BMW M3 E92 vs M4 Coupe: Normal aspirat vs supraalimentat?

BMW M3 E92 vs M4 Coupe

Discuția unui motor „normal aspirat vs supraalimentat” are multe argumente și contra-argumente și este, similară poate, cu cea dintre diesel vs benzină. Totuși, pentru cei care țin la tradițe, un motor normal aspirat va avea întotdeauna mai mult farmec decât unul supraalimentat, așa cum o turbină cântărește mai mult pentru cei care caută o cilindree mai mică, un cuplu mai mare și, de ce nu, un consum ceva mai redus.

BMW M3 E92 vs M4 Coupe este ilustrația perfectă, iar dacă mă întrebai acum doi-trei ani ce aș alege între un motor normal aspirat vs unul supraalimentat, aș fi ales fără discuție unul fără turbine sau compresoare. Acum însă lucrurile s-au schimbat puțin, pentru că BMW duce supraalimentarea la rang de artă, atât prin prisma curbelor de cuplu, cât și prin prisma livrării puterii și a acelui compromis dintre performanță și consum. Toate datele arată că, cel puțin în condițiile de testare realizate de producători, motorizările turbo sunt mai eficiente și mai puțin poluante decât cele normal aspirate. Mai ales că cilindreea este considerabil mai mică, iar puterea este, de cele mai multe ori, egală sau chiar mai mare. Asta fără să luăm în calcul turația minimă de la care începe cuplul să fie livrat.

BMW M3 E92 vs M4 Coupe: date tehnice

Iar poate cel mai bun exemplu pentru a ilustra aceste diferențe este o comparație între datele tehnice ale vechiului BMW M3 Coupe și cele ale actualului BMW M4 Coupe. Dacă BMW M3 E92 avea sub capotă un motor V8, de 4,0 litri, care dezvolta 420 de cai-putere la 8.300 rpm și un cuplu maxim de 400 Nm disponibil de 3.900 rpm, iată că BMW M4 Coupe vine cu un motor cu șase cilindri în linie, de 3,0 litri, a cărui putere maixmă este de 431 CP disponibilă între 5.500 și 7.300 rpm. În același timp, valoarea cuplului pentru BMW M4 Coupe este de 550 Nm și este disponibilă începând cu 1.850 rpm și ține până la 5.500 rpm. Acest exemplu este o demonstrație clară asupra beneficiilor pe care supraalimentarea le aduce în lumea super-sportivelor. În cazul sprintului 0-100 km/h, BMW M3 E92 este mai lent cu 0,5 secunde decât BMW M4 Coupe, indiferent dacă vorbim despre transmisia manuală sau cea automată. Iar diferența de greutate între cele două modele nu este atât de mare pe cât ai crede.

BMW M3 E92 vs M4 CoupeBMW M3 E92 vs M4 Coupe: costuri

Iar dacă această jumătate de secundă nu ți se pare suficient de consistentă, lucurile nu se opresc aici. De exemplu, pentru accelerația în reprize, de 80 la 120 km/h, BMW M3 E92 are nevoie de 4,2 secunde în treapta a IV-a și de 5,2 secunde în treapta a V-a. De partea cealaltă, BMW M4 Coupe are nevoie pentru sprintul 80-120 km/h de 3,5 secunde în treapta a IV-a și de 4,2 secunde în treapta a V-a. Iar în cazul transmisiilor automate diferențele sunt și mai mari. Mai mult, consumul urban oficial comunicat de BMW pentru M3 E92 este de 17,9 l/100 km! În timp ce, tot BMW, spune că M4 Coupe are un consum urban de 12,0 l/100, ceea ce, după toate calculele, este o diferență enormă. Asta fără să mai punem la socoteală impozitele anuale (5.800 de lei pentru M3 E92 vs 2.150 de lei pentru M4 Coupe) sau asigurările. Ținând cont de toate lucrurile astea, este evident că, pe hârtie, supraalimentarea câștigă lupta fără drept de apel. Dar ce se întămplă din spatele volanului?

Ei bine, aici, lucrurile sunt cât se poate de subiective. Din fericire pentru mine, sunt unul dintre norocoșii care a condus atât BMW M3 E92 pe Transbucegi, cât și BMW M4 Coupe pe Transfăgărășan, așa că pot spune cât lucruri din propria experiență. În primul rând, trebuie spus din capul locului că mi-a plăcut mai mult M3-ul E92. Este o mașină mai brutală, mai agresivă și care te răsplătește înzecit. Faptul că ai un V8 care se turează până la 8.300 rpm este o nebunie în sine, iar toate celelalte argumente sunt mult mai apropiate de „analog”, decât ce oferă M4 Coupe. Cu toate astea, nu e niciun dubiu legat de care dintre cele două este mașina mai rapidă, pentru că M4 Coupe câștigă detașat. Dar, pentru pura plăcere a condusului, M3 E92 este mașina mai bună. Și, probabil că acesta este unul dintre motivele pentru care BMW M4 DTM are sub capotă un motor de 4,0 litri, în configurație V8, normal aspirat, care dezvoltă aproximativ 480 CP și 550 Nm, în versiunea echipată cu restrictoare.

În conculzie, BMW M3 E92 vs M4 Coupe are, pentru mine, răspunsul la mai multe întrebări. Da, supraalimentarea nu este doar o chestie de marketing, ci face cu adevărat diferența. Iar dacă nu ar fi așa, sunt sigur că BMW nu ar fi mizat totul pe această carte, așa cum sunt sigur că nici Mercedes-Benz nu ar fi ales să facă trecerea la motorizări cu șase cilindri în linie. Dar, nimeni nu poate lua vreodată farmecul unui motor normal aspirat, creat de o divizie de performanță.

Descoperă colecția de lifestyle BMW M și alege accesoriul perfect:

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account