Gerovital
Gerovital
Gerovital

Test BMW F 800 R: Punctul de echilibru

BMW F 800 R

BMW F 800 R 2015, vine cu un nou look, datorat în principal noului far simetric, și cu mai multe modificări de ordin tehnic menite să rafineze ceea ce era deja unul dintre cele mai complete pachete din segmentul tău.

BMW F 800 R nu este neapărat genul de motocicletă care-ți face inima să bată mai repede: nu uimește prin puteri stratosferice (are acum 90 CP, față de 87 ai modelului precedent), are un design destul de cuminte, fără extravaganțe și nici nu vine cu vreo soluție tehnică revoluționară. Inginerii bavarezi au încercat să rafineze naked-ul cu motor bicilindric, mai degrabă decât să-l revoluționeze. Astfel, avem același cadru cu grindă dublă, în interiorul căruia motorul cu doi cilindri paraleli are funcție portantă. Motorul este înclinat mai puțin în cadru, unghiul pe care acesta îl face cu verticala scăzând de la 23 la 18 grade, pentru o mai bună centralizare a maselor. Toleranțele mecanismului motor au fost revizuite, într-o încercare de a diminua vibrațiile. Poziția la ghidon a fost și ea schimbată, șaua fiind acum mai joasă cu 10 mm, iar scărițele au fost și ele mutate. Noul far, compact și, spre deosebire de cel vechi, simetric, îi dă un nou look motocicletei bavareze. F 800 R arată mai atrăgător acum, mai zvelt și mai modern, dar își pierde „ciudățenia” care îl făcea deosebit. Văzut din față, ar putea foarte bine să fie o Honda sau o Yamaha.

BMW F 800 R

De la ghidon, lucrurile nu stau foarte diferit față de modelul precedent. Avem aceeași poziție de pilotaj naturală, excelentă pentru rideri de toate dimensiunile. Șaua joasă nu pune probleme în a atinge solul cu picioarele decât, eventual, celor afectați de nanism. Calitatea finisărilor și a materialelor se pare că este cu o treaptă mai sus decât la vechiul model, pe care l-am criticat la vremea sa sub acest aspect. Un lucru foarte bun, având în vedere că F 800 R costă totuși 8.955 de euro în echiparea de bază – o sumă care implică niște pretenții în ceea ce privește grija la detalii. Exemplarul testat de noi arată chiar foarte bine în culoarea Racing Blue metalizat/Negru lucios (52 de euro pe lista de opționale).Când te pui în mișcare, chiar la un ritm lejer, prin oraș, observi imediat trucul care îi reușea de minune și modelului anterior: F 800 R este foarte ușor de pilotat și extrem de bine echilibrat. Aș merge atât de departe încât să spun că e printre cele mai bune motociclete pentru începători. Motorul trage suficient încât să te scoată din orice problemă, dar nu pare nici un moment prea agresiv, oricât de grea ai avea mâna dreaptă. Se poate merge cu picioarele în scărițe la 2 km/h aproape fără nici un efort și motocicleta se comportă complet neutru în manevrele prin traficul aglomerat. Parcă ar avea o forță invizibilă care vrea să te țină pe două roți. Noul model este chiar mai bun decât predecesorul în această privință. Frâna spate este foarte ușor de dozat, noul ABS Bosch funcționează mult mai bine, intrând mai târziu și mai discret în funcțiune și echilibrul natural parcă e și mai bun. Ambreiajul acționat mecanic este foarte ușor de dozat, deși ar putea părea cam greu de apăsat în trafic intens, unde se folosește des, mai ales dacă la ghidon se află o domnișoară fără prea mare putere în antebrațe.

La drum întins, în regim de autostradă, F 800 R se dovedește la fel de elegant. E suficient de confortabil, în ciuda protecției aerodinamice limitate tipice acestui gen de motocicletă, pentru a străbate porțiunile de drum drept cu viteze constante de 130-140 km/h. Aerodinamic vorbind, lucrurile s-ar putea îmbunătăți cu un parbriz din lista de accesorii, dar, odată ce treci de pragul menționat mai sus, începi să observi și vibrațiile destul de puternice transmise de motor în scărițe, șa și ghidon. Începând de la 5.000 rpm, acestea se fac simțite din ce în ce mai mult. După o jumătate de oră în șa, nu te afectează prea mult (nu este chiar o râșniță), dar după o oră vei resimți efectul vibrațiilor. Sincer să fiu, parcă noul model vibrează ceva mai mult decât cel vechi, în ciuda eforturilor făcute pentru a ameliora problema.

BMW F 800 R

Un capitol unde se simte o îmbunătățire clară îl constituie suspensiile. F 800 R are acum o furcă inversată pe față, iar monoamortizorul spate poate fi dotat cu sistemul electronic de reglaj ESA (opțional, 745 de euro). Noile suspensii copiază mai bine asperitățile drumului, transmițând mai puține șocuri riderului, și fac față mai bine încărcării puternice determinate de frânarea sau accelerarea hotărâtă. Astfel, pe viraje, comportamentul motocicletei este absolut lăudabil, mai ales în condițiile nu tocmai ideale întâlnite în timpul testului (februarie, 10-12 grade Celsius, drumuri cu praf și noroi, aderență îndoielnică). Perfect echilibrat, intuitiv, F 800 R îți transmite o senzație de siguranță pe care novicii pun preț mai presus de orice. Pur și simplu îți ascultă comenzile în cel mai natural fel posibil și te face să te simți în control în orice situație. Sistemul de control al tracțiunii ASC este superfluu, după părerea mea, chiar și pentru rideri începători. Motorul dezvoltă puterea atât de liniar și o pune la sol atât de previzibil, încât ruperea neintenționată a aderenței îmi imaginez că se poate întâmpla doar pe gheață sau pe zăpadă. Din câte mi-am dat seama, cum e cazul întregii familii F de la BMW, 800 R menține calmul printr-o cursă foarte lungă a manșonului de accelerație. Adică, atunci când ți se pare că ai tras mai zdravăn de gaz, dacă îți continui mișcarea până la capăt, la full-gas, îți dai seama că mai devreme acceleraseși la nici 50%. Prin acest truc, bavarezii reușesc să facă motorul și extrem de economic, și foarte neamenințător pentru rideri de orice nivel de experiență. Ca să accelerezi excesiv, trebuie să îți dorești cu adevărat, nu poți s-o faci din greșeală. De aceea nici pierderile intempestive de aderență nu fac parte din meniul servit de F 800 R. Pe de altă parte, tocmai aceste caracteristici tind să facă motocicleta puțin „banală” pentru riderii care vor senzații tari. Dacă naked-ul din Munchen are un mare defect, acesta ar fi tocmai faptul că e prea „așezat”, prea rațional. Confortabil, eficient, ușor de pilotat, o motocicletă foarte bună când pui plusuri și minusuri pe hârtie, dar oarecum lipsită de caracter. La această impresie contribuie și motorul (prea?) liniar, care nu încântă nici prin vreun sunet deosebit.

BMW F 800 R

Acestea fiind zise, dacă tragi de gaz cu hotărâre, F 800 R se mișcă repejor și, dacă îți place să tragi tare pe viraje, bavarezul poate ține ritmul cu multe motociclete mai cu ștaif, mai ales în varianta 2015, cu suspensiile și frânele (etriere Brembo radiale pe față) mai bune. Cu pneuri adecvate, cred că naked-ul bicilindric s-ar descurca onorabil și pe un circuit, atâta timp cât nu se vrea doborârea recordului pe tur și dacă pista nu este una pe care se dezvoltă viteze foarte mari. Sistemul ESA acționează doar asupra revenirii amortizorului spate, având trei moduri: Comfort, Normal și Sport. Se simte ceva diferență între cele trei moduri, dar, pentru majoritatea riderilor, în majoritatea situațiilor, aceasta nu va fi semnificativă. Așadar, eu aș economisi cei 745 de euro sau i-aș investi în lucruri mai utile (parbriz, bagaje).

Una peste alta, se poate spune că BMW F 800 R este o motocicletă care se achită onorabil de orice sarcină, chiar dacă nu strălucește prin ceva anume. Riderii mai scunzi sau neexperimentați vor fi încântați de facilitatea pilotajului naked-ului bavarez, iar cei care vor și performanțe nu vor fi dezamăgiți. Vibrațiile și relativa lipsă de caracter a motocicletei îi pot descuraja pe unii potențiali clienți, dar, la drept vorbind, cei care iau în considerare o astfel de motocicletă nu se așteaptă la un tourer desăvârșit sau la un utilaj cu personalitate debordantă. În felul său, BMW F 800 R este un virtuoz al căii de mijloc. Și cu toții știm că, de obicei, adevărul este undeva la mijloc.

Text: Marius Băcilă

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account