Originea siglei BMW

roundel-bmw

Un articol recent publicat in New York Times desfiinteaza mitul “elicei de avion care se invarteste” din sigla BMW. Spre disperarea multora, articolul este 100% corect, originile cadranelor albe si albastre din sigla BMW neavand nimic de-a face cu o elice.

In schimb au de-a face cu culorile nationale ale landului Bavaria, care este desigur inclus in numele companiei. Ca sa ne convingem de acest lucru trebuie doar sa ne uitam la sigla utilizata de compania din care a originat BMW, Rapp Motorenwerke.

Rapp Motorenwerke planuia sa construiasca o serie de motoare de avion pentru Ministrul prusac al razboiului si pentru titlul “Imperial Prize”. Cei de la Rapp au construit in mod neindemanatic un motor cu sase cilindri, reproiectand un motor de avion cu patru cilindri (au adaugat cei doi cilindri in plus inainte de distributie, in fata celor patru cilindri, ceea ce a cauzat o vibratie excesiva a motorului).

Rapp a fost o firma contemporana Bayerische Flugzeug-Werk, firma constructoare de motoare de avion si motociclete, infiintata de Gustav Otto (fiul lui Nikolaus Otto, inventatorul motorului in patru timpi – cunoscut si ca ciclul Otto). Sigla celor de la Rapp era reprezentata de un cerc avand in centru capul unui cal negru (Rappe in germana inseamna “cal negru”). De aici provine corespondenta dintre emblema si numele companiei.

Cand BMW a luat fiinta din compania Rapp, au refolosit cercul, si au inserat in centru o imagine in oglinda a culorilor nationale ale Bavariei. Albul si albastrul au fost inversate in cerc fata de pozitia lor pe steagul bavarez, datorita considerentelor legale legate de utilizarea acelui simbol national in cazul unei marci comerciale. Dar corespondenta dintre numele companiei si imaginea din logo a continuat.

Se pare ca mitul elicei a fost rezultatul unor publicatii tehnice din anii 1920 ce furnizau informatii despre serviciile oferite pentru motoarele de avioane BMW.

A durat destul de mult demistificarea, dar s-a facut pana la urma. Chiar in 2005 a aparut intr-o publicatie BMW Mobile Tradition un articol scris de Dr. Florian Triebel, care relateaza intreaga poveste din jurul siglei BMW si a mitului care o inconjoara. Articolul poate fi citit aici: PDF.

Articol scris de Hugo Becker

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account