Editorial: Masinile conectate – Cand realitatea depaseste SF-ul

Doar cu zece ani in urma masinile erau considerate un simplu mijloc de transport, care sa serveasca scopului de a ne duce din punctul A in punctul B. Astazi insa masina indeplineste acelasi scop, dar functiile integrate in masina creeaza o conexiune intre sofer si masina, si mai mult, si cu mediul inconjurator. Inginerii creeaza masini care se adapteaza noilor tehnologii si sunt destul de flexibile sa permita si imbunatatiri ulterioare.
Ca sa exprimam acest lucru succint, putem spune ca masina devine o platforma mobila. Termenul de mobilitate este vast, unii il folosesc in contextul miscarii, altii referitor la telefoanele mobile, dar masinile de azi ofera o combinatie din fiecare. Pentru multi dintre noi, masina a devenit un birou mobil, iar tehnologiile gasite intr-o masina depasesc cateodata pe cele dintr-un birou obisnuit. Acum zece ani, masinile „vorbitoare” erau de domeniul SF-ului si ne trimiteau cu gandul mai degraba la masinile futuriste vazute in filme decat la cele de pe sosele.
Dar iata ca gradul ridicat de adoptie al dispozitivelor mobile, in special al smartphone-urilor, precum si tehnologia care permite conectivitate rapida si accesibila oriunde au stimulat inovatiile, astfel ca viitorul e mai aproape decat oricand. Ceea ce a inceput ca sistem de navigatie cu cateva sunete de avertizare a devenit acum o platforma completa care permite si construirea de aplicatii in cadrul sau. Dave Evans, seful futurist al celor de la Cisco, e de acord cu noi: „masina nu va mai fi doar un simplu mijloc de transport, ci va deveni un nod al retelei”.
„My BMW Remote”, Twitter, Facebook, radio si email prin Web sunt doar cateva din ofertele lansate de constructorul bavarez, si cu fondul recent lansat BMW i Ventures de 100 mil. USD, asteptarile sunt mari si BMW spera sa construiasca un intreg eco-sistem in jurul masinilor lor.
BMW nu este singurul constructor auto interesat serios de noul sistem telematics. De ani de zile Ford a lucrat foarte strans cu Microsoft, si astfel a aparut platforma Sync. Microsoft Sync suporta functii precum voice recognition, mesaje text ascultabile, Pandora radio si multe altele. Si Jaguar utilizeaza Microsoft Sync in masinile lor. Si GM a anuntat luna aceasta concurentul lor pentru Sync, denumit MyLink. La fel ca Sync, MyLink va permite consumatorilor sa asculte servicii de streaming radio precum Pandora, si va permite soferului sa regleze sistemul mai bine fara sa-si ia mainile de pe volanul masinii.
Asadar, la ce sa ne asteptam de la masinile conectate? Haideti sa enumeram cateva din capabilitatile existente si cele viitoare.
1. Masina sau cheia masinii devin cardul tau de credit.
Chiar recent BMW a prezentat aplicabilitatea tehnologiei NFC (Near Field Communication) la cheia masinii. NFC este o tehnologie de comunicare ce permite schimbul de date intre dispozitive aflate la cca. 10 cm distanta. Tehnologia inovatoare permite cheii de masina sa se comporte ca un card de credit sau ca mijloc de identificare.
Dar nu subestimati functiile masinii voastre. In viitorul apropiat, masina va putea fi utilizata pe post de smart card, cu care vom plati taxele de autostrada, tichetele de parcare si poate chiar si combustibilul. Skymeter este o companie ce dezvolta produse in acest segment, ce ar permite consumatorilor sa primeasca o singura factura la sfarsitul lunii, care ar include toate costurile legate de masina.
2. Software actualizat pentru masina in timp real.
Sursa imagine: elitespeedperformance.com
V-ati saturat de drumuri pana la dealer pentru diagnosticarea masinii si instalarea versiunilor actualizate de software? S-ar putea sa aveti noroc. Mai multi experti in sisteme telematics declara ca in masinile actuale s-ar putea implementa mai devreme sau mai tarziu actualizarea softului in timp real, precum si diagnosticarea defectiunilor. In tarile din vest si SUA, multe din masinile de azi sunt echipate cu servicii wireless furnizate de operatorii nationali de telefonie mobila. Unele din capabilitatile actuale includ accesul direct la servicii de urgenta si de call center, informatii despre trafic si alte stiri, toate in urma conexiunii prin satelit si prin dispozitivul wireless din masina.
Viitorul set de servicii va fi construit peste tehnologia existenta, si prin intermediul unei legaturi satelit se vor putea reprograma controllerele de transmisie, se va putea recalibra sistemul de franare sau se vor actualiza softurile de pe calculatorul masinii. Siguranta joaca un rol important si va fi asigurata prin faptul ca li se va permite clientilor sa aleaga felul in care vor dori sa se realizeze aceste actualizari, de exemplu cand masina este parcata.
Haideti sa gandim si mai departe. Cum vi se pare repararea problemelor tehnice legate de soft, in timp real? Constructorii ar prefera acest lucru, mai ales ca ar reduce costurile rechemarii masinilor in service.
3. Applicatii care controleaza masina.
La Salonul auto de la Paris 2010, BMW a prezentat aplicatia „My BMW Remote”, disponibila pentru dispozitivele iOS (iPhone, iPod Touch si iPad). Aplicatia include functiile remote ale BMW Assist plus multe altele: inchiderea si deschiderea usii de la distanta, reglarea climei de la distanta, cautare locala Google si Gasirea masinii. In acest segment BMW nu este singurul constructor, si Ford, GM sau Volvo oferind printre altii aplicatii similare. Aplicatia se integreaza mai bine ca niciodata cu functiile masinii si da acces unora din functiile de baza ale acesteia.
Vizionarii merg si mai departe. Garry Golden, futurist in cadrul companiei FutureThink, prezice intr-un articol pentru Mashable un viitor in care interfetele machine-to-machine vor elimina atuomat nevoie de interventie umana. “Pe masura ce te indrepti spre masina, telefonul tau va ajusta automat temperatura, va da drumul la muzica si va deschide usa cand te apropii.”
4. Controlul masinii tale prin voce.
Acest lucru e realizabil de ceva de timp, dar constructorii auto vor sa dezvolte si mai mult aceste capabilitati. De la comenzi vocale pentru activarea sistemului audio sau efectuarea unui apel pana la viitoarea generatie a sistemului telematics care iti ofera controlul absolut asupra masinii.
BMW utilizeaza deja comenzi vocale ce pot controla dispozitivele externe si pot alege genul, artistul, albumul si titlul melodiei prin intermediul sistemului inclus in sistemul de navigare. Dezvoltarile ulterioare vor permite aplicatiilor gen Pandora sa fie controlate prin intermediul unor simple comenzi vocale, gen „Play blues”, dupa care aplicatia s-ar conecta la internet si ar rula genul corespunzator de muzica.
Dar capabilitatile voice-to-text? In viitorul apropiat, soferul va avea posibilitatea sa dicteze mesaje, sms-uri, sa caute pe Google si sa faca mai multe lucruri care astazi necesita utilizarea mainilor.
BMW va prezenta mai multe atribute futuriste de acest gen la viitorul Salon auto de la Geneva, unde va lansa conceptul BMW ConnectedDrive.
5. Masinile care isi creeaza propria retea sociala.
Acest lucru nu a fost inca realizat, dar avansurile tehnologice rapide si faptul ca generatia Y este in spatele dezvoltarii social media ar putea duce la acest lucru si in cazul masinilor. Viitoarea generatie a serviciilor telematics ar putea oferi interactiune in timp real intre masini, soferul fiind cel care initiaza si controleaza mediul. Practic soferii s-ar putea conecta cu ceilalti soferi din masinile de pe sosea, creand o conexiune intre masinile lor, si rezultand astfel o colaborare sub forma unei mici retele sociale unde jucatorii pot schimba informatii. Aplicatiile din masina bazate pe locatie ar putea duce interactiunea si mai departe, permitand notificari care sa alerteze soferul despre „prietenii” care se afla in zona.
„Imprietenirea” cu alta masina suna SF astazi, dar ar putea deveni posibila in viitorul apropiat.
Facebook pe patru roti? Mai degraba realitate decat doar un simplu vis.
Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro
