Comparativ foto: noul Jaguar XE vs BMW Seria 3 Sedan
Noul Jaguar XE este anunțat cu surle și trâmbițe de britanicii, susținând sus și tare că noul XE este cel mai dinamic, cel mai agil și cel mai eficient model din clasa medie premium. Noi însă suntem puțin mai sceptici și am hotărât să vedem cu stă, de fapt, noul Jaguar XE împotriva celei mai bune limuzine din clasă: BMW Seria 3 Sedan.
1. Jaguar XE 20d 163 CP MT vs BMW Seria Sedan 3 318d 143 CP MT
Pentru a face acest comparativ în cel mai obiectiv mod cu putință am făcut o analiză a principalelor variante de motorizare, iar pentru că Jaguar XE oferă o gamă mult mai restrânsă de propulsoare în comparație cu BMW Seria 3 Sedan, ne-am pliat după modelul britanic, astfel că în cazul motorizărilor de „bază”, Jaguar XE pornește cu un mic avantaj. Analiza noastră Jaguar XE vs BMW Seria 3 Sedan începe cu propulsorul de intrare în gamă pentru XE și anume un 2,0 litri, diesel, ce dezvoltă 163 de cai-putere. Am comparat datele tehnice și prețurile pentru această versiune cu motorizarea 318d a BMW-ului Seria 3, care dezvoltă 143 de cai-putere. Desigur, am fi putut alege versiuena 320d, cu 184 CP, dar am fi acordat un avantaj evident, încă de la început, modelului bavarez. Un alt aspect important este legat de prețurile pentru Jaguar XE. Întru-cât Jaguar nu a comunicat oficial aceste prețuri decât pentru Marea Britanie, prețurile afișate de noi pentru noul Jaguar XE sunt cele pentru Regatul Unit, convertite în euro la cursul oficial oferit de BNR. Mai mult, în Marea Britanie, TVA-ul este de 20%, motiv pentru care prețurile reale pentru noul Jaguar XE ar putea fi ceva mai mari în România decât cele prezentate aici.
Prețul de pornire pentru BMW Seria 3 Sedan, comunicat oficial de BMW Romania, este de 33.480 de euro, cu TVA inclus. Din start, acest preț este cu aproximativ 4.295 de euro mai mic decât prețul Jaguar-ului XE, comunicat de Jaguar în Marea Britanie. Totuși, diferența este justificată de performanțele dinamice mai ridicate ale XE-ului. Cu 163 de cai-putere și 380 Nm, Jaguar XE 20d 163 CP are un avantaj de 20 CP și 60 Nm față de BMW Seria 3 318d. Prin urmare, în cazul acestei motorizări, Jaguar XE este mai rapid cu 0,6 secunde în cazul sprintului 0-100 km/h, obținând un timp de 8,4 secunde. Viteza maximă este egală pentru ambele modele și este 212 km/h. În plus, Jaguar XE arată și date mai bune în privința consumul de combustibil cu cei 3,8 l/100 km în regim mixt. Consumul mediu oficial pentru BMW Seria 3 318d este de 4,2 l/100 km. De notat este și faptul că în cazul acestei comparații Jaguar XE vs BMW Seria 3, ambele modele sunt echipate cu transmisii manuale cu șase trepte. Tabelul de mai jos ilustrează în mod comparativ prețurile, performanțele dinamice și datele tehnice pentru Jaguar XE 20d 163 CP și BMW Seria 3 318d.
2. Jaguar XE 20d 180 CP vs BMW Seria 3 Sedan 320d 184 CP
Următoarele versiuni de motorizare analizate în cadrul comparativului foto Jaguar XE vs BMW Seria 3 Sedan sunt, probabil, și cele mai populare printre potențialii clienți. Din acest motiv, transmisiile luate în calcul pentru ambele modele sunt cele automate, cu opt rapoarte. Trebuie menționat și faptul că BMW nu acordă transmisia Steptronic în echiparea standard, ci ca dotare opțională ce are un cost de 2.263 de euro. În cazul comparației de prețuri noi am adăugat costul transmisiei manuale în prețul total al Seriei 3, ceea ce înseamnă că prețul de bază al mașinii este, de fapt, mai mic cu 2.263 de euro.
În cazul acestor versiuni de motorizare Jaguar XE are un preț mai mare cu aproximativ 1.500 de euro față de BMW Seria 3 Sedan, cu toate că rămâne în urmă la capitolul performanțe tehnice. Cu toate că este comunicat ca un model cu un șasiu construit integral din aluminiu, Jaguar XE 20d 180 CP este cu 0,4 secunde mai lent decât BMW Seria 3 320d în cazul sprintului 0-100 km/h. 320d oprește cronometrul pentru accelerația 0-100 km/h la 7,4 secunde și obține o viteză maximă de 230 km/h, mai mare decât cea de 225 km/h obținută de Jaguar XE. Totuși, Jaguar XE se remarcă din nou la capitol consum de combustibil, unde își devansează rivalul german, chiar dacă diferența oficială este de doar 0,2 l/100 km în cazul consumului în regim mixt. Pe de altă parte, pentru cei care pun neapărat accent pe eficiență, BMW Seria 3 Sedan 320d poate fi comandat și în versiunea EfficientDynamic Edition, caz în care consumul mediu este de 4,1 l/100 km și, implicit, puțin mai bun decât în cazul Jaguar-ului XE. Impresionant în cazul lui XE, pentru această versiune de motorizare, este valoarea momentului maxim, de 430 Nm, comparată cu cea de 380 Nm, disponibil pentru 320d. Un alt avantaj al BMW-ului Seria 3 este faptul că această versiune de motorizare poate fi echipată și cu sistemul de tracțiune xDrive. Pe de altă parte, Jaguar tocmai a anunțat versiuni cu tracțiune integrală pentru modelul F-Type, așa că nu este exclus ca și XE să primească în viitor un sistem de tracțiune integrală.
3. Jaguar XE 20i 200 CP vs BMW Seria 3 Sedan 320i 184 CP
Primele versiuni de motorizare pe benzină incluse de noi în acest comparativ Jaguar XE vs BMW Seria 3 Sedan sunt cele de 2,0 litri. Deoarce cea mai „slabă” versiune pe benzină ce echipează Jaguar XE are 200 CP, am ales să o comparăm cu versiunea de 184 de cai-putere, 320i. Următoarea versiune în cazul BMW-ului Seria 3 este 228i, iar puterea este mult mai mare decât cea a XE-ului. Cu un preț de aproximativ 34.294 euro, Jaguar XE este mai ieftin cu mai mult de 2.500 de euro decât BMW Seria 3 Sedan 320i. La fel ca și în cazul precedent am adăugat cei 2.263 de euro ai transmisiei automate Steptronic la prețul de pornire al versiunii 320i. În cazul acesta, deși are o putere mai mare – 200 CP și 320 Nm – Jague XE este din nou mai lent în cazul sprintului de la 0 la 100 km/h. BMW Seria 3 Sedan 320i – 184 CP și 270 Nm – accelerează până la 100 km/h în 7,3 secunde, fiind cu 0,4 secunde mai rapid decât XE. Mai mult, valorile consumului de carburnat sunt net superioare în cazul Seriei 3, lucru ce demonstrează avansul pe care motorizările pe benzină bavareze îl au în fața rivalilor de la Jaguar. Cu un consum mediu de 5,9 l/100 km, 320i este mult mai eficient decât XE 20i 200 CP care consum în medie, 7,5 l/100 km. Diferența este și mai mare în cazul consumul urban, unde 320i consumă 7,7 l/100 km, iar XE trece de pragul de 10 l/100 km.
4. Jaguar XE 20i 240 CP vs BMW Seria 3 Sedan 328i 245 CP
Ultima versiune de motorizare pe care o luăm în calcul este tot pe benzină, tot un 2,0 litri turbo, doar că puterea este ceva mai mare. Cu un preț de pornire de 43.431 de euro – incluzând aici și costul transmisiei automate Steptronic – BMW Seria 3 Sedan 328i este cu aproape 1.500 de euro mai scump decât Jaguar XE 20i 240 CP. Această diferență este însă cât se poate de bine ilustrată în tabelul de mai jos. Pur ș simplu, BMW Seria 3 Sedan 328i este superior Jaguar-ului XE la toate capitolele. Cu 245 CP și 350 Nm, 328i accelerează de la 0 la 100 km/h în 6,1 secunde și are o viteză maximă de 250 km. Jaguar XE 20i, în versiunea de putere de 240 CP și 340 Nm, face acest sprint în 6,8 secunde, stabilind o viteză maximă tot de 250 km/h. Diferența este vizibilă și în cazul consumului de combustibil, unde 328i are un consum mediu mai bun cu 1,2 l/100 km decât Jaguar XE. În plus, dacă BMW Seria 3 Sedan 328i este echipat și cu sistemul de tracțiune integrală xDrive, timpul 0-100 km/h scade până la 5,8 secunde, moment în care 328i xDrive devine cu aproape o secundă mai rapid decât XE 20i 240 CP.
De notat este și faptul că fiecare dintre cele două modele oferă versiuni pe benzină cu șase cilindrii. Un V6 S/C de 340 CP este disponibil pentru Jaguar XE, în timp ce BMW oferă, în cazul versiunii 335i, un motor cu șase cilindri în linie, ce dezvoltă 306 CP. Totuși, considerăm că aceste motorizării nu vor fi cele mai populare printre potențialii clienți.
Mai mult, trebuie menționat că BMW oferă și o variantă diesel cu șase cilindri pentru versiunile 330d și 330d xDrive, în timp ceJaguar nu are deocamdată un rival pentru această versiune. În plus, în cazul motorizărilor pe benzină, BMW oferă și o variantă low-cost, cu un motor de 1,6 litri, ce dezvoltă 136 de cai-putere. Probabi că pe măsură ce Jaguar XE va fi disponibil pe toate piețele, gama sa de motorizări va fi îmbogățită, cel puțin cu un V6 diesel de 3,0 litri și, cel mai probabil, va avea și o versiune cu tracțiune integrală preluată de la modelul mai mare XF.
În concluzie, Jaguar XE este un model care are de câștigat la capitolul design pentru că aduce în clasa medie premium multe dintre elementele care au transformat F-Type-ul într-una dintre cele mai frumoase mașini construite vreodată. În plus, cu un șasiu aluminiu, XE promite o experiență de condus foarte plăcute. Totuși, pe hârtie, BMW Seria 3 Sedan iese încă în avantaj, la aproape toate capitolele.
Nu avem încă foarte multe date despre interiorul XE, dar știm că sistemul multimedia anevoios și alambicat ce echipează modelel curente a fost îmbunătățit pentru a oferi o experiență mai bună, iar noile tehologii și echipamnete de siguranță introduse de Jaguar vor face față cu brio celor ce echipează deja modele germane.