Test Drive BMWBLOG: BMW M3 și BMW M4 Coupé

BMWBLOG a fost în Portimao, Portugalia, pentru a lua contact cu noul BMW M3 și BMW M4 Coupé. După două zile de teste, 8 tururi de circuit și aproape 500 km parcurși pe drumuri virajate, putem spune că BMW are în mână lozul câștigător!

Cu o convenţie numerologică cam ciudată, noile BMW M3 și BMW M4 nu sunt doar parte a unei noi generații de modele BMW M, dar sunt și primele care au apelative diferite pentru versiunile Coupé și sedan. Noul BMW M4 Coupé este de fapt succesorul emblematicului M3 Coupé și fratele de platformă a noului BMW M3 Sedan.

Cele două noi modele sunt identice în ceea ce privește specificațiile și – după cum se ladă inginerii BMW M – sunt capabile de aceleași performanțe. Totuși, centrul de greutate al lui M3 este un pic mai înalt decât cel al lui M4 Coupé – datorită plafonului mai înalt – însă ,atunci când le conduci, nu poți percepe diferența. După patru ani de dezvoltare, noul M3 și M4 au absolvit noua școală a motoarelor mai mici, primind un propulsor turbo cu șase cilindri în linie, de 3,0 litri, care a luat locul vechiului V8 aspirat de 4,0 litri, atât de apreciat de fanii vechiului M3.

2015-bmw-m3-sedan-test-drive-7photos

Chiar dacă dispune de doi cilindri mai puțin și de o cilindree mai mică, noul motor este pus sub presiune de două turbosuflante, reușind să ofere mai multă putere decât în trecut, scăzând totodată consumul și emisiile de carbon. Cea mai spectaculoasă creștere este cea a cuplului maxim, care a urcat cu 150 Nm comparativ ceea ce oferea vechiul V8, ajungând acum la 550 Nm, oferiți pe o plajă de turație cuprinsă între 1.850 rpm și 5.500 rpm.

Folosirea unor materiale ultra-ușoare a făcut ca masa proprie să scadă cu 83 kg, modelul cu transmisie manuală cântărind acum 1497 kg. În cazul în care se optează pentru transmisia M-DCT, mașina va fi mai grea cu 40 kg.

Așadar, masă proprie mai mică, putere mai multă, tren de rulare orientat către performanță și anvelope  aderente Michelin Super Sport… pare rețeta perfectă pentru o zi plină de adrenalină, nu?

Proiectat pentru circuit, perfect pe drumurile publice

2015-bmw-m3-sedan-test-drive-9photos

Când organizatorii evenimentului de lansare ne-au spus că grupa noastră a fost repartizată pentru a face testele pe drumurile publice în prima zi, primul nostru instinct a fost să ne împotrivim și să cerem mai mult timp pe circuit alături de Grupa 2. Însă nu ne-a luat mult să realizăm că este mai bine că apucăm să cunoaștem mașinile pe drum în prima zi, pentru ca în cea de-a doua zi să ne putem bucura mai mult de experiențele de pe pistă.

Și cum alegerea mașinilor pe care dorim să le testăm a fost la latitudinea noastră, am urcat repede la volanul noului M3 sedan, o mașină pe care o vom avea multă vreme în minte și pe care o vedem ca o completare pentru 1M-ul din garaj nostru. Yas Marina Blue, M-DCT, apă rece în suporturile pentru pahare (care sunt suficient de mari pentru a acomoda și pahare de 1,0 l) – așa am pornit noi pe drumurile înguste ce traversează satele din Portugalia, atacând progresiv cele 343 de viraje care ni s-au deschis în față și analizând comportamentul lui M3 Sedan.

Asfaltul ușor denivelat și virajele strânse ne-au oferit oportunitatea de a vedea cât de evoluată este noua platformă și mai ales „una dintre cele mai bune direcții cu demultiplicare variabilă de pe piață” – așa cum a fost promovată la momentul debutului. Folosind ultima evoluție a sistemului Driving Performance Control, care îi permite șoferului să ajusteze comportamentul mașinii pe o plajă sensibil mai largă decât în cazul predecesorului său, am trecut fugitiv prin modurile ECO, Sport și Sport+. După cum sugerează și denumirea, cele trei moduri de conducere schimbă caracterul mașinii la o simplă apăsare de buton. Mai mult de-atât, cele trei butoane de pe consola centrală oferă posibilitatea de a modifica individual cei trei parametrii dominanți – direcția, suspensia și motorul – pentru a oferi cel mai bun răspuns în funcție de situație.

2015-bmw-m3-sedan-test-drive-11photos

Și pentru că divizia BMW M a vrut să facă lucrurile să pară mai complexe decât în cazul modelelor de mare serie, șoferul poate descoperi mixul ideal pentru drumul pe care se află  – de exemplul o setare confortabilă, cu motorul în poziția „Efficient”, iar amortizoarele și direcția în „Comfort” – pe care îl poate salva pe unul dintre cele două butoane M de pe volan: M1 și M2.

Pentru început, am ales modul „Comfort”, pefect pentru un condus normal, relaxat, fără prea multe provocări. Iar setarea asta face exact ceea ce sugerează și numele, oferind o călătorie calmă și plăcută. Însă imediat ce treci în modul „Sport”, simți cum se întărește suspensia iar direcția devine mai agilă, potrivită pentru un condus mai alert. Și răspunsul pedalei de accelerație este mai agresiv, profilând caracterul unei mașini perfecte pentru un condus sport și mai ales pentru drifturi. Dar despre asta mai târziu.

Ascultă sunetul motorului în noile BMW M3 și BMW M4 Coupé

Însă, pentru că ne plac provocările (doar pentru asta am venit în Portugalia), am trecut curând în modul Sport +, care determină un comportament orientat vizibil către circuit. Cu toate acestea, mașina se comportă bine și pe drumuri, cu condiția ca asfaltul să fie în stare bună, pentru că suspensia dură nu iartă nimic. Fără prea mult trafic pe drumuri, ne-am putut bucura din plin de performanțele noului M3, ascultând de simfonia care se făcea auzită la fiecare retrogradare și descoperind forța uluitoare a frânelor ceramice.

2015-bmw-m3-sedan-test-drive-147

Noul motor de 3,0 litri, cu șase cilindri în line ne-a impresionat prin modul în care livrează puterea, în timp ce cuplul este aproape omniprezent, împingând cu forță de la turații mici. Comparat cu vechiul V8 aspirat, noua unitate este mai elastică, însă nu la fel de ascuțit la turații înalte. În modul confort se simte un ușor lag al turbinei, însă în modul Sport +, noul BMW M3 este o bestie, accelerând exploziv între 3.500 și 5.500 rpm.

„Cum sună?” Asta a fost una dintre întrebările care a marcat această lansare, iar noi suntem pregătiți să răspundem. În ciuda adoptării unui sistem Active Sound de amplificare a sunetului prin cabină, urletul evacuării este impresionant, iar BMW pretinde că este 98% veritabil. Noul M3 are un timbru răgușit, foarte potrivit pentru această mașină, care va întoarce multe capete.

2015-bmw-m3-sedan-test-drive-63

Controlul maselor în cazul noilor BMW M3 și M4 Coupé este excelent – vom reveni cu argumente mai târziu – iar trenul de rulare este foarte bine echilibrat. Am descoperit aceste atribute de-a lungul celor 343 de viraje, dintre care unele chiar dificile. Pentru a vedea dacă M3 își păstrează ADN-ul, tot ce trebuie să faci este să te apropii cu viteză de un viraj, să frânezi puternic înainte și să calci la fund accelerația la ieșire. Dacă spatele mașinii va dansa puțin înainte ca electronica să intervină, atunci DA, este în continuare un M3 și încă unul atât de distractiv!

Surprinzător, după câteva ore de condus intens, spatele nostru se simțea foarte bine, grație noilor scaune sport care oferă nu doar un suport lateral ferm, dar și mai multe reglaje decât vom avea nevoie vreodată.

Ziua 1 s-a încheiat rapid și ne-a lăsat să ne dorim mai mult, așa că am ales să ne odihnim bine înainte de cea de-a doua zi de teste, găzduită de Circuitul Internațional Algarve.

2015-bmw-m3-sedan-test-drive-104


Dacă aș putea să mai stau pe circuit.. pentru încă un tur!

Ziua 2 a început cu un drum de o oră până la Algarve – un circuit foarte frumos și extrem de solicitant, unde multe echipe din Formula 1 aleg să-și desfășoare testele înainte de startul campionatului. Odată ajunși acolo, briefing-ul la care am luat parte a fost unul dintre cele mai intensive la care am luat parte vreodată. Cuvinte precum „siguranță”, „atenție” și „nu pilotați dincolo de propriile limite” au fost repetate de mai multe ori, însă mesajul general transmis de piloții Claudiu David și Pedro Lamy a fost cât se poate de clar: circuitul acesta trebuie tratat cu respect. Și câtă dreptate au avut…

2015-bmw-m3-sedan-test-drive-40

Algarve este un circuit uluitor, cu viraje rapide, unele chiar lipsite de vizibilitate și,  peste toate astea, diferențe serioase de nivel care ascundeau alte viraje. Așa că eram pregătiți să abordăm traseul într-o notă mai cuminte, încercând să-l învățăm, iar apoi să ne bucurăm de el în deplină siguranță.

Suspensia față cu brațe duble din aluminiu și puntea spate multi-link cu un cadru atașat caroseriei cu prinderi fixe (tehnologie împrumutată din motorsport) oferă o rigiditate excepțională pe circuite precum cel din Portimao. Iar dacă sunt luate în calcul și anvelopele super-aderente Michelin Super Sports care încalță jante de 19 inchi, ai în față o mașină extrem de distractivă pe pistă. Însă un detaliu despre pneuri: inginerul Florian Steigner, implicat în dezvoltarea proiectului M3/M4 a declarat că Michelin și BMW au avut numeroase sesiuni de teste pe cinci circuite, timp de 19 luni, fiind produse 3884 prototipuri de anvelope pentru M3 și M4.

2015-bmw-m3-sedan-test-drive-33

Uriașele frâne ceramice de pe modelele testate s-au comportat excelent, păstrându-și fermitatea și forța după numeroase frânări puternice de la 250 km/h – inducându-ne un plus de încredere pe un circuit atât de complex, cu multe zone de frânare.

Cu modul MDM cuplat, care se traduce prin „este în siguranță să faci drifturi”, am trecut printr-o serie de viraje strânse care ne-au permis să lăsăm spatele să fugă un pic. Atât M3 cât și M4 dispun de enorm de multă aderență în viraje, în special în virajele rapide. Nu există nici urmă de subvirare, confirmând cele spuse în trecut de piloții oficiali BMW M: „Noile M3 și M4 sunt cele mai accesibile mașini de circuit produse de BMW M vreodată”.

Vezi și: Drifturi pe circuit cu noul BMW M3

Controlul și distribuția maselor este atât de predictibilă și curată, încât un pilot bun are posibilitatea să scoată tot ce este mai bun din mașină cu fiecare tur parcurs.

2015-bmw-m3-m4-race-track-16

Din nefericire, după opt tururi am fost nevoiți să ne retragem de pe pistă, rămânând cu dorința de a mai gusta un pic din savoarea noilor M3 și M4. Ajunși pe linia boxelor, am coborât din mașină cu un mare rânjet pe față, confirmând că BMW M nu și-a lăsat clienții dezamăgiți nici de această dată.

2015-bmw-m3-m4-race-track-7


Pe care să o alegi?

O întrebare grea, mai ales că nici testele pe circuit nu au arătat o diferență palpabilă. Ambele excelează, iar singurele argumente care ar putea susține o decizie se rezumă la practicitate în cazul lui M3, sau la silueta de coupé în cazul lui M4. Dar, dacă ar fi banii mei, aș merge pe M3, care are performanțe identice și un interior mai practic, fiind o completare perfectă pentru 1M Coupé pe care îl am în garaj.

Indiferent de alegerea făcută, un lucru este sigur: BMW M și-a respectat promisiunile, iar evoluția tehnologică – cu materiale ultra-ușoare ș multă electronică – anunță un viitor strălucit pentru noile familii M3 și M4.

Galerie FOTO BMW M3 Sedan și BMW M4 Coupé:

 

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account