Test MINI Cooper Electric: Silent Night… Drive!

Într-o eră a traficului urban aglomerat, plăcerea condusului poate fi și o plimbare în toi de noapte, când liniștea s-a așternut pe străzile orașului. Așa am pornit și noi într-o călătorie la volanul noului MINI Cooper Electric, pentru a găsi câteva dintre cele mai „Instagramabile” locuri ale Bucureștiului împodobit pentru Crăciun.
Fotografii de Adrian Cobzașu
Mai erau doar două-trei zile până la Crăciun și forfota din oraș ajunsese la apogeu. Toată lumea se grăbea, dar stând pe loc, fiindcă traficul era aproape încremenit până seara târziu. Iar coloana sonoră a capitalei era o disonanță formată din claxoane și colinde repetate într-un giratoriu nesfârșit. Nu mă înțelegeți greșit. Nu cred că o să mă plictisesc vreodată de „Last Christmas”. Dar un mic Grinch parcă licărea în ochii fiecărui șofer, încercând să fure Crăciunul la fiecare sfert de oră, cât dura să înaintezi distanță de numai câteva lungimi de mașină.
Așa îmi părea lumea din jur de la volanul unei mașini care nu contribuie la zgomotul general. Mai mult de atât, în loc să se consume îi și priește traficul bară la bară, pentru că sistemul de frânare îi regenerează energia. Este vorba despre noua generație MINI Cooper Electric, care în modul de rulare Green optimizează consumul inclusiv adaptând intensitatea frânării regenerative. Practic, în destule situații poți să conduci și cu o sigură pedală, ceea ce face mai confortabil traficul de tip stop&go.
Dinamică de Go-Kart
Însă MINI Cooper își păstrează spiritul vioi și dinamica de Go-Kart și în noua sa generație pur electrică. De altfel, îți oferă posibilitatea de a selecta și un mod de rulare denumit chiar Go-Kart. Acesta activează setări care etalează mai pronunțat caracterul dinamic. Direcția răspunde prompt, iar stabilitatea este favorizată și de garda la sol coborâtă, fapt datorat amplasării bateriei litiu-ion în podeaua mașinii. Suspensiile sunt robuste, așa cum ne-a obișnuit MINI, însă oferă un nivel bun de confort, contenind eficient vibrațiile și zgomotele când se trece peste denivelările din carosabil.
Ce percepi de la volan este zumbăitul discret al propulsiei electrice, care în orice situație livrează resursele instantaneu. Și spun asta în condițiile în care mașina din test este un MINI Cooper E. Adică motorul său generează 184 CP (135 kW) și 290 Nm. Aceste resurse sunt transmise către roțile punții din față, pentru a se realiza sprintul 0-100 km/h în 7,3 secunde. Însă cifrele acestea sunt seci. Mai degrabă aș spune că noul MINI Cooper E se bucură să îl accelerezi, la fel cum un pudel se bucură când îi spui că îl scoți la plimbare. Nu este vorba despre forță, ci despre entuziasm. Pentru performanțe mai mari se poate alege modelul cu 218 CP (164 kW) și 330 Nm, care fuge de la 0 la 100 km/h în 6,7 secunde. Iar pentru o experiență cu adevărat sportivă se poate alege versiunea John Cooper Works, care produce 258 CP (190 kW) și 350 Nm, pentru a demara de la 0 la 100 km/h în 5,9 secunde.
Noul MINI Cooper Electric oferă autonomie sporită
În cazul variantei MINI Cooper E cu 184 CP ești răsplătit mai ales în traficul urban cu eficiența și caracterul mereu vioi al propulsiei. Este o mașină care se simte în largul ei în oraș. Iar blocajele îndelungate în trafic nu sunt o problemă. Bateria acestui model are o capacitate brută de 40,7 kWh (36,6 kWh net) și înregistrează autonomii de până la 305 km (WLTP). Față de prima generație MINI Cooper SE este o evoluție binevenită, mai ales pentru drumurile lungi în afara orașului. Fosta generație a modelului electric MINI cu 3 uși era propusă doar în versiune cu 184 CP (135 kW). Și avea o baterie cu o capacitate energetică brută de 32,6 kWh (28,9 kWh net). Aceasta permitea o autonomie cuprinsă între 203 şi 234 de kilometri, conform ciclului de testare WLTP.
Acum, noul MINI Cooper Electric poate fi ales în opțiuni de putere, variantele cu 218 și 258 CP având baterie mai mare, de 54,2 kWh brut (49,2 kWh net). Astfel, modelul MINI Cooper SE cu 218 CP este creditat cu autonomie WLTP care poate ajunge la 402 km.
Sistem de încărcare versatil
Utilizarea cotidiană chiar și în condițiile de iarnă beneficiază de versatilitatea și funcțiile inteligente ale sistemului de încărcare. Este bineștiut că temperaturile scăzute diminuează autonomia și în cazul mașinilor electrice și pot afecta timpii de încărcare. Din aceste motive, noul MINI Cooper electric dispune și de o funcție de preîncălzire a bateriei. Când este selectată o stație de alimentare prin intermediul sistemului de navigație, mașina pornește optimizarea temperaturii din baterie. Drept urmare, când se ajunge la stație bateria are temperatura optimă, care asigură cel mai scurt timp de încărcare.
Noul MINI electric cu 3 uși și 184 CP are o putere de încărcare de până la 75 kW, când este cuplat la o stație de tip DC (curent continuu). Varianta Cooper SE cu 218 CP dispune de o putere de încărcare de până la 95 kW. Așadar, în mai puțin de 30 de minute bateria se încarcă de la 10 la 80% din capacitatea sa. Indiferent de capacitatea bateriei, modelele MINI electrice se pot încărca de la surse AC (curent alternativ) cu o putere de până la 11 kW. În această situație, sunt necesare aproximativ 4 ore și 15 minute pentru un ciclu de alimentare de la 0 la 100% a bateriei. În plus, folosind aplicația MINI pentru smartphone, poți programa și controla încărcarea și activezi de la distanță diverse funcții. De exemplu, poți porni climatizarea, pentru a regla temperatura în habitaclu înainte de a porni la drum. În acest mod, pe parcursul călătoriei vei consuma mai puțin din resursele bateriei pentru a obține temperatura dorită în interiorul mașinii.
O nouă interfață digitală a dat viață unui personaj interactiv
Tehnologiile avansate definesc și interfața digitală a noului MINI. Și au dat ocazia inginerilor să personalizeze și mai mult interacțiunea cu noul MINI. A 9-a generație a sistemului de operare MINI aduce personajul Spike, un cățel haios care personifică asistentul personal inteligent, capabil să înțeleagă un spectru amplu de comenzi vocale.
De fiecare dată când rostești o comandă, micul buldog Spike apare pe ecranul tactil din centrul planșei de bord. Este un nou ecran OLED de rezoluție înaltă, care are diametru de 24 de centimetri. Acesta păstrează forma rotundă a ceasului care a fost amplasat în centrul planșei de bord încă de la prima generație MINI, cea proiectată de Alec Issigonis și lansată 1959.
Ce nu-și putea imaginea probabil Alec Issigonis la acea vreme este că în viitor pasagerii din MINI vor accesa jocuri digitale pe ecranul din planșa de bord a mașinii. Acum, această funcție a devenit realitate, noua generație MINI Cooper devenind și o consolă de jocuri. Când mașina este staționară, pasagerii pot accesa jocuri, folosind telefoanele personale drept controlere.
Noul MINI Cooper Electric te conduce într-un univers al opțiunilor de personalizare
După câteva zile petrecute la volanul noului hatchback britanic, am putut observa că există asemănări între MINI și sărbătorile de Crăciun. Ambele au o aură foarte nostalgică, transmit un spirit jovial și păstrează cât mai fidel aspectele care țin de tradiție. Însă, totodată, se adaptează mereu cu timpurile. Cu siguranță, MINI Cooper este un exemplu evident despre cum atributele tradiționale sunt transpune în noua eră a propulsiilor electrice. Însă, deși tehnologiile sunt avangardiste, temele de design ale modelului original din 1959 sunt regăsite în mod clar. Și noua generație are un design inconfundabil MINI și stârnește aceleași zâmbete și priviri admirative din partea șoferilor și pietonilor. De altfel, unul dintre argumentele cele mai determinante pentru cei care își cumpără un MINI este tocmai personalitatea distinctă și atemporală a designului.
Și după cum ne-au obișnuit mai ales generațiile MINI produse de când marca a devenit parte din BMW Group, noul hatchback este propus cu un spectru vast de opțiuni dedicate personalizării. Paleta de culori pentru caroserie este mai amplă ca niciodată. Iar nuanța de galben a modelului condus de noi am apreciat-o și pentru că ne amintește de variațiile de galben populare pentru mașinile anilor 1990. O noutate importantă este că pentru noua generație MINI Cooper E se poate alege vopsirea plafonului nu doar în alb, ci și într-o variantă cu trei nuanțe.
Bineînețeles, și pentru habitaclu există o multitudine de opțiuni cromatice pentru materialele care acum sunt în mare proporție provenite din surse reciclate. Aspectul rafinat și modern este subliniat și de noile lumini ambientale, cum sunt cele proiectate din spatele ecranului tactil pe suprafața planșei de bord. Jocurile acestea de lumini din habitaclul noului MINI s-au asortat cu spectacolul oferit de orașul care strălucea mai mult ca niciodată, fiind împodobit special pentru Crăciun.
Vă invităm să descoperiți toate opțiunile de personalizare în configuratorul din site-ul mini.ro. Este un loc în care te simți ca un copil într-un magazin de jucării. Iar asta e firesc, mai ales în perioada sărbătorilor de Crăciun.
