Clubul de 3,8 secunde: BMW X5 M Competition vs. Audi RS Q8 vs. Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+
Cei trei constructori premium germani par să se fi vorbit pentru a atinge aceeași țintă cu BMW X5 M Competition, Audi RS Q8 și Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+. Toate au avut în vizor abilitatea de a accelera de la 0 la 100 km/h în 3,8 secunde.
La prima vedere e ca și cum îți rămâne să alegi doar marca preferată, nu neapărat nivelul de performanță. Din motivul acesta am privit în detaliu specificațiile trio-ului de super SUV-uri, pentru a găsi diferențele capabile să influențeze performanțele.
BMW X5 M Competition
Inima versiunilor M ale noilor BMW X5 și X6 este V8-ul de 4,4 litri, cu tehnologie M TwinPower Turbo. Acesta descătușează 600 CP în varianta de bază și 625 CP pentru alternativa Competition. În ambele cazuri cuplul maxim este de 750 Nm. Trebuie remarcat că acest cuplu este livrat încă de la un regim scăzut de ture, între 1.800 și 5.800 rpm.
Modelele BMW X5 M și X6 M sunt capabile de un demaraj 0-100 km/h în 3,9 secunde. În timp ce versiunile BMW X5 M Competition și X6 M Competition au nevoie de 3,8 secunde pentru același sprint. Accelerația 0-200 km/h se face în 13,7 secunde de X5 M și 13,5 secunde de X6 M. Versiunile Competition realizează aceeași ispravă în 13,4 secunde, respectiv 13,2 secunde. Dacă se optează pentru pachetul BMW M Driver, viteza maximă nu mai este limitată electronic la 250 km/h, plafonul urcând până la 290 km/h.
După cum a devenit o tradiție a modelelor M, SUV-urile oferă șoferului multiple opțiuni de reglare a răspunsului dinamic. Transmisia M Steptronic cu 8 trepte are sistemul Drivelogic, care permite selectarea a 3 reglaje pentru condus confortabil, dinamic sau ultra-sportiv.
Sistemul de tracțiune integrală M xDrive a fost conceput pentru un comportament sportiv, cuplul fiind livrat cu precădere către roțile punții spate. Cuplul este livrat și către roțile punții față atunci când condițiile de aderență cer. Sistemul de tracțiune integrală lucrează în tandem cu diferenţialul M activ de pe puntea spate. Când se selectează modul 4WD Sport, SUV-urile bavareze direcționează o și mai mare proporție a cuplului către roțile posterioare. Caracteristicile acestui reglaj permite inclusiv executarea de drifturi, păstrându-se un control lejer asupra automobilului în timpul derapajelor.
Sistemul de direcție M Servotronic se adaptează la viteza de rulare și are raport de demultiplicare variabil. De asemenea, se poate selecta unul dintre cele două reglaje disponibile pentru sistemul de direcție. Acestea favorizează confortul sau condusul sportiv.
Agilitatea modelelor BMW X5 M și X6 M este datorată și faptului că sunt echipate standard cu suspensie adaptivă specifică M, cu amortizoare controlate electronic și sistem de stabilizare activă a ruliului. Șoferul poate selecta 3 moduri de reglaj pentru suspensii: Comfort, Sport și Sport Plus, acesta din urmă fiind dedicat mersului pe circuit.
Sistemul de frânare M utilizează discuri de 395 mm la puntea față și 370 mm la puntea spate și oferă șoferului posibilitatea de a alege modurile Comfort sau Sport.
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+
După cum ne-a obișnuit, Mercedes-AMG oferă două versiuni de putere pentru SUV-ul său. Motorul V8 biturbo de 4 litri generează în varianta de bază 571 CP și 750 Nm, pentru o accelerație 0-100 km/h în 4 secunde și o viteză limitată electronic la 250 km/h. Dar ce ne interesează pe noi cel mai mult în acest comparativ este alternativa de 612 CP și 850 Nm (între 2.500 și 4.500 rpm). Acest model Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ sprintează de la 0 la 100 km/h în 3,8 secunde și are o viteză de top limitată electronic la 280 km/h. Dar SUV-ul Mercedes-AMG mai are un as în mânecă. Pentru ambele versiuni de putere, motorul dispune și de sistemul EQ Boost. Adică un starter-alternator, integrat între motor și transmisia automată cu 9 trepte (AMG SPEEDSHIFT TCT 9G), care oferă temporar un plus de 22 CP. S-au luat și măsuri pentru temperarea consumului în timpul condusului docil, una dintre acestea fiind funcția de dezactivare a 4 dintre cei 8 cilindri ai motorului.
Caracterul dinamic al marelui SUV este ajutat de suspensia pneumatică AMG RIDE CONTROL+ și sistemul de amortizare adaptiv ADS+. Garda la sol este coborâtă cu 10 mm când se rulează cu peste 120 km/h sau în modurile Sport, Sport+ și Race. Totodată, garda la sol crește cu 55 mm față de nivelul normal din modul Comfort, când se activează modurile Sand sau Trail pentru off-road.
Mulțumită sistemului electric de 48 V, Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ beneficiază și de sistemul anti-ruliu activ, care reduce și compensează înclinările caroseriei, ceea ce este binevenit pentru un SUV înalt și foarte greu, care intră în viraje cu inerția unui mic deal. De aceea, Mercedes-AMG a implementat un sistem electromecanic inteligent, care combate în milisecunde ruliul nu doar reducând mișcările caroseriei, ci asigurând o manevrare mai precisă a mașinii.
Și sistemul de tracțiune integrală se adaptează la orice condiții de rulare, fiind complet variabil. Puntea spate este mereu angrenată, iar livrarea cuplului și către puntea față se face printr-un sistem electromecanic. Indiferent dacă se alege versiunea de 571 CP sau cea de 612 CP, puntea spate a SUV-ului este echipată standard și cu un diferențial blocabil controlat electronic.
Sistemul de direcție specific AMG este electromecanic, are raport de demultiplicare variabil și se adaptează la viteza de rulare. Șoferul poate alege între 4 moduri de reglaj al direcției. În modurile Basic și Advanced se favorizează confortul, iar modurile Pro și Master oferă mai mult feedback și un răspuns adaptat condusului sportiv.
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ este dotat standard și cu un sistem de frânare performant, cu discuri care au diametrul de 400 mm la roțile din față și 370 mm la cele din spate. Opțional pot fi montate discuri din ceramică. Acestea se disting prin rezistență superioară la uzură, durabilitate și un răspuns rapid.
Audi RS Q8
Cu ocazia L.A. Auto Show din această lună, Audi RS Q8 a debutat în ring alături de rivalii BMW și Mercedes-AMG. Intră în clubul select al super-SUV-urilor germane având un V8 TFSI twin-turbo de 4 litri, care dezvoltă 600 CP și un cuplu de 800 Nm disponibil între 2.200 și 4.500 rpm. Aceste resurse îl ajută să gonească de la 0 la 100 km/h în 3,8 secunde și de la 0 la 200 km/h în 13,7 secunde. Viteza sa de top este limitată electronic la 250 km/h.
Audi nu a pus accent doar pe performanță și a dotat propulsorul cu sisteme care ajută la reducerea consumului de combustibil. Astfel, cilindri 2, 3 , 5 și 8 sunt dezactivați la sarcini reduse. Totodată, V8-ul dispune de un sistem mild-hybrid cu un starter-alternator cu curea, conectat la axul cu came. Constructorul mențioanează că sistemul mild-hybrid poate salva până la 0,8 litri de combustibil la fiecare 100 km parcurși. Face acest lucru susținând funcția de coasting și recuperând până la 12 kW în timpul frânărilor și decelerărilor, energie pe care o stochează într-o baterie litiu-ion.
Desigur, odată călcat pe coadă, Audi RS Q8 uită de eficiență și e gata să îți pompeze adrenalină. Abilitățile sale sportive nu se rezumă la puterea brută. Resursele sale sunt gestionate printr-o transmisie tiptronic cu 8 trepte. Cuplul colosal este transpus pe asfalt cât mai optim de sistemul de tracțiune integrală quattro. Acesta are un diferențial central mecanic. În condiții de rulare normale, distribuie cuplul în raport de 40:60 între punțile față și spate. Dar, în funcție de aderență, poate fi livrat până la 70% din cuplu către roțile din față și până la 85% din cuplu către roțile din spate. De asemenea, cuplul este dozat între roțile punții spate de un diferențial sport.
Manevrabilitatea lui Audi RS Q8 este susținută de faptul că virează din toate cele 4 roți. La viteze mari, roțile din spate virează cu până la 1,5 grade în același sens cu cele din față. Iar la viteze mici virează cu până la 5 grade în sens invers roților anterioare. Audi RS Q8 dispune standard de suspensie pneumatică adaptivă, care poate varia garda la sol cu 90 mm. Iar, opțional, RS Q8 poate beneficia și de sistem electromecanic de stabilizare anti-ruliu. Acesta este conectat la sistemul electric de 48V al mașinii și are și funcția de a recupera energie cu motoarele sale electrice. Energia recuperată este transmisă înapoi la baterie.
Sistemul de frânare folosește discuri compozite de 420 mm la roțile punții frontale și de 370 mm la roțile din spate.