BMW M440d xDrive Coupé versus Audi S5 Coupé TDI
Deși comercializarea noului BMW M440d xDrive Coupé va demara în martie 2021, constructorul bavarez a oferit deja specificațiile sale tehnice, astfel că îl putem compara cu rivalul direct: performantul Audi S5 Coupé TDI.
Așadar asistăm la un festival al motoarelor diesel electrificate. Deoarece ambele au 6 cilindri și pompează, ard și chibzuiesc motorina apelând la ajutorul sistemelor mild hybrid.
Începem această comaparație dându-i prioritate lui Audi S5 Coupé TDI, fiindcă este deja consacrat în piață. Motorul său V6 diesel de 2.967 cmc produce 347 CP la 3.850 rpm și 700 Nm între 2.500 și 3.100 rpm. Sistemul său de injecție directă common-rail injectează combustibilul la o presiune de 2.500 bar. Iar turbina motorului are geometrie variabilă.
La eficiența propulsorului contribuie un sistem sistem mild hybrid cu starter alternator cu curea. Iar un compresor elimentat electric (EPC – electric powered compressor) susține turbina la pornirea motorului și în timpul accelerărilor la turații mici. EPC-ul este montat în spatele intercooler-ului și își face simțită prezența prin promptitudinea cu care ajută motorul să livreze puterea când se fac depășiri, sau când se accelerează la ieșirea din viraje. Audi menționează că un motor electric mic, cu putere de 7 kW, accelerează roata compresorului până la 70.000 rpm în aproximativ 250 milisecunde. Iar când conduce într-un regim relaxat, EPC-ul ajută la evitarea retrogradărilor de trepte, care nu sunt necesare. Astfel menține la un nivel redus turațiile motorului și consumul de combustibil. Sistemul mild hybrid de 48 de volți de care dispune S5 TDI integrează și o baterie litiu-ion de 0,5 kWh, care este montată sub compartimentul portbagajului.
Audi spune că acest sistem de electrificare ajută motorul să consume cu până la 0,4 litri de motorină per 100 de kilometri parcurși. Funcția de rulare la liber (coasting) ajută în acest sens. Fiindcă permite rularea cu motorul pornit, atunci când șoferul ridică piciorul de pe accelerație în intervalul de viteză între 55 și 160 km/h. Dacă nu este solicitat, motorul poate sta oprit în perioada de rulare liberă până la 40 de secunde. În acest timp bateria litiu-ion este cea care furnizează automobilului necesarul de electricitate. Sistemul de recuperare a energiei de frânare produce până la 4 kW în timpul decelerărilor și până la 8 kW când se frânează. Astfel se reîncarcă unitatea de stocare a energiei electrice de 48 de volți. Totodată, sistemul Start-Stop al motorului operează de la 22 km/h, contribuind la reducerea consumului în traficul din oraș.
Constructorul german creditează modelul cu un consum mixt de 6,1-6,2 l/100 km și cu un nivel mixt al emisiilor de CO2 mixte între 160 și 161 g/km.
Audi S5 Coupé TDI este chibzuit, dar are performanțe de atlet, înregistrând un sprint 0-100 km/h în 4,8 secunde și o viteză maximă limitată electronic la 250 km/h. Desigur, fiecare strop de putere este transpus în performanță cu ajutorul transmisiei tiptronic cu 8 trepte și a sistemului de tracțiune integrală quattro. Opțional, Audi S5 Coupé TDI poate fi echipat și cu un diferențial sport care distribuie cuplul între roțile punții din spate.
Sunt cifre foarte impresionante, dar noul BMW M440d xDrive Coupé nu spune pas în fața lui Audi S5 Coupé TDI și promite că transformă motorina în performanțe la fel de atractive. Este creditat cu un demaraj 0-100 km/h în 4,7 secunde și o viteză maximă de 250 km/h. Consumul în regim combinat este de 6,7 l/100 km, iar emisiile CO2 sunt la un nivel mediu de 158 g/km, conform normelor de măsurare WLTP.
Propulsorul său cu 6 cilindri în linie are o capacitate de 2.993 cmc și dispune de tehnologia BMW TwinPower Turbo pentru a dezvolta 340 CP la 4.400 rpm și un cuplu de 700 Nm între 1.750 și 2.250 rpm. Deci, în comparație cu Audi S5 Coupé TDI are cu 7 cai putere mai puțin, dar livrează același cuplu de la un regim de turații mai mic. Iar performanțele sunt facilitate de faptul că M440d este dotat standard cu transmisia Steptronic Sport cu 8 trepte, sistemul de tracțiune integrală xDrive și diferențialul M Sport pentru roțile punții spate, care este controlat electronic. Totodată trasmisia Steptronic Sport include funcția Sprint, care face cât se poate de prompte reprizele de accelerare. Funcția Sprint se activează ținând apăsată clapeta din stânga volanului cel puțin 1 secundă. Astfel, BMW M440d xDrive Coupé comută în modul de rulare Sport, care ajustează răspunsul accelerației, timbrul motorului și caracteristicile transmisiei pentru a asigura cele mai bune accelerări la turații medii și în timpul depășirilor.
Sistemul turbo folosit de BMW M440d xDrive Coupé are două stagii de funcționare, pentru presiune joasă și pentru presiune înaltă, precum și geometrie variabilă. Iar sistemul de injecție directă common-rail injectează combustibilul cu o presiune de până la 2.500 bar.
Tehnologia mild hybrid de 48 de volți folosită de propulsorul BMW utilizează un starter generator care oferă un impuls electric instantaneu de 8 kW/11 CP și 120 Nm. Bateria litiu-ion de 0,5 kW a sistemului mild hybrid susține funcționarea lină a sistemului Auto Start Stop, care se activează de la 15 km/h, precum și a funcție de coasting (rulare liberă). Funcția de coasting poate interveni la viteze de rulare cuprinse între 25 și 160 km/h. Optimizarea sa permite acum ca funcția de costing să fie activă nu doar în modul de rulare ECO Pro, ci și în modeul COMFORT. Iar când se rulează constant în trepta a 8 a transmisiei, șoferul poate apăsa clapeta dreaptă din spatele volanului, care are rolul selectării unei trepte superioare. Însă în acest caz se poate selecta și manual funcția coasting. Desigur, bateria litiu ion susține nevoia de electricitate cât timp motorul este oprit. Reîncărcare bateriei se face în mers fie de la motor, fie în timpul decelerărilor și frânărilor, cu ajutorul sistemului de regenerare a forței de frânare.
CLICK AICI pentru a vedea toate pozele și informațiile despre noua generație BMW Seria 4 Coupé .