BMW Vision Next 100 îți pune imaginația la treabă
BMW Vision Next 100 reprezintă mai mult decât un simplu exercițiu de imaginație. Este o viziune care-și propune să ne arate cum este văzută acum mobilitatea viitorului. O mașină care-și schimbă forma, care se conduce singură, care se contează cu tot ce te-nconjoară și care te face să fii un șofer mai bun decât ești. Dacă istoria BMW ne este cunoscută, viitorul încă nu poate fi decât presupus, astfel că BMW Vision Next 100 nu face altceva decât să ne ofere câteva indicii despre cum vede BMW viitorul mobilității.
„Cea mai bună metodă de a prevedea viitorul este acea de a-l crea” este unul dintre citatele care însoțesc informațiile despre BMW Vision Next 100 și, dacă ținem cont doar de felul în care noul concept arată, viitorul pare să fie unul cât se poate de interesant. Mai mult, BMW Vision Next 100 ne propune o serie de tehnologii care nu fac altceva decât să ne ducă în filmele SF.
BMW Vision Next 100: From driver to „Ultimate Drive” prin intermediul tehnologiilor digitale
Partea bună legată de acest nou concept este aceea că șoferul este pus pe primul loc, lucru care nu poate decât să ne bucure. Conform celor de la BMW, chiar dacă preferințele șoferilor se schimbă într-un ritm alert, mașinile viitorului vor fi construite pentru a împăca două personalități diferite. Aceea de „Ultimate Driver” și aceea care presupune relaxare în timpul deplasărilor. BMW Vision Next 100 aduce un interior modular, care-și schimbă arhitectura în funcție de modul de condus ales. În modul „Boost”, șoferul este în deplin control, iar mașina nu face altceva decât șă-i ofere o serie de informații care să-l ajute să conducă mai rapid, mai corect și mai sigur. În modul „Ease”, interiorul se modifică, mașina preia controlul asupra tuturor funcțiilor și interiorul devine un loc de relxare.
„Alive Geometry” este numele sub care funcțiile care conectează șoferul cu mașina se regăsesc. BMW Vision Next 100 vine „echipat” cu aproape 800 de triunghiuri integrate în instrumentalul de bord și în unele părți ale panourilor laterale. Aceste triunghiuri funcționează mai degrabă sub forma unor gesturi și nu sub forma unor informații 2D afișate, astfel că și cea mai mică mișcare periferică este vizibilă pentru șofer. Cele aproape 800 de triunghiuri care alcătuiesc „Alive Geometry” se mișcă, ne spun cei de la BMW, asemenea unui stol de păsări, iar fiecare mișcare coordonată oferă o informație precisă, foarte ușor de intuit de cei din interior. Sigur, acum ne este foarte greu să ne imaginăm cum 800 de triunghiuri se pot mișca pentru a oferi o informație coerentă, însă bavarezii par să fie destul de încrăzători și susțin că această tehnologie ar putea fi implementată într-un viitor nu foarte îndepărtat. Și în cuvinte este și extrem de greu de explicat, așa că cel mai bine e să arunci un ochi pe animația de mai jos.
În momentul de față, orice afișaj din interiorul unui automobile este direct dependent de existența unui display. BMW Group lucrează la o tehnologie – printare 4D îi spune ei – care să permită, în viitor, construcția și implementarea unei astfel de afișaj la bordul mașinilor. Astfel, întreg parbrizul ar putea servi drept un ecran pe care informațiile să fie afișate. De asemenea, Alive Geometery funcționează în strânsă legătură cu sistemul Head-Up Display.
BMW Vision Next 100: două moduri de condus – „Boost” și „Ease”
Cele două moduri de condus disponibile pentru BMW Vision Next 100 sunt diametral opuse, fiecare dintre ele corespunzând unui alt mod de condus. În modul „Boost”, tot controlul îi revine direct șoferului, iar mașina nu face altceva decât să furnizeze informații concrete, care să ajute și care să ducă într-un final la o experiență de condus mult mai plăcută decât până acum. Practic, cu ajutorul „Alive Geometry”, BMW Vision Next 100 devine copilotul perfect. Șoferului îi sunt furnizate informații privind trasa ideală într-un viraj, puncul de frânare, punctul de virare și viteza optimă pentru abordarea unui viraj. Pract, acest concept transformă experiența condusului într-un joc video performant care devine realitate. Mie unul nu mi se pare deloc atractiv, ba chiar mi se pare înfricoșător să știu că cineva vine din cotrasens și se bazează pe informațiile oferite de mașină pentru a aborda un viraj… Totuși, BMW susține că aceste informații nu au nici pe departe scopul de a te transforma într-un șofer mai rapid, ci într-un șofer mai bun. În modul „Boost”, pe lângă faptul că șoferul deține controlul, tot interiorul își modifică forma. Volanul și scaunul își schimbă poziția, iar consola centrală se poziționează automat pentru a fi orientată spre șofer și, în timpul călătoriei, șoferul poate interacționa cu mașina prin gesturi. De cealaltă parte, în modul „Ease”, scaunele își schimbă poziția, astfel încât șoferul și pasagerul pot, de exemplu, sta față în față. Știm că din nou este greu de imaginat, așa că te lăsăm cu o altă animație, tot mai jos.
BMW Vision Next 100: „The Companion” devine partenerul digital
Pentru că suntem din ce în ce mai conectați lumilor digitale în care ne petrecem o bună parte din timp, noul concept este echipat cu un partener, numit „The Companion”. Acest sistem/obiect digital sau interfață este reprezentată de un element sculptural care reprezintă legătura dintre șofer și mașină. Dacă ai văzut Avatar îți poți face o idee despre cum ar trebui să funcționeze chestia asta. Mai multă însă, „The Companion” este și un fel de inteligență artificială pentru că mereu învață despre șofer și pe măsură ce informațiile despre stilul de condus, despre obiceiuri sau rute sunt memorate, „The Companion” devine mai inteligent. Nu are sens să insităm pe chestia asta pentru că n-avem nicio animație și e atât de departe de realitate încât sunt șanse mai mari să ne trezim cu un nou război și să ne întoarcem cu toții la nivelul unui BMW E30.
BMW Vision Next 100: Materiale din viitor și un design tipic BMW
Despre design putem spune că este tipic BMW, chiar dacă mie personal nu-mi prea place. Mă așteptam la ceva mia frumos, mai agresiv, mai sportiv și mai impunător pentru cei 100 de ani ai mărcii, dar nu părerea mea contează. Materialele sunt unele reciclate, iar fibra de carbon intră mult în discuție, chiar dacă nu știm exact pe unde intră în construcția conceptului. Nu știm nici cum este propulsat acest concept, dar suntem siguri că folosește un combustibil tot din viitor, așa cum și anvelopele sunt din viitor. Practic, totul despre BMW Vision Next 100 este din viitor și, al fel ca în orice altă situație, viitorul prevăzut de BMW vine cu bune și rele. Important este ca după ce tragi linie, să fie mai multe bune și mai puțin rele. BMW Vision Next 100 este un exercițiu interesant, care propune lucruri interesante și care ne obligă să ne punem imaginația la treabă pentru a înțelege cum funcționează anumite lucruri. Și, dacă te așteptai la un concept cu un V8 supraalimentat ajutat de două motoarele electrice știu că ești puțin dezamăgit. Dar evoluția vine peste noi și nu o putem opri.