Test BMW X3 20d xDrive: Un diesel la curent cu viitorul

BMW X3 20d xDrive va fi probabil cel mai bine vândut model și în gama celei de a 4-a generații a SUV-ului de clasă medie. Argumentele sale sunt ca de obicei echilibrul bun între performanțe și eficiență. Iar aceste puncte forte sunt amplificate acum de avantajele pe care le aduce implementarea tehnologiei mild hybrid, dar și ținuta de drum mai rafinată ca niciodată.
Foto: Adrian Cobzașu
În primul nostru test drive cu noua generație a modelului X3 am condus modelul de performanță înaltă X3 M50 xDrive. Însă M50 xDrive este vârful gamei X3, până când va apărea și noul X3 M. Așadar, M50 xDrive Este conceput pentru a impresiona prin forță, ținuta de drum sportivă, lista amplă de dotări și elementele de design extrovertite ale pachetului M Sport. Deci ar fi fost de așteptat ca X3-ul 20d xDrive să pară prin comparație o alegere docilă, dominată de trăsături pur raționale, în detrimentul celor emoționale.
Modelului M50 xDrive îi este ușor să te convingă cu performanțele motorului său cu 6 cilindri în linie. Deoarece dezvoltă 398 CP și 580 Nm, ajutat atât de sistemul BMW TwinPower Turbo cât și de tehnologia mild hybrid pe 48 de volți. Sunt resurse care îi permit să sprinteze de la 0 la 100 km/h în 4,6 secunde. Iar un alt atu la capitolul ținutei de drum sunt suspensiile M Sport ca echipare standard. Acestea au un calibraj mai ferm al amortizoarelor și bărilor anti ruliu. Iar opțional se pot alege și suspensiile M adaptive, care amplifică și mai mult caracterul sportiv. În același timp, comportamentul dinamic foarte agil și precis al modelului M50 xDrive este datorat și diferențialului M Sport, care completează tracțiunea integrală, precum și sistemului de direcție sport Servotronic, cu raport variabil în funcție de viteză și reglaj pentru un răspuns foarte rapid.
Desigur vă veți întreba de ce am detaliat specificațiile modelului sport X3 M50 xDrive, în cadrul testului cu X3 20d xDrive, care tradițional dă prioritate eficienței, confortului, pragmatismului. Însă surpriza pe care ne-a oferit-o X3 20d xDrive rezidă în special în rafinamentul dinamic și plăcerea condusului, care sunt la un nivel înalt și lăudabil, mai ales după ce le-am perceput în comparație cu standardele elevate pe care le impuse X3 M50 xDrive.
Confortul este prima calitate pe care am perceput-o în cazul noul X3 20d xDrive. Fiindcă denivelările din carosabil sunt estompate cu un nivel foarte bine contenit al vibrațiilor și zgomotului. De parcă totul este filtrat prin vată. Această rulare confortabilă este apreciabilă cu atât mai mult fiindcă X3 nu are suspensii pneumatice, așa cum are rivalul Mercedes-Benz GLC. Însă, modelul testat de noi este echipat cu pachetul M Sport și cu suspensiile adaptive, ceea ce se dovedește a fi un mix care asigură armonie între precizia reglajelor sportive și confort.
Toate variantele de motorizare ale noului X3 pot fi selectate și cu suspensia M Sport. Iar în cazul versiunii X3 diesel suspensia adaptivă opțională a oferit o versatilitate care împacă tot spectrul de pretenții. Suspensia adaptivă controlează electronic amortizoarele și ajustează automat răspunsul acestora, în funcție de stilul tău de condus şi de condiţiile de drum. De asemenea, suspensia adaptivă îți permite să alegi între variante de reglaj mai confortabile sau mai ferme, când comuți în mers între modurile de rulare Comfort și SPORT.
Însă și în modul sportiv, aceste suspensii adaptive nu fac prea fermă ținuta de drum, ci doar aduc un plus de focus pe abilitățile dinamice, păstrând un nivel înalt de confort. Mai mult de atât, modelul X3 testat are și varianta sport a sistemului de direcție variabilă Servotronic, care face și manevrabilitatea în oraș să fie mai facilă. Așadar, am regăsit și în cazul modelului X3 diesel avantajele suspensiilor și direcției sport, care definesc și modelul X3 M50 xDrive.
Sistemul mild hybrid amplifică eficiența și performanțele noului motor diesel
Confortul oferit de suspensii a pus și mai bine în evidență rafinamentul motorizării diesel. Primul detaliu pe care îl remarci este silențiozitatea motorului. Iar apoi eficiența tipică acestui motor este completată de resurse de putere care sunt livrare într-un mod și mai versatil, mulțumită electrificării și altor actualizări tehnice esențiale. Este un diesel care permite un condus relaxat, foarte lin în traficul aglomerat din oraș, dar care dispune de un cuplu substanțial, de 400 Nm, angajat prompt în timpul depășirilor. De altfel, în acest sens are un rol foarte important și funcționarea foarte armonioasă a transmisiei Steptronic cu 8 trepte, care se adaptează și răspunde rapid la condițiile și cerințele din timpul condusului. Iar posibilitatea schimbării treptelor în regim manual, folosind padelele din spatele volanului, punctează la capitolul plăcerii de a conduce. Fiindcă schimbarea treptelor se produce prompt.
Transmisia Steptronic fructifică atât performanțele, cât și eficiența noii generații a motorului diesel de 2 litri, cu 4 cilindri, care însuflețește modelul BMW X3 20d xDrive. Acest propulsor beneficiază de evoluții substanțiale la mai multe capitole. De exemplu, carterul are greutate scăzută, iar pistoanele făcute din oțel călit au frecare redusă și sunt acoperite cu un strat de grafit. De asemenea, constructorul bavarez a optimizat sistemul de injecție common-rail, sistemul de recirculare a gazelor, dar și sistemul de supraalimentare turbo cu două stadii (BMW TwinPower Turbo), pentru a contribui la eficientizarea consumului de combustibil și implicit la reducerea emisiilor nocive.
Sistemul mild hybrid de 48 de volți vine la rândul lui să susțină eficiența, dar și performanțele motorului diesel de 2 litri. De altfel, toată gama de motorizări cu benzină și diesel integrează sistem mild hybrid de 48 V, cu excepția variantei X3 plug-in hybrid.
Este vorba despre un starter generator care generează 11 CP (8 kW) și 25 Nm, resurse care vin în completarea celor pe care le produce motorul termic. Astfel, X3 20d xDrive primește un boost electric, care se percepe drept un impuls instantaneu de putere, binevenit de exemplu în timpul manevrelor de depășire. Per ansamblu, BMW X3 20d xDrive produce 197 CP și 400 Nm, resurse care îi permit să accelereze de la 0 la 100 km/h în 7,7 secunde și să atingă viteza maximă de 215 km/h.
Faptul că o parte din sarcina propulsiei este preluată și de sistemul mild hybrid se traduce desigur și într-un consum de motorină chibzuit. Astfel, BMW creditează modelul X3 20d xDrive cu un consum în regim cumulat de 5,8-6,5 l/100 km (WLTP). De asemenea, sistemul mild hybrid face mai lină și funcționarea sistemului Auto Start/Stop, ceea ce sporește confortul rulării mai ales în traficul din oraș.
Sistemul mild hybrid, dar și rafinamentul elevat al motorului diesel și al transmisiei Steptronic, sunt argumentele pe care BMW X3 20d xDrive le aduce în favoarea faptului că propulsoarele alimentate cu motorină continuă să fie o alegere atractivă și în era electrificării.
BMW X3 20d xDrive obișnuiește șoferul cu maniere pentru condus eficient
BMW X3 20d xDrive își eficientizează consumul de motorină utilizând și sistemul de frânare regenerativă, sistemele de asistare a șofatului, dar și reglajele diferitelor moduri de condus pe care le poate selecta șoferul în timpul mersului.
În primul rând, toate variantele de motorizare ale noului BMW X3 utilizează un sistem de frânare regenerativă. În cazul modelului BMW X3 20d xDrive decelerarea și frânarea reîncarcă bateria de 48V a sistemului mild hybrid, amplasată sub compartimentul portbagajului. Iar asta contribuie la susținerea unui regim de condus eficient. În plus, bateria de 48V nu alimentează cu energie doar motorul electric al sistemului mild hybrid, ci are și un transformator pentru a furniza energie și sistemului electric de 12V al mașinii.
Însă noua generație BMW X3 aduce și avantajul faptul că sistemul său de recuperare a energiei este și adaptiv. Adică își ajustează intervenția luând în calcul informațiile primite de la sistemul de navigație și de la sistemele inteligente de asistare a condusului. Astfel, mulțumită sistemului de navigație BMW X3 știe când se apropie de exemplu de o intersecție sau de un sens giratoriu. Iar când șoferul ridică piciorul de pe accelerație, intensitatea decelerării este adaptată de frânarea regenerativă pe măsură ce mașina se apropie intersecție sau sensul giratoriu. La fel, frânarea regenerativă se corelează și cu sistemul cruise control. Și adaptează decelerarea pentru a se păstra viteza și distanța în raport cu mașinile pe care X3 le întâlnește pe banda sa de rulare.
Totodată, frânarea regenerativă adaptivă este activată automat și când șoferul selectează modurile de condus Personal și Efficient. Iar în modul de rulare Efficient temperarea consumului de motorină se produce și cu ajutorul unor reglaje specifice pentru cum răspunde motorului la apăsarea accelerației, dar și pentru funcționarea sistemului de tracțiune integrală xDrive și a sistemului de climatizare.
Ținuta de drum este definită de confort și versatilitatea dinamică
Testul cu noul BMW X3 20d xDrive s-a desfășurat în condiții de iarnă, ceea ce a subliniat și atuurile sistemului de tracțiune integrală. Ajuns la a 4-a generație, sistemul xDrive a fost conceput pentru a oferi și mai multă versatilitate, atât pentru comportamentul dinamic, cât și pentru eficiență. Sistemul xDrive de tracțiune integrală este parte din echiparea standard a tuturor variantelor de motorizare din gama X3. Cutia de transfer integrează un ambreiaj multidisc controlat electronic, care ajustează continuu distribuirea cuplului motor între cele punți motrice.
În buna tradiție BMW, sistemul xDrive prioritizează livrarea cuplului către roțile punții din spate, pentru a contribui la comportamentul agil. Însă noua generație xDrive este capabilă să distribuie către roțile punții din față un procent mai mare din cuplu decât realiza până acum. Acest nivel de versatilitate îmbunătățește tracțiunea în funcție de solicitările din timpul condusului și de condițiile de aderență.
Optimizările includ și reducerea greutății sistemului xDrive, precum și montare cutiei de transfer astfel încât să funcționeze cu un nivel acustic și de vibrații și mai bine estompat.
Prețul modelului BMW X3 20d xDrive în România
Modelul diesel BMW X3 20d xDrive este disponibil în România de la 58.786 de euro (cu TVA inclus). Iar exemplarul testat are dotări opționale precum suspensiile adaptive, care costă 1.128 de euro dacă este aleasă individual. Dar pentru că este selectat și pachetul M Sport, atunci prețul său este de 615 euro.
BMW X3 20d xDrive are un preț cu doar puțin peste modelul de bază X3 20 xDrive, care are motor turbo de 2 litri, cu 4 cilindri, alimentat cu benzină. Acesta produce 208 CP și 330 Nm și costă de la 57.061 de euro (cu TVA).
Varianta 20d nu este singura motorizare diesel propusă pentru noul X3. BMW a completat gama cu modelul X3 40d xDrive, al cărui motor turbo de 3 litri, cu 6 cilindri, dezvoltă 303 CP și 670 Nm, ceea ce îi permite să accelereze de la 0 la 100 km/h în 5,4 secunde și să atingă viteza maximă de 245 km/h. BMW X3 40d xDrive consumă 6,2-6,7 l/100 km și costă de la 66.581 de euro (cu TVA).
Vârful de gamă BMW X3 M50 xDrive este oferit de la 80.563 de euro (cu TVA). Iar noul X3 aduce și o propulsie plug-in hybrid care a evoluat major. Astfel, modelul BMW X3 30e xDrive este creditat cu o autonomie electrică de 81-90 km (conform configuratorului din site-ul bmw.ro) și generează per total 299 CP și 450 Nm, pentru a sprinta de la 0 la 100 km/h în 6,2 secunde. Prețurile lui X3 30e xDrive pornesc de la 62.773 de euro (cu TVA).
Noua interfață digitală, cu a 9-a generație a sistemului de operare și funcție QuickSelect
Noul BMW X3 utilizează cea mai nouă interfață digitală disponibilă în gama constructorului bavarez. Astfel, avem panoul curbat, cu instrumentar de bord de 12,3 inch și un ecran tactil de 14,9 inch. La acestea se adaugă și un head-up display cu afișaj de dimensiuni mari, precum și funcții de realitate augmentată pentru sistemul de navigație. Spre deosebire de alte modele BMW, noul X3 nu renunță la butonul rotativ al sistemului iDrive. Iar pe lângă butonul iDrive mai sunt trei butoane marcate cu trei linii orizontale care te duc direct în meniul aferent setărilor generale, cel al luminii ambientale, dar și cel al luminilor exterioare.
Iar noul sistem de operare vine la pachet și cu funcțiile QuickSelect. Acestea afișează iconițe de acces direct către funcțiile cele mai utilizate, precum climatizarea, navigația, telefonul, radioul și meniul principal. De asemenea, QuickSelect îți permite să îți organizezi după bunul plac informațiile afișate pe ecran. Deci nu mai trebuie să cauți în submeniuri stufoase. În partea stângă a ecranului sunt dispuse pe verticală ferestrele funcțiilor pe care alegi să le folosești cel mai des. Iar un swipe de sus în jos te duce la shortcut-urile create de tine, printr-un proces extrem de simplu.
Noul X3 permite activarea de dotări opționale după ce este achiziționat, iar sistemul său infotainment este o adevărată consolă de jocuri
Funcțiile de conectivitate extinse și compatibilitatea 5G îi permit noului BMW X3 să își actualizeze constant sistemul infotainment și să ofere acces la aplicații și dotări pe care clienții le pot achiziționa și după ce au cumpărat mașina.
Pachetul BMW Digital Premium este un exemplu de opțiune care include o multitudine de funcții. Această opțiune extinde și funcțiile sistemului de navigație BMW Maps bazat pe cloud. De exemplu, harta prezintă o afișare 3D a clădirilor. Și include informații în timp real din trafic, astfel că indică aglomerarea șoselelor chiar și dacă nu este pornită ghidarea către o destinație.
Când mașina este staționară te poți uita și la TV, clipuri video sau filme pe ecranul central, fiindcă ai acces la aplicații de streaming video, care sunt cuprinse în pachetul BMW Digital Premium. La fel, poți accesa servicii de streaming audio, precum Spotify. Tot când mașina nu se deplasează pasagerii pot accesa pe ecranul central din bordul mașinii o multitudine de jocuri. Unele pot fi descărcate din BMW ConnectedDrive Store. Iar în cadrul pachetului BMW Digital Premium ai acces și la jocurile diverse din platforma AirConsole. Pentru a te juca poți folosi comenzile de pe ecranul tactil. Dar te poți conecta și cu telefonul personal drept controller. Se pot conecta simultan mai mulți pasageri, desigur în funcție de joc. Iar platforma AirConsole include şi popularul joc „Vrei să fii milionar?”.
În clipul video de mai jos vă invităm să vedeți și testul nostru cu noul BMW X3 M50 xDrive.
