Test Drive BMW X3 30e – Poziția părintelui
BMW X3 își schimbă abordarea și se împrospătează cu un nou look, motorizări mai performante și ținută de drum mai relaxată pentru a se menține în forma necesară unei familii în creștere.
Nu mi-a plăcut niciodată BMW X3. Nu pentru că nu era o mașină realizată sau atrăgătoare, ci pentru că preferam un X1 sau un X5. BMW X1 pentru că arăta mult mai bine și se mișca mult mai bine și BMW X5 pentru spațiu, confort, prezență pe stradă. BMW X3 a fost mereu un compromis între cele două, unul mai puțin reușit. Dacă nu-ți permiteai un X5, dar îți doreai un SUV de la BMW care să pună accentul pe latura practică și pe confort, atunci era un compromis pe care-l făceai mai mult cu gândul la buget, nu la adevăratele tale dorințe.
Asta e partea proastă la un BMW – niciodată nu poți exclude emoția atunci când îți alegi unul, iar când alegi unul pe care nu-l iubești cu adevărat te vei simți ca atunci când ți-ai cumpărat o pereche de încălțăminte foarte scumpă și foarte confortabilă, dar cu două numere mai mici sau mai mari. Te strânge dacă visai de fapt la un X5 și e prea mare și prea moale dacă visai la un X1 agil și frumușel. Dar, odată cu faceliftul, lucrurile s-au schimbat puțin.
Ce s-a schimbat la BMW X3?
Multe, prea multe pentru a le enumera pe toate, dar cele mai vizibile sunt și cele mai bine venite. Fostul BMW X3 arăta mereu ca cineva prea în vârstă la o petrecere de tinerei. Printre Volvo XC60, Alfa Romeo Stelvio și Mercedes GLC, doar Audi Q3 arăta mai înstrăinat de vremuri și de trenduri decât BMW X3.
Faceliftul ăsta arată ca intervenția umilitoare a unui stilist care-ți spune verde-n față cât ești de nașpa, dar pregătit să-ți dea un ajutor. Grila față și farurile au fost redesenate, la fel și stopurile, bara față, bara spate – totul e simetrie pură. Farurile sunt acum mai subțiri și sunt echipate standard cu tehnologie LED, grila supradimensionată arată excelent finisată cu vopsea satinată, iar liniile triunghiulare alese pentru pachetul M adaugă puțină dramă. Faptul că jantele de 18 inch sunt acum standard adaugă un plus de sportivitate și de prezență scenică. Noi am avut jantele de 19 inch Y Spoke ale pachetului M, dar poți să urci chiar până la 21 inch dacă te scotocești în buzunare pentru încă 4.000 Euro.
Partea posterioară este cea mai importantă pentru designul unul SUV. Posteriorul este cel care-l fac să arate ca un hatchback supradimesionat, lat și agresiv, iar BMW X3 a fost mereu cam plat în zona aia. Redesenarea stopurilor a schimbat modul în care privești acum la un BMW X3 din spate. Trebuie să fii mai atent, ochii nu-ți fug repede dintr-o parte în alta fără să faci o pauză pentru a remarca că ai o pereche de stopuri care arată ca niște sculpturi în sticlă, foarte bine executate și interesant iluminate.
Evacuarea este dublă și grosuță, bara spate este ca o mască de startrooper, iar șoldurile par mai late decât înainte. Prizele de aer ale pachetului M arată ca niște tatuaje tribale, iar culoarea Brooklyn Grey (acum în paleta de culori individuale) adaugă un bronz interesant pentru o mașină cu politici conservatoare. Poți să-ți alegi 11 culori pentru BMW X3 – există un gri metalizat nou (Skyscraper Grey) și trei culori noi pentru paleta Individual – Brooklyn Grey, Adventuring Red, Tanzanit Blue. Așadar, BMW X3 nu mai arată deloc depășit de vremuri și se înscrie acum în cele mai noi tendințe de design cu ajutorul unor schimbări deloc exagerate, ci doar bine alese.
S-a schimbat și stilul de condus?
Toate motorizările cu patru și șase cilindri pentru BMW X3 sunt acum cu tehnologie mild hybrid, așa că vă puteți aștepta la mici schimbări ale comportamentului dinamic, dar și ale sfântului consum. Noi am avut la test versiunea plug-in hybrid, dotată cu un motor pe benzină de doi litri și unul electric – împreună distribuie 292 CP către toate cele patru roți. Accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 6,1 secunde – pentru o mașină care cântărește peste două tone este suprinzător de agilă la plecările de pe loc. Bateria asigură o autonomie strict electrică de până la 50 km, dar tot ea face mașina puțin mai grea, mai relaxată în condus și scade pulsul cu vreo două trepte. BMW X3 nu a fost niciodată o mașină care să exceleze prin sportivitate, așa că plusul de confort îi vine mult mai natural.
Modelele echipate cu pachetul M vin standard cu direcția sport variabilă care face o treabă bunicică în a ascunde greutatea mașini, greutate care nu vrei să te surprindă în timpul unei frânări sau unui viraj. Totuși, simți că electronica se luptă puțin cu impulsurile tale și că-și dorește să preia controlul, lucru care te va incomoda la început dacă ești obișnuit cu o direcție de BMW oldschool. Este mai mult o comunicare dintr-o singură direcție, ca o ceartă cu iubita într-o dispoziție proastă la care vei ceda ulterior pentru binele relației.
Mașina aproape că se împotrivește condusului sportiv, așa că ar fi bine să asculți ce-ți zice și s-o tratezi cu blândețe. Partea bună este că vei fi recompensat cu un consum foarte bun pentru performanțele oferite. Noi am înregistrat un consum de puțin peste 7% și am mers destul de mult și pe autostradă, cu bateria goală. BMW spune că X3 30e plug-in hybrid poate consuma chiar și sub 3% dacă faci toți pașii corecți, dar noi vă încurajăm să mai călcați strâmb din când în când deoarece accelerațiile sunt chiar distractive și consumul e decent și în momentele păcătoase.
Să-mi iau un BMW X3 bine dotat sau un BMW X5 de bază?
Prețul pentru BMW X3 30e plug-in hybrid începe de la 61.583 Euro și poți să ajungi ușurel să depășești 70.000 Euro dacă adaugi niște opțiuni atractive cum sunt pachetele Innovation sau Business Class, o vopsea individuală și o piele mai pretențioasă. Cel mai ieftin BMW X5 (xDrive 25d) costă 69.675 Euro, așa că ai putea lua în considerare un upgrade, dar BMW X3 are suficiente echipamente atrăgătoare în versiunile de bază încât să rămâi la un SUV compact fără prea multe regrete.
În versiunea plug-in hybrid este aproape la fel de confortabil ca un BMW X5 și aduce atât de multe beneficii utilizatorului încât e greu să nu iei în considerare un downgrade atât de convenabil pentru starea ta și pentru buzunarul tău. Singurul minus al versiunii plug-in este rezervorul de doar 50 litri care te va obliga să alimentezi destul de des la drumuri lungi. Dar dacă vrei să folosești mașina mai mult prin oraș și prin suburbiile orașului, atunci un BMW X3 30e are mai multe de oferit decât un BMW X5 diesel – mai ales dacă ești un părinte sau un cuplu de părinți în căutarea unei stări de echilibru.
Foto dinamice – Bogdan Paraschiv
Foto statice – Mihai Alexandrescu