TEST DRIVE: BMW Seria 3 Touring (G21) – Partenerul ideal de zi cu zi
Seria 3 a reprezentat întotdeauna un reper al mărcii BMW. Poate mai mult chiar și decât Seria 5. Modelul premium de clasă medie are o istorie bogată, ce se întinde de-a lungul a peste patru decenii. În 2019, au fost lansate pe piață modelele Sedan și Touring ale celei de-a șaptea generații a acestui trendsetter. Am fost mereu fascinat de seria E21 cu al său nas de rechin, de impunătorul E30, de modernul E46 al anilor ’90 sau de controversata generație E90. După o generație cuminte și corect proiectată sub litera de cod intern F (F30/F31), BMW s-a gândit să reinventeze total Seria 3 o dată cu premiera noii generații G20 Sedan și G21 Touring. Am avut ocazia de a testa în premieră modelul Touring și pot spune că am rămas impresionat pe bună dreptate.
Modelul pus la dispoziție pentru acest test de către BMW Group România a fost versiunea 320d xDrive Touring în echipare M Sport. Culoarea exterioară aleasă pentru automobil a fost BMW Individual Gri Dravit cu ornamente exterioare BMW Individual cu tentă neagră polișată pentru ramele geamurilor și șinele de pe acoperiș. Jantele M Sport cod 796M finisate în negru mat (Jetblack matt), cu un diametru de 18 țoli și spițe duble, înnobilează stilistica exterioară a modelului testat.
Habitaclul modelului de test a fost unul cu adevărat special. Pielea Vernasca în tentă Oyster oferă un contrast puternic cu pielea Sensatec de culoare neagră, cu cusătură vizibilă, ce îmbracă partea superioară a planșei de bord, dar și cu capitonajul plafonului și segmentele inferioare și superioare ale fețelor de ușă. Nu în ultimul, inserțiile din lemn de stejar fin cu pori deschiși și tentă antracit subliniază nota de sobrietate și rafinament al interiorului, alături de inserțiile metalice adiacente.
Din punct de vedere al design-ului exterior, noul Seria 3 a devenit o mașină emoțională, cu un concentrat caracter sportiv și o notă de eleganță subtilă, așa cum îi stă bine oricărui model bavarez ce se respectă. Modelul 32od xDrive Touring testat de mine în week-end-ul trecut mi-a întărit convingerea ca designerii BMW și-au atins scopul de a crea un automobil extrem de atrăgător și polivalent. Am rămas plăcut impresionat de silueta dinamică a mașinii și de efectul vizual spectaculos al aripilor spate evazate.
Farurile adaptive cu tehnologie LED au fost sculptate având ca inspirație generația E46, însă similaritățile se opresc aici, întrucât noul G21 beneficiază de un styling cu totul nou în ceea ce privește blocurile optice frontale. Acestea prezintă o serie de muchii și detalii de contur, ce se continuă armonios în silueta metalică a mașinii. Când funcționează, acestea impresionează prin grafica creată de corpurile de proiectoare LED din interior. Definitorii pentru partea posterioară a mașinii sunt luminile de stop full LED, ce sunt inspirate de Seria 8. Banda roșie în forma tradițională a literei L se continuă în partea superioară cu o zonă în tentă fumurie ce găzduiește proiectoarele pentru ceață și marșarier.
Pot spune că optica noului Seria 3 Touring atrage atenția și stârnește admirația trecătorilor, pentru că nu de puține ori mi-a fost dat să văd reacțiile de uimire ale oamenilor pe lângă care treceam pe stradă. Așadar, din punct de vedere stilistic, generația G21 este extrem de bine închegată și definită, cu o filozofie de design extrem de precisă și armonioasă, care combină dinamismul și eleganța.
Bunul gust este la el acasă și în arhitectura noului interior, care a mizat pe reducerea numărului de comenzi fizice pe consola centrală și pe transpunerea unui curent minimalist. Din postura șoferului, dar și a pasagerilor, planșa de bord se dezvăluie într-un mod sublim și atrăgător. Din scaunul sport cu reglaj complet electric, am avut mereu senzația că sunt cel mai privilegiat ocupant al mașinii. Toate comenzile sunt aranjate în așa fel încât să fie ușor accesibile. Arhitectura este centrată, ca în orice BMW, pe șofer. Consola centrală orientată puternic către șofer a fost complet redesenată, fiind acum extinsă pe orizontală și dând senzația de spațialitate și larghețe.
Tunelul central coboară dinspre consola către cotieră și cuprinde noul schimbător de viteze electronic, în jurul căruia sunt organizate comenzile rapide pentru centrala de infotainment BMW OS 7.0, controller-ul rotativ și butoanele de configurație pentru modul de rulare, funcția AUTO HOLD, butonul de oprire Start/Stop și asistentul de parcare. De departe însă, punctele de atracție ale planșei de bord sunt reprezentate de cele două ecrane digitale. Instrumentarul de bord virtual BMW Live Cockpit Professional are o diagonală de 12,5 țoli și dispune de o grafică impecabilă, ce poate modificată în funcție de dorința șoferului și în funcție de modul de rulare selectat. Ecranul de control al sistemului iDrive (Control Display), poziționat în partea superioară a consolei centrale, are o dimensiune de 10,25 țoli și poate fi operat atât prin rotița de control, cât și tactil sau prin gesturi.
Atmosfera relaxantă la bordul noului Seria 3 Touring se amplifică o dată cu venirea serii, când iluminarea ambientală este activată. Sunt disponibile o serie de nuanțe de culoare precum portocaliu, verde, albastru, violet și bronze, precum și o iluminare bicoloră ce combină o bandă de culoare albă cu o bandă într-una dintre culorile enunțate anterior. Mai mult, o notă specială este dată de faptul că iluminarea tuturor butoanelor și a afișajului sistemului de climatizare se modifică din alb în portocaliu o dată cu lăsarea întunericului.
Am testat și opțiunea Caring Car din meniul sistemului de infotainment, care are grijă ca șoferul să se simtă răsfățat și confortabil. În funcție de dorința șoferului, există două programe ce pot fi alese: Vitalize și Relax. Caring Car poate fi apelat și prin intermediul asistentului vocal BMW Intelligent Personal Assistant. În modul Vitalize, temperatura în zona șoferului scade la 18 grade Celsius, ventilația devine pulsatilă asemeni unei brize, în timp ce pe ecranul central este afișată o imagine a unui peisaj de munte, iar prin sistemul audio este redată o melodie menită să te energizeze. Dacă dorești să te relaxezi, atunci modul Relax va crește temperatura la 23 de grade Celsius, îți va porni încălzirea în scaun, va reda în fundal o melodie cu valențe chill out și va afișa pe display-ul central a unui apus de soare. Este important de știut că opțiunea Caring Car este activă doar în combinație cu modul AUTO al centralei de climatizare, iar fiecare program durează trei minute.
În ceea ce privește dinamica noului Seria 3 Touring, aveam să rămân plăcut impresionat de progresul înregistrat comparativ cu vechea generație. Am avut ocazia de a conduce un model Sedan al seriei F30, o mașină bună de altfel, dar care are totuși un comportament relativ anemic și care nu prea invită la explorarea limitelor. Cu G21, lucrurile stau radical diferit. Platforma CLAR pe care este dezvoltat automobilul aduce o serie de beneficii dinamice. În modul COMFORT, suspensiile prezintă un comportament predictibil care asigură o rulare în condiții de confort sporit, cu o bună filtrare a denivelărilor, în timp ce direcția asistată electric asigură un feedback superior calitativ comparativ cu precedenta generație Seria 3.
În modul SPORT, lucrurile devin de-a dreptul senzaționale. Cutia de viteze automată cu 8 rapoarte își modifică modul de acțiune, schimbând mai sus în trepte și mai precis. Direcția devine mai grea iar feedback-ul sporit comparativ cu modul COMFORT, în timp ce suspensia se întărește semnificativ pentru a asigura o dinamică de vârf și o diminuare a ruliului. Modul ECO PRO este orientat către eficiență și reducerea consumului de carburant, în timp ce modul ADAPTIVE este o combinație de rulare ce ia în considerare și stilul de condus propriu șoferului.
În cadrul testului, am pus la încercare și sistemul autonom Driving Assistant. Acesta permite o rulare semi-autonomă, în care este necesară intervenția regulată din partea șoferului. Am testat opțiunea de Assisted Driving setând o viteză maximă de 50 km/h și rulând pe o distanță de aproximativ 3 kilometri. Mașina s-a comportat remarcabil și a parcurs distanța în trafic semi-aglomerat în deplină siguranță și, evident, cu intervenții din partea mea atunci când sistemul cerea acest lucru. Camerele și senzorii mașinii sunt capabili să detecteze în mod fidel traficul de banda de deplasare și cel adiacent. Dacă este selectată opțiunea din meniu, în Live Cockpit va fi afișată mașina și banda de rulare, împreună cu celelalte vehicule participante la trafic. Assisted Driving este capabil sa repereze obstacole și să detecteze frânarea, astfel ca va frâna la rândul său mașina, iar când traficul se pune în mișcare în față, pornește automat mașina și atinge viteza prestabilită.
În ceea ce privește motorul, acesta beneficiază de 190 de cai putere, suficienți pentru a imprima un rulaj sportiv dar și pentru obținerea unor cifre de consum scăzute. Insonorizarea habitaclului este exemplară, astfel că motorul diesel aproape că nu se aude. Acesta trage liniar și susținut în trepte, astfel că niciodată nu vei simți că rămâi fără putere. Este impresionant modul în care inginerii BMW au dezvoltat acest motor pentru a se putea preta atât unui rulaj urban solicitant, cât și unui rulaj dinamic pe drumuri extraurbane. Pentru a crește economia de motorină, am condus în general doar în modul ECO PRO în București și în modul SPORT pe Autostrada A3, iar experiența de condus a fost una extrem de plăcută în ambele situații.
Revenind la interior, conectivitatea este un alt atu al noului Seria 3. Am testat atât conectarea telefonului prin Bluetooth, cât și prin Apple CarPlay. Conexiunea este una extrem de facilă și ceea ce m-a impresionat pozitiv a fost faptul că în modul iDrive standard al centralei de infotainment, am avut acces direct din meniul mașinii la colecția muzicală Apple Music fără a fi necesar să accesez aplicația din telefon. De asemenea, în modul CarPlay, am avut posibilitatea de a folosi aplicația Waze, care a fost afișată fără probleme și la calitate maximă pe display-ul central.
Un alt punct de atracție al pachetului de dotări al modelului testat este funcția Comfort Access. Aceasta poate fi activată din meniul sistemului de infotainment alegând CAR, apoi Door & Vehicle Access, urmat de Comfort Access și bifarea opțiunilor Unlock by approaching și Lock by leaving. Așadar, cu aceste două opțiuni selectate, cheia mașinii poate sta liniștită în buzunar. Când te apropii de automobil, acesta detectează cheia în raza sa de acțiune și deschide mașina în mod automat. La fel, dacă te îndepărtezi de mașina, aceasta se va încuia în mod automat.
Cireașa de pe tort o reprezintă sistemul Gesture Control, ce se bazează pe un set de camere inteligente plasate pe oglinda interioară, care au ca scop detectarea și înțelegerea unor gesturi predefinite care activează diverse funcții. Spre exemplu, rotirea degetului arătător în sens orar în fața ecranului va duce la creșterea volumului audio, în timp ce rotirea în sens antiorar îl va reduce. Din meniul sistemului Gesture Control, se pot memora 2 gesturi pentru anumite funcții. M-am jucat un pic cu mâinile și am atribuit un V orizontal pentru lansarea asistentului vocal BMW Intelligent Personal Assistant și o gestică ceva mai complexă (palmă deschisă, pumn, palmă deschisă) pentru accesarea listei de apeluri recente.
Pot spune că cele trei zile alocate testului s-au scurs mult prea repede. Aș fi dorit să prelungesc cumva momentele petrecute alături de noul Seria 3 Touring. Efectiv, BMW a creat un model ce se prefigurează a fi un succes. Îmi e greu să găsesc să găsesc vreun defect acestui 320d xDrive și până la urmă nu acesta este scopul. Poate prețul ușor piperat este un punct slab, însă vorbim de un model premium cu dotări de excepție, totuși. Feeling-ul pe care l-am avut conducând noul Seria 3 Touring este incomparabil cu orice altă experiență de condus pe care am avut-o până acum. Mașina și șoferul se contopesc în noul Seria 3 Touring. Nu vreau sa exagerez, dar G21 este cu siguranță unul din cele mai bune modele construite vreodată de BMW. Este aproape perfect, dacă nu chiar perfect pentru utilizarea zilnică dar și pentru ieșiri în afara orașului aglomerat. Și da, mi-aș cumpăra oricând un Seria 3 Touring, fără să ezit nici măcar un pic în fața acestei alegeri.