960 situația socială și politică se mai relaxase și a putut să înmatriculeze din noul BMW-ul 327 Cabriolet. În 1969 primește viză pentru a participa în Iugoslavia la un eveniment dedicat mașinilor clasice. Și folosește această oportunitate pentru a ieși din țară la volanul modelului BMW 327 Cabriolet. A fost șansa lui de a scăpa de sub regimul comunist. Și a urmat o evadare riscantă. Din Belgrad a continuat drumul până în Italia, unde a rămas fără bani și benzină. Dar a primit ajutorul unor prieteni din München. Așa a mers până în Austria, apoi trecerea graniței în Germania trebuia făcută clandestin, noaptea. A condus prin pădure și, din cauza oboselii, a lovit un copac. Dar, totuși, mașina a putut continua drumul. Astfel, arhitectul Eduard Ecker a reușit să se stabilească în Germania, unde avea să contribuie până în 1972 la proiectarea Parcului Olimpic din München. Acesta se afla lângă sediul BMW.

Ecker a recondiționat motorul și partea tehnică a modelului BMW 327 Cabriolet, pe care l-a condus spre libertate dincolo de Cortina de Fier. Dar a păstrat zgârieturile și loviturile suferite de caroserie. Mașina a rămas în posesia sa până în 2002, când a donat-o BMW Group Classic. Iar divizia dedicată istoriei BMW menține mașina în această stare, ca semn de respect față de Ecker și acel context istoric.

În 2022, BMW Group Classic a expus pentru prima oară în România automobilul BMW 327 Cabriolet al arhitectului Eduard Ecker. Acesta a fost adus la Concursul de Eleganță de la Sinaia, la invitația BMW Group România, partenerul tradițional al acestui eveniment. Aici publicul a putut vedea cicatricile evadării pe care BMW 327 Cabriolet le poartă pe caroserie, ca o amintire despre un capitol de istorie din care vom avea mereu de învățat.

Frații Leonida au fost printre cele mai influente personalități din automobilismul românesc la începutul anilor 1900

După ce am văzut unde se afla showroom-ul BMW și Dodge în Piața Universității, călătoria #NightDriveRO ne-a condus pe Bulevardul Magheru. Astfel am trecut pe lângă clădirea CICLOP, unde au funcționat din 1930 un garaj supraetajat și atelier auto. Am depășit și fostul blocul ARO unde a funcționat Cinema Patria. Acolo se afla înainte de 1931 altă clădire impresionantă. Este vorba despre imobilul prim-ministrului Alexandru Marghiloman, care avea o arhitectură sofisticată și grandioasă, asemănătoare cu a vilelor din Paris sau a unui cazino de Monte Carlo. Înainte să fie dărâmat, imobilul a fost achiziționat de Societatea Cristea (a pilotului Petre Cristea). În această perioadă a găzduit acolo o așa-zisă expoziție de automobile. Era practic cel mai frumos showroom auto din țară, în acele timpuri.

Am continuat traseul pe Bulevardul Magheru, până la stația de metrou Piața Romană, unde se află și acum Blocul Leonida. Acesta aparținea fraților Leonida, care au deținut la începutul anilor 1900 una dintre cele mai importante rețele de service-uri și garaje din București. Și, totodată, comercializau automobile precum cele ale mărcilor din cadrul General Motors. În plus, General Motors deținea și marca Frigidaire, pe care Constantin Leonida a importat-o în România. Iar numele acestui producător a devenit substantiv comun în limba română.

Vorbim, așadar, despre antreprenori foarte influenți, care au avut un rol major și în promovarea automobilismului și sporturilor cu motor. Leon Leonida a fost unul dintre membrii fondatori ai Automobil Club Român (ACR), când acesta a fost înființat în 1904. În același an Leon Leonida a luat startul și în primul raliu organizat de ACR, care a parcurs ruta București-Giurgiu. Leon s-a clasat pe locul doi, fiind devansat de Prințul George Valentin Bibescu.
Expansiunea Societății Leonida&Co. a fost rapidă, incluzând de exemplu garajul de pe șoseaua Jianu (numit azi Bulevardul Aviatorilor) și magazinul de pe Calea Victoriei. Însă Leon Leonida avea să sfârșească la volan în 1911, devenind astfel primul șofer care și-a pierdut viața într-un accident auto documentat în România.

Regimul comunist instaurat după Al Doilea Război Mondial avea să destrame și să preia societatea condusă de fratele Constantin Leonida. Acesta a fost forțat să devină reparator de frigidere.

Hala Ford de pe Calea Floreasca

Nu putem încheia povestea despre istoria automobilismului românesc din perioada interbelică fără să amintim despre linia de asamblare Ford din zona Floreasca. Hala Ford a fost construită la jumătatea anilor 1930 și a găzduit prima linie de asamblare modernă, rulantă, din Europa de Est. Aici a fost produs și modelele Ford V8. La volanul unui astfel de model pilotul Petre Cristea a câștigat Raliul Monte Carlo din 1936. Însemnătatea acestui succes a fost dublată de faptul că victoria lui Cristea a fost și prima victorie din palmaresul mărcii Ford la celebrul Raliu Monte Carlo.

Desigur, acestea sunt doar câteva dintre punctele cu rol istoric esențial în dezvoltarea automobilismului din România în perioada interbelică. Mulțumită experienței #NightDriveRO organizată de BMW Group România am aflat povești fascinante despre aceste locații.

Documentarea pentru această prezentare a fost realizată cu susținerea colecției Automobilia, dar și alte surse de la pasionați care depun o muncă specială: Valentin Răducan (MotorClassic Magazin), aiciastat.ro, b365.ro sau reptilianul.ro.

Despre BMW X2/iX2, MINI Countryman și BMW CE 02

Protagonistele ediției #NightDriveRO din acest an au fost noile generații BMW X2/iX2 și MINI Countryman, dar și BMW CE 02, care definește mobilitatea pe 2 roți într-un format denumit eParkourer.

Toate aceste vehicule combină versatilitatea cu dimensiunile compacte, potrivite aglomerației urbane. Au design și elemente de iluminare avangardiste, care par inspirate de spectacolul de lumini din peisajul urban nocturn. Toate cele trei modele oferă și eficiența propulsiei electrice și au implicit un aport important în reducerea emisiilor nocive, tipice traficului urban aglomerat. Iar noile sisteme infotainment oferă același nivel de conectivitate de care am învățat să fim nelipsiți prin intermediul telefoanelor personale.

Atât BMW X2/iX2, cât și noul MINI Countryman au grile care se disting și datorită conturului iluminat. Iar asta le face inconfundabile în trafic, mai ales noaptea. La fel, luminile de întâmpinare proiectate pe asfalt completează la rândul lor identitatea acestor SUV-uri. Iar un adevărat spectacol de lumini ambientale regăsim și în interioarele celor două modele. De exemplu, în cazul noului MINI Countryman sunt proiectate din spatele ecranului tactil lumini care adaugă o notă de sofisticare planșei de bord.

Avangardismul este punctat și de interfața digitală. Atât BMW X2/iX2, cât și MINI Countryman au sisteme avansate de recunoaștere a comenzilor vocale. În cazul lui MINI este personificată această interacțiune și cu ajutorul asistentului Spike, un cățel animat.

Modelele X2 au un panou orizontal curbat, care include instrumentarul de bord cu ecran de 10,25 inch (26,04 cm) și ecranul tactil de 10,7 inch (27,18 cm). La acestea se adaugă un head-up display care proiectează numeroase informații pe parbriz, inclusiv indicațiile sistemelor de asistare a condusului și navigației.

MINI Countryman se remarcă datorită ecranului OLED tactil rotund. Acesta transpune în termeni moderni tradiționalul vitezometru rotund montat în centrul planșelor de bord al modelele MINI.

Noile generații BMW X2/iX2 și MINI Countryman beneficiază de a 9-a generație a sistemului de operare pentru infotainment, care poate susține și conexiune 5G. Noile modele oferă astfel acces la magazinele online BMW ConnectedDrive Store și MINI ConnectedDrive Store. Din aceste magazine online posesorii de X2/iX2 și Countryman pot activa gratuit, sau prin abonamente lunare, anuale, diverse dotări și funcții pe care nu le-au ales la momentul achiziționării automobilului. De asemenea, sistemul infotaiment primește actualizări și funcții noi în mod constant. Drept urmare, sistemul infotainment și funcțiile de siguranță, confort și multimedia ale mașinii sunt completate după necesitatea clienților și rămân în pas cu evoluțiile tehnologice.

În plus, accesul al magazinul online permite descărcarea de aplicații. De exemplu, în România ai acces la aplicația Spotify pentru streaming de muzică. Și la aplicația ZDF în care poți vedea filme și seriale. La fel, poți descărca o varietate de jocuri. Acestea pot fi jucate prin atingerea ecranului tactil, sau folosind smartphone-ul drept controller wireless. Și, bineînțeles, pot juca chiar și toți pasagerii simultan, în funcție de joc.

Referitor la propulsii, a doua generație BMW X2 este propusă cu două variante pur electrice, denumite iX2 eDrive20 și iX2 xDrive30. Acestea dezvoltă 204 sau 313 CP și sunt creditate cu autonomii electrice de 439-478 km, respectiv 417-449 km (WLTP). Puterea lor de încărcare este de 130 kW.

Dar gama cuprinde și motorizări diesel, cu 150 sau 163 CP, care au tehnologie mild hybrid de 48 V. Tot mild hybrid este și varianta cu propulsor alimentat cu benzină, care produce 170 CP. Iar vârful de gamă este BMW X2 M35i xDrive, care dezvoltă 300 CP.

CLICK AICI pentru a vedea mai multe detalii despre noile BMW X2/iX2.

Cele două motorizări electrice propuse pentru BMW iX2 se regăsesc și la MINI Countryman în aceleași variante cu 204 și 313 CP. La fel și cazul modelului MINI John Cooper Works Countryman, care dispune de propulsorul cu 300 CP. Sunt oferite și motorizarea diesel cu 163 CP și cea cu benzină și 170 CP. Dar poate fi ales și modelul MINI Countryman S ALL4, cu 218 cai putere alimentați cu benzină.

CLICK AICI pentru a vedea mai multe detalii despre noul MINI Countryman.

O interpretare atractivă pentru mobilitatea urbană este și BMW CE 02, din gama electrică BMW Motorrad. Nu este un moped, un scuter sau un BMX. BMW CE 02 este definit drept un eParkourer. Arată cool și diferit de scuterele clasice, oferă mobilitate electrică pe 2 roți, o gardă la sol înaltă care permite trecerea ușoară peste denivelări și borduri, o șa joasă, confortabilă, cu loc și pentru 2 persoane. Și este o soluție potrivită și pentru tinerii sau începătorii care doresc mobilitate urbană pe două roți, fiindcă se pot alege variante BMW CE 02 cu 15 sau 5 CP. Acestea ating viteze maxime de 95, respectiv 45 km/h. Iar autonomia ajunge la până la 90 km în cazul modelului cu 15 CP.

CLICK AICI pentru a vedea mai multe detalii și o demonstrație de condus în mediul urban cu BMW CE 02.

Samsung a furnizat noile telefoane Galaxy S24 pentru explorarea noctură a poveștilor urbane

Pentru realizarea fotografiilor și pozelor pe timp de noapte sunt necesare camere cu tehnologii avansate. Iar Samsung a susținut proiectul #NightDriveRO furnizând participanților noile telefoane Galaxy S24. Acestea oferă capacități îmbunătățite special pentru captarea imaginilor de calitate pe timp de noapte. Abilitățile pentru Nightography sunt completate de atuuri precum rezoluția crescută, un Tele OIS mai larg și funcția Space Zoom. Acestea contribuie la imagini cu un nivel impresionant de luminozitate, stabilitate și claritate, inclusiv pe timp de noapte.

De altfel, ecranul tactil OLED din noua generație de modele MINI este furnizat de Samsung Displays. Și a fost ales tocmai pentru că o calitate a sa este rezoluția care asigură claritatea imaginilor afișate.

Totodată, Samsung Galaxy S24 integrează avantajele inteligenței artificiale (Galaxy AI), sub forma unor funcții practice evoluate. De exemplu, funcția Circle to Search, realizată în colaborare cu Google, îți oferă un nou mod facil de a căuta online. Folosind S Pen sau degetul, încercuiești într-o poză obiecte, clădiri, plante sau alte elemente. Iar apoi Google îți va afișa toate informațiile, site-urile, pozele și clipurile video pe care le găsește cu acel subiect. Deci, de exemplu, poți identifica rapid o clădire din oraș și poți afla detalii despre istoria ei, prin simpla încercuire într-o poză.

Mai mult de atât, această funcție de găsire prin încercuire poate fi folosită și în cadrul clipurilor video, cum sunt cele vizionate pe You Tube.

Inteligența artificială Galaxy AI este utilizată de telefoanele Samsung Galaxy S24 și pentru funcții avansate de editare a pozelor. De exemplu, poți schimba poziția unui element din poză și poți edita spațiul rămas liber în urma mutării acelui element.

Vă invităm să descoperiți toate detaliile despre tehnologiile telefoanelor Samsung, accesând site-ul oficial samsung.com/ro.

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account