Povestea primului BMW M3 Cabriolet
BMW a anunțat că noul BMW M4 Cabriolet va fi lansat în 2021 și că debutul lui este programat exact pentru a prinde sezonul cald. Cu această ocazie ne amintim de BMW M3 Cabriolet E30, care a fost primul model decapotabil creat de divizia BMW M.
La jumătatea anilor ’80 avea planuri serioase pentru a concura în campionatele de turisme Grupa A. Însă, pentru omologarea modelului de curse, regulamentul cerea ca acest autoturism să fie produs în cel puțin 5.000 de exemplare destinate condusului pe șosea. Iar acestea trebuiau vândute în cursul a 12 luni. Așa a luat viață prima generație BMW M3 (E30), care a fost prezentată publicului în 1985, la salonul auto din Frankfurt. M3 E30 avea să fie produs între 1986 și 1991, având un success fenomenal în motorsport, câștigând titluri în campionatele de turisme din Germania și Europa, precum și în campionatul mondial de turisme.
Până la finalul lui 1991 au fost produse în total 17.970 de exemplare BMW M3 E30, incluzând diferite versiuni special și evoluând constant din punctual de vedere al puterii. Au devenit modele de colecție edițiile M3 Evolution, M3 Cecotto și ediția semnată de campionul Roberto Ravaglia, care a câștigat Campionatul Mondial de Turisme cu BMW M3 E30.
Cererea pentru modelele BMW M3 E30 pentru șosea a fost crescută, astfel că BMW a decis ca în 1988 să lanseze și versiunea cabriolet. Astfel, BMW M3 E30 era la acea vreme singurul model din Campionatul German de Turisme (DTM), care era oferit și în variant decapotabilă. Inițial, BMW M3 E30 Cabriolet dispunea de o versiune cu 195 CP a motorului cu 4 cilindri în linie. BMW M3 E30 Cabriolet din 1988 cântărea 1.360 kg și avea un raport de 6,97 kg per cal putere. Iar propulsorul de 2,3 litri, cu 16 supape, îi permitea atingerea unei viteze maxime de 228 km/h. În vara lui 1989 propulsorul a primit încă 20 CP. Astfel, livra 215 CP și creștea viteza maximă până la 239 km/h. La acea vreme, era o performanță impresionantă pentru un cabriolet cu 4 locuri.
Cutia de viteze manuală cu 5 trepte avea la rândul ei un rol important în plăcerea condusului. Prima treaptă era în partea din stânga jos. BMW M precizează că astfel era mai scurtă distanța între treapta a 2-a și a 5-a.
Ambianța sportivă de la postul de conducere era completată de volanul M Technic îmbrăcat în piele și scaunele M Sport, puternic profilate, care avea și reglaj la nivelul coapselor. Tapițeria de piele era opțională, dar oferea și posibilitatea ca zonele canalului median și fețele portierelor să fie acoperite cu Nappa.
Nu în cele din urmă, BMW M3 E30 Cabriolet este unul dintre cele mai rare modele BMW M, fiind produs în doar 786 de exemplare. Iar rolul său a fost esențial pentru ca divizia BMW M GmbH să-și creeze o tradiție impunând un etalon în rândul cabrioletelor de performanță cu 4 locuri. BMW M3 E30 Cabriolet a fost urmat de generațiile M3 E36, M3 E46, M3 E93 și M4 F80. Iar ștafeta va fi preluată până în vara lui 2021 de BMW M4 Cabriolet G80. Bavarezii încă nu oferă specificații tehnice despre acest model. Dar este cert că va renunța la plafonul metalic al fostei generații, revenind la clasicul plafon textil, care are avantaje la capitolul greutate. Așadar, rămâne de văzut dacă M4 Cabriolet va dispune tot de două versiuni de putere ca și M4 Coupe, adică 480 sau 510 CP livrați de propulsorul biturbo de 3 litri, cu 6 cilindri în linie. De această decizie va depinde și dacă va fi propusă cutia de viteze manuală. Sau dacă va fi disponibilă doar transmisia M Steptronic cu opt trepte și Drivelogic.