Planurile BMW de expansiune pe piata auto premium
Potrivit unui raport realizat de Bloomberg si publicat saptamana trecuta de BusinessWeek, BMW Group intentioneaza sa mareasca gama actuala de modele BMW si MINI cu scopul de a aduce o crestere a vanzarilor de 55% in urmatorii zece ani. Prin aceasta BMW doreste sa isi mentina prima pozitie in segmentul premium si sa ii impiedice pe principalii sai competitori, VW Group sau Daimler AG sa devina lideri in industrie.
Cresterea gamei de modele este doar una din strategiile subliniate in planul actual de dezvoltare al celor de la BMW. Altele includ extinderea liniei de produse, concentrarea pe segmentul masinilor mici, extinderea marcii MINI, colaborarea cu alti constructori in ce priveste partajarea de tehnologii si motoare, si nu in ultimul rand, accentul pe piata chineza.
Haideti sa vedem ce presupune fiecare din aceste strategii si cum se traduc ele in actiuni.
Suplimentarea capacitatilor de productie. BMW Group se gandeste la o noua uzina sau la extinderea celor existente deja, pentru a sustine cresterea capacitatii de productie. Planurile BMW Group pe termen lung se refera la o cifra de vanzari de peste 2 milioane masini in 2020, fata de 1,29 milioane unitati produse in 2009.
Dupa cum a declarat Norbert Reithofer, Presedintele BMW: “Accentul deosebit pus pe modelele noi, intrarea in alte segmente de piata urmeaza sa aibe loc dupa 2012 […] Astept cu nerabdare anul 2020, apoi va trebui sa ne gandim la cresterea capacitatii.”
In prezent gradul de utilizare al capacitatilor de productie al uzinelor BMW din Europa este de 90%, potrivit unui raport emis de IHS Automotive. In acelasi timp, uzinele europene ale concurentilor BMW ruleaza la 77% din capacitate (Volkswagen) si respectiv 73%, (Daimler).
Gama extinsa de produse. BMW intentioneaza sa extinda gama Seria 6 adaugand si o versiune cu patru usi. Planurile mai includ extinderea gamei de modele MINI cu cel putin trei noi modele aflate deja in lucru (versiunile Roadster si Coupe, plus MINI Countryman) si dezvoltarea unei masini de oras care sa functioneze pe baza de baterii.
De partea cealalta a baricadei, planurile celor de la Audi includ lansarea a nu mai putin de 12 modele anul acesta (incluzand aici A1 si A7 sportback) si extinderea gamei pana la 42 modele in 2015 (de la 34 in 2009).
Si Mercedes-Benz se gandeste sa-si extinda oferta actuala de produse in segmentul compact, cu ajutorul constructorului francez Renault SA, si prin masini electrice dedicate pietei chineze.
Lansarea de noi tehnologii. Este deja binecunoscut faptul ca BMW Group intentioneaza sa lanseze masini cu tractiune fata in familia de produse MINI si BMW, in segmentul compact.
Partajarea de tehnologii si motoare. Pentru a reduce din costuri, BMW a marit constant numarul de componente comune mai multor modele. Pentru a economisi si mai mult, BMW se gandeste sa vanda din motoarele lor mici unor terte parti. Presedintele BMW a declarat recent ca BMW este deschis la partajarea motoarelor cu un potential partener, dar a motoarelor cu trei si patru cilindri, mai degraba decat a celor cu sase cilindri.
De asemenea, constructorul bavarez va continua parteneriatul sau cu PSA Peugeot Citroen, ce presupune dezvoltarea in parteneriat de motoare pe benzina cu patru cilindri, ce vor propulsa vehiculele MINI construite dupa anul 2015.
Cresterea pe piata din China . Vanzarile BMW au inregistrat cresteri impresionante in China, care a adevenit astfel a treia tara ca piata, dupa SUA si Germania. Ratele de crestere pe aceste piete sunt foarte diferite: daca in SUA in luna iulie vanzarile BMW au crescut cu 10%, in aceeasi perioada cresterea pe piata chineza a fost de cca. 82%. Asadar, dat fiind ca SUA reprezinta o piata cheie pentru BMW Group, iar economia chineza da semne de incetinire, BMW intentioneaza sa echilibreze aceste piete,in ce priveste cresterea vanzarilor.
BMW Group este increzator in faptul ca toate aceste actiuni vor duce la cresterea vanzarilor si vor impiedica concurenti ca Audi sau Mercedes-Benz sa preia conducerea in topul constructorilor premium.
Previziunile de vanzari BMW indica cel putin 1,4 milioane vehicule produse in 2010. Pentru a sprijini aceasta cifra indrazneata, Presedintele BMW aduce ca argument faptul ca noul BMW Seria 5 e deja vandut in totalitate, si ca cererea crescuta pentru modelul BMW X1 a condus la infiintarea schimbului trei pe linia de asamblare a modelului la uzina din Leipzig.
Si concurenta si-a majorat targetul de vanzari: Mercedes se asteapta la o crestere a vanzarilor in 2010 de cel putin 10% (in 2009 totalul vanzarilor a fost de 1,09 milioane unitati). Pentru acelasi an 2010, Audi estimeaza un volum al vanzarilor de peste 1,08 milioane unitati.
[Sursa: Bloomberg via BusinessWeek]