Istoria edițiilor speciale BMW M3
BMW M4 GTS priveşte către începuturile BMW M GmbH. Fondată în 1972 sub numele original de BMW Motorsport GmbH, compania a impresionat încă de la început – şi nu doar cu emblematicul model de curse BMW M1. Primului motor turbo ce a propulsat un monopost spre titlul mondial din Formula 1 şi transformarea BMW M3 Grupa A în cel mai de succes model din lume în categoria turismelor au fost tot performanţele M GmbH. Producţia primului BMW M3 (E30) a început în 1986, creând astfel tiparul pentru o clasă complet nouă de automobile: maşini de înaltă performanţă sub forma unor sedanuri şi coupé-uri de serie în clasa compactă. De atunci, BMW M3 – iar acum BMW M4 – a impus standardele în segmentul său de-a lungul ciclului de viaţă şi în fiecare generaţie a modelului. În ciuda numeroaselor încercări, nici unul dintre imitatorii săi nu a reuşit să înlăture BMW M3/BMW M4 de pe primul loc în preferinţele conducătorilor sportivi.
1988: BMW M3 Evolution (E30)
BMW a perfecţionat calităţile modelului M3 pentru a avea certitudinea că rămâne în elita motorsportului. În 1988, BMW M GmbH a lansat BMW M3 Evolution pe piaţă într-o serie specială limitată la 500 de unităţi. Motorul cu patru cilindri în linie, cu o capacitate de 2,3 litri, dezvolta acum 162 kW/220 CP – cu 19 kW/25 CP mai mult decât versiunea M3 standard. Creşterea puterii a fost rezultatul unei serii de modificări la componente care au inclus supapele, pistoanele, chiulasă şi arborele cu came. În plus, caroseria şi geamurile au fost supuse unor măsuri de minimizare a masei. BMW M3 Evolution avea un spoiler frontal mai puternic conturat decât versiunea M3 standard M3 şi un spoiler spate ajustabil, de asemenea mai mare.
1990: BMW M3 Sport Evolution II (E30)
Dezvoltarea M3 a atins apogeul în 1990 prin apariţia BMW M3 Sport Evolution, disponibil doar în culorile Gloss Black şi Brilliant Red. Noua apariţie dezvolta până la 175 kW/238 CP din motorul cu patru cilindri în linie, care acum avea o capacitate de 2,5 litri – un plus de 22% comparativ cu BMW M3 standard din acea perioadă. Construcţia ultrauşoară inteligentă a componentelor, printre care aripile faţă, difuzorul, spoilerul faţă, capota portbagajului şi aripa spate, a redus masa proprie cu aproximativ 35 de kilograme. Spliterul ajustabil de pe spoilerul faţă şi jantele de 16 ţoli, din aliaj uşor, cu steaua Nogaro Silver în centrul lor au fost printre cele mai distinctive particularităţi exterioare ale BMW M3 Sport Evolution. La interior, scaunele-scoică faţă cu suport integral pentru cap, centurile de siguranţă de culoare roşie şi husele din piele de căprioară pentru volanul sport, levierul frânei de mână şi mânerul levierului de la schimbătorul de viteze subliniau atitudinea sportivă a automobilului. O altă atracţie a acestei versiuni M3 – produsă în doar 600 de exemplare – a fost înscrisul „Sport Evolution 1990” de pe consola centrală.
1995: BMW M3 GT (E36)
A doua generaţie a modelului BMW M3 a însemnat transformarea sursei de putere într-un motor cu şase cilindri dispuşi în linie. Cu o capacitate de 2.990 cmc, tehnologie cu patru supape şi distribuţie a arborelui cu came VANOS pe partea admisiei, motorul genera 210 kW/286 CP şi permitea o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în 5,9 secunde. În 1995, BMW M GmbH a lansat ediţia specială BMW M3 GT într-o serie de doar 350 de unităţi. Puterea a fost extinsă la 217 kW/295 CP, iar motorul a prezentat câteva din detaliile tehnice ale următorului propulsor de 3,2 litri. Uşile maşinii erau realizate din aluminiu, iar interiorul a fost decorat cu piele Mexico Green Nappa. Pentru exterior, singurele culori disponibile la această ediţie specială au fost British Racing Green şi Silver.
2003: BMW M3 CSL (E46)
La jumătatea anului 2003, BMW a revenit la ideea unei ediţii speciale în serie limitată BMW M3, de data aceasta cu generaţia E46 a modelului. Denumirea CSL făcea referire la legendarul BMW 3.0 CSL (pentru „Coupé Sport Leichtbau”) de la începutul anilor ’70. În conformitate cu acest apelativ, care denota design ultrauşor, BMW M3 CSL a introdus o serie de componente pentru reducerea masei. Consola centrală, decoraţiunile interioare ale uşilor şi oglinda retrovizoare au fost realizate din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP) – o premieră absolută pentru un model BMW de serie, luneta dispunea de sticlă subţire, capota portbagajului cu spoiler integral era mai uşoară. Per total, utilizarea componentelor uşoare a permis ca masa proprie a maşinii să fie redusă cu 164 de kilograme, la 1.385 de kilograme.
Puterea produsă de motorul de 3.246 cmc, cu şase cilindri dispuţi în linie, a fost ridicată la 265 kW/360 CP. Modificările galeriei de admisie a aerului au fost necesare pentru răcirea motorului evoluat, ceea ce a dus la crearea unei deschideri circulare distinctive în bara faţă optimizată aerodinamic, pentru a îmbunătăţi furnizarea aerului către camera de admisie a aerului. La exterior, BMW M3 CSL se diferenţia de BMW M3 prin acoperişul din fibră de carbon expusă şi prin jantele M „Sport” de 19 ţoli, din aliaj uşor, cu anvelope Michelin Sport Cup.
La deschiderea uşii, atenţia era atrasă de cele două scaune-scoică şi de scaunele spate ultrauşoare cu tapiţerie în combinaţie de Amaretta şi stofă. Uşile veneau cu inserţii de fibră de carbon, volanul sport M era îmbrăcat cu Alcantara care oferea aderenţă, iar consola centrală avea o construcţie mai compactă şi mai uşoară. O altă particularitate distinctivă a volanului era butonul „M” utilizat pentru activarea modului M Track. Acesta adapta reacţiile servodirecţiei şi parametrii Dynamic Stability Control (DSC / controlul dinamic al stabilităţii) pentru a permite un stil de condus şi mai sportiv. Sistemul Launch Control modificat a ajutat ca BMW M3 CSL să sprinteze de la 0 la 100 km/h în doar 4,8 secunde şi să atingă 200 km/h în 16,7 secunde. Şasiul CSL a fost optimizat suplimentar, iar o parte din activitatea de tuning s-a desfăşurat pe bucla Nordschleife de la Nürburgring. Rezultatul acestor modificări a putut fi văzut în testele independente. BMW M3 CSL a stabilit ceea ce atunci a fost cel mai rapid tur pe Nordschleife în clasa sa de putere (7’50”).
2010: BMW M3 GTS (E92)
În 2010, BMW M GmbH a lansat succesorul direct al modelului BMW M3 CSL sub forma BMW M3 GTS. Asemenea predecesorului său, a fost conceput să furnizeze performanţe dinamice de neegalat. Construcţia uşoară a jucat un rol primordial şi de această dată, reducerea masei proprii DIN a automobilului la 1.530 de kilograme – 125 de kilograme mai puţin decât versiunea BMW M3 standard. O mărire a cursei pistonului a dus cilindreea motorului V8 de la 4,0 litri la 4,4 litri, astfel că puterea a crescut cu 22 kW/30 CP, la 331 kW/450 CP.
În echiparea standard, BMW M3 GTS dispunea de roll bar cu şuruburi în locul banchetei, iar acesta putea fi upgradat opţional cu un roll cage integral. Mai mult, au fost prevăzute puncte de fixare pentru centuri Schroth cu patru şi cu şase puncte de prindere. În cele din urmă, suportul extinctorului în spatele scaunelor faţă a subliniat orientarea clară spre circuit a GTS. Calităţile competiţionale ale automobilului au fost îmbunătăţite de aerodinamica revizuită. Spoilerul faţă cu spliter din fibră de carbon era combinat cu aripă spate din fibră de carbon, dispusă pe capota portbagajului, pentru reducerea portanţei şi pentru asigurarea unor viteze mari în viraje. În mare, BMW M GmbH a produs BMW M3 GTS în regim manufacturier, automobilele fiind realizate individual în uzină după specificaţiile clienţilor. Omologarea pentru utilizare pe şoselele din Germania s-a făcut pentru fiecare caz în parte.
2011: BMW M3 CRT (E92)
BMW M3 CRT – produs într-o serie de doar 67 de unităţi, din mai 2011 – a combinat tehnologia BMW M3 GTS cu caroseria în patru uşi a unui BMW M3 Sedan. CRT a avut capotă din fibră de carbon, cu fante lângă curba Powerdome, şi un spliter sub bara faţă, dar spoilerul spate mare de pe capota portbagajului a fost uzurpat de muchia spoilerului din fibră de carbon. În locul unui roll bar, BMW M3 CRT a dispus de banchetă compusă din două scaune individuale modelate. Cu o masă proprie (DIN) de 1.580 de kilograme, BMW M3 CRT a fost mai uşor cu aproximativ 45 de kilograme faţă de BMW M3 Sedan.
2016: BMW M4 GTS (F82)
În 2016, BMW M GmbH va prezenta următorul membru al gamei de maşini sport în ediţie specială, sub forma BMW M4 GTS. Noua maşină preia conceptul modelelor BMW M3/BMW M4 şi accentuează radical genele sportive, devenind un automobil de colecţie exclusiv, fabricat în numai 700 de exemplare. BMW M4 GTS însemnă că BMW M GmbH nu doar sărbătoreşte cei 30 de ani ai poveştii de succes BMW M3/M4, ci prezintă şi un model perfect pentru a marca centenarul mărcii BMW.