BMW iX3 la prima competiţie oficială – Raliul de Regularitate Transylvania Classic
BMW i3 şi BMW iX3 au participat în acest an la Transylvania Classic, un raliu de regularitate care încă din 2018 are constant o secţiune dedicată automobilelor electrice. În fiecare an al Transylvania Classic, BMW Group a fost reprezentat de BMW i3 şi, la ediţia anterioară, de MINI Cooper SE. Ediţia 2021 a marcat o premieră în lupta pentru Trofeul George Botezatu, care poartă numele regretatului jurnalist care a câştigat prima ediţie: BMW iX3 a fost la prima participare într-o competiţie oficială de motorsport.
Chiar dacă nu este o competiţie de viteză, este un alt reper istoric marcat în România, după debutul de anul trecut al MINI Cooper SE la aceeaşi competiţie prin participarea bine cunoscutului model MIMI, acum este prezent în cursele de viteză în coastă, super rally şi super slalom.
Un raliu de regularitate nu are în prim-plan viteza, ci capacitate de orientare şi respectarea unor cerinţe de deplasare constantă, după roadbook. În condiţiile unei veri caniculare, atât BMW i3, cât şi BMW iX3 au arătat că deplasările extraurbane se pot face confortabil şi fără restricţii. BMW i3 s-a comportat ca un veritabil hot hach şi a demonstrat calităţile de condus mai ales pe legendarul Transfăgărşan, o probă nelipsită din roadbookul Transylvania Classic. Chiar şi în condiţiile unui condus în ritm sportiv acolo unde traseul a permis, cu o abordare în modul „Confort” şi cu clima utilizată serios pentru a proteja de caniculă, BMW i3 a asigurat o autonomie care s-a apropiat de 300 km.
BMW iX3, modelul care a debutat pe piaţa din România în acest an, a asigurat tot confortul unui model SAV convenţional, a demonstrat că este capabil de reprize sportive pe drumurile virajate din Transilvania şi o capacitate excelentă de recuperare pe coborârea de pe Transfăgărşan, acumulând aproximativ 7 kWh. La finalul celor două zile, BMW iX3 a oferit o autonomie de peste 350 km, în condiţiile unui condus dinamic şi a întrebuinţării semnificative a aerului condiţionat.
Cu BMW i, BMW a arătat că poate oferi automobile electrice eficiente, care pun dezvoltarea durabilă reală în prim-plan: încă de la început procesul de fabricaţie a folosit exclusiv energie din surse regenerabile, în timp ce optimizarea pentru folosirea eficientă a materialelor (de la aluminiu din surse reciclate, până la celule de baterii cu conţinut de cobalt de numai 10%) asigură reducerea continuă a amprentei de CO2 a noilor modele. În acest context, Tinmar Energy, cel mai mare furnizor cu capital privat integral autohton de energie și gaz din România, cu un program de energie verde, a fost partenerul celor două echipaje la Transylvania Classic.
Declaraţii
Gabriel Nica, pilot, BMW iX3 #70
„Trebuie să recunosc că, atunci când am primit invitaţia oficială de a participa la raliul de regularitate Transylvania Classic, am acceptat fără să ştiu exact la ce mă înham. Aşa cum am învăţat în acest weekend, raliurile de regularitate sunt ceva mai complicate decât suratele lor ce se desfăşoară contratimp. Cu toate acestea, experienţa a fost revelatoare. A scos din mine o răbdare de care nu ştiam că dispun, precum şi o dorință de a urma la virgulă indicaţiile scrise pe foaia de parcurs ce aparent sălăşluia deja în mine, dar mi-a eludat până acum. Aş recomanda experienţa oricui îşi doreşte să încerce ceva nou, să descopere drumuri ce îţi taie respiraţia, din apropierea Sibiului şi să testeze relaţia cu partenerul de drum.
Pe lângă traseul superb oferit de organizatorii raliului am avut ocazia să conduc, în premieră, un model electric ce nu a mai participat la Transylvania Classic până acum. Am fost norocosul ce a avut privilegiul de concura cu BMW iX3 în cadrul acestui raliu de regularitate, o maşină ce s-a achitat de atribuţii într-un mod exemplar. Nu numai că s-a dovedit foarte eficientă – un atu în cadrul unui raliu unde pauzele de încărcare sunt interzise –, ci şi foarte distractiv de condus, pe secţiunile unde am avut voie să merg cu mai mult de 30 km/h. După prima zi de competiţie, nivelul bateriei era la peste 50% oferindu-ne şansa să concurăm în a doua zi de concurs fără a fi nevoie să reîncărcam. Mai mult decât atât, la coborârea de pe faimosul Transfăgărășan am reuşit chiar să ridicăm nivelul bateriei cu aproximativ 10% doar prin frânarea regenerativă. Per total, BMW iX3 s-a dovedit un partener de drum de nădejde ce mi-a eliminat orice fel de grijă faţă de autonomie.”
Anya Gherghina, copilot, BMW iX3 #70
„Anul trecut am aflat cu surprindere de Transylvania Classic şi tot atunci, prin prisma experienţelor prietenilor mei, am decis că în 2021 voi face tot posibilul să particip şi eu. Aveam multe aşteptări rigide atât de la mine, cât şi de la competiţie, cu atât mai mult cu cât printre participanţi se numără şi piloţi de raliu cu experienţă internaţională.
După 3 zile de străbătut în ritm alert Transilvania în lung şi-n lat, am aflat că în spatele denumirii de raliu de regularitate stă de fapt ascunsă o experienţă plină de descoperiri neaşteptate, de la locuri până la oameni, dar şi calităţi sau defecte de care nu m-aş fi bănuit.
A fost o călătorie surprinzătoare în urma căreia am învăţat că uneori nu e doar despre maşina pe care o conduci, ci despre răbdare, despre tine şi relația cu pilotul/copilotul tău. Într-un raliu de regularitate nu este despre viteză, ba din contra, totul se învârte în jurul atenţiei, calculelor şi comunicării cu coechipierul tău.
Da, a fost uşor de zis că nu este o competiție doar despre maşini, când prima mea experienţă a fost într-un BMW iX3 care nu a lăsat vreo urma de grijă legată de autonomie sau performanţă pe drumurile transilvane.
Am condus de la 7 dimineața până la 4 după-amiaza, în plină caniculă, iar cu un singur «plin» am fi putut străbate lejer, fără rabat de la confort, întregul traseu din cele două zile, aproximativ 350 de km prin păduri, dealuri şi văi.
Pe lângă confort şi lipsa grijilor, maşina pe care am avut-o, BMW iX3, ne-a ajutat enorm şi cadrul competiției prin identificarea indicatoarelor de restricţie de viteză pe care era esențial să le respectăm, păstrarea vitezei constante printr-un singur buton, cât şi identificarea străzilor sau intersecțiilor alambicate.”
Alex Buțu, pilot, BMW i3 #65
„Transylvania Classic a fost prima mea participarea la o competiţie de regularitate. Am descoperit nu doar un concurs creat pentru plăcerea de a conduce, ci și o experienţă dedicată spiritului de echipă şi comunicării.
Totodată, Transylvania Classic este încă o dovadă că aceeaşi pasiune pentru condus este energia care alimentează atât automobilele veterane, cât şi pe cele din noua eră a mobilităţii electrice. Modele clasice, precum şi cea mai nouă generaţie de automobile pur electrice au participat împreună la un eveniment care a transmis mesajul că nostalgia pentru istoria automobilismului şi viziunea despre viitorul mobilităţii nu sunt capitole separate. Ele continuă în paralel aceeaşi călătorie.
La acest eveniment, BMW iX3 și BMW i3 au parcurs traseele alături de modele care au scris istorie pentru marca bavareză, cum ar fi Seria 7 (E23) din 1979, 320i (E30) din 1985 sau Z3 (E36/7) din 1997. Eu am condus modelul i3, care interpretează avantajele condusului electric cu flerul pe care BMW îl are pentru abilităţi dinamice.
Ne-am strecurat în linişte pe străduţele înguste ale unor sate care moţăiau sub arşiţa verii şi ne-am bucurat de caruselul de viraje de pe Transfăgărăşan. Totodată, autonomia permisivă a lui i3 a fost completată de eficienţa sistemului de frânare regenerativă, care intervine suficient de prompt cât să conduci în multe situaţii cu o singură pedală. Astfel, BMW i3 te obişnuieşte să ai un stil de condus prin care anticipezi mereu traficul. Iar asta e fix ce îţi cere un concurs de regularitate.”