Mostenirea lui Chris Bangle
Indiferent de sentimentele generale, si la orice pol s-ar afla ele, Chris Bangle a avut un impact semnificativ asupra marcii BMW. Retragerea sa in martie 2009 a marcat sfarsitul unei perioade de circa cincisprezece ani in care Bangle s-a aflat in slujba constructorului bavarez proiectand modelele BMW.
Unii sunt de parere ca Bangle a mutilat partea din spate a modelului Seria 7 E65, si a esuat cand a aplicat ‘flame surfacing’ la modelul Z4, dar totusi pentru ce anume merita retinuta contributia sa la BMW?
Poate ne ajuta sa ne dam seama daca ne uitam la stilul BMW inainte de Bangle. Designul BMW incepand cu uimitoarele coupe-uri CS de la sfarsitul anilor 1960 a fost foarte traditional si a evoluat in acelasi stil, prin traditional spunand plictisitor intr-un mod politicos.
In timp ce motoarele BMW si dinamica la rulare starneau invidia celorlalti constructori, stilul BMW nu avea de ce sa ii ingrijoreze prea mult pe acestia. Dar pe masura ce influenta lui Bangle a crescut, acest lucru s-a schimbat. Elemente de stil tipice BMW au inceput sa fie observate pe o serie de autovehicule asiatice.
Daca imitatia e cea mai sincera forma de flatare, atunci pana si “Bangle butt” a fost admirat de catre coreeni, caci a aparut pe modelul Hyundai Grandeur. Astfel, la BMW a aparut si a inflorit stilul, acesta jucand un rol important in cresterea dezirabilitatii brandului.
Chiar daca genereaza discutii aprinse, elementele de stil de genul “flame surfacing” si “Bangle butt” ar trebui puse intr-un context. Cand un constructor analizeaza portofoliul sau de produse, exista mai multe sanse ca acesta sa testeze designul la capetele gamei marcii, astfel ca produsele de baza sa ramana “in siguranta”. Pentru BMW asta inseamna ca Seria 3, Seria 5 si X5 (pentru SUA) trebuie sa atraga cea mai mare audienta posibila.
Ideea e sa pornesti cu o directie de design pe care s-o aplici la produsele de nisa, pregatind astfel calea pentru adaptarea lor in produse mai de baza (sau invers, parasirea de catre acestea in liniste a palatului ideilor de design). BMW a reusit sa faca acest lucru cu succes cu produsele sale de nisa, si in tot acest timp a vandut si multe modele ale atragatoarelor Seria 3 si Seria 5.
Ceea ce Bangle a infaptuit la BMW, mai mult decat orice exercitiu pe hartie, a fost sa construiasca o echipa de design care sa adopte pasiune si frumusete, cu care sa imbrace dinamica tipica BMW. Aceasta este mostenirea lui Chris Bangle.
[Articol scris de Hugo Becker]