Istoria BMW Motorrad, episodul IV, anii ’50: vremuri grele și noi orizonturi
Anii’50 au fost un adevărat carusel pentru BMW Motorrad.
Text: Marc Sandu ; Credit Foto: BMW, BMW Dean, Classic Sterne
Pe de o parte, la începutul anilor ’50, bavarezii au revenit cu succes în lumea curselor, au lansat noi modele de motociclete, dar, în a doua parte a decadei, compania evitat la mustață o fuziune cu Daimler Benz. Să cercetăm așadar mai în detaliu acest palpitant deceniu.
BMW R 25 debutează în forță în 1950, înlocuind R 24 ca model cu un singur cilindru. Cadrul tubular sudat permite în continuare montarea unui ataș, aripa față este lată și rotunjită, protejând pilotul de stropii de apă și noroi. Cea mai importanta inovație, anterior rezervată motocicletelor cu doi cilindri, roata spate beneficiază de o suspensie cu două pistoane plonjoare. Nu e de mirare că BMW R 25 s-a dovedit a fi extrem de popular într-o epocă în care puțini își permiteau o mașină, vânzându-se în 23.400 de unități.
(BMW R 25/2. Peste 100.000 de unități ale R 25 și modelele sale succesoare, R 25/2 și R 25/3, au ieșit de pe linia de asamblare!)
Dacă R 25/2 avea doar șaua diferită și o altă formă a aripii față, R 25/3 a fost în mod amănunțit revizuit. Cele mai importante noutăți erau rezervorul modificat, furca, butucii din aluminiu care integrau frânele cu tambur și jantele din aliaj de aluminiu.
În 1950, Boxerul a reintrat în producţie , grație lui R 51.
Acesta era practic modelul de dinainte de război, cu câteva modificări, şi se numea R 51/2. Doar un an mai târziu, R 51/2 evolua în R 51/3, care avea un propulsor radical diferit, cu arbore cu came central. Motocicleta ridica ștacheta în ceea ce privea manevrabilitatea, finețea funcționării motorului și se impunea și ca un model sportiv, demonstrându-și competitivitatea la International Six Days.
Pe baza șasiului R 51/2, la Amsterdam Motor Show , BMW prezintă modelul R67, înzestrat cu un propulsor mai mare, de 600 cmc, primul de această capacitate, în epoca postbelică.
Apoi, în 1952, BMW prezintă R68, mult așteptatul model sportiv, capabil să treacă de pragul magic de 100 de mile pe oră (160 km/h)! Aceasta este și una din cele mai rare motociclete BMW, produsă în doar 1.452 de exemplare. Motorul producea 35 de cai, principalul obiectiv al bavarezilor fiind să domine concurența din Marea Britanie.
R68 putea fi echipat cu un sistem de evacuare 2 în 1, iar aripa față îngustă sublinia caracterul sportiv al motocicletei, care cu un preț de aproape 4.000 de mărci, rămânea accesibilă unui cerc select de rideri.
O serie foarte limitată BMW RS a fost produsă exclusiv pentru curse, controlul supapelor realizându-se prin intermediul unui arbore vertical. Motocicleta atingea 200 km/h, pilotii privați obținând nenumărate victorii pe circuitele din Germania și nu numai. În 1954, BMW s-a bucurat de o serie de victorii în campionatele mondiale pentru motociclete cu ataș. Wilhelm Noll și Fritz Cron au fost primii care au devenit campioni mondial cu o motocicletă cu ataș BMW. Apoi, Noll a folosit varianta cu ataș și pentru a stabili un record de viteză pentru BMW, ajungând la 280 km/h.
Lansat în 1955, R 50 este primul model dintr-o nouă generație de motociclete BMW.
Pe măsură ce traumele războiului se vindecau, din ce în ce mai mulți oameni începeau să își permită o mașină. Multe mărci de motociclete s-au reorientat către producţia de mopede sau scutere, dar BMW a ales să continue pe propriul drum, mizând pe noile modele realizate.
R 50 avea un cu șasiu complet amortizat, roata spate rulând într-un braț oscilant lung, echipat cu lonjeroane cu arc. Suspensia roții față avea punctul de pivotare decalat, folosindu-se designul Earles, și funcționa tot cu lonjeroane cu arc. De menționat că această furcă cu design triunghiular fusese inițial proiectată de englezul Ernest Richard George Earls pentru motociclete cu ataș, dar BMW Motorrad a folosit această soluție tehnică până în 1969, pentru motocicletele solo.
Cert este că BMW R 50 era o motocicletă foarte confortabilă, cu de 26 cai putere și o viteză maximă de 140 km/h. În ciuda celor trei arbori utilizați pentru sistemul de transmisie, fiabilitatea ei a devenit proverbială, iar asta a făcut să fie și foarte populară în rândul agențiilor guvernamentale din Germania și din străinătate.
Același tip de șasiu începe să fie folosit și de R 69, care se bucura de un boxer de 594 cmc, cu o putere de 35 de cai. Nu trebuie să uităm nici de R 60, care era destinat exploatării cu ataș, gama BMW fiind așadar cât se poate de completă pentru acele vremuri. Noul șasiu este folosit din 1956 și pentru gama de monocilindri, acolo unde R26 preia ștacheta de la succesorii săi, și nu o face oricum, ci din postura de una dintre cele mai rapide motociclete de 250 cmc din lume.
Din păcate, R26 nu se mai poate bucura de succesul predecesorilor săi. Nori negri se strâng la orizont, pentru că industria moto se îndrepta, așa după cum spuneam, spre criză. Dacă în 1954 BMW producea 30.000 de motociclete, în 1957 producția scade la mai puțin de 5.500 de unități! Oamenii nu mai sunt interesași de motociclete cu ataș, ba mai mult, este luată în vedere o fuziune cu Daimler-Benz!
BMW rămâne BMW grație curajului fraților Herbert și Harald Quandt, moștenitorii puternicului grup Quandt, care dețineau 10% din acțiunile Daimler Benz și 30% din acțiunile BMW. Herbert Quandt a refuzat sfaturile bancherilor și a mers pe mâna sindicatului BMW, finanțând proiectul BMW 700, un automobil sportiv de mici dimensiuni, al cărui success a salvat practic compania.
Motorul său era tot un boxer cu doi cilindri și o capacitate de 697 cmc, nici mai mult și nici mai puțin decât o variantă mărită a celei care echipa R67. Putem spune astfel că simbioza între motociclete și automobile a funcționat perfect în cazul bavarezilor! BMW 700 a decolat pur și simplu după Frankfurt Motor Show, compania primind 25.000 de comenzi pentru versiunea coupe! Începeau anii ’60, occidentalii trăiau din ce în ce mai bine, iar motocicletele își schimbau menirea, lepădându-se de hainele de vehicul utilitar. Ele deveneau o întrunchipare a ludicului, iar despre asta vom vorbim în episoadele viitoare.
Vă invităm să citiți și primele 3 capitole din istoria de pe peste 100 de ani a mărcii BMW Motorrad, accesând link-urile de mai jos: