Break-ing Bad: BMW ALPINA B5 Touring versus Audi RS 6 Avant

Lui BMW încă nu îi ies calculele pentru a produce actuala generație M5 și în versiune break. Iar pentru facelift-ul lui Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ T-Modell mai trebuie să așteptăm puțintel. Însă meciul break-urilor ultraperformante nu este plictisitor deloc. Cele mai noi protagoniste sunt Audi RS 6 Avant și recent actualizatul BMW ALPINA B5 Touring.

Ambele au V8-uri de 600 de cai putere, așa că lupta e de la egal la egal. Însă diferențe există.

Audi RS 6 Avant apelează și la electrificare. Astfel, are un V8 TFSI de 3.996 cmc, care este ajutat de un sistem mild hybrid de 48 de volți pentru a eficientiza consumul de combustibil. Sistemul mild hybrid folosește un starter alternator cu curea pentru a recupera până la 12 kW de energie electrică în timpul accelerărilor “gentile”, după cum explică Audi. Această energie este stocată într-o baterie litiu-ion. Când se decelerează la viteze între 55 și 160 km/h, în funcție de condițiile de rulare și de modul de rulare ales din sistemul Audi drive select, sistemul mild hybrid are de ales între 2 funcții. Fie se activează funcția de coasting (rulare liberă), în care se poate rula cu motorul oprit până la 40 de secunde. Fie, alternatorul folosește forța cinetică a decelerării pentru a încărca bateria litiu-ion. Desigur, motorul repornește imediat la simpla apăsare a accelerației, cu ajutorul starterului alternator. Audi menționează că sistemul mild hybrid susține și funcția start/stop a motorului (de la 22 km/h) și ajută la economisirea de până la 0,8 litri de combustibil per 100 km. Totodată, motorul dispune și de tehnologia decuplării a 4 dintre cei 8 cilindri, tot pentru a chibzui consumul de benzină.

Desigur, electrificarea ține de partea etică. Însă performanțele lui Audi RS 6 Avant te împing foarte repede spre păcatul vitezei. Asta pentru că propulsorul său V8 are două turbine de tip twin-scroll care însuflețesc 600 de cai putere între 6.000 și 6.250 rpm. Cuplul maxim este de 800 Nm, între 2.050 și 4.500 rpm. Cu acest nivel de forță, Audi RS 6 Avant gonește de la 0 la 100 km/h în 3,6 secunde și nu se plafonează până la 305 km/h. De asemenea, îi trebuie doar 12 secunde pentru a ajunge de la 0 la 200 km/h.

Pentru a pleca din loc cu asemenea poftă, Audi RS 6 Avant se ajută de o transmisie tiptronic cu 8 trepte și, desigur, nu îi lipsește sistemul quattro de tracțiune integrală permanentă. În condiții de aderență normală, deferențialul mecanic central distribuie cuplul în raport 40:60 între puntea din față și cea din spate. Dar în funcție de solicitări și derapaje, poate direcționa până la 70% din cuplu către puntea față și 85% către roțile punții posterioare. Aderența și comportamentul dinamic sunt gestionate și cu ajutorul sistemului de control al cuplului la fiecare roată. Acesta frânează roata din interiorul virajului în dozaj atent calculat, înainte ca ea să derapeze. Opțional, Audi RS 6 Avant poate fi echipat cu diferențial sport, care calculează distribuirea ideală a cuplului la puntea spate.

Suspensiile adaptive cu perne de aer au fost și ele adaptate pentru Audi RS 6 Avant, fiind creditate de Audi drept un motiv pentru care break-ul poate să ruleze cu o viteză maximă de 305 km/h. Această suspensie poate fi reglată în funcție de modul de rulare selectat și își ajustează automat garda la sol. RS 6 avant are garda la sol cu 20 mm mai joasă decât un A6 Avant standard. Iar la viteze de peste 120 km/h mai coboară 10 mm. De asemenea, pentru viteze mici are un mod de elevare a gărzii la sol cu 20 mm.

Opțional, Audi RS 6 Avant poate avea suspensie RS sport plus, cu arcuri de oțel și amortizoare reglabile pe 3 trepte. Astfel, se controlează mai bine mișcările și înclinările caroseriei în viraje.

Standard, super-break-ul dispune de sistem de direcție cu asistare progresivă, dar poate fi echipat și cu sistem de direcție care îi permite să vireze și din roțile spate. Acest sistem permite ca la viteze mici roțile posterioare să vireze cu până la 5 grade în sens invers roților din față.

Șoferul poate alege din meniul Audi drive select numeroase moduri de reglare a parametrilor ce țin de motor, transmisie, direcției (inclusiv cea integrală), suspensie, diferențialul sport quattro, sunetul motorului și sistemul de climatizare. Modurile se numesc: Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency, precum și RS1 și RS2, care se configurează individual.

Frânele lui Audi RS 6 Avant au specificații ce te asigură că pot tempera rapid cei 600 de cai putere. Standard sunt oferite etriere cu 10 pistonașe la roțile frontale, cu discuri ventilate și perforate de 420 mm la puntea față și 370 mm la putea spate. Dar se poate opta și pentru frâne cu discuri ceramice, care au diametru de 440 mm la roțile frontale și 370 mm la roțile posterioare. Acest sistem de frânare cântărește cu 34 kg mai puțin decât cel standard.

La momentul publicării acestui articol, prețul lui Audi RS 6 avant nu este listat pe site-ul audi.ro. Însă avem drept reper prețul de bază anunțat de Audi în comunicatul de presă european: 117.500 de euro.

BMW ALPINA B5 Touring este listat în configuratorul online alpina-configurator.com cu un preț de bază de 120.700 de euro. La rândul său, își justifică prețul cu performanțe impresionante.

BMW ALPINA B5 Touring atinge o viteză de top mai mare decât Audi RS 6 Avant, fiind creditată cu 322 km/h. Sprintul 0-100 km/h îl execută tot în 3,6 secunde. Iar timpul de accelerare de la 0 la 200 km/h este de 11,9 secunde. Are un plus și la capitolul cai putere, oferind 621 CP pe o plajă de turații mai amplă (5.500 – 6.500 rpm). Cuplul maxim de 800 Nm este livrat între 2.000 și 5.000 rpm.

Motorul său V8 de 4.395 cmc are două turbine de tip twin-scroll și este cuplat la o transmisie ZF cu 8 trepte. Schimbările treptelor se pot face manual, folosindu-se butoane sau clapetele opționale (din aluminiu finisat în negru mat) amplasate pe spatele volanului. În modul SPORT + cutia nu trece automat într-o treaptă superioară, permițând șoferului să dicteze schimbările de trepte indiferent de regimul de turații atins. Totodată, ALPINA a lucrat cu producătorul ZF pentru a adapta transmisia la cuplul crescut.

Sistemul de tracțiune integrală poate fi echipat opțional cu un diferențial mecanic cu alunecare limitată, care are componente produse după standardele riguroase din motorsport. Iar reglajele sistemului de tracțiune integrală pun accent pe livrarea cuplului către roțile din sate, pentru a spori comportamentul sportiv al mașinii și răspunsul dinamic la ieșirile din viraje.

Agilitatea lui BMW ALPINA B5 Touring este dată și de precizia și promptitudinea sistemului de direcție activă integrală, care permite și virarea roților posterioare cu până la 2,3 grade. Cizelarea manevrabilității rezultă și din faptul că ALPINA a redus cu 1 grad unghiul de cădere negativ al roților față, în comparație cu modelul Seria 5 Touring standard.

Suspensiile ALPINA Sport se remarcă prin versatilitatea reglajelor disponibile, care variază între modurile COMFORt + și SPORT +. Amortizoarele controlate electronic sunt completate cu arcuri scurtate și mai ferme decât la modelul de serie. Toate acestea coboară centrul de greutate al mașinii și îmbunătățesc stabilitatea. În plus, barele anti-ruliu active au fost calibrate ținându-se cont de specificațiile suspensiei ALPINA, precum și de jantele de 20 inch și anvelopele care le încalță.

În dotarea standard BMW ALPINA B5 Touring dispune de un sistem de frânare cu etriere cu 4 pistonașe la puntea față, discuri de 395 mm la roțile din față și 398 mm la roțile din spate. Opțional se oferă discuri perforate, făcute din material compozit, care rezistă mai mult la temperaturi și solicitări intense și oferă un feedback mai bun la apăsarea pedalei.

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account