Test drive BMWBLOG: BMW 118d Urban Line

Când prima generație a Seriei 1 și-a făcut apariția în 2004, reacțiile au fost împărțite. Pe de-o parte, noul model înlocuia odiosul Seria 3 Compact – model care distrugea aproape în totalitate silueta armonioasă a unui E46 cu acel posterior ce părea desenat în timpul unei pene de curent – cu un hatchback în adevăratul sens al cuvântului.

Pe de altă parte, perseverența bavarezilor de a păstra soluția tehnică cu tracțiune spate chiar și pentru cel mai mic model din gamă a atras o serie de critici legate de spațiul interior. Însă, chiar și acum, la opt ani de la lansare – timp în care a trecut la cea de-a doua generație – Seria 1 nu a fost încă egalată în clasa compactă în ceea ce privește ținuta de drum orientată către dinamism și nivelul de feedback pe care-l oferă direcția perfect coerentă și, evident, neatinsă de orice fel de rebeliuni venite din partea motorului.

Dacă aș fi scris acest test cu trei luni în urmă, aș fi salutat încă o dată statornicia bavarezilor de a păstra tracțiunea spate pe toate modelele din gamă. Însă, printre premierele găzduite de standul BMW de la Paris din septembrie, a existat un concept care cutremură din temelii toate principiile păstrate cu atâta sfințenie de constructorul german timp de aproape un secol. Denumit Concept Active Tourer, acest MPV compact va ajunge în producția de serie în viitorul apropiat și va introduce o platformă hibridă cu… tracțiune față și motoare în trei cilindri. Vestea bună este că actuala generație a Seriei 1 este abia la început de drum, așa că ne putem bucura ani buni de-acum încolo de mecanica impecabilă și de senzațiile pe care doar o mașină cu tracțiune spate ți le poate induce – fie ea și de doar 4,3 metri lungime.

Prima generație a Seriei 1 nu a fost considerată niciodată o mașină frumoasă. Însă, a fost asimilată treptat ca un model de sine stătător, iar coupé-ul derivat din aceasta (și mai târziu fenomenalul 1M) nu au făcut decât să amelioreze modul în care hatch-ul BMW era privit de public. Și când abia ne obișnuisem cu figura acestuia – devenită între timp simpatică –, 2011 a venit cu o generație destul de mult schimbată, care se aliniază la noua linie de design a mărcii. Și dacă actuala direcție stilistică a lui BMW ne-a adus o Serie 3 absolut superbă, un „5” elegant, impunător și totuși suficient de discret și o Serie 7 care emană fix acea opulență de bun gust ce lipsea cu desăvârșire de la vechiul model, în cazul Seriei 1 F20 operația nu a dat aceleași rezultate pozitive. De parcă designerii n-au avut suficient spațiu la dispoziție să integreze armonios toate elementele stilistice specifice mărcii, noua Serie 1 F20 suferă de aceeași criză de identitate regăsită și în cazul celui mai mic dintre SUV-urile BMW, X1.

Nu spune nimeni acum că noua Serie 1 este o mașină urâtă. Probabil că nu a trecut suficient timp ca să ne obișnuim cu liniile acesteia, iar apariția viitoarei Serii 2 (așa se va numi viitorul 1 coupé) va îndulci și mai mult percepția asupra designului. Depinde foarte mult și de fiecare model în parte, pentru că sunt șanse destul de mici să-ți sucești gâtul după un 114i cu cea mai austeră versiune de echipare și vopsit într-un banal gri metalizat.

În schimb, acest BMW 118d în echipare Urban Line este o demonstrație vie despre cum se poate schimba o mașină dacă o configurezi fără rețineri și bifezi o culoare exterioară cât mai stridentă și un set de jante contrastante. Indiferent de momentul zilei sau de starea vremii, nuanța exterioară Valencia Orange (care a fost disponibilă inițial doar pe 1M Coupé) a primit numeroase aprecieri, confirmate de privirile deloc discrete pe care le atrăgea mașina. Evident că și jantele de culoare albă au aportul lor în desăvârșirea acestui pachet, condimentat discret de lamelele calandrului și de cele două baghete de pe barele de protecție vopsite în același alb lucios.

Interiorul noului model a evoluat semnificativ dacă facem o comparație cu ce oferea prima generație a Seriei 1. Consola centrală s-a rupt de liniile triste ce încă păstrau reminescențe de la generația E46 a Seriei 3 și a îmbinat un design minimalist mult mai inspirat cu materiale sensibil mai plăcute la atingere. De acestă dată, inserțiile de aluminiu de pe tunelul median și volan sunt într-adevăr metalice, iar întregul habitaclu transmite o senzație de calitate specifică modelelor din clasele superioare. Sistemul de navigație Profesional introduce în partea superioară a consolei centrale un display de înaltă rezoluție cu diagonala de 8,8 inch, identic cu cel de pe noua Serie 3 (de fapt întreaga consolă centrală pare luată de la sora mai mare). Ultima evoluție a interfeței iDrive este la ani lumină de încrengătura cu care ne-au obișnuit BMW-urile de odinioară, adaptarea fiind o chestiune de câteva minute (hai, ore, pentru o mai buna aprofundare).

Însă toate aceste detalii contează mai puțin când ajungi să conduci un BMW Seria 1 F20. Da, e plăcut să fii înconjurat de un interior de calitate, iar miciile detalii, în genul iluminării ambientale ce poate fi schimbată dintr-un roșu de-a dreptul erotic într-un albastru electrizant specific echipării Urban Line, chiar fac diferența.

Însă mult mai important este modul în care stai la volanul unui Seria 1. Și-aici pur și simplu nu există loc de reproș la acest capitol. Poate că cel care va sta în spatele unui șofer mai înalt de 1,90 m va trebui să adopte o poziție de yogin ca să încapă în mașină, dar cel de la volan va fi veșnic cel privilegiat. Mașina de test dispunea de scaune sport cu sprijin lateral reglabil pentru cei doi ocupanți ai locurilor anterioare, care și-au dovedit din plin utilitatea pe viraje.

Pentru că un Seria 1 chiar știe să vireze. Nu e vorba de viteza cu care abordezi o curbă, ci de felul în care te face să te simți făcând asta. Nu rezultatul conteză – ar fi totuși de preferat să ieși întreg din viraj – cât mai mult procesul în sine. Direcția este vie, comunicativă, iar ruliul nu va pune mari probleme nici în virajele abordate cu prea mult entuziasm. Spiritul bavarez este încă acolo, dându-ți constant încredere că poți să mergi mai tare, că poți să forțezi mai mult, că n-ai atins încă limitele mașinii.

Și chiar dacă reușești să te apropii de limitele aderenței, electronica va interveni aproape imperceptibil, făcându-te să crezi că tu ești cel care ai scos-o la capăt în cele din urmă. Chiar și în modul de conducere Sport+ (disponibil împreună cu transmisia automată și cu direcția sport cu demultiplicare variabilă) intervenția mult tardivă a DSC-ului va fi la fel de progresivă, lăsându-te să înveți reacțiile mașinii și să acționezi în consecință.

Însă pentru a ajunge tare într-un viraj, ai nevoie și de putere. Privit în lista de motorizări diesel disponibile, specificațiile acestui 118d îl încadrează fix la jumătatea gamei. Poate că 143 CP și 320 Nm (cei din urmă disponibili între 1.750 și 2.500 rot/min) nu sună atât de impresionant pe hârtie, dar vei fi surprins cât de bine trage motorul ăsta pe un Seria 1. Evident, transmisia automată cu 8 rapoarte (disponibilă opțional) are meritul ei – acestă unitate de la ZF fiind printre cele mai reușite ale momentului, cu schimbări rapide și aproape imperceptibile – reușind să transmită un flux continuu de putere către roți. În cifre, 0-100 km/h se întâmplă în 8,9 secunde iar viteza maximă pe care un 118d o poate atinge este de 212 km/h.

În ciuda acestor performanțe mai mult decât onorabile, un rulaj cât de cât normal (adică aproape de limitele legale de viteză) va aduce un consum extraurban destul de apropiat de consumul mediu anunțat de producător de 4,4 l/100 km. E drept că se poate coborî destul de mult și sub această valoare, dar asta presupune un efort mult prea mare de a te abține de la absolut orice plăceri ale condusului în beneficul unui consum, ce-i drept, uluitor pentru un motor de 2,0 litri.

Puțini vor fi cei care se vor sacrifica atat de mult la volanul unui BMW pentru a bate recorduri de consum. Cei mai mulți se vor bucura de dinamica foarte bună a Seriei 1 și vor parcurge traseele zilnice din pură plăcere, fără a se plictisi vreo clipă de modul în care se conduce această mașină.

Și până la urmă, asta e și ideea pentru cei care își cumpără o Seria 1 în detrimentul altei compacte premium. Clientul tipic de Seria 1 își dorește o mașină compactă, cu toate avantajele de rigoare, fără a pierde însă esența calităților care fac un BMW să fie un BMW. Cel ce-și cumpără un „1” știe că motorul dispus longitudinal și tracțiunea spate mănâncă mult din spațiul interior, dar este conștient că acesta nu a fost irosit fără rost pentru că mașina sa este singura din segmentul compact cu o distribuție egală a maselor pe punți (50:50). Iar cine înțelege ce-nseamnă asta, va aprecia un Seria 1 la adevărata valoare. Pentru toți ceilalți există A3, A-Class, V40 sau, de ce nu, noul Golf.

Specificații tehnice:

118d Urban Line

  • Diesel, 4L, 1.995 cmc, turbo twin-scroll, RWD
  • 143 CP/4.000 rot/min, 320 Nm/ 1.750 – 2.500 rot/min
  • 0 – 100 km/h în 8,9 secunde, 212 km/h
  • 4,4 l/100 km, 116 g CO2/km

Când prima generație a Seriei 1și-a făcut apariția în 2004, reacțiile au fost împărțite. Pe de-o parte, noul model înlocuia odiosul Seria 3 Compact – model ce distrugea aproape în totalitate silueta armonioasă a unui E46 cu acel posterior ce părea desenat în timpul unei pene de curent – cu un hatchback în adevăratul sens al cuvântului. Pe de altă parte, perseverența bavarezilor de a păstra soluția tehnică cu tracțiune spate chiar și pentru cel mai mic model din gamă a atras o serie de critici legate de spațiul interior. Însă, chiar și acum, la opt ani de la lansare – timp în care a trecut la cea de-a doua generație – Seria 1 nu a fost încă egalată în clasa compactă în ceea ce privește ținuta de drum orientată către dinamism și nivelul de feedback pe care-l oferă direcția perfect coerentă și, evident, neatinsă de orice fel de rebeliuni venite din partea motorului.

Dacă aș fi scris acest test cu trei luni în urmă, aș fi salutat încă o dată statornicia bavarezilor de a păstra tracțiunea spate la toate modelele din gamă. Însă, printre premierele găzduite de standul BMW de la Paris din septembrie a existat un concept care cutremură din temelii toate principiile păstrate cu atâta sfințenie de germani timp de aproape un secol. Denumit Concept Active Tourer, acest MPV compact va ajunge în producția de serie în viitorul apropiat și va introduce o platformă hibridă cu… tracțiune față și motoare în trei cilindri. Vestea bună este că actuala generație a Seriei 1 este abia la început de drum, așa că ne putem bucura ani buni de-acum încolo de mecanica impecabilă și de senzațiile pe care doar o mașină cu tracțiune spate ți le poate induce – fie ea și de doar 4,3 metri lungime.

Prima generație a Seriei 1 nu a fost considerată niciodată o mașină frumoasă. Însă, a fost asimilată treptat ca un model de sine stătător, iar coupé-ul derivat din aceasta (și mai târziu fenomenalul 1M) nu au făcut decât să amelioreze modul în care hatch-ul BMW era privit de public. Și când abia ne obișnuisem cu mutra acestuia – devenită între timp simpatică –, 2011 ne-a adus o generație destul de mult schimbată, care se aliniază la noua linie de design a mărcii. Și dacă actuala direcție stilistică a mărcii ne-a adus o Serie 3 absolut superbă, un „5” elegant, impunător și totuși suficient discret și o Serie 7 ce emană fix acea opulență de bun gust care lipsea cu desăvârșire de la vechiul model, în cazul Seriei 1 operația nu a dat aceleași rezultate pozitive. De parcă designerii n-au avut suficient spațiu la dispoziție să integreze armonios toate elementele stilistice specifice mărcii, noua Serie 1 suferă de aceeași criză de identitate regăsită și în cazul celui mai mic dintre SUV-urile BMW, X1.

Nu spune nimeni că Seria 1 este o mașină urâtă. Probabil că nu a trecut suficient timp ca să ne obișnuim cu liniile acesteia, iar apariția viitoarei Serii 2 (așa se va numi viitorul 1 coupé) va îndulci și mai mult percepția asupra designului. Depinde foarte mult și de fiecar model în parte, pentru că sunt șanse destul de mici să întorci capul după un 114i cu cea mai austeră versiune de echipare și vopsit într-un banal gri metalizat.

În schimb, acest 118d în echipare Urban Line este o demonstrație vie despre cum se poate schimba o mașină dacă o configurezi fără nicio sfială și bifezi o culoare exterioară cât mai stridentă și un set de jante contrastante. Indiferent de momentul zilei sau de starea vremii, nuanța exterioară Valencia Orange (care a fost disponibilă inițial doare pe 1M Coupé) a primit numeroase aprecieri, confirmate de privirile deloc discrete pe care le atrăgea mașina. Evident că și jantele de culoare albă au aportul lor în desăvârșirea acestui pachet, condimentat discret de lamelele calandrului și de cele două baghete de pe barele de protecție vopsite în același alb lucios.

Interiorul noului model a evoluat semnificativ dacă facem o comparație ce oferea prima generație a Seriei 1. Consola centrală s-a rupt de liniile triste ce încă păstrau reminescențe de la generația E46 a Seriei 3 și a îmbinat un design minimalist mult mai inspirat cu materiale mult mai plăcute la atingere. De acestă dată, inserțiile de aluminiu de pe tunelul median și volan sunt într-adevăr metalice, iar întregul habitaclu transmite o senzație de calitate specifică modelelor din clasele superioare. Sistemul de navigație Profesional intoduce în partea superioară a consolei centrale un display de înaltă rezoluție cu diagonala de 8,8 inch, identic cu cel de pe noua Serie 3 (de fapt întreaga consolă centrală pare luată de la sora mai mare). Ultima evoluție a interfeței iDrive este la ani lumină de încrângătura cu care ne-au obișnuit BMW-urile de odiniară, adaptarea fiind o chestiune de câteva minute (hai, ore, pentru cei mai grei de cap).

Însă toate aceste detalii contează mai puțin când ajungi să conduci un Seria 1. Da, e plăcut să fii înconjurat de un interior de calitate, iar miciile detalii, în genul iluminării ambientale ce poate fi schimbată dintr-un roșu de-a dreptul erotic într-un albastru electrizant specific echipării Urban Line, chiar fac diferența. Însă mult mai important este modul în care stai la volanul unui Seria 1. Și-aici pur și simplu nu există loc de repoș la acest capitol. Poate că cel ce va sta în spatele unui șofer mai înalt de 1,90 m va trebui să adopte o poziție de yogin ca să încapă în mașină, dar cel de la volan va fi veșnic cel privilegiat. Mașina de test dispunea de scaune sport cu sprijin lateral reglabil pentru cei doi ocupanți ai locurilor anterioare, care și-au dovedit din plin utilitatea pe viraje.

Pentru că Seria 1 chiar știe să vireze. Nu e vorba de viteza cu care abordezi o curbă, ci de felul în care te face să te simți făcând asta. Nu rezultatul conteză – ar fi totuși de preferat să ieși întreg din viraj – cât mai mult procesul în sine. Direcția este vie, comunicativă, iar ruliul nu va pune mari probleme nici în virajele abordate cu prea mult entuziasm. Spiritul bavarez este încă acolo, dându-ți constant încredere că poți să mergi mai tare, că poți să forțezi mai mult, că n-ai atins încă limitele mașinii.

Și chiar dacă reușești să te apropii de limitele aderenței, electronica va interveni aproape imperceptibil, făcându-te să crezi că tu ești cel care ai scos-o la capăt în cele din urmă. Chiar și în modul de conducere Sport+ (disponibil împreună cu transmisia automată și cu direcția sport cu demultiplicare variabilă) intervenția mult tardivă a DSC-ului va fi la fel de progresivă, lăsându-te să înveți reacțiile mașinii și să acționezi în consecință.

Însă pentru a ajunge tare într-un viraj, ai nevoie și de putere. Iar privit în lista de motorizări diesel disponibile, specificațiile acestui 118d îl încadrează fix la jumătatea gamei. Poate că 143 CP și 320 Nm (cei din urmă disponibili între 1.750 și 2.500 rot/min) nu sună atât de impresionant pe hârtie, dar vei fi suprins cât de bine trage motorul ăsta pe un Seria 1. Evident, transmisia automată cu 8 rapoarte (disponibilă opțional) are meritul ei – acestă unitate de la ZF fiind printre cele mai reușite ale momentului, cu schimbări rapide și aproape imperceptibile – reușind să transmită un flux continuu de putere către roți. În cifre, 0-100 km/h se întâmplă în 8,9 secunde iar viteza maximă pe care un 118d o poate atinge este de 212 km/h.

În ciuda acestor performanțe mai mult decât onorabile, un rulaj cât de cât normal (adică aproape de limitele legale de viteză) va aduce un consum extraurban destul de apropiat de consumul mediu anunțat de producător de 4,4 l/100 km. E drept că se poate coborî destul de mult și sub această valoare, dar asta presupune un efort mult prea mare de a te abține de la absolut orice plăceri ale condusului în beneficul unui consum, ce-i drept, uluitor pentru un motor de 2,0 litri.

Puțini vor fi cei care se vor sacrifica în halul ăsta la volanul unui BMW pentru a bate recorduri de consum. Cei mai mulți se vor bucura de dinamica foarte bună a Seriei 1 și vor parcurge distanțele zilnice din plăcere, fără a se plictisi vreo clipă de modul în care se conduce această mașină.

Și până la urmă asta e și ideea pentru care unii clienți își cumpără o Seria 1 în detrimentul altei compacte premium. Clientul tipic de Seria 1 își dorește o mașină compactă, cu toate avantajele de rigoare, fără a pierde însă esența calităților care fac un BMW să fie un BMW. Cel ce-și cumpără un „1” știe că motorul dispus longitudinal și tracțiunea spate mănâncă mult din spațiul interior, dar înțelege că acesta nu a fost irosit fără rost pentru că mașina lui este singura din segmentul compact cu o distribuție egală a maselor pe punți (50:50). Iar cine înțelege ce-nseamnă asta, va aprecia un Seria 1 la adevărata valoare. Pentru toți ceilalți există A3, A-Class, V40 sau, de ce nu, noul Golf.

Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro

BMW Motorrad

Comentarii

©2021 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account