Interviu exclusiv BMWBLOG cu Dr. Bernardo Lopez, despre noul motor N20 cu patru cilindri

Motoarele turbo cu patru cilindri vor reprezenta un topic important in cadrul strategiei de ansamblu a BMW Group. Importanta noului motor N20 turbo cu patru clindri a fost prezentata la Salonul auto de la Geneva 2011, cand Dr. Klaus Draeger, Directorul Departamentului de Cercetare si Dezvoltare, a deschis discutiile la conferinta de presa BMW, vorbind despre noul motor cu patru cilindri.

Pe viitor BMW va utiliza din plin diferite motoare turbo cu patru cilindri, echipand diverse modele cu acest propulsor, de la Seria 1 la Seria 3 dar si cateva modele X. Primul pas in cadrul strategiei EfficientDynamics legate de motoarele cu patru clindri este dotarea noului BMW X1 xDrive28i, cu motorul N20B20 cu patru cilindri, care livreaza 245 CP, si ofera o performanta similara cu cea a motorului cu sase cilindri aspirat natural, dar cu un consum de combustibil semnificativ mai redus.

Pentru a afla mai multe despre acest motor, am stat de vorba la Geneva cu Dr. Bernardo Lopez-Alvaredo, Director al departamentului de analiza a trenurilor de rulare in cadrul BMW Group.

BMWBLOG: Spuneti-ne de ce s-a facut trecerea de la motoarele aspirate natural, cu sase cilindri, la cele noi turbo, cu patru cilindri?

Dr. Lopez: Noi ne consideram ca fiind integrati in strategia de ansamblu EfficientDynamics si prin urmare departamentul care se ocupa cu dezvoltarea motoarelor este o particica ce contribuie la aceasta strategie. In ultimii ani, motoarele turbo cu sase cilindri au castigat o serie de premii, iar noul motor cu patru cilindri este fratele mai mic al acestuia. Intr-un fel am realizat o extensie a tehnologiei care a fost demonstrata mai intai prin propulsorul N55 twin-scroll turbo cu sase cilindri.

BMWBLOG: De ce a avut loc schimbarea, de la N54 twin-turbo la N55 twin-scroll, care reprezinta baza in cazul noului motor N20 cu patru cilindri?

Dr. Lopez: Sistemul acesta este mult mai eficient, pentru ca practic ai aceleasi functii, separi evacuarea de la doi cilindri si instalezi un sistem turbo. Desigur ca am redus volumul ocupat, asa ca are multe avantaje, greutate mai mica, mai putine componente.

BMWBLOG: Care a fost cea mai mare provocare in realizarea acestui motor?

Dr. Lopez: Scopul nostru este sa satisfacem clientii care s-au obisnuit cu motorul cu sase cilindri, asa ca pentru noi cel mai mare scop a fost sa livram o performanta mai buna cu un consum mai redus de combustibil, dar la acelasi nivel de calitate. Componentele din punct de vedere tehnologic sunt deja cunoscute de la motorul cu sase cilindri, iar unele au fost modificate pentru cel cu patru cilindri. Decuplarea vibratiilor a reprezentat un lucru nou pe care a trebuit sa-l realizam in cazul motorului cu patru cilindri.

BMWBLOG: Este prima oara cand se utilizeaza Valvetronic, Vanos, si injectia directa in cazul unui motor BMW cu 4 cilindri?

Dr. Lopez: Tehnologia Valvetronic a fost lansata prima oara intr-un motor cu patru cilindri in 2011. Valvetronic are doua functii in cazul acestui motor:una, de a reduce consumul de carburant – functie pe care o aveam deja in motorul aspirat natural cu patru cilindri. De obicei trebuie sa lucrezi la valva – aici se pierde eficienta. Practic ce trebuie sa faci e sa deschizi complet valva, dar apoi trebuie sa reglezei cumva cantitatea de aer care intra in cilindru, asa ca inseram sistemul Valvetronic astfel incat valvele sa detecteze inaltimea. Cand ele se deschid complet esti in modul full, cand se deschid doar un pic, esti la o viteza de ralanti. Cilindrii nu mai lucreaza in contra diferentei de presiune creata de valva. Este o masura de eficienta pe care am lansat-o din 2001 si am dezvoltat acest sistem de-a lungul anilor, iar acum la sistemul turbo ce e interesant este ca nu are doar o componenta de eficientizare, ci si o componenta de performanta. Daca folosesti un motor turbo intr-un sistem fara Valvetronic, trebuie sa astepti pana ce volumul de aer a trecut din valva in admisia motorului. Cu ajutorul Valvetronic il poti regla sa fie foarte aproape de motor, astfel incat sa poti obtine un raspuns mai bun.

BMWBLOG: Comparativ cu motorul cu sase cilindri, exista vreo diferenta la capitolul turbo lag?

Dr. Lopez: Specificatiile pe care le-am primit legate de trenul de rulare au fost ca acest motor sa nu aiba deloc turbo lag si cred ca am facut o treaba destul de buna in aceasta privinta. Din punctul nostru de vedere, nu se observa nici un lag datorita unora din aspectele pe care le-am mentionat anterior.

BMWBLOG: Sunteti de parere ca sistemul twin-scroll are o durata de viata mai mare decat cel twin-turbo? Am vazut ca au existat multe probleme in trecut cu agregatul N54.

Dr. Lopez: Ne-am uitat la toate aspectele. Cand ai doua sisteme turbo independente, e normal sa ai mai multe probleme teoretic, si atunci trebuie sa ai mai mult spatiu in masina, mai multe componente si intr-un final eficienta mai redusa. Daca faci posibil transferul intregii energii de evacuare fara pierderi catre turbocompresor, atunci obtii mai multa eficienta. Din punctul de vedere al inginerilor, poti face asta cu o singura turbina, e mai bine, cu toate astea trebuie sa iei in calcul faptul ca cilindrii interactioneaza intre ei, si de aceea intr-un fel sistemul twin-scroll este solutia perfecta.

BMWBLOG: A incercat BMW sa modifice acest motor pentru a-i descoperi potentialul maxim?

Dr. Lopez: Puterea specifica a acestui motor este de 90kW pe litru, ceea ce e deja destul de mult. Cand ne uitam la toate aspectele, de exemplu durata de viata, cand o cresti prea mult ai putea avea probleme cu raspunsul, sau cel putin trebuie sa te ocupi de sistemul de admisie. Desigur, sistemele turbo pot fi intotdeauna modificate pentru a avea o putere mai mare, dar apoi apar riscurile legate de turbo lag, pe care trebuie sa le compensezi cu alte masuri, care vin la randul lor cu „costuri” suplimentare.

Dr. Lopez, va multumim pentru timpul acordat!

Multumiri speciale lui Alex Seremet – BMW Romania, pentru oportunitatea realizarii acestui interviu!

Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro

BMW Motorrad

Comentarii

©2021 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account