BMW M3: Evoluția unei legende cabrio

BMW M3 a fost și încă este, indiferent de generație, una dintre cele mai râvnite mașini din lume. Desigur, prima caroserie care-ți vine minte atunci când spui „BMW M3” este cea de coupe. Și totuși, cât de greșit e un BMW M3/M4 Cabrio? Deloc. E perfect!
Probabil că cei mai împătimiți fani ai modelelor M3/M4 ar spune că un cabrio nu-și are rostul, iar argumentele sunt de partea lor. Rigiditatea torsională mult mai scăzută și greutatea mai mare sunt suficiente în unele cazuri să ruineze o mașină perfectă. Asta dacă vrei de la mașina respectivă cele mai bune performanțe pe circuit și în afara lui. Pe de altă parte, dacă vrei să te bucuri de experiența mașinii, dacă nu o vei împinge la limită decât rareori și dacă vei profita de puterea ei așa cum trebuie, atunci un cabrio devine, ușor-ușor, extrem de atractiv. Dacă ar fi să mă-ntrebi pe mine, ți-aș spune că un BMW M3 E30 Cabrio e mașina supremă. Dar că m-aș mulțumi și cu M3 E36 Cabrio, că un M3 E46 Cabrio sună deja foarte bine, că un M3 E90 Cabrio e un vis pentru fanii V8-ului și că un M4 Cabrio arată atât de bine încât nici n-ar avea neapărată nevoie de litera „M”. Și totuși, de unde a început nebunia aventura M3-ului?
BMW M3 E30 Cabrio: 1988 – 1991
Așteptarea a început să se creeze în jurul unui BMW Seria 3 foarte rapid într-o lună de august, fix acum 30 de ani. În perioada aceea, revistele auto nemțești anunțau un BMW Seria 3 care avea să fie foarte rapid, cu o putere de peste 200 CP, cu o viteză maximă de peste 230 km/h și cu un sprint 0-100 km/h în sub 7 secunde. Cu toate acestea, primul BMW M3 și-a făcut apariția abia în a doua jumătate a anului 1986, urmând ca varianta cabrio să-și facă apariția în 1988. Am putea să vorbim destul de mult despre M3 Coupe, însă subiectul nostru de azi este BMW M3 Cabrio. Așadar, primul M3 Cabrio a fost lansat în 1988 și a fost produs până în 1991, chiar dacă versiunea de serie, E30 Cabrio, a fost produsă până în 1993. Interesant este și faptul că doar 786 de modele BMW M3 E30 Cabrio au fost produse vreodată, astfel că această mașina este una destul de rară și de valoroasă în același timp. Prin comparație, în total au fost produse peste 16.000 de modele M3 E30.
Sub capota primul BMW M3 Cabrio se afla aceași motor de 2,3 litri cu patru supape pe cilindru. Doar că, spre deosebire de primul M3 Coupe care se bucura de sistemul „Motoronic”, M3-ul E30 Cabrio a primit din prima „electronică digitală”. Prin urmare, modele produse între 1988 și 1989 livrau 200 CP la 6.750 de rotații pe minut și 240 Nm la 4.750 de rotații pe minut. Modelele produse între 1989 și 1991 puneau la dispoziție 215 CP la 6.750 rpm, dar 230 Nm la 4.300 rpm. Prin urmare, ambele versiuni accelerau de la 0 la 100 km/h în 7,3 secunde și parcurgeau 1.000 de metri cu start de pe loc în puțin sub 28 de secunde. Diferența apare în dreptul vitezei maximă, prima versiune oprindu-se la 233 km/h, în timp ce versiunea „târzie” ajungând până la 239 km/h. Ambele versiuni au fost echipate cu transmisii manuale cu cinci rapoarte, iar consumul mediu promis era de 9,0 l/100 km. Interesant este și faptul că în timp ce modelele fabricate în ’88-’89 beneficiau de un rezervor de 70 litri, versiunile ulterioare au avut un rezervor de numai 55 de litri, limitând autonomia destul de serios. Ca o informație gen „trivia”, a existat și o versiune BMW M3 E30 Sport Evolution Convertible care s-a produs într-un singur exemplar. Respectiva mașina se bucura de un motor de 2,5 litri, avea un raport de transmitere mai mic pentru prima treaptă (3,15), dezvolta 238 CP la 7.000 rpm și accelera de la 0 la 100 km/h în 6,1 secunde. Tot această mașină a fost scoasă la vânzare în 2013 pentru fabuloasa sumă de 250.000 de euro.
BMW M3 E36 Cabrio: 1994 – 1999
Cea de-a doua generație BMW M3 a fost lansată inițial în 1992, sub formă de coupe, urmând ca versiunea decapotabilă să apară doi ani mai târziu. În comparație cu M3 E30, M3 E36 a trecut la un motor cu șase cilindri în linie, cu patru supape pe cilindru, având o capacitate de 2.990 cmc, dezvoltând 286 CP la 7.000 rpm și 320 Nm la 3.600 rpm. Modelele BMW M3 E36 Cabrio cu motorul de 3,0 litri au fost fabricate din 1994 până în 1995. Aceste modele au fost echipat cu o transmisie manuală cu cinci rapoarte, accelerau de la 0 la 100 km/h în 6,2 secunde, aveau o viteză maximă de 250 km/h și promiteau un consum mixt de 9,1 l/100 km. Anul 1996 a însemnat pentru BMW M3 E36 Cabrio trecerea la un nou motor, tot cu șase cilindri în linie, dar cu o capacitate cilindrică crescută la 3,2 litri. Pe lângă redimensionarea motorului, versiunile produse după ’96 au primit în standard și o transmisie manulă cu șase rapoarte. Pe lângă cei 321 CP pe care-i livrau la 7.400 rpm (!) și cei 350 Nm disponibili de la 3.250 rpm, ultimele versiuni BMW M3 E36 accelerau de la 0 la 100 km/h în 5,6 secunde, făceau 1.000 de metri cu start de pe loc în 25 de secunde și accelerau în treapta a IV-a, de la 80 la 120 km/h în 6,1 secunde. Consumul mediu promis de aceste versiuni era de 8,8 l/100 km. De exemplu, pentru a-ți da seama cât de rapid a fost BMW M3 E36 Cabrio la vremea lui, gândește-te că acum, un BMW Seria 4 Cabrio 435i, nou-nouț, cu supraalimentare, cu 306 CP și 400 Nm, face suta tot în 5,6 secunde. Asta te face să cam vrei un BMW M3 E36 Cabrio, nu? Iar dacă îți dorești un BMW M3 E36 Cabrio cam acum e momentul să-ți iei unul. Mai târziu prețurile o să crească. Mult.
BMW M3 E46 Cabrio: 2000 – 2006
Anul de grație 2000 a adus, pe când noi credeam că vine sfârșitul lumii și urmăream eclipsa prin bacnote de 2000 de lei (cred, nu sunt foarte sigur că erau de 2000 de lei), oamenii de la BMW se pregăteau să lanseze cel mai frumos BMW M3 Cabrio de până atunci (e părerea noastră, nu ne judecați). Cu un șase-n linie fabulos, de 3.246 cmc, ce dezvolta 343 CP la 7.900 rpm (!) și 365 Nm la 4.900 rpm, BMW M3 E46 Cabrio accelera de la 0 la 100 km/h în 5,5 secunde, făcea 1.000 de metri cu start de pe loc în 24,8 secunde și nu se oprea din accelerat decât la 250 km/h atunci când limitarea electronică intervenea. În echiparea standard, BMW M3 E46 Cabrio era echipat cu o transmisie manuală cu șase rapoarte și avea o greutate de 1.655 de kilograme, fiind cu aproape 100 de kg mai greu decât coupe-ul. BMW M3 E46 Cabrio putea fi echipat și cu cea de-a doua versiune a transmisiei SMG. Beneficiind de un ambreiaj electrohidraulic, transmisia SMG II oferea posibilitatea schimbării treptelor prin intermediul unor padele montate pe volan. De punctat este și faptul că BMW M3 E46 este și primul M din familia „3” care a fost echipat cu accelerație „drive by wire”, eliminânduse astfel cablurile și oferind – cel puțin teoretic -, un răspuns mult mai prompt al accelerației.
BMW M3 E93 Cabrio: 2008 – 2013
Atunci când a apărut cu un V8 sub capotă, BMW M3 „E90” a stârnit multe controverse. Multe lume l-a comparat cu un fel de muscle care european care a uitat de construcția ușoară și de cura de slăbire și s-a orientat spre mușchi și putere brută. Eu am fost destul de norosc și am condus un BMW M3 E92 Coupe și mi-a plăcut mașina. Mult. Foarte mult! Sunetul motorului este fantastic, puterea e năucitoare, iar faptul că un V8 se poate tura atât de rapid până la 8.300 de ture te face să vrei să-l accelerezi și profiți de tot ce știe el să facă. Așadar, cu un V8 de 4,0 litri, normal aspirat, BMW M3 E93 Cabrio dezvolta 420 de cai-putere și un moment motor de 400 Nm la 3.900 rpm. Prin urmare, sprintul 0-100 km/h dura fix 5,3 secunde în cazul echipării cu transmisia manulă și 5,1 secunde în cazul echipării cu transmisia automată. Mașina face 1.000 de metri cu start de pe loc în aproximativ 24 de secunde și accelerează de la 80 la 120 km/h în treapta a IV-a/kickdown în 5,7/5,0 secunde. Consumul de combustibil nici nu mai contează, nici emisiile de CO2. Practic, la volanul unui BMW M3 „E90” nimic nu mai contează. Doar stăpânirea de sine și talentul, pentru că V8-ul ăsta mușcă destul de rău. Din punctul meu de vedere, BMW M3 „E90”, indiferent de caroserie, o să devină una dintre cele mai colecționabile mașini de la BMW. De ce? Pentru că e și primul și ultimul M3 produs cu V8. Da, s-au făcut destul de multe, dar au și dispărut destul de multe.
BMW M4 Cabrio: 2014 –
La momentul lansării, BMW M4 Cabrio aproape că a dat naștere unei revolte. Numele BMW M3 a rămas doar într-o limuzină business, iar coupe-ul și cabrio-ul au devenit „M4”. Multă lume a considerat, inclusiv eu, că renunțarea la M3 Coupe/Cabrio a fost o greșeală, că s-a renunțat la o tradiție extrem de importantă pentru BMW. Același lucru a fost spus și despre revenirea la un șase-n linie, dar supraalimentat. BMW M4, Coupe sau Cabrio, n-a avut o „naștere” ușoară, dar a reușit, încet-încet să schimbe percepțiile și să sucească mințile. Un motor de 3,0 litri, 431 CP la 5.500 și 550 Nm de la 1.850 până la 5.500 rpm! Un sprint 0-100 km/h în 4,6 secunde în cazul transmisiei manule și 4,4 secunde în cazul cutiei automate și un consum mixt de 9,1 l/100 km. Și încă ceva: BMW M4 Cabrio arată incredibil de bine! Aș putea să spun multe despre BMW M4 Cabrio, dar mai bine urmăriți testul nostru video cu M4 Coupe.
În aproape 30 de ani, BMW M3/M4 Cabrio a trecut printr-o evoluție progresivă, frumoasă, demnă de urmărit. BMW M3 E30 a fost deschizătorul de drum, iar rând pe rând, generațiile ce au urmat au dus tradiția mai departe cât de bine au putut. Și, ce-i drept, nu putem spune că cineva a dat greș pe parcurs. Fiecare BMW M3 este o experiență, o poveste de dragoste între om și mașină… asta dacă în relație nu apare SMG-ul.
Surse: BMW Group, BMW Blog, Bimmertoday
