BMW E32 V16 – Peștișorul de aur

„Șaptele secret” a fost un proiect dezvoltat în spatele ușilor închise care a amplificat imaginea premium a mărcii BMW.

Operațiunea Goldfish nu este vreun film mai vechi cu James Bond, ci unul dintre cele mai îndăznețe și mai „ultramegasecrete” proiecte BMW. Scopul nu era acela de a provoca tensiuni sociale ori de a instala  guverne marionetă undeva în lumea necivilizată, ci de a crea o mașină care să aducă în lumină talentul, ambiția și seriozitatea cu care BMW își dorea să cucerească piața limuzinelor premium. BMW E32 a fost o mutare serioasă în acest sens, fiind considerat primul BMW cu adevărat premium.

BMW E32 V12 Goldfish (2)

Proiectul Goldfish a fost gândit de Dr Karlhienz Lange, Adolf Fischer și Hanns Peter Weisbarth, trei seniori destul de influenți în cadrul companiei la acea vreme. Lange a venit cu ideea pentru motorul V12 M70 de cinci litri și l-a întrebat pe Fischer dacă poate dezvolta ceva mai ambițios de atât. Șase luni mai târziu, chiar în ajunul Crăciunului anului 1987, Lange testa pe dinamomentru un motor V16 de 6,7 litri. Motorul ăsta dezvolta 410 CP la 5.200 rpm și 800 Nm la 3.900 rpm și a fost montat pentru prima dată într-un BMW E32 de culoare aurie, de unde și numele.

BMW E32 V12 Goldfish (3)Era un V12 căruia i s-au adăugat încă patru cilindri. Era cu vreo 30 de cm mai lung decât un V12 și a fost destul de greu de potrivit sub capotă cu modificări minime. Au ales să mute sistemul de răcire în spate pentru a avea mai mult loc în față și odată cu asta să facă niște decupaje ciudate în caroserie. Cutia de viteze, o manuală cu șase trepte, a fost împrumutată de la BMW Seria 8, din lipsa timpului în mare parte, dar și a bugetului strâns. Rezultatul final a fost un BMW E32 care atingea o viteză maximă de 280 km/h și accelera de la 0 la 100 km/h în șase secunde. Nu a intrat niciodată în producție, a rămas doar la stadiul de prototip, dar a stârnit curiozitatea și fascinația celor care au plecat urechea la ce se întâmpla în spatele ușilor închise când inginerii BMW aveau chef de muncă, dar și de distracție. Și le-a stârnit mai târziu pasiunea pentru marcă, dar și pofta de a-și deschide mai larg portofelele și să plătească premium pentru un BMW. Acum se vorbește despre revenirea motorului V12 pe BMW Seria 7, dar un V16 nu credem că vom vedea vreodată într-un BMW. Într-un Rolls ar avea loc unul. Rowan Atkinson știe mai bine.

Sursa – BMW Blog/motor.es/lapteleluiZorro

A apărut numărul trei al revistei BMW Blog România și este disponibil în toată rețeaua magazinelor Inmedio și la chioșcurile de difuzare a presei la nivel național:

Promo BBR_3

Urmărește și testul nostru video cu noul BMW Seria 7 Sedan 750Li xDrive:

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account