BMW i Vision Future Interaction: lasă-ți imaginația să zboare

BMW i Vision Future Interaction

BMW i Vision Future Interaction este o nouă dovadă care ne convinge  că lumea din jurul nostru se află într-o continuă schimbare. Dacă lumea digitală practic ne-a cucerit viața, dacă petrecem mai mult timp pe rețelele sociale decât în realitatea cotidiană, se pare că a venit momentul în care realitatea virtuală și conexiunile digitale vor prelua controlul și asupra automobilului. Un gând înfricoșător pentru unii, o dezamăgire pentru alții și o veste cât se poate de bună pentru restul. Un singur lucru e cert: digitalizarea accelerează pasul și nu putem face nimic să o oprim, așa că trebuie să o acceptăm.

Pentru BMW – și pentru marea majoritate a producătorilor auto – vehiculele autonome sunt un pas important în scopul de a elimina incidentele rutiere și, ca o consecință directă, victimele accidentelor rutiere. Numită „Vision Zero”, aceasă viziune se bazează pe moduri autonome de condus, dar și pe o comunicare între mașină, mediu înconjurător (stradă, semafor, semne de circulație), precum și pe comunicarea cu celelalte modele din trafic. BMW i Vision Future Interaction este conceptul pe care BMW îl prezintă ca fiind cel mai aproape de îndeplini acest scop. Bazat pe BMW i8 Spyder, conceptul BMW i Vision Future Interaction își propune să ne arate care e calea viitorului. Iar dacă ai văzut și ți-a plăcut Minority Report, atunci asta e mașina pe care Tom Cruise ar fi trebuit să o conducă în SF-ul regizat de Spielberg.

BMW i Vision Future Interaction

BMW i Vision Future Interaction: Un interior pentru viitor

Deși se prezintă ca fiind un vehicul cu valențe avansate de condus autonom, BMW i Vision Future Interaction este totuși un BMW, astfel că sportivitatea nu poate să lipsească. O mare parte din elementele interiorului sunt preluate de la conceptul BMW i8 Spyder, astfel că nimeni nu se poate plânge. Totuși, pe lângă asta, interiorul conceptului BMW i Vision Future Interaction aduce în prim-plan digitalizarea automobilistică la cel mai înalt nivel. Pe de o parte, atunci când mașina este condusă de șofer, toate informațiile vin în sprijinul acestuia. De cealaltă parte, atunci când se trece în modul autonom, interiorul se reconfigurează pentru a se putea transforma într-un mediu de relaxare. Forma scaunelor se schimbă, volanul se retrage câțiva centrimetri pentru a putea crea mai mult spațiu, iar informațiile afișate pe ecranul 3D se modifică și ele. Și, cel mai important, așa cum mașina își schimbă starea de „spirit” în funcție de modul de condus, în același mod informațiile digitale privind stadiul de încărcare sau rutele disponibile sunt disponibile pentru șofer înainte de a începe călătoria, prin intermediul smartphone-ului, al tabletei sau al smartwatch-ului. Mai târziu, atunci când șoferul urcă la volan, aceste informații sunt automat transferat în meniurile corespunzătoare și afișate pe diplay-ul panoramic al conceptului BMW i Vision Future Interaction.

BMW i Vision Future Interaction

Pentru afișarea informațiilor necesare, BMW i Vision Future Interaction beneficiază de un head-up display de înaltă rezoluție, dar și de un ecran panoramic cu o diagonală de 53 de centimetri, care „se întinde” practic pe toată partea pasagerului. Informațiile cheie  – viteză, limite de viteză sau informații de navigare – sunt prezentate pe sistemul head-up display. Instrumentalul de bor, poziționat în spatele volanului, are și el un afișaj inovativ, 3D. Aici sunt prezentate informațiile despre autonomie, consum, dar și informații privind vehicule care sunt pe drum și care urmează să se intersecteze sau informații despre starea drumului. În consecință, șoferul este capabil să răspundă imediat și să evite orice situație nefericită.

Totuși, cel mai impresionant element al conceptului BMW i Vision Future Interaction este display-ul generos. Acesta se extinde din consola centrală și pare că ocupă toată partea pasagerului, plutind armonios pe planșa de bord. Cu o înălțime de 11 centrimetri, acest display este gândit astfel încât să nu obstrucționeze deloc vizibilitatea. Lățimea sa este de 40 de centimetri, iar diagonala de 53 de centimetri. Informațiile afișate pe acest display direct conectate cu smartphone-ul, smartwatch-ul sau orice alt dispozitiv digital și, de asemenea, diferă în funcție de modul de condus selectat. În modul de condus automat, pe acest display convorbirile telefonice vor deveni videoconvorbiri, iar atât șoferul, cât și pasagerul au acces nemărginit la toate resursele Web, însemnând aici clipuri video, muzică, TV sau acces direct la e-mail. Atunci când mașina este condusă în modul manual, informațiile sunt reduse la minimum pentru a facilita condusul și pentru a nu distrage atenția șoferului.

BMW i Vision Future Interaction

BMW i Vision Future Interaction are trei moduri de condus. „Pure Mode” este modul maunal de condus, în care mașina trebuie să se ridice la înălțimea numelui BMW în materie de dinamică și plăcere de a conduce, șoferul fiind în deplin control. În acest mod, sistemele de asistență sunt pasive și nu emit decât alerte, fără a interveni asupra mașinii. În modul „Assist”, mașina este implicată activ în condus, astfel că ea calculează cea mai rapidă rută și afișează informațiile automat și, chiar dacă șoferul conduce, sistemele de asistență sunt active și vor acționa în cazul în care detectează un pericol. În final, în modul „Auto Mode”, mașina preia toate funcțiile de conducere, accelerează, frânează și virează independent, fără ca șoferul să fie nevoit să intervină. În viitorul apropiat, spune BMW, acest mod de condus va fi aprobat pe unele dintre șoselele din Germania precum și în Car Pool Lanes din SUA. Da, BMW ne spune că într-un viitor apropiat vom avea modele care se conduc singure. Deja, în noul BMW Seria 7 sistemele asistență permit un stil de condus semi-autonom pe Autobahn până la viteza de 210 km/h.

BMW i Vision Future Interaction

BMW i Vision Future Interaction: Suprafețe senzitive, AirTouch și comandă vocală

Un alt element foarte interesant al acestui concept îl reprezintă modurile de interacțiune cu disply-ul panoramic. AirTouch este de departe cel mai impresionant pentru că se bazează pe controlul prin gesturi similar cu cel care este disponibil pe noul BMW Seria 7, însă gama de funcții ce pot fi acționate prin acest mod nu are limite. Practic, sistemul AirTouch funcționează pe principiul unui ecran tactil fără însă a atinge ecranul. Senzori montați în interior detectează toate mișcările mâini, fie că e vorba de mișcări pe două axe, pe trei axe, sau mișcări de selecție. AirTouch este unul dintre acele sisteme pe care nu prea ai cum să le descrii precis în scris.  AirTouch are însă și o comandă de back-up – sau confirmare – care presupune atingerea unui obiect. Un comutator de selecție este montat pe volan și tot ce trebuie să faci pentru a confirma selecția respectivă este să atingi butonul. În mod similar, și pasagerul are un astfel de buton, poziționat pe panoul lateral. Pe lângă sistemul AirTouch, acționarea sistemelor afișate pe diplay-ul panormaic se poate face prin intermediul unor suprafețe senzitive. Suprafața respectivă funcționează similar unei tablete, doar că nu are niciun afișaj și tot ce faci este transpus pe diplay-ul central. SF, nu?

BMW i Vision Future Interaction

BMW i Vision Future Interaction: Design fără limite

Ținând cont că vorbim despre un concept, designerii BMW nu au avut prea multe restricții. În plus, având deja conceptul BMW i8 Spyder nu au fost nevoiți decât să lucreze pe o bază foarte bună. ADN-ul bavarez este vizibil, iar folosirea materialelor ușoare precum fibra de carbon sau aluminiul garantează o greutate cât mai scăzută. Tehnologia de propulsie este eDrive, probabil cea prezentă pe BMW i8, dar în cazul acestui concept nu avem date legate de performanțele dinamice.

BMW i Vision Future Interaction

În momentul de față, conceptul BMW i Vision Future Interaction pare să fie o mașină din viitor, fără prea multe legături cu realitatea de astăzi. Totuși, ritmul în care digitalizarea și interconectivitatea obiectelor din jurul nostru conceptul prezentat de BMW la CES2016 nu mai pare deloc atât de improbabil. Și, dacă ne gândim la cât de multă tehnologie a acumulat noul BMW Seria 7, ne dăm seama repede că BMW nu vorbește din cărțile lui Jules Verne, ci mai degrabă prevede un viitor cât se poate de posibil. Și partea cea mai urâtă frumoasă este că noi nu avem nici cea mai mică puterea în încercarea de schimba ceva.

 

 

BMW Motorrad

Comentarii

©2021 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account